Bara på en enda vecka är det mängder med återkallelser, vad kostar detta egentligen för biltillverkarna:
https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.weeklyOverview&web_report_id=3432&Year=2019&lng=en
Ny lista varje vecka, obs inte bara bilar i listorna men mycket är bilrelaterat.
https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.listNotifications&year=2019&lng=en
Kommentarer
Om man bara är intresserad av bilar så finns denna:
https://car-recalls.eu/
Undra hur mycket som är "Made in China" och wish-skräp? Min gissning 98-99%. Jag tänker då på alla lamp-slingor och krimskrams i Junkers länk.
Så gott som allt!
Men Toyotas krockkuddar senaste veckan sticker ut, de har alltså fortsatt att sätta in livsfarliga grejer fram till november 2018! Det är ju helt obegripligt.
Kia förefaller ha osedvanligt få återkallelser.
Är det Takatas kuddar i Toyota? Hade sån i min Honda som dom bytte på en återkallelse i början av 2018.
Här är en intressant artikel inom ämnet.
https://www.warrantyweek.com/archive/ww20190404.html
Enligt denna har biltillverkarna i alla fall inte ökat sina kostnader under de senaste fem åren. Tvärtom ligger de ganska konstant.
Här kan man se utvecklingen för småbilar sett under perioden 2003-2018.
Automotive OEM Warranties
Claims Paid by U.S.-based Companies
(in US$ millions, 2003-2018)
Figure 3
Car & Small Vehicle Makers
Average Warranty Claims & Accrual Rates
(as a % of product sales, 2003-2018)
Figure 4
Truck & Large Vehicle Makers
Average Warranty Claims & Accrual Rates
(as a % of product sales, 2003-2018)
igure 5
Automotive OEM Warranties
Reserves Held by U.S.-based Companies
(in US$ millions, 2003-2018)
"Bottom line, what it all means is this: none of the warranty metrics are currently at the high end of their historic ranges. In fact, for warranty reserves, 2018 represented only the sixth-highest total of the last 16 years. Accruals are at the high end of an eight-year trend, but they have been both much higher and much lower in the years before. Claims have remained more or less stable for five years running, and are still below their 2005-to-2008 peak levels.
When we look at the industry's warranty expense rates, we see the percentages creeping up for the small vehicle makers and creeping down for the large vehicle makers, but no clear long-term trends. Meanwhile the unseen metric is sales, with both unit sales and product revenue at or near record highs in recent years. In other words, the manufacturers are making more products than ever before, while spending the same or a lower percentage on warranty work. And that's good news for the automotive industry."
MVH AL
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.