Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
För det är ju den vanligaste frågan, hur lång räckvidden är.
Likadant i olika FB-grupper om elbilar. Inlägg handlar till 50% om räckvidd ("hur mycket drar din xc40") och den andra hälft handlar om problem/strul (oftast med mjukvaran).
Om jag har en elbil som snittar på runt 2kWh/mil det är ju i runda slängar 0,2-0,22lit/mil i en fossilbil. Hade jag en fossilbil som klarade det hade jag varit glad. Nej, istället hystar man in inlägg efter inlägg om att många åker omkring med elbilar som drar för mycket. Visst, det kommer säkert att sjunka i förbrukningssiffror allt eftersom batterierna blir bättre och biltillverkarna "lär" sig att utveckla effektivare elmotorer.
Optimus, du får inte glömma alla bilderna från snabbladdning där man stolt visar att bilen laddar med den effekt som specificerats, eller för den skull lägre pga att kriterierna för maxeffekt inte är uppfyllda.
Lika intressant som att visa hur litrarna tickar fram på bensinpumpen.
Som jag framfört flera gånger, ingen kör 100 mil i ett sträck utan paus. Och när man tar paus kan man lika gärna ladda. Så frågan är egentligen hur långt man kör innan man tar en paus. Och vad är trafiksäkert. Långa körningar i flera timmar gör att sinnet trubbas av. Det behövs pauser. Efter 4,5 timmar behövs minst 45 minuters paus enligt EU regler och svensk ansvarsmyndighet för transporter, detta för yrkesförare. Men jag ser det som klokt att även privatbilister följer detta minimum.
Själv tar jag fler pauser än en var 4,5h. Tar iaf 3 pauser när jag åker till fritidsstugan. Har visserligen hund, men även utan hund skulle jag ta pauser.
Det är en sträcka på närmare 40 mil. Blandade vägar.
Tar mig klart över 6 timmar inkl. pauser, närmare 7 timmar. Jag har inget emot det.
Som jag framfört flera gånger, ingen kör 100 mil i ett sträck utan paus. Och när man tar paus kan man lika gärna ladda. Så frågan är egentligen hur långt man kör innan man tar en paus. Och vad är trafiksäkert. Långa körningar i flera timmar gör att sinnet trubbas av. Det behövs pauser. Efter 4,5 timmar behövs minst 45 minuters paus enligt EU regler och svensk ansvarsmyndighet för transporter, detta för yrkesförare. Men jag ser det som klokt att även privatbilister följer detta minimum.
Själv tar jag fler pauser än en var 4,5h. Tar iaf 3 pauser när jag åker till fritidsstugan. Har visserligen hund, men även utan hund skulle jag ta pauser.
Det är en sträcka på närmare 40 mil. Blandade vägar.
Tar mig klart över 6 timmar inkl. pauser, närmare 7 timmar. Jag har inget emot det.
Till fritidsstugan tar det 50 min för mig, 80 och 70-väg, ingen paus. Därefter egen båt till ön. Jag har inget emot det...
Som jag framfört flera gånger, ingen kör 100 mil i ett sträck utan paus. Och när man tar paus kan man lika gärna ladda. Så frågan är egentligen hur långt man kör innan man tar en paus. Och vad är trafiksäkert. Långa körningar i flera timmar gör att sinnet trubbas av. Det behövs pauser. Efter 4,5 timmar behövs minst 45 minuters paus enligt EU regler och svensk ansvarsmyndighet för transporter, detta för yrkesförare. Men jag ser det som klokt att även privatbilister följer detta minimum.
Själv tar jag fler pauser än en var 4,5h. Tar iaf 3 pauser när jag åker till fritidsstugan. Har visserligen hund, men även utan hund skulle jag ta pauser.
Det är en sträcka på närmare 40 mil. Blandade vägar.
Tar mig klart över 6 timmar inkl. pauser, närmare 7 timmar. Jag har inget emot det.
Den där stugan borde du sälja och köpa en som ligger närmare
Hur motiverar du att köra 80mil i en bensinbil för att komma till nått så onödigt som en fritidshus. Där borde en familj kunna bo i stället.
Visst vore det betydligt bättre för miljön och den globala uppvärmningen ?
Mr Snoid, jag har fått stugan i arv med direktiv. Och jag är inte ensam om arvet.
Vikten av att lyssna på personers vilja och önskemål som uttrycks innan de dör, och hedra dessa efter bortgång - handlar för mig om respekt. Att respektera de som vandrat på jorden innan och visa respekt mot dem även efter deras bortgång, är viktigt för mig.
Jag kan lägga ut ett långt existensialfilosofiskt resonemang om detta, men tror inte att du egentligen är intresserad.
Mr Snoid, jag har fått stugan i arv med direktiv. Och jag är inte ensam om arvet.
Vikten av att lyssna på personers vilja och önskemål som uttrycks innan de dör, och hedra dessa efter bortgång - handlar för mig om respekt. Att respektera de som vandrat på jorden innan och visa respekt mot dem även efter deras bortgång, är viktigt för mig.
Jag kan lägga ut ett långt existensialfilosofiskt resonemang om detta, men tror inte att du egentligen är intresserad.
Nej inte det minsta, det kan du göra på din blogg i stället. Längesedan det skedde nått på den 😉
Men hur var det nu med din miljöpåverkan att ständigt åka bensinbil dit?
Som jag framfört flera gånger, ingen kör 100 mil i ett sträck utan paus. Och när man tar paus kan man lika gärna ladda. Så frågan är egentligen hur långt man kör innan man tar en paus. Och vad är trafiksäkert. Långa körningar i flera timmar gör att sinnet trubbas av. Det behövs pauser. Efter 4,5 timmar behövs minst 45 minuters paus enligt EU regler och svensk ansvarsmyndighet för transporter, detta för yrkesförare. Men jag ser det som klokt att även privatbilister följer detta minimum.
Själv tar jag fler pauser än en var 4,5h. Tar iaf 3 pauser när jag åker till fritidsstugan. Har visserligen hund, men även utan hund skulle jag ta pauser.
Det är en sträcka på närmare 40 mil. Blandade vägar.
Tar mig klart över 6 timmar inkl. pauser, närmare 7 timmar. Jag har inget emot det.
Vi människor är olika och fungerar olika.
Jag känner många som tycker det är jobbigt och påfrestande att köra långt, samma när det gäller hastighet, att det är jobbigt om det går för fort, som nån uttryckte det "Det blir så många intryck att hjärnan blir full" Köra bil handlar ju om att ta in en massa information och behandla den.
Jag känner även folk som är som mig, körningen väcker upp sinnena och håller de klara, men blir trött och ouppmärksam om det går för sakta.
Stanna o vila har jag provat på mina långresor, det gör saken värre för MIG. Jag är en extremt morgontrött nattuggla, och det är samma om jag vilar en stund så ögonen åker igen, efter det är jag som en mumie nån timme framåt.
Jag stannar, tankar, pinkar och springer 10 varv runt bilen, då har jag energi för några timmar till med en god bok i högtalarna och lite kaffe. Känner jag att jag att jag börjar bli trött, behöver sova, tar jag in på hotell.
Jag åker 107 mil t o r några gånger om året, för det mesta hela resan i ett svep, och jag kör helst på natten, då är det lugnt och man ser bättre.
Jag åker ofta till kontoret i Göteborg, det är 49,9 mil för att vara exakt, har jag bränsle i bilen kör jag dit utan att stanna. En gång åkte jag tåg, det gör jag aldrig om igen.
Kanske har vi olika mycket plats i hjärnan, men min blir inte full av att köra bil.
Sen är det ju en vana oxå, jag kör ca 5.500 mil per år, 4" i firmabilen och 1.5" privat, köra bil för mig är lika normalt som att dricka vatten.
Till ämnet då, behöver jag en bil som går 107 mil ?? Nä, absolut inte, men minst 50 mil -20 i motorvägsfart, och då alltså en skåpbil med 1 ton last och den får totalt inte väga över 3.500 kg.
(Verktyg, maskiner och reservdelar väger 1 ton)
Privatbilen kommer aldrig bli en elbil, så den kan vi bortse ifrån, såvida jag inte vinner 5 miljoner på lotto.
Mr Snoid, vi har redan pratat om att jag undersöker marknaden och köper snart en elbil. Vi har redan haft en diskussion om detta där jag lyft flera modeller som jag är intresserad av. Du vet redan att Renault Scenic E-Tech är klart intressant, men även flera andra modeller som är på ingång. Jag vill givetvis provköra alla innan jag bestämmer mig för vilken av alternativen som jag ska slå till på. Och jag blev faktiskt intresserad av Alfa Junior då jag tycker den är väldigt snygg, och det skulle även vara ett sätt att hedra min bortgångne far som hade flera Alfor och jag växte i princip upp i Alfa. Jag är fullt medveten om att jag tar tid på att bestämma mig, det är helt enkelt så jag fungerar oavsett vad det är jag ska köpa. Du är inte sån, men jag behöver tid att gå igenom alla parametrar och djupprocessa dem och för att komma fram till ett resultat. Det är flera som lockar och därmed är det ett svårt val.
Jag åker 107 mil t o r några gånger om året, för det mesta hela resan i ett svep, och jag kör helst på natten, då är det lugnt och man ser bättre.
Jag åker ofta till kontoret i Göteborg, det är 49,9 mil för att vara exakt, har jag bränsle i bilen kör jag dit utan att stanna. En gång åkte jag tåg, det gör jag aldrig om igen.
Kanske har vi olika mycket plats i hjärnan, men min blir inte full av att köra bil.
Sen är det ju en vana oxå, jag kör ca 5.500 mil per år, 4" i firmabilen och 1.5" privat, köra bil för mig är lika normalt som att dricka vatten.
Till ämnet då, behöver jag en bil som går 107 mil ?? Nä, absolut inte, men minst 50 mil -20 i motorvägsfart, och då alltså en skåpbil med 1 ton last och den får totalt inte väga över 3.500 kg.
(Verktyg, maskiner och reservdelar väger 1 ton)
Du kör alltså i tjänsten - en skåbil med 1 ton last är inte privatbilism - och du anser att du kan köra långt i ett sträck för du ”är van”. Nu riktar sig EU-reglerna till professionella, till yrkesförare. Som utan tvekan har god vana att köra.
Jag tror att många överskattar sig själva. Och om EU-regler är 45 min paus efter 4,5h för yrkeschaufförer som alltså har god körvana, så anser jag det kan vara värt att följa. Och att se det som max körtid, inte minimum.
Mr Snoid, vi har redan pratat om att jag undersöker marknaden och köper snart en elbil. Vi har redan haft en diskussion om detta där jag lyft flera modeller som jag är intresserad av. Du vet redan att Renault Scenic E-Tech är klart intressant, men även flera andra modeller som är på ingång. Jag vill givetvis provköra alla innan jag bestämmer mig för vilken av alternativen som jag ska slå till på. Och jag blev faktiskt intresserad av Alfa Junior då jag tycker den är väldigt snygg, och det skulle även vara ett sätt att hedra min bortgångne far som hade flera Alfor och jag växte i princip upp i Alfa. Jag är fullt medveten om att jag tar tid på att bestämma mig, det är helt enkelt så jag fungerar oavsett vad det är jag ska köpa. Du är inte sån, men jag behöver tid att gå igenom alla parametrar och djupprocessa dem och för att komma fram till ett resultat. Det är flera som lockar och därmed är det ett svårt val.
Ja då lär det vara nästan omöjligt, speciellt med alla de franska och italienska bilarna som förväntas lanseras inom en inte allt för avlägsen framtid.
Mr Snoid, hur försvarar du ditt inköp av en Hyundai Ioniq 5 som färdats lång sträcka i flera månader från Sydkorea med fartyg drivna av marin diesel som är det smutsigaste bränslet som finns?
Hur försvarar du att du äter kött när köttproduktion och industriel djurhållning bidrar till koldioxidutsläpp?
Jag har inte gynnat koldioxidökande industriell djurhållning på 30 år. Ingen av mina bilar har transporterats från Asien med marin diesel. Jag kör till stugan några gånger per år. I övrigt använder jag bil väldigt lite. Ja trots att jag bor på landsbygden, därför att jag inte jobbpendlar. Jobbar mest hemifrån. Så mina resor totalt sett är väldigt få.
Ja du Raphael
Det försvarar jag inte alls utifrån nått miljöperspektiv och har aldrig heller haft behov för det eller sprungit med plakat som en domedagsprofet om att jorden går under.
Den köpte jag för att den såg ”fräck ut” hade bra prestanda och 800V teknologi samt att jag då tyckte mig kunna ta mig råd med en elbil och att Ioniq5 var bland det bästa på marknaden vid den tidpunkten.
Vad nästa blir vet jag inte, behöver inte vara nån elbil.
Jag köper den bil jag vill ha och som ger mig det jag för stunden vill ha.
Ok Mr Snoid, då vet jag att du inte har något intresse för miljö och klimat och helt struntar i hur mycket du smutsar ner. Det tycker jag är fullständigt oansvarigt.
Ok Mr Snoid, då vet jag att du inte har något intresse för miljö och klimat och helt struntar i hur mycket du smutsar ner. Det tycker jag är fullständigt oansvarigt.
Så kan det vara, tänker ALDRIG rösta på MP.
Men köpte en elbil för att det gav vettig milkostnad och är trevliga att köra.
Men har haft jordvärmepump i 32 års tid som värmekälla i huset och snart skall den tredje installeras, hur värms ditt hus och fritidshus?
Mitt fritidshus har varken el eller kommunalt
vatten, där kör vi med solfångare och självfallsledning från en källa. 100% utsläppsfritt.
Så har nog dragit mitt strå till stacken rörande utsläpp.
När skall du byta bort sin förpestande Capture?
För du vet väl att varje dag du kör med den så struntar du fullständigt i klimatet.
