Mycket snack om trafiksäkerhet, nollvision och hjälpmedel.
Men borde inte motorcyklar förbjudas i trafiken och bara vara tillåtna att framföras på avlysta banor. Inte allt för ofta att man läser hur förare av dessa fordon förolyckats, krockat med bilister eller 60-åriga förare som av outgrundlig anledning kört av vägen och krockat med ett träd.
Vore ju lysande för olycksstatistiken att få bort dessa fordon från våra vägar. Sett till körda km så är det garanterat det mest farliga som kan framföras, dagens F1 bilar är säkert mycket säkrare och ger mindre dödsfall och allvarliga skador per körs km.
Obs, detta är inget ont riktat mot dom på forumet som älskar att framföra dessa fordon, snarar ett diskutionsämne. Men hur kan de som söker och argumenterar för en bil med minst 5 i EuroNCAP och har låga utsläpp samtidigt köra en meter med ett fordon som skulle få -100 och spyr ut orenade avgaser med en förbrukning som är långt bortom den största MonsterSUV och samtidigt inte lastar mer än föraren och ett par kalsonger?
Appropå trafiksäkerhet mm
Uppdaterat: 2019-04-29 23:23
Guran
Kommentarer
Visst är det en intressant aspekt som kan diskuteras.
Mc är helt förkastligt ur miljö synpunkt och även när det gäller olyckor.
Men sjukt roligt att emellanåt få maxa accset upp till 200 på utvald vägstump.
Med den som kör mc utan att tänka extra förutseende och inte reflektera över hur bilarna framför eventuellt kan göra ligger extra risigt till för att råka ut för en allvarlig olycka.
Har flera gånger konstaterat att min moderna mc med 1200cc med cat mm med mig ensam på ligger runt 0,45 på landsvägen i jämn fart.
Min octavia 1,0tsi ligger på samma förbrukning med fyra personer med packning i med samma fart.
Lite konstigt utan att förstå varför.
Väldigt intressant tanke.....nu är jag själv inte MC-åkare så kanske inte helt opartisk, men visst har du till stor del rätt i ditt resonemang. Tror med att det är otroligt många fler ggr dödligare än den osäkraste bil om man bara ser till döda/körda km. Sen som du säger, kul att en del som argumenterar tills blodvite nästan om vissa argument i nästa stund kan köra mc som varken är praktiskt, ekonomiