Läste en artikel från Consumer Reports. Där de intervjuvade Hella´s Steffen Pietzonka. Han beskriver det som att, biltillverkaren berättar. Hur många Lumen dom vill ha, och vad det får kosta. Det går att göra LED, med sämre ljus än Halogen. Och det går att göra ljus, som är riktigt bra. Allt handlar om vad biltillverkaren är beredd att betala! Inget konstigt där, såklart!
Citat från artikeln, från Hella´s Steffen Pietzonka.
"You don't automatically get a better system when you use LEDs, Hella’s Pietzonka says. "If you have a bad optical system or a bad reflector, then the LEDs can’t produce better light,” he says.
Cost is also a factor. The automaker decides how many lumens (a measurement of brightness) it wants out of its lights. For example, a headlight assembly with two LEDs may perform worse than a halogen light, one that has three LEDs may equal the performance of a halogen light, and a unit with five LEDs can exceed the performance of a halogen light, but ultimately it's a matter of how much money a manufacturer wants to spend, Pietzonka says."
I Sverige har jag bara lyckats hitta "Lumen angivelser" från VW.
Tiguan före facelift
Reflektor std LED = 660 Lumen
LED Mid DLA = 785 Lumen
Passat 2015-19 före facelift
Reflektor std LED = 650 Lumen
LED High = 1100 Lumen
Tourag senaste
LED Matrix = 2000 Lumen
Men är det fler biltillverkare som anger Lumen? Fyll gärna på i så fall!
Kommentarer
Ett annat mått är lumen/watt och framförallt spridningsvinkeln. Det är ju antalet lux som man får ut (på en given yta) som är väsentlig.
Sådana ljusberäkningar gör man ju ofta i infrastruktursammanhang när man ljussätter gator och torg.
MVH AL
Finns väl ännu fler mått, på ljusstyrka. Men eftersom det är just lumen, det här handlar om. Så är ditt inlägg helt offtopic, och bör tas bort av moderator. Då detta inte handlar om ljussättning, av gator och torg!
Onödigt att späma tråden, med OT.
Blev lite konstigt svar av dig där. Förvisso även det offtopic. Men det har ju ViB sagt, många gånger. Att dom testar i standardläge. Då dom inte har möjlighet, att testa de adaptiva funktionerna.
På bilar med adaptivt helljus ( multi LED, Multibeam, Matrix, Tripple LED osv) brukar jag bara titta på helljusbilden (Som ändå inte stämmer, då den är adaptiv). Då halvljuset, blir ganska meningslöst att titta på, ändå.
Men låt oss hålla oss till topic, tack!
Det var väl mer ämnat för att visa att lumen i sig inte är ett relevant mått (det speglar mest själva prestandan hos armaturen snarare än mängden användbart ljus), och det gäller oavsett var man placerar sin ljuskälla (bilar, gator, torg etc).
Därutöver brukar man också ange lumen per watt då det speglar hur energieffektiv armaturen är.
Vad gäller ljusstyrka har Wikipedia en enklare genomgång.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ljusstyrka
MVH AL
Även om det är offtopic så är onekligen det upplevds användbara ljuset mer relevant än angiven Lumen. Låter mer som en reklam för en kinaljusramp med 100.000 lumen. Vart lyser det? Kan man se genom ljusflödet och ha nytta av det?
Därav min kommentar om att jag vill test själv. Oavsett vad som anges av tillverkaren.
Men hur och vart anger VW ljusflödet? Är det i armaturen eller på vägen?
Då trådstart, artikeln, och allt övrigt enbart handlar om lumen! Och du enbart verkar vilja visa, hur duktig och kunnig du är (gällande andra saker, än som efterfrågas). Utan att kunna ge, ett relevant svar på frågeställningen ovan. Så är ditt svar ändå totalt irrelevant! Moderator: =ta bort
Ja ok Rille- varför dessa osakliga påhopp?. Jag kan inte hjälpa dig med dina känslor och ännu mindre spekulationer.
Mina påpekanden handlar om att belysa (!) att lumen i sig inte är ett relevant jämförelsemått. Att du inte vill acceptera det handlar uppenbarligen om andra saker och borde därför just raderas av ansvarig moderator (se forumreglerna)
MVH AL
Tror att de flesta trådar hade blivit ganska trista och självdöende om de inte gick ett minsta dugg off-topic ibland, vilket iaf jag inte ens tycker varken Gurans eller A:L:s kommentarer gjorde. A.L. gav information och kunnande som många säkert saknar, eller iaf inte tänker på när man ser siffran.
Skulle mer säga att trådskapare som beter sig som *****(valfritt) nog inte ska räkna med att få speciellt mycket svar på sina funderingar då det bär emot att hjälpa den som beter sig så otacksamt tillbaks när man skriver något man själv tänker kan vara nyttig information.
+100
Rille, du skriver det här i ditt inlägg, "Men är det fler biltillverkare som anger Lumen? Fyll gärna på i så fall!".
När du sedan får svar med åsikter, som alltså är syftet med forumet, blir du kantstött och vill ha moderering för att det blivit offtopic!
Så fungerar det inte. Moderering kan ske vid total urspårning, vid personliga påhopp, olämpligt beteende mm. men så har inte fallet varit här.
Bland det absolut bästa med ett sådant här forum är att det är utvecklande, allmänbildande och ger infallsvinklar på sådant man inte tänkt på eller kanske missuppfattat tidigare.
Och även om man är väldigt duktig och känner till det mesta så finns det alltid de som vet mer, kan mer och har andra åsikter.
Det är något man ska vara tacksam för och ta till sig.
Sedan har man givetvis rätt att framföra sina egna åsikter, de alltid är till nytta så länge de inte bryter mot forumreglerna.