I alla fall om du skall leva som du lär.
Men om det är det viktigaste så bör du undvika att köpa Franska bilar som bevisligen skrotas tidigare än de flesta andra fabrikat.
Så du bör överväga annat tillverkningsland på bilen om du är upptagen av miljön och vill introducera en hållbar långlivad bil på marknaden.
Mr Snoid,
Jag kör inte varje dag.
Min bil är tillverkad i Europa.
Du har köpt en bil som fraktats i flera månader på ett fartyg drivet av marin diesel som är bland det smutsigaste som finns.
Din bil innebar mängder med smutsiga utsläpp innan du började köra den. Mycket mer än min bil.
Jag har inte ätit kött och inte bidragit till utsläpp genom industrialiserad boskapsindustri på 30 år.
Jag köper ekologiska grönsaker som inte bidrar till övergödningen i Östersjön och våra vattendrag och ej bidrar till ökad försurning.
Du genom dina livsval ökar utsläppen och försurningen av haven.
Att bilar skrotas har många orsaker.
Min bil skrotades pga. trafikolycka. Reparationskostnaderna var högre än andrahandsvärdet.
Det var inget jag hade planerat. Jag hade tänkt hålla den länge. Jag har alltid tagit hand om mina bilar. Den Picasso jag hade senast är fortfarande i trafik och har gått en bra bit över 20 000 mil.
Tar man hand om bilen så håller den. Det kan jag garantera.
Men faktum är Mr Snoid, att det är bra att skrota äldre bilar och återvinna dem till nya bilar. För nya bilar har lägre utsläpp. Ska vi lyckas minska utsläppen behöver vi skrota fler bilar och ersätta med elbilar. Elbilar som kan återvinnas och med batterier som återvinns.
Gamla bilar är mycket smutsigare än nya, men att du är motståndare till att skrota gamla bilar förvånar inte för du bryr dig inte ett dugg om miljö och utsläpp.
Mr Snoid, du har dessutom en liten Hyundai som du kör på 3:an i 120. Varje dag du kör den ökar du utsläppen. Jag tycker du ska överväga att byta den till en elbil tillverkad i Europa. När tänket du byta den till en elbil?
Jag har givetvis värmepump hemma och ett modernt energisnålt hus. Mitt hus är inget gammalt hus utan är nybyggt för tre år sedan med energifönster. Dessutom är det 80 kvm så det är energisnålare än större hus. Hur stort är ditt hus?
Jag betalar för el från förnyelsebara energikällor. Det gäller även fritidsstugan som inte har kommunalt vatten. Det är äldre men ändå med moderna 3-glas fönster och modern isolering.
Jag har God El som elbolag. En del av deras överskott går till civilsamhället som arbetar för mänskliga rättigheter.
Ingen av mina kläder innehåller mikroplaster.
Jag köper sällan nya kläder, gör jag det är det alltid ekologiska material.
Däremot har jag en hel del 2nd hand det kallas återbruk.
Och jag har låg konsumtion. Köper inga prylar.
Min stereo är 2nd hand m.m.
Jag använder inte torktumlare. Jag hänger upp mina kläder för det sparar energi.
Min kyl och frys har högsta energiklass.
Hur klipper du ditt gräs? Jag har eldrivna.
Ja du Raphael, du är en god samhällsmedborgare.
Beträffande I20:n som åkt båt från Sydkorea så kommer den inte bytas. Med 2500mil på mätaren så vore det förödande att sätta en ny europeisk bil i drift framför en bil som har många år framför sig, ja många fler än de franska bilarna 🤣
Huset är jättestort för 2 personer och saknar isolering, men det är gammalt och har inte bidragit till utsläpp för att byggas på snart 80 år, förövrigt är det ”second hand” då det är från tidigt 1900-tal och flyttat till sitt nuvarande läge 1946.
Hur mycket under hus är återanvänt ?
Självklart har jag en elektrisk get sin tuggar gräs.
Hur du kan avgöra vilka elektroner som kommer i eluttaget begriper jag inte. Men du har säkert blivit lurad. Hade jag kunnat hade jag köpt 100% el från kärnkraft.
Du skriver att du inte köper några prylar, men ändå har du en Dyson städrobot?
Duger väl med en piassavakvast eller rotborste och såpvatten.
Jag inte ens kyl OCH frys, är ju på tok för energikrävande e. Har självklart haft en kombinerad kyl/frys
Som du kanske förstår så driver jag med dig.
Men inte när det gäller att franska bilar håller sämre. Har så klart även ägt en Peugeot, en 309 som jag köpte ny. Komfortabel men dålig kvalitet. Körde 9000 mil med den innan den byttes bort då den började falla isär.
Nej Mr Snoid, det är din Ioniq 5 som är byggd i Sydkorea och har åkt en smutsig båt. Din i10 är tillverkad i Hyundais fabrik i Turkiet. Du menar att du inte vet var din egen bil är tillverkad?
Min Dyson är köpt 2nd hand. Jag köper inga nya prylar.
Det är ingen städrobot. Det är en påslös dammsugare.
Du har inte presenterat någon statistik för att franska bilar håller sämre, och det är inte min erfarenhet att de gör det.
Både jag och min mor har haft en Peugeot 309. Det var en alldeles utmärkt bil. Jag har berättat om den i en annan tråd. Det var min andra bil efter min AX. En 89’a.
Jag bytte min AX mot 309 för jag var i en relation där det fanns två barn.
Efter en Gotlandstur och Fårö insåg jag att en AX var för liten för en familj. Därför bytte jag till en 309. Bra och billig att äga. När jag sålde den hade den gått 15 000 mil.
Inga problem. Inga fel. Bytte bromskivor/belägg en gång och ett par uppsättningar däck.
Sen skaffade jag hund och då blev det en Xsara Break -99. En utmärkt bil. Som jag köpte ny. Hände dock en trafikolycka 2004 och min stackars bil fick skrotas.
Sen Laguna, Mégane, Picasso och nu Captur. Fantastiska bilar allihopa.
Min mor hade 205, 309, ZX Break, 306 Break, och tre st 307 (Röd Kombi 1,6 - sen ville hon ha mer kraft så det blev en Blå SW 2.0, sen ville hon ha en snålare så det blev en Grå 307-II 1.6 HDI) och sista var en svart 308 SW.
Min mor är inte i livet längre, men bilen är kvar och körs av hennes man.
Alla har fungerat utmärkt bra. Min familjs och mins erfarenhet av franska bilar sedan 1986 är att de fungerar utmärkt bra och håller ihop bra. Inte alls dålig kvalitet.
Så jag tänker fortsätta med det för de ger kärlek till mig därför att jag ger kärlek till dem.
Så klart skall du köpa de bilar du vill ha.
Varför skulle du inte det?
På samma vis kommer jag köpa den bil jag vill ha, oavsett om den kommer fraktad på båt eller inte.
Mr Snoid, du och AL begär av mig att jag ska ”erkänna” att de bilar jag haft och ägt varit sämre än alternativen. Ingen av er klarar av att acceptera att mina bilar fungerat bra, haft låga driftskostnader, inga haverier osv.
