Vi Bilägares forum

Årets bil i Australien avgjord.

Årets bil i Australien avgjord.

Skoda Kodiaq är årets bil (COTY) i Australien. Motiveringen är att det är en perfekt familjebil. Mycket välutrustad till ett rimligt pris. För första gången var ingen bil från Ford, Holden eller Toyota bland finalisterna. Då Volvo XC40 inte börjar säljas här här för än nästa år så var den inte kvalificerad att deltaga.

Uppdaterat: 2017-12-09 00:37

Kommentarer

Intressant Peter!

Säljs det mycket Skoda generellt i Australien?

Uppdaterat: 2017-12-09 07:01
*Robban

Ja de säljer bra nu. Det tog många år för dem att bli accepterade på marknaden. Men det gäller nästan alla europeiska bilmärken. VW var tidigare den enda som sålde något att tala om. Många som tidigare körde australiskt och inte vill ha en riskokare köper nu europeiskt. Fast inte enda av VW modellerna kommer från Europa. Golf och Passat tillverkas i Durban, Sydafrika och SUVarna i USA eller Mexiko. Även Ford Focus och Mondeo tillverkas i Durban och Fiesta i Thailand. Bara Mercedes S-klass kommer från Tyskland. Alla andra Mercor kommer från olika fabriker runt om i världen. Min Peugeot 308 kommer faktiskt från Mulhouse i Frankrike. Det var ett stort försäljningsargument när jag köpte den. Säljaren påpekade detta säkert 20 gånger.

Uppdaterat: 2017-12-10 06:23

Peter, hur går det för kinesiska personbilar i Australien?

O.T. men vi var i Mulhouse för några år sedan och skulle faktiskt försöka hinna med Peugeot.

Det gjorde vi inte, Bugattimuseet tog alldeles för lång tid, vackert, men för mig alldeles för överreklamerat, jag vill inte stå fem-tio meter från en bil och glo, jag vill se den nära och i detalj och om bilarna är placerade i en lyxmiljö med tidstypiska utstuderade lyktstolpar ger jag fullständigt sjutton i.

Jag har varit på mycket trevligare museer.

Uppdaterat: 2017-12-10 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dacia säljs inte alls i Australien. Kinesiska bilar har totalt misslyckats i Australien. Många har försökt. Just nu säljs bara Haval (f.d. Great Wall) och MG. Ingen av dem har någon försäljning att tala om. Geely och Chery har försvunnit från marknaden. Great Wall försöker igen under det nya namnet Haval. LDV lätta skåpbilar verkar sälja hyfsat. Man har även försökt med tunga lastbilar men det gick inte alls. Även Hyundai har försökt men också misslyckats. Däremot verkar det gå bra för kineserna med stora turistbussar. Man ser många nu för tiden.

Uppdaterat: 2017-12-10 13:16

Skoda är ju iof sig en hyfsad bil till mycket bra pris förutsatt att de fel som VW har drabbats av inte har följt med till Skoda.

Uppdaterat: 2017-12-10 18:52
Musiksida för BEATLES-samlaren: http://beatles-rare-bootlegs.fanclub.rocks
vinylsamlaren skrev:

Skoda är ju iof sig en hyfsad bil till mycket bra pris förutsatt att de fel som VW har drabbats av inte har följt med till Skoda.

VW får all ny teknik ett eller tre år före Skoda och då ha första serien komponenter och barnsjukdomarna jobbats bort.

Det är en anledning att äga en Skoda.

Uppdaterat: 2017-12-10 21:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Styrman_jansson skrev:

mso1000;

Nja, Skoda har i allra högsta grad drabbats av både kamkedjehaverier och hög oljeförbrukning på TSI-motorerna. Så alla barnsjukdomar lyckas de inte få bort...

Nä det är rätt, motor komponenterna ger ju sig tillkänna lite senare oftast men jag tror att det kan vara fördel att få nya tekniken två år senare.

Uppdaterat: 2017-12-20 17:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html