Citat ur TS #1:
" Det går att göra LED, med sämre ljus än Halogen. Och det går att göra ljus, som är riktigt bra."
" "If you have a bad optical system or a bad reflector, then the LEDs can’t produce better light,” he says."
TS skriver/citerar således själv att det finns annat än Lumen som styr hur bra ljuset är. Dessutom är det väl ointressant vilka Lumen som en bils lyse producerar, när man inte vet hur det mäts? Att i det sammanhanget ge sig på debattörer som vill bidra med att bredda frågeställningen och öka kunskapen är oförskämt.
Som svar på Gurans #3; jag lyset på min bil är exceptionellt bra. Men jag vet tyvärr inte hur många Lumen vi pratar om.
Ber om ursäkt för OT.
Eftersom jag jobbat med belysning så kan jag säga att distribuerad Lux är egentligen det enda som säger något om hur slutresultatet blir på ljusfunktion.
Lumen är ett relativt mått och tyvärr inte representativt över något annat än teori och hur man väljer att maxa, lite som Guran skrev tidigare, jakten på flest lumen är mest trams, de "billigare" tillverkarna har oftast fler lumen på pappret med mindre distribuerad lux och framför allt ofta väldigt spretiga eller fläckiga ljusbilder...
Ja nåväl. Alla kan ha en dålig dag;-)
Vad jag känner till så räknar man (precis som Robban skriver och har jag fel blir jag gärna korrigerad) på illumians och spridningen. Den optimala strålkastaren har därför inte enbart en hög lumen, utan framförallt en hög och jämn lux givet det område den lyser upp.
Som synes ökar spridningen givet "källan" men man tappar också i styrka (vilket förstås är rimligt). Utmaningen här (för en biltillverkare) är att belysa "rätt" delar av siktfältet. Man brukar ju försöka tona ned den delen som kan blända (varvid diskussionen om maximalt antal lumen därför är mindre intressant), medan sidorna av vägen (där det springer barn, älg osv) skall få ett tillräckligt högt värde på lux. Med de nya LED-armaturerna och kamerateknik samt möjlighet att reglera ljuset dynamiskt har nya vägar ;-) öppnats. Men det finns fortfarande en viss eftersläpning i dessa system (även om de går mycket snabbare idag i jämförelse med för några år sedan).
Belyser man sedan ett område, låt säga en väg, kan man låta en ljuskalkylerare ta fram en lösning. Så här kan den se ut. Jag gissar att det är detta som Robban har arbetat med.
En sak som också kan lägga till är diodernas brinntid. Dessa anges sällan av biltillverkarna, men väl av leverantören. Hos Trafikverket (som ju köper in en och annan lykta;-) är kravet 100’000h L70/C10, vilket betyder att efter 100 000h har man ungefär 70% av ljusflödet kvar, C10 innebär att att maximal 10% av LED;en har slocknat helt. Man kan även ange ett B-värde, säg B10, (hjälp mig här om jag missuppfattat) som anger att 90% av armaturerna kommer att motsvara L-värdet. Slutsats: En begagnad bil har således sämre ljus än en ny;-)
MVH AL
Jag ber om ursäkt, för min otrevliga kommentar i inlägget innan. Och rättar in mig i ledet angående offtopic. Läser väl förmycket på andra hårt modererade forum.
Ja i LED-ramper brukar, det alltid vara Lumen det står i reklamen. Men nu var det ju hyfsat välrenomerade Hella, som nämnde att det var just Lumen. Som biltillverkarna så att säga, beställde i. Men både vi bilägare, och IIHS som testar strålkastare mäter i lux.
Men just VW angav lumen, för sina strålkastare.
Ingen fara! Starkt av dig att be om ursäkt. Vi glömmer det och pratar Lumen istället.
MVH AL
Jag vet inte riktigt vad jag inte förstår.
En glödlampa får ha en effekt på 55 watt punkt slut. Man får ha 2 st, en på varje sida.
Vad är vitsen med att uppge effekten på en LED lampa ?? Vad motsvarar 1500 el 2000 Lumen ??
Varför får man ha flera LED lampor (ljuspunkter) i en strålkastare, när man inte får ha det i en halogenstrålkastare.
Rikard, nu kommer vi till det som jag tycker är så bra med forumet, som jag skrev i #12, jag vet ungefär hur jag skulle kunna svara dig samtidigt som jag vet att flera här har avsevärt större kunskaper.
Så jag väntar på ett informativt svar.
Det här förklarar ju bara delar av din fråga. Men en projektor, på en bil med adaptivt helljus. Kan ha tex 84 enskilda Dioder, som lyser genom den ensamma projektorn. Men du ser bara en enskild projektor på varje sida av bilen, som i videon nedan.
Sen vet jag att många bilar har både två, och tre projektorer på varje sida. Där kan jag inte svara, på din fråga! Men det finns säkert undantag i EU, för just LED gissar jag? För begränsningarna för halogen, och xenon handlar om bländning. Med modern teknik, så bländar du inte antar jag att EU resonerar? Men jag gissar att det Hellas representant pratar om, är att du kan ha multippla dioder ur betydligt färre projektorer. Precis som i videon nedan.
Så här fungerar Mercedes Multibeam strålkastare!
Var tyvärr inte på bästa humör igår. Så det var inte min bästa sida, jag visade tyvärr. Ledsen för det, och tack för att du godtog ursäkten.
Du är ju en av de, som gett mig dom bästa garven på det här forumet genom åren. Din och Raphaels, ständigt pågående diskussion. Hurvida Franska bilar har en enastående kvalitet, eller inte. Har gett många skratt under åren! Jag säger bara "plåtschabrak" eller hur du utryckte dig, under en tid. För ett antal år sedan, i er aldrig utdöende diskussion!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.