Jag vet detta, för det är jag som haft mina bilar.
Jag vet hur mina bilar fungerat. Ni vet det inte.
Men ni kan inte acceptera detta.
Ni gör allt för att försöka övertyga mig om att mina bilar inte alls var bra, de var istället helt usla. Trots att det inte är min erfarenhet att de är det.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du och AL gör allt ni kan för att jag ska byta bil till det som ni gillar.
Varken du eller AL accepterar mina erfarenheter och mitt val.
Därför jagar ni mig i detta forum och ständigt ifrågasätter mitt val av bil och mina erfarenheter av mitt val.
Därför att jag inte får välja för er.
Tror du verkligen att jag skulle fortsätta köpa de bilar jag gör om de verkligen vore så usla som du och AL hävdar?
Jag är inte gjord av pengar. Jag skulle aldrig ha råd med en bil som går sönder hela tiden.
Mina bilar är inte så usla som ni hävdar.
Tråkigt att varken du eller AL klarar av att acceptera mitt val av märken. Jag vet hur bra mina bilar har fungerat, det vet inte ni ändå vill ni få det till att mina bilar varit usla fast ni inte har ngn aning om det.
Raphael
Vart har jag skrivit att jag begär av dig att du ska ”erkänna” att de bilar du haft och ägt varit sämre än alternativen?
Tyvärr är det din tolkning av det skrivna ordet som ger dig den villfarelsen.
Så klart skall du köpa de bilar du vill ha.
Varför skulle du inte det?
För att du och AL inte kan acceptera mitt val av märken utan ni hävdar att mina bilar varit usla så jag får inte ha dem för er. Fast jag vet att mina bilar varit bra.
Varför vill ni hindra mig från att ha de märken jag har?
Varför kan inte du och AL acceptera att jag varit väldigt nöjd med mina bilar för de har fungerat väldigt bra?
Varför jagar ni båda mig hela tiden i forumet så fort jag delar med mig av mina erfarenheter?
Varför begär ni av mig att jag ska ljuga och säga att mina bilar varit usla fast de inte alls varit det?
Eftersom du och AL inte accepterar mitt val och vill bestämma över mig vad jag ska köpa för bil så får ni komma överens om märke och modell som ni vill tvinga mig att köpa för att ni ska sluta agera mot mig som ni gör i forumet. Om det är vad ni begär av mig att jag gör, så ger jag mig.
Om jag köper den bil du och AL vill tvinga mig att köpa, lovar ni två då att aldrig mer jaga mig i detta forum?
Jag köper den bil ni vill tvinga mig att köpa, och ni håller tyst sen. Är vi överens?
Raphael
Vart har jag skrivit att jag begär av dig att du ska ”erkänna” att de bilar du haft och ägt varit sämre än alternativen?
Tyvärr är det din tolkning av det skrivna ordet som ger dig den villfarelsen.
Jag ber om ursäkt, det ord du använde var ”medge” - inte erkänna. Du har rätt, ”medge” betyder inte erkänna.
Men ok, du vill jag ska *medge* att mina bilar håller ihop sämre än alternativen. Och klagar på mig för att jag inte kan medge det för det är ju ”allmänt känt” att mina bilar håller ihop sämre, det är ju fakta.
Men ok Mr Snoid och AL.
Ni har rätt. Era bilar är fantastiska och mycket bättre än min.
Min Renault Captur är en usel bil, sämst på marknaden och färdig för skroten.
Min Picasso var en förfärlig bil. Den stod på verkstaden varje vecka och kostade mig 1 miljon kr i veckan i reparationer.
Är du och AL nöjda nu?
Om jag lägger till i varje kommentar att era bilar är så mycket bättre än min usla Renault som är sämsta bilen som gjorts, blir ni nöjda då och slutar jaga mig?
Taget.
Du skall köpa Renault Megane e-tech.
Färgen skall naturligtvis vara grå Rafael
60kW batteri ger dig tillräcklig räckvidd och motorn är lagomt stark, till det ett rimligt pris.
Men jag vill inte ha en Mégane för jag vill ha högre markfrigång. Och jag vill inte ha en grå. Men om jag köper den trots att jag inte vill, går du och din kompis AL med på att sluta jaga mig i detta forum och upphöra med att säga att mina bilar är usla varje gång jag delar med mig av mina erfarenheter?
För övrigt så tror jag inte att AL vill att jag ska köpa en Renault. Ni behöver fatta ett gemensamt beslut. Ni tar en fika tillsammans och sen återkommer ni till mig med ett gemensamt beslut om vilken bil ni kräver av mig att jag ska köpa.
Jag tycker du köper den bil du vill ha.
Är helt säkert ingen som haft invändningar på ditt bilval.
Åtminstone har jag inte kunnat läsa det i något inlägg.
Bästa är väl du fortsätter köra med den bil du valt.
Det lilla den släpper ut lär oavsett inte påverka klimatet. Mer negativt i så fall att sätta en ny bil till världen.
Då vill jag att du och AL kommer överens om det. Ni ses över en fika och tar ett gemensamt beslut som de vänner ni är.
Varför vill du och din vän AL att jag ska ”medge” att mina bilar är usla när de inte varit det? Ni jagar mig varje gång jag delar mina erfarenheter av mitt bilval och hävdar att jag har fel. Mina erfarenheter stämmer inte.
Och den norska skrotningsstatistiken visar att jag ljuger om mina bilar, för mina bilar är skrotade. Enligt norsk statistik!
Men hur mina bilar plötsligt hamnade i Norge har ni inte förklarat. Vad jag ser är de fortfarande registrerade och i trafik i Sverige. Så varför skulle de vara skrotade i Norge?
Mel ändå vill du att jag ska ”’medge” att mina bilar skrotats i Norge. Fast de inte alls är skrotade!
Mr Snoid och AL, jag skämtar inte. Jag är fullt beredd att betala +/- 450 000 kr för en bil av er val, om ni lovar att upphöra med er förföljelse av mig i detta forum.
Jag är fullständigt allvarlig mr Snoid. Detta är väl vad du och AL ändå önskar, det är syftet med att du vill att jag ska ”medge” att mina bilar är usla. För att jag ska byta till den bil som du och AL vill.
Raphael och Mr Snoid, känner ni varandra vid sidan av detta forum?
Känns som ni tolkar varandras kommentarer som hin håle läser bibeln?
Om vi ser till trådämnet så är det intressant.
Det är väl i mitt tycke inget "fel" i att en bil har lång räckvidd. Det kan väl ändå inte handla om att man alltid måste köra 100mil "i sträck"? Den diskussionen blir ju alltid helt skruvad. Nån gjorde en jämförelse med Audi 100 med lilla motorn och stora tanken. Jag minns den kombon. Lätt det bland det slöaste och minst körglada som byggts i bilväg, trabant undantagen möjligen. Dock var det en viss frihetskänsla i att faktiskt kunna köra +100mil utan att behöva tanka, STANNA kan man väl ändå göra men du slipper tanka. Det är ju coolt. Med 100mils räckvidd på en elbil, skulle man vara fri att köra kanske i två, tre veckor, utan att ha tillgång till laddmöjlighet. Enormt bra för alla de som har svårt att ladda på hemmaplan där de är hänvisade till snabbladdare på CirkleK eller liknande? DÄR torde den stora vinsten ligga med 100mils räckvidd. Ändå slutar det alltid med det eviga moralpinkeriet i det "oansvariga" i att inte stanna och ta paus?
