Läste nyligen testet mellan BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Tesla och blev imponerad av S-klassens ljudkomfort: 66 dB i 110 km/h på grov asfalt. Var dock mindre imponerad av 7-serien. Den hade 70 dB på grov asfalt vilket är precis vad BMW X3 hade när den testades mot bl.a Mercedes GLC. Har själv en X3:a och visst går den ganska tyst, men jag hade nog hoppats att en 7-serie som kostar mer än dubbelt så mycket skulle gå något tystare. Så nu undrar jag om någon vet ifall bullermätvärdena i Vi biläagares tester är jämförbara mellan tester, eller kan man bara jämföra mellan bilarna som ingår i samma test?
Kommentarer
Inte jämförbara för fem öre
Å andra sidan så är det hur man upplever buller, något individuellt, och subjektivt.
Är det 70dB så är det lika oavsett bil. Men det säger absolut inte något om buller. För att jämställa buller mellan olika bilar krävs en frekvensanalys.
T.ex. är 70dB vid 1000 Hz ganska jobbigt medan det vid 10000 Hz inte stör de flesta särskilt mycket.
Känslighet för bullerstörning är också ganska åldersrelaterat. Tvärtom mot vad man skulle tro så störs äldre oftare av buller än yngre trots att de har nersatt hörsel och det beror just på att lägre frekvenser kan ha en störande hög nivå.
Jag har flera gånger efterlyst en frekvensanalys från ViB, men de anser det för dyrt.
Det är det inte.
En sån här, en av mina bilar
Att bara ange ett ljudtrycksvärde utan att redogöra för vilken vägning man använder kan man ju strunta i.
Nästa nummer av Vi Bilägare är ett temanummer där mängder av bilar bullermätts, vi får väl se.
Sen får vi ju inte glömma att ljudmätningarna vid biltesterna utförs vid olika tillfällen och även om de sker på samma vägsträcka så lär yttre omständigheter, t ex yttertemperatur, påverka resultatet. Och även om vägsträckan är densamma så kan ju vägen vid nåt tillfälle varit föremål för t ex om-asfaltering vilket absolut påverkar resultatet - speciellt om man jämför biltester som gjort med några års mellanrum.
Vill minnas att jag vid nåt tillfälle jämförde ljudnivån för VW e-Up med Tesla Model S eftersom min egna erfarenhet var att Teslan var relativt högljudd och jämförde man mätvärdena mellan dessa ytterligheter bland elbilar så förlorade Teslan klart. Dock borde inte skillnaden mellan dessa två bilar varit såpass stor så visst kan man fundera över hur jämförbara värdena trots allt är...
Synd då att ViB inte redovisar frekvensen i sina mätningar. Sen har det nog mycket att göra med den personliga uppfattningen. Audi A4 har ju fått mycket beröm i tester för att vara extremt tyst, men jag blev lite besviken när jag provkörde den. Uppfattade den inte alls som jättetyst.
Sen får vi nog högre och högre krav på ljudnivån så skillnaderna mellan t ex en ny version av en modell som anses tystare rent mätmässigt kanske inte ens är hörbart för de flesta av oss. Det är en sak att t ex hoppa från en Aygo till en E-klass men att jämföra senaste versionen av en bil med den föregående kanske inte ger nån hörbar skillnad.
junkers utmärkta bild visar ju tydligt vad jag menade i mitt tidigare inlägg, 70 dB vid ca 400-1100 Hz, det är där det är som mest störande för många även om 70dB här är ganska tyst. Men vid ca 5000Hz har det ökat ganska mycket och då kan det upplevas som störande, men samtidigt har hörseluppfattningen minskat så det är inte säkert att man reagerar. Vid 15000Hz är det ju helt klart ett väldigt oväsen, men där är det inte många som hör något och absolut inte störande.
Vad är det för bil junkers, den verkar vara ganska tyst enligt den här mätningen.
A4an du provkörde, hade den isolerglas? Stor upplevd skillnad på ljud emot standard.
Undrar om det inte är en fråga om upplevelse rent generellt när vi pratar "buller". När det t ex gäller musik så uppfattar ju äldre yngres musik som "buller". Samma sak med motorer. En motor kan ju ha karaktär där ljudnivå upp till en viss gräns ändå accepteras och var den gränsen ligger är individuellt.
Någon här på forumet kunde inte förstå att jag gillar min motors karaktär och ur strikt bullersynpunkt ligger den väldigt lågt vid normal hastighet, t ex 100 km/tim ---> 65 dB.
http://www.auto-decibel-db.com/index_kmh.html
Du tolkar nog grafen lite fel, det mesta ljudet är lågfrekvent.
Det är Mustangen. Den är väl inte så tyst men ok för att vara en cabriolet.
Jag upplever den som tystare än Aurisen i vilket fall även om Aurisen troligen mäter bättre, det hänger på frekvenserna.
Sovrumsbild, ringningarna är från knappljudet när skärmdumpen tas och de lpga frekvenserna är fläktmltorljud från värmepumpen.
Dödstyst är det.
Auris visar faktiskt ngt högre lågfrekvent buller än Mustangen.
Ändå är det mjuka 16" friktionsdäck mot breda 19" sommardäck.
Aurisen låter betydligt mer med sommardäcken så det stämmer nog att Mustangen är tystare.
Med vinterdäck är upplevs Auris tystare än Mustangen med sommardäck ska väl sägas.
Junkers - vilket instrument har du mätt med ? Är det bara mobilen så är väl mätnoggrannheten lite tveksam.
Självklart, det är bara för jämförelse inget annat, det är kört i samma hastighet på samma väg.
Ipad med app (ganska avancerad sådan).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.