Ja, det här ska bli intressant att följa. Man kan ju hoppas att när det gäller Euro6, att det inte är något olagligt;-)
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/for-the-future-of-the-diesel-engine-audi-starts-free-retrofit-program-for-up-to-850000-cars-9144
Kommentarer
Förklaringen? http://teknikensvarld.se/politiker-och-industri-i-tyskland-overens-om-raddningsplan-for-diesel-499116/
Ja det här är givetvis riktigt tråkigt. Men så är det när drevet går igång. Det blir politik av det hela.
Förhoppningsvis gör inte detta att diesel försvinner och ersätts av turboladdade bensinfordon. Då har man bara förvärrat situationen.
MVH AL
De tyska biltillverkare blev förmodligen livrädda när de riskerade ställas inför ett förbud att köra deras bilar i flera tyska städer. Det skulle förmodligen bara vara början på fler förbud så bättre då att stämma i bäcken. Minskar de utsläppen med 20% (via mjukvaran) så ligger bilarna egentligen där de redan är deklarerade (!). Det behövs ett rejält nytänk i kommande motorers uppbyggnad med särskilt fokus på utsläppens olika problemkaraktärer (CO2, NOx, PM osv).
Det är värre än så, hörde på P1 nu att Der Spiegel avslöjat en kartell som pågått länge i tysk bilindustri. Och som kan vara den största kartellen i tysk industrihistoria. Där har stora tyska tillverkare träffats regelbundet i en hemlig grupp och kommit överens om sånt som fusk med utsläpp. T.ex. Bmw, Audi, Mercedes har nämnts i detta samarbete.
Jag är inte förvånad, gissar att samtliga av dessa tillverkare köper prylar från Bosch.
Kanske läge att låta företagsledare som herr Vinterkorn med flera få skaka galler. Dom har tjänat rätt bra på att lura köpare.
Ska bli spännande och se vad som nystas upp, hur länge det pågått osv.
Riktig katastrof i så fall!
Fast både VW och Daimler har redan förra sommaren rapporterat till tyska antitrustmyndigheter.
http://www.dw.com/en/new-report-massive-collusion-amongst-german-automakers/a-39793521
Ingen tycks fokusera på bensinmotorer? Vilken värld lever du i Badman?
Nja, direktinsprutade bensinmotorer har väldigt höga utsläpp har det visat sig. Kolla Adacs ecotest.
Fokus har ju varit på CO2 i Europa, därför har ju dieselbilarna sålt som smör framför bensinarna.
co2 fokuset kommer inte avta utan bli ännu värre, dieseln kommer ha en fördel där.
Ja? och nu har man insett att det finns verkliga utsläpp som är farliga på riktigt, men man verkar tro att det bara gäller diesel. Bensinavgaser är fortfarande rena hälsokosten om man ska gå på politik- och mediarapporteringen
Tror tvärtom att CO2-fokuset kommer att minska .. kraftigt. Debatten utanför Sverige är betydligt mer balanserad.
Jag tror inte alls att fokuset på CO2 kommer att minska, det finns åtskilliga individer bland de tänkande bestyrande som inte ändrar sig.
Men det dyker upp nytt folk med lite mer mellan öronen som uppmärksammat NOX och de kommer att pressa fram nya hårda krav.
Och det här blir en väldig utmaning, dels ta fram energieffektiva motorer som släpper mindre mängder CO2, men med höga mängder NOX genom den höga förbränningstemperatur som krävs och dels se till att få fram högeffektiva NOX-filter med acceptabel livslängd till ett konkurrenssäkert pris.
Det finns ju lösningar för det redan idag, vi har gasbilar, plug-inhybrider och el-bilar.
Välj en som passar behovet du har.
Se till att rätt bränsle/motor används på "rätt plats".
Att ha dieselbilar inne i storstäder sittandes i rusningstrafik som bränner diesel kommer aldrig vara bra. Men det är kanske ok i obygden och vid längre transporter.
Men det är ju alltid trevlig om mätningarna av utsläpp som tillverkarna visar är i närheten av sanningen, det gör det lättare att ta beslut i tunga frågor.
Benny, det är riktigt, men om vi undantar batteribilar så har vi ju kvar förbränningsmotorer för olika bränslen och gemensamt för dessa är att de släpper CO2 och NOX.
De kommer inom överskådlig tid att användas i tätort och därför kommer det att krävas effektiva utsläppsfilter.
Om man vill komma till bukt med CO2 så bör man satsa mer på förnyelsebara bränslen. Tvinga fram certifiering för HVO100 från samtliga biltillverkare och subventionera bränslet ytterligare.
Att det redan idag finns syntetisk diesel som är CO2-neutral är bara känt bland de som är lite mer insatta. Politiker och medias rapportering om att de flesta mackar idag erbjuder diesel med 30 - 50% förnyelsebart och många med 100% förnyelsebart, är lika med noll! Är inte det lite märkligt om vi nu står inför en klimatkatastrof?
Jag är helt övertygad om att bilbranschen kan få ner verklig utsläpp ordentlig. Fram tills nyligen (VWs dieselfusk) var det inte mycket tal om NOx. Det var CO2 som skulle ner till varje pris .. och då kommer ju högre NOx-utsläpp som ett brev på posten.
Med förnyelsebara bränslen kan man låta förbrukningen bli lite högre och får ner NOx-utsläppen, samtidigt som avgasreningstekniken ligger i sin linda.
Ja det är riktigt Swemba, genom att köra på CO2-neutrala bränslen kan man sänka förbränningstemperaturen och minska NOX.
Kan man sedan utveckla effektivare NOX-fällor är väldigt mycket vunnet.
Ser tyvärr inte hur det skulle kunna hända utan tvärtom, i media, i politik och i EU så når CO2-hysterin hela tiden nya höjder. Tror det kommer fortsätta uppåt där så att säga fram tills att det blir en total krasch politiskt. Spår att den politiska kraschen kommer nånstans kring 2020-2025.
Det är väl inte så mycket debatt när det gäller själva faktabiten. Men det finns politiska ytterligheter som påverkar både positivt men framför allt negativt. Dock är vetenskapen och majoriteten av världens politiska ledare skrämmande väl överens vilket kan få även idioter med konstig frisyr att böja sig.
Jag är för förnyelsebart bränsle som HVO och liknande och man kan ju säga att de är co2 neutrala men egentligen påverkar det inte den mättnad vi idag har av just co2 eftersom atmosfären och haven inte klarar av att ta upp mer, oavsett varifrån co2 har för ursprung. Om vi skövlar mer växter för att göra bränsle av så finns det färre källor som kan ta upp den co2 som vi idag släpper ut.
@EnannanRobban: Det blir ändå positivt för klimatet eftersom fossila alternativ annars hade använts. Sedan är det förstås bättre om de förnyelsebara källorna inte består av friska uppväxta träd i första hand.
Pinjong, co2 är co2, atmosfären och haven säger att de inte klarar mer, oavsett om det kommer från olja eller slaktavfall...
Ja Robban, men oavsett så kommer atmosfären och haven ändå att utsättas för det som biologisk nedbrytning utsätter dem för. Och då kan man göra ett val.
Som jag skrev tidigare, jag är för alternativa bränslen men de kommer inte att göra någon direkt skillnad. Dock så är det positivt om vi kan producera vårt eget bränsle i så stor mån som möjligt och bli mindre beroende av oljestaterna. Dessutom slipper vi långa transporter som även de bidrar till utsläpp.
Som sagt, det där är en myt som du blir matad med av media och tydligen sväljer duktigt.
Vilken myt är det som jag sväljer duktigt? Och vilka media menar du matar mig?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.