Där jag arbetar körs det mycket till kunder. Ibland nära, ibland en bra bit bort.
Många i arbetsstyrkan kör en timme, stannar och vilar, kör en timme, stannar och vilar. Vissa vill inte åka själva utan måste vara minst två så det finns möjlighet att "byta av" (så man slipper köra hela vägen). Några andra, kör hela vägen utan problem, samma sträcka. Inga olyckor eller tillbud. Hur kan det komma sig?
En mycket ovetenskaplig åskådning jag gjort i detta visar att man kan se mönstret mellan dessa personer att de som tar paus ofta, är helt ointresserade av bilar och bilkörning, de har inte lätt för det och de "åker helst med". Det är helt enkelt jobbigt att köra bil. De andra som kör utan paus generellt sett är inte alls några reliker från rallySM 2003 men de tycker det är ok att köra och har inte ont av att "rulla på". Alltså måste det ju finnas utrymme för varje individ att avgöra detta själv? I debatten finns det aldrig en förståelse för det, personen som kör långt utan paus, förlöjligas och misstänkliggörs så fort det finns möjlighet. Kan känna att det är ett märkligt beteende att har ett sånt sug att sänka andra bara för att de inte delar ens egna behov och inställning till livet.
Tycker en elbil med 1000mils räckvidd vore underbart. Ladda den i en dag och kör i 1000mil? Bekvämligheten personifierad i en låda med 4 hjul? 1000mil vore ju perfekt för då skulle möjligen dagens fantastiskt fjantiga diskussion med pauser vara till ända... 😁😃
Kommentarer
Jag tror att det dröjer några dagar innan man får leverans om man beställer nu.
De nyaste elbilarna börjar ju redan få hyggligt lång räckvidd.
Men testerna på elbilar på t.ex Youtube handlar till stor del fortfarande om räckvidd. Christoffer på Elbilsmagasinet testar elbilar med långkörningar i Sverige, och där handlar nästan allt om laddning, räckvidd, elpriser och upplevelser av trasiga laddstationer.
Ännu har jag inte sett en test av ICE-bil, där upplevelsen att köra till macken och tanka bilen har stått i förgrunden...
Du vet väl att sådana reportage skapar flöde i kanalen. Att se allt som funkar blir ju som att se på färg som torkar.
För det är ju den vanligaste frågan, hur lång räckvidden är.
"Vida överstiger" ??
Audi 100 cc 1,8 med 80 liters tanken kom 130 mil om man var lätt på foten.
Likadant i olika FB-grupper om elbilar. Inlägg handlar till 50% om räckvidd ("hur mycket drar din xc40") och den andra hälft handlar om problem/strul (oftast med mjukvaran).
Om jag har en elbil som snittar på runt 2kWh/mil det är ju i runda slängar 0,2-0,22lit/mil i en fossilbil. Hade jag en fossilbil som klarade det hade jag varit glad. Nej, istället hystar man in inlägg efter inlägg om att många åker omkring med elbilar som drar för mycket. Visst, det kommer säkert att sjunka i förbrukningssiffror allt eftersom batterierna blir bättre och biltillverkarna "lär" sig att utveckla effektivare elmotorer.
Optimus, du får inte glömma alla bilderna från snabbladdning där man stolt visar att bilen laddar med den effekt som specificerats, eller för den skull lägre pga att kriterierna för maxeffekt inte är uppfyllda.
Lika intressant som att visa hur litrarna tickar fram på bensinpumpen.
Mycket ses ännu som exotiskt och nytt på elbilarna...
Är det flera oberoende som testat 100-milbilen?
Man ska vara lite skeptisk till egna leverantörens tester...
Som jag framfört flera gånger, ingen kör 100 mil i ett sträck utan paus. Och när man tar paus kan man lika gärna ladda. Så frågan är egentligen hur långt man kör innan man tar en paus. Och vad är trafiksäkert. Långa körningar i flera timmar gör att sinnet trubbas av. Det behövs pauser. Efter 4,5 timmar behövs minst 45 minuters paus enligt EU regler och svensk ansvarsmyndighet för transporter, detta för yrkesförare. Men jag ser det som klokt att även privatbilister följer detta minimum.
Själv tar jag fler pauser än en var 4,5h. Tar iaf 3 pauser när jag åker till fritidsstugan. Har visserligen hund, men även utan hund skulle jag ta pauser.
Det är en sträcka på närmare 40 mil. Blandade vägar.
Tar mig klart över 6 timmar inkl. pauser, närmare 7 timmar. Jag har inget emot det.
Till fritidsstugan tar det 50 min för mig, 80 och 70-väg, ingen paus. Därefter egen båt till ön. Jag har inget emot det...
Den där stugan borde du sälja och köpa en som ligger närmare
Hur motiverar du att köra 80mil i en bensinbil för att komma till nått så onödigt som en fritidshus. Där borde en familj kunna bo i stället.
Visst vore det betydligt bättre för miljön och den globala uppvärmningen ?
Mr Snoid, jag har fått stugan i arv med direktiv. Och jag är inte ensam om arvet.
Vikten av att lyssna på personers vilja och önskemål som uttrycks innan de dör, och hedra dessa efter bortgång - handlar för mig om respekt. Att respektera de som vandrat på jorden innan och visa respekt mot dem även efter deras bortgång, är viktigt för mig.
Jag kan lägga ut ett långt existensialfilosofiskt resonemang om detta, men tror inte att du egentligen är intresserad.
Nej inte det minsta, det kan du göra på din blogg i stället. Längesedan det skedde nått på den 😉
Men hur var det nu med din miljöpåverkan att ständigt åka bensinbil dit?
Vi människor är olika och fungerar olika.
Jag känner många som tycker det är jobbigt och påfrestande att köra långt, samma när det gäller hastighet, att det är jobbigt om det går för fort, som nån uttryckte det "Det blir så många intryck att hjärnan blir full" Köra bil handlar ju om att ta in en massa information och behandla den.
Jag känner även folk som är som mig, körningen väcker upp sinnena och håller de klara, men blir trött och ouppmärksam om det går för sakta.
Stanna o vila har jag provat på mina långresor, det gör saken värre för MIG. Jag är en extremt morgontrött nattuggla, och det är samma om jag vilar en stund så ögonen åker igen, efter det är jag som en mumie nån timme framåt.
Jag stannar, tankar, pinkar och springer 10 varv runt bilen, då har jag energi för några timmar till med en god bok i högtalarna och lite kaffe. Känner jag att jag att jag börjar bli trött, behöver sova, tar jag in på hotell.
