Fjolåret är väl inte helt stängt statistiskt ännu, men marknadsandelen för laddbara bilar var närmare 47% årets sista månad (19% elbilar och 28% plugin-hybrider). På årsbasis är marknadsandelen 29% för laddbara bilar.
Fjolåret är väl inte helt stängt statistiskt ännu, men marknadsandelen för laddbara bilar var närmare 47% årets sista månad (19% elbilar och 28% plugin-hybrider). På årsbasis är marknadsandelen 29% för laddbara bilar.
Kommentarer
Heldragen = elbilar
Stäckad = pluginhybrider
Prickad = totala marknaden
VW har ju gjort en fuling och registrerat in en herrans massa ID3 på sig själva så statistiken ljuger en del.
Jovars, på tre månader finns det alltså fler ID.3 registrerade än Kia e-Niro. :-)
Så är det nog men sista månaden har dom blivit synlig hela tiden i vår stad.
Så nog har det dumpade priset på leasing gjort sitt.
Har pratat med några ladd kompisar med sladd och alla har varit smått lyriska.
Och jag börjar tillochmed tycka dom är halvsnygg.
De ser helt klart bättre ut i verkligheten än på bild.
Hade jag inte fått en ny förmånsbil så hade jag nog tagit en på privatleasing.
Samma här, de kom över en natt typ och nu kryllar det av ID.3 i trafiken.....och jag måste säga att de växer utseendemässigt i mina ögon med. Betydligt snyggare än de 2-3 senaste Golfgenerationerna iaf utan tvekan. Det som förvånar mig mest är att det nu säkert är 4-5 st. ID.3 som går som körskolebil här, är det så väldigt många som tar enbart automatkort nu?
Vad är det för mening idag att ta körkort för annat än automat när elbilar är framtiden? Men även om man vill börja sitt bilägande med billigare bilar så finns det gott om begagnade fossilbilar med automat nu för tiden. Även företagen verkar köra mest automat i de fall de inte har elbilar, så att mista ett jobbtillfälle p.g.a. automatkort blir nog mer och mer sällsynt.
bejje, Håller delvis med, samtidigt så lär ju ändå majoriteten av alla bilar i trafik fortfarande vara manuellt växlade. Så något i flexibilitet vilka bilar man kan köra missar man ändå.
Eftersom många nyblivna körkortsinnehavare inte alltför sällan köper nåt lite billigare begagnat så håller jag nog med K_Klabbe i den frågan.
Ja alltså om man inte har några problem med att växla manuellt så bör man väl göra det, men säg de som växer upp i en rätt rik familj, de kommer nog aldrig någonsin ha behov av att köra manuellt.
När jag tog körkort för så där 21 år sedan tror jag, så var det en självklarhet att ta manuellt, tror inte ens någon man kände tog med automat, det vore vansinne då, men idag är det en annan femma.
Hade jag haft en son eller dotter idag som skulle ta körkort så hade jag nog i första hand föreslagit manuellt, men jag hade inte lagt för mycket energi på det. Sen att man själv kör automat gör ju att det blir svårare med privat körning. Visst, de kan öva allt annat med automatbilen, men måste ändå bemästra manuellt växling på körskola då jag inte har tillgång till manuellt växlad bil idag.
Jag tror på att inte begränsa sig i onödan. Även om merparten av alla nya bilar är automatväxlade så kanske man får ett jobb där man ska köra en skåpbil eller något liknande. Då är det surt att tacka nej.
Om 20 år behöver man nog inte köra själv, men där är vi inte än.
Det vette katten hur man hade valt att göra med körkortet idag faktiskt. Lite mossigt att harva runt i växellådan, samtidigt är jag ju glad för möjligheten att kunna köra manuellt växlat. Hmm.
Idag hade jag nog fortfarande rekommenderat att ta för manuell med, just för som fler vart inne på möjligheterna vid jobbsök. Många företag som fortfarande kör manuellt på olika företagsbilar av "arbetande" art.
Däremot när min dotter ska börja övningsköra om 5-6 år vet i tusan om behövet av manuellt är så stort....
Om man idag har kk för automat och vill ”uppgradera” till manuellt så måste man väl göra en komplett uppkörning (kanske inte teoriprov?).
Jag vill minnas att branschorganisationen för trafikskolorna lobbat för att införa en mindre typ av uppkörning för sådan uppgradering. Det låter som en vettig idé tycker jag; då kan man fixa manuellt senare kk ifall behovet uppstår.
Sonsonen ska börja övningsköra och sonen måste köpa en manuellt växlad extrabil. Jag har gett honom rådet att köpa något billigt som tål repor och inte är för stor och den behöver ju inte ha så hög effekt heller.
Han gillar Saab (kanske gått i arv?), han har haft flera, men åker numera Ford och han har hittat en lågmilad 9-3 Aero med V6an!