Jag åker 107 mil t o r några gånger om året, för det mesta hela resan i ett svep, och jag kör helst på natten, då är det lugnt och man ser bättre.
Jag åker ofta till kontoret i Göteborg, det är 49,9 mil för att vara exakt, har jag bränsle i bilen kör jag dit utan att stanna. En gång åkte jag tåg, det gör jag aldrig om igen.
Kanske har vi olika mycket plats i hjärnan, men min blir inte full av att köra bil.
Sen är det ju en vana oxå, jag kör ca 5.500 mil per år, 4" i firmabilen och 1.5" privat, köra bil för mig är lika normalt som att dricka vatten.
Till ämnet då, behöver jag en bil som går 107 mil ?? Nä, absolut inte, men minst 50 mil -20 i motorvägsfart, och då alltså en skåpbil med 1 ton last och den får totalt inte väga över 3.500 kg.
(Verktyg, maskiner och reservdelar väger 1 ton)
Privatbilen kommer aldrig bli en elbil, så den kan vi bortse ifrån, såvida jag inte vinner 5 miljoner på lotto.
" jag kör helst på natten, då är det lugnt och man ser bättre."
Själv ser jag bättre när det är ljust, men för nattugglor kanske det är tvärtom?
Mr Snoid, vi har redan pratat om att jag undersöker marknaden och köper snart en elbil. Vi har redan haft en diskussion om detta där jag lyft flera modeller som jag är intresserad av. Du vet redan att Renault Scenic E-Tech är klart intressant, men även flera andra modeller som är på ingång. Jag vill givetvis provköra alla innan jag bestämmer mig för vilken av alternativen som jag ska slå till på. Och jag blev faktiskt intresserad av Alfa Junior då jag tycker den är väldigt snygg, och det skulle även vara ett sätt att hedra min bortgångne far som hade flera Alfor och jag växte i princip upp i Alfa. Jag är fullt medveten om att jag tar tid på att bestämma mig, det är helt enkelt så jag fungerar oavsett vad det är jag ska köpa. Du är inte sån, men jag behöver tid att gå igenom alla parametrar och djupprocessa dem och för att komma fram till ett resultat. Det är flera som lockar och därmed är det ett svårt val.
Du kör alltså i tjänsten - en skåbil med 1 ton last är inte privatbilism - och du anser att du kan köra långt i ett sträck för du ”är van”. Nu riktar sig EU-reglerna till professionella, till yrkesförare. Som utan tvekan har god vana att köra.
Jag tror att många överskattar sig själva. Och om EU-regler är 45 min paus efter 4,5h för yrkeschaufförer som alltså har god körvana, så anser jag det kan vara värt att följa. Och att se det som max körtid, inte minimum.
Ja då lär det vara nästan omöjligt, speciellt med alla de franska och italienska bilarna som förväntas lanseras inom en inte allt för avlägsen framtid.
Mr Snoid, hur försvarar du ditt inköp av en Hyundai Ioniq 5 som färdats lång sträcka i flera månader från Sydkorea med fartyg drivna av marin diesel som är det smutsigaste bränslet som finns?
Hur försvarar du att du äter kött när köttproduktion och industriel djurhållning bidrar till koldioxidutsläpp?
Jag har inte gynnat koldioxidökande industriell djurhållning på 30 år. Ingen av mina bilar har transporterats från Asien med marin diesel. Jag kör till stugan några gånger per år. I övrigt använder jag bil väldigt lite. Ja trots att jag bor på landsbygden, därför att jag inte jobbpendlar. Jobbar mest hemifrån. Så mina resor totalt sett är väldigt få.
Ja du Raphael
Det försvarar jag inte alls utifrån nått miljöperspektiv och har aldrig heller haft behov för det eller sprungit med plakat som en domedagsprofet om att jorden går under.
Den köpte jag för att den såg ”fräck ut” hade bra prestanda och 800V teknologi samt att jag då tyckte mig kunna ta mig råd med en elbil och att Ioniq5 var bland det bästa på marknaden vid den tidpunkten.
Vad nästa blir vet jag inte, behöver inte vara nån elbil.
Jag köper den bil jag vill ha och som ger mig det jag för stunden vill ha.
Ok Mr Snoid, då vet jag att du inte har något intresse för miljö och klimat och helt struntar i hur mycket du smutsar ner. Det tycker jag är fullständigt oansvarigt.
Så kan det vara, tänker ALDRIG rösta på MP.
Men köpte en elbil för att det gav vettig milkostnad och är trevliga att köra.
Men har haft jordvärmepump i 32 års tid som värmekälla i huset och snart skall den tredje installeras, hur värms ditt hus och fritidshus?
Mitt fritidshus har varken el eller kommunalt
vatten, där kör vi med solfångare och självfallsledning från en källa. 100% utsläppsfritt.
Så har nog dragit mitt strå till stacken rörande utsläpp.
När skall du byta bort sin förpestande Capture?
För du vet väl att varje dag du kör med den så struntar du fullständigt i klimatet.
I alla fall om du skall leva som du lär.
Men om det är det viktigaste så bör du undvika att köpa Franska bilar som bevisligen skrotas tidigare än de flesta andra fabrikat.
Så du bör överväga annat tillverkningsland på bilen om du är upptagen av miljön och vill introducera en hållbar långlivad bil på marknaden.
Mr Snoid,
Jag kör inte varje dag.
Min bil är tillverkad i Europa.
Du har köpt en bil som fraktats i flera månader på ett fartyg drivet av marin diesel som är bland det smutsigaste som finns.
Din bil innebar mängder med smutsiga utsläpp innan du började köra den. Mycket mer än min bil.
Jag har inte ätit kött och inte bidragit till utsläpp genom industrialiserad boskapsindustri på 30 år.
Jag köper ekologiska grönsaker som inte bidrar till övergödningen i Östersjön och våra vattendrag och ej bidrar till ökad försurning.
Du genom dina livsval ökar utsläppen och försurningen av haven.
Att bilar skrotas har många orsaker.
Min bil skrotades pga. trafikolycka. Reparationskostnaderna var högre än andrahandsvärdet.
Det var inget jag hade planerat. Jag hade tänkt hålla den länge. Jag har alltid tagit hand om mina bilar. Den Picasso jag hade senast är fortfarande i trafik och har gått en bra bit över 20 000 mil.
Tar man hand om bilen så håller den. Det kan jag garantera.
Men faktum är Mr Snoid, att det är bra att skrota äldre bilar och återvinna dem till nya bilar. För nya bilar har lägre utsläpp. Ska vi lyckas minska utsläppen behöver vi skrota fler bilar och ersätta med elbilar. Elbilar som kan återvinnas och med batterier som återvinns.
Gamla bilar är mycket smutsigare än nya, men att du är motståndare till att skrota gamla bilar förvånar inte för du bryr dig inte ett dugg om miljö och utsläpp.
Mr Snoid, du har dessutom en liten Hyundai som du kör på 3:an i 120. Varje dag du kör den ökar du utsläppen. Jag tycker du ska överväga att byta den till en elbil tillverkad i Europa. När tänket du byta den till en elbil?
Jag har givetvis värmepump hemma och ett modernt energisnålt hus. Mitt hus är inget gammalt hus utan är nybyggt för tre år sedan med energifönster. Dessutom är det 80 kvm så det är energisnålare än större hus. Hur stort är ditt hus?
Jag betalar för el från förnyelsebara energikällor. Det gäller även fritidsstugan som inte har kommunalt vatten. Det är äldre men ändå med moderna 3-glas fönster och modern isolering.
Jag har God El som elbolag. En del av deras överskott går till civilsamhället som arbetar för mänskliga rättigheter.
Ingen av mina kläder innehåller mikroplaster.
Jag köper sällan nya kläder, gör jag det är det alltid ekologiska material.
Däremot har jag en hel del 2nd hand det kallas återbruk.
Och jag har låg konsumtion. Köper inga prylar.
Min stereo är 2nd hand m.m.
Jag använder inte torktumlare. Jag hänger upp mina kläder för det sparar energi.
Min kyl och frys har högsta energiklass.
Hur klipper du ditt gräs? Jag har eldrivna.
Ja du Raphael, du är en god samhällsmedborgare.
Beträffande I20:n som åkt båt från Sydkorea så kommer den inte bytas. Med 2500mil på mätaren så vore det förödande att sätta en ny europeisk bil i drift framför en bil som har många år framför sig, ja många fler än de franska bilarna 🤣
Huset är jättestort för 2 personer och saknar isolering, men det är gammalt och har inte bidragit till utsläpp för att byggas på snart 80 år, förövrigt är det ”second hand” då det är från tidigt 1900-tal och flyttat till sitt nuvarande läge 1946.
Hur mycket under hus är återanvänt ?
Självklart har jag en elektrisk get sin tuggar gräs.
Hur du kan avgöra vilka elektroner som kommer i eluttaget begriper jag inte. Men du har säkert blivit lurad. Hade jag kunnat hade jag köpt 100% el från kärnkraft.
Du skriver att du inte köper några prylar, men ändå har du en Dyson städrobot?
Duger väl med en piassavakvast eller rotborste och såpvatten.
Jag inte ens kyl OCH frys, är ju på tok för energikrävande e. Har självklart haft en kombinerad kyl/frys
Som du kanske förstår så driver jag med dig.
Men inte när det gäller att franska bilar håller sämre. Har så klart även ägt en Peugeot, en 309 som jag köpte ny. Komfortabel men dålig kvalitet. Körde 9000 mil med den innan den byttes bort då den började falla isär.
Nej Mr Snoid, det är din Ioniq 5 som är byggd i Sydkorea och har åkt en smutsig båt. Din i10 är tillverkad i Hyundais fabrik i Turkiet. Du menar att du inte vet var din egen bil är tillverkad?
Min Dyson är köpt 2nd hand. Jag köper inga nya prylar.
Det är ingen städrobot. Det är en påslös dammsugare.
Du har inte presenterat någon statistik för att franska bilar håller sämre, och det är inte min erfarenhet att de gör det.
Både jag och min mor har haft en Peugeot 309. Det var en alldeles utmärkt bil. Jag har berättat om den i en annan tråd. Det var min andra bil efter min AX. En 89’a.
Jag bytte min AX mot 309 för jag var i en relation där det fanns två barn.
Efter en Gotlandstur och Fårö insåg jag att en AX var för liten för en familj. Därför bytte jag till en 309. Bra och billig att äga. När jag sålde den hade den gått 15 000 mil.
Inga problem. Inga fel. Bytte bromskivor/belägg en gång och ett par uppsättningar däck.
Sen skaffade jag hund och då blev det en Xsara Break -99. En utmärkt bil. Som jag köpte ny. Hände dock en trafikolycka 2004 och min stackars bil fick skrotas.
Sen Laguna, Mégane, Picasso och nu Captur. Fantastiska bilar allihopa.
Min mor hade 205, 309, ZX Break, 306 Break, och tre st 307 (Röd Kombi 1,6 - sen ville hon ha mer kraft så det blev en Blå SW 2.0, sen ville hon ha en snålare så det blev en Grå 307-II 1.6 HDI) och sista var en svart 308 SW.
Min mor är inte i livet längre, men bilen är kvar och körs av hennes man.
Alla har fungerat utmärkt bra. Min familjs och mins erfarenhet av franska bilar sedan 1986 är att de fungerar utmärkt bra och håller ihop bra. Inte alls dålig kvalitet.
Så jag tänker fortsätta med det för de ger kärlek till mig därför att jag ger kärlek till dem.
Så klart skall du köpa de bilar du vill ha.
Varför skulle du inte det?
På samma vis kommer jag köpa den bil jag vill ha, oavsett om den kommer fraktad på båt eller inte.
Mr Snoid, du och AL begär av mig att jag ska ”erkänna” att de bilar jag haft och ägt varit sämre än alternativen. Ingen av er klarar av att acceptera att mina bilar fungerat bra, haft låga driftskostnader, inga haverier osv.
Jag vet detta, för det är jag som haft mina bilar.
Jag vet hur mina bilar fungerat. Ni vet det inte.
Men ni kan inte acceptera detta.
Ni gör allt för att försöka övertyga mig om att mina bilar inte alls var bra, de var istället helt usla. Trots att det inte är min erfarenhet att de är det.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att du och AL gör allt ni kan för att jag ska byta bil till det som ni gillar.
Varken du eller AL accepterar mina erfarenheter och mitt val.
Därför jagar ni mig i detta forum och ständigt ifrågasätter mitt val av bil och mina erfarenheter av mitt val.
Därför att jag inte får välja för er.
Tror du verkligen att jag skulle fortsätta köpa de bilar jag gör om de verkligen vore så usla som du och AL hävdar?
Jag är inte gjord av pengar. Jag skulle aldrig ha råd med en bil som går sönder hela tiden.
Mina bilar är inte så usla som ni hävdar.
Tråkigt att varken du eller AL klarar av att acceptera mitt val av märken. Jag vet hur bra mina bilar har fungerat, det vet inte ni ändå vill ni få det till att mina bilar varit usla fast ni inte har ngn aning om det.
Raphael
Vart har jag skrivit att jag begär av dig att du ska ”erkänna” att de bilar du haft och ägt varit sämre än alternativen?
Tyvärr är det din tolkning av det skrivna ordet som ger dig den villfarelsen.
För att du och AL inte kan acceptera mitt val av märken utan ni hävdar att mina bilar varit usla så jag får inte ha dem för er. Fast jag vet att mina bilar varit bra.
Varför vill ni hindra mig från att ha de märken jag har?
Varför kan inte du och AL acceptera att jag varit väldigt nöjd med mina bilar för de har fungerat väldigt bra?
Varför jagar ni båda mig hela tiden i forumet så fort jag delar med mig av mina erfarenheter?