Givetvis väldigt fin, men på tok för dyr och onödig att slita på, jag föreslog en äldre Corolla eftersom han inte gillar att skruva, men där gick gränsen.
Får se vad det blir.
Nu är vi långt från eldriften, men jag håller med om att manuellt växlade bilar blir allt färre, men de kommer säkert att finnas kvar i många år ännu.
Och sedan är det ju en annan sak, är man intresserad av veteranfordon, eller riskerar att bli bli det, är det ju ett krav att ha körkort för bilar med manuell växellåda.
Behöver ju inte bara handla om jobbilar, kan ju vara något du lånar eller hjälper någon att flytta köra av någon anledning. Eller så är det skönt att slippa sådana uppdrag med hänsyn till att man inte kan/får :)
Jag väntar med spänning på vad Ioniq kommer att erbjuda
Specen på Ioniq 5 verkar ganska lovande.
https://feber.se/bil/specifikationerna-for-hyundai-ioniq-5-lacker-ut/419754/
Återstår att se vad priset hamnar på. Och Hyundai klara även av att bygga bilar som är sparsamma på strömmen.
Klart hypad, men jag ser väldigt mycket fram mot sammalunda. Är den ens i närheten av konceptet blir det en fenomenal farkost. :-)
V6 i Aero har väl varit lite mer problem med än fyrorna? Jag har själv övervägt att skaffa mig en sådan igen (just för nostalgin som projekt 440 innebär för mig - hade en årsmodell 2009 med biopower och 175/210hkr, 6vxl manuell gång i tiden) men fokuserat på fyrorna istället.
MVH AL
A.L. det är riktigt att det är mer problem än fyrorna, men inte särskilt mycket, det är främst kamkedjan som bör kollas.
Och så är den törstig.
Däremot är det ju avsevärt fler chassifel på 9-3 än på 9-5 och det är arvet från Opel som spökar, främst fjädrar och leder.
Men det här känner han till, det är inga överraskningar.
Jag tycker bara att det är synd (och dyrt) att övningsköra med en sådan här.
Aha, ja just så minns jag det. Bytte båda fjädrarna bak och i alla fall en (eller fler) fram på 9-3.
Men på 9-5 gick bussningarna i bakvagnen istället (utom på den bil jag köpte av företagsläkaren på Saab, där hade man satt dit "evighetsbussningar")...
Men i allmänhet upplevde jag 9-3 som mindre strulig än 9-5, även om också 9-3 hade brister (A/C placering exempelvis)
MVH AL
9-5 är väldigt robust jämfört med 9-3 som det är alltför mycket Opel i, det enda som jag tycker är riktigt bra på 9-3 är motorn.
Opelbussningarna i bakvagnen på 9-5 höll inget vidare innan de byttes till uretanvarianten!
Man skulle aldrig blandat in Opel, jag tror att ett fortsatt samarbete med Fiat och fritt från GM varit bättre!
Men nu återgår vi till tråden tycker jag!
Jaha nu drog du den valsen igen saabnisse. Om du nu har rätt att Opels bussningar var så dåliga på typ 9-3 o 9-5 under GM-tiden, varför var de då inte så dåliga när de satt på någon av alla mina Oplar som jag hade mellan 1970-2017. Har aldrig bytt bussningar i bakvagnen på någon av mina Oplar. Däremot har jag bytt både fram och bakfjädrar på Omegan, Vectran och Insignian och där sades det att dom kom från Saab för de hade samma problem. Men det kanske också är en skröna.
Opel och Saab har tydligen försökt sabotera för varandra... ;)
Gapskratt #2 ikväll.
Till saken hör att jag haft en Vectra -90 och en 900 -94. Som saabnisse skrev - motorerna var bra;-) Resten var, hm, mindre bra.
Saabnisse. Mina erfarenheter av 9-3 härstammar från årsmodell 2007 och 2009, båda som sportcombi. 9-5 har jag haft två av, en årsmodell 99 med 170 hkr (sedan) och en 2004 med 250 hkr (sportcombi). Att 9-5 skulle hålla ihop bättre är inte mina erfarenheter, tvärtom!
Men vi kanske skall starta en tråd i ämnet? En nostalgitråd över ett stycke svensk industrihistoria som mötte ett tragiskt öde och som många av oss säkert saknar idag.
MVH AL
Jag hade en Omega -88, en Astra-99, en Vectra -04 och en Insignia -09 och motorerna och övrigt var bra och bakvagnsbussningarna men däremot fram och bakfjädrarna höll inte och skrönan säger att det var Saabs bidrag.
Då skall vi se, året som gick, framåt för eldriften...
Varken 9-5 eller Omega har väl knappast levererats i år med eldrift, eller har jag missat något?
;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.