Varför begär ni av mig att jag ska ljuga och säga att mina bilar varit usla fast de inte alls varit det?
Eftersom du och AL inte accepterar mitt val och vill bestämma över mig vad jag ska köpa för bil så får ni komma överens om märke och modell som ni vill tvinga mig att köpa för att ni ska sluta agera mot mig som ni gör i forumet. Om det är vad ni begär av mig att jag gör, så ger jag mig.
Om jag köper den bil du och AL vill tvinga mig att köpa, lovar ni två då att aldrig mer jaga mig i detta forum?
Jag köper den bil ni vill tvinga mig att köpa, och ni håller tyst sen. Är vi överens?
Jag ber om ursäkt, det ord du använde var ”medge” - inte erkänna. Du har rätt, ”medge” betyder inte erkänna.
Men ok, du vill jag ska *medge* att mina bilar håller ihop sämre än alternativen. Och klagar på mig för att jag inte kan medge det för det är ju ”allmänt känt” att mina bilar håller ihop sämre, det är ju fakta.
Men ok Mr Snoid och AL.
Ni har rätt. Era bilar är fantastiska och mycket bättre än min.
Min Renault Captur är en usel bil, sämst på marknaden och färdig för skroten.
Min Picasso var en förfärlig bil. Den stod på verkstaden varje vecka och kostade mig 1 miljon kr i veckan i reparationer.
Är du och AL nöjda nu?
Om jag lägger till i varje kommentar att era bilar är så mycket bättre än min usla Renault som är sämsta bilen som gjorts, blir ni nöjda då och slutar jaga mig?
Taget.
Du skall köpa Renault Megane e-tech.
Färgen skall naturligtvis vara grå Rafael
60kW batteri ger dig tillräcklig räckvidd och motorn är lagomt stark, till det ett rimligt pris.
Men jag vill inte ha en Mégane för jag vill ha högre markfrigång. Och jag vill inte ha en grå. Men om jag köper den trots att jag inte vill, går du och din kompis AL med på att sluta jaga mig i detta forum och upphöra med att säga att mina bilar är usla varje gång jag delar med mig av mina erfarenheter?
För övrigt så tror jag inte att AL vill att jag ska köpa en Renault. Ni behöver fatta ett gemensamt beslut. Ni tar en fika tillsammans och sen återkommer ni till mig med ett gemensamt beslut om vilken bil ni kräver av mig att jag ska köpa.
Jag tycker du köper den bil du vill ha.
Är helt säkert ingen som haft invändningar på ditt bilval.
Åtminstone har jag inte kunnat läsa det i något inlägg.
Bästa är väl du fortsätter köra med den bil du valt.
Det lilla den släpper ut lär oavsett inte påverka klimatet. Mer negativt i så fall att sätta en ny bil till världen.
Då vill jag att du och AL kommer överens om det. Ni ses över en fika och tar ett gemensamt beslut som de vänner ni är.
Varför vill du och din vän AL att jag ska ”medge” att mina bilar är usla när de inte varit det? Ni jagar mig varje gång jag delar mina erfarenheter av mitt bilval och hävdar att jag har fel. Mina erfarenheter stämmer inte.
Och den norska skrotningsstatistiken visar att jag ljuger om mina bilar, för mina bilar är skrotade. Enligt norsk statistik!
Men hur mina bilar plötsligt hamnade i Norge har ni inte förklarat. Vad jag ser är de fortfarande registrerade och i trafik i Sverige. Så varför skulle de vara skrotade i Norge?
Mel ändå vill du att jag ska ”’medge” att mina bilar skrotats i Norge. Fast de inte alls är skrotade!
Mr Snoid och AL, jag skämtar inte. Jag är fullt beredd att betala +/- 450 000 kr för en bil av er val, om ni lovar att upphöra med er förföljelse av mig i detta forum.
Jag är fullständigt allvarlig mr Snoid. Detta är väl vad du och AL ändå önskar, det är syftet med att du vill att jag ska ”medge” att mina bilar är usla. För att jag ska byta till den bil som du och AL vill.
Raphael: Det enklaste vore väl om du tar en egenvald time out från forumet en tid. För din egen balans och sinnesfrids skull...
Det krävs två för att tjafsa, båda lika pinsamt barnsliga.
Raphael och Mr Snoid, känner ni varandra vid sidan av detta forum?
Känns som ni tolkar varandras kommentarer som hin håle läser bibeln?
Om vi ser till trådämnet så är det intressant.
Det är väl i mitt tycke inget "fel" i att en bil har lång räckvidd. Det kan väl ändå inte handla om att man alltid måste köra 100mil "i sträck"? Den diskussionen blir ju alltid helt skruvad. Nån gjorde en jämförelse med Audi 100 med lilla motorn och stora tanken. Jag minns den kombon. Lätt det bland det slöaste och minst körglada som byggts i bilväg, trabant undantagen möjligen. Dock var det en viss frihetskänsla i att faktiskt kunna köra +100mil utan att behöva tanka, STANNA kan man väl ändå göra men du slipper tanka. Det är ju coolt. Med 100mils räckvidd på en elbil, skulle man vara fri att köra kanske i två, tre veckor, utan att ha tillgång till laddmöjlighet. Enormt bra för alla de som har svårt att ladda på hemmaplan där de är hänvisade till snabbladdare på CirkleK eller liknande? DÄR torde den stora vinsten ligga med 100mils räckvidd. Ändå slutar det alltid med det eviga moralpinkeriet i det "oansvariga" i att inte stanna och ta paus?
Där jag arbetar körs det mycket till kunder. Ibland nära, ibland en bra bit bort.
Många i arbetsstyrkan kör en timme, stannar och vilar, kör en timme, stannar och vilar. Vissa vill inte åka själva utan måste vara minst två så det finns möjlighet att "byta av" (så man slipper köra hela vägen). Några andra, kör hela vägen utan problem, samma sträcka. Inga olyckor eller tillbud. Hur kan det komma sig?
En mycket ovetenskaplig åskådning jag gjort i detta visar att man kan se mönstret mellan dessa personer att de som tar paus ofta, är helt ointresserade av bilar och bilkörning, de har inte lätt för det och de "åker helst med". Det är helt enkelt jobbigt att köra bil. De andra som kör utan paus generellt sett är inte alls några reliker från rallySM 2003 men de tycker det är ok att köra och har inte ont av att "rulla på". Alltså måste det ju finnas utrymme för varje individ att avgöra detta själv? I debatten finns det aldrig en förståelse för det, personen som kör långt utan paus, förlöjligas och misstänkliggörs så fort det finns möjlighet. Kan känna att det är ett märkligt beteende att har ett sånt sug att sänka andra bara för att de inte delar ens egna behov och inställning till livet.
Tycker en elbil med 1000mils räckvidd vore underbart. Ladda den i en dag och kör i 1000mil? Bekvämligheten personifierad i en låda med 4 hjul? 1000mil vore ju perfekt för då skulle möjligen dagens fantastiskt fjantiga diskussion med pauser vara till ända... 😁😃
Ta hand om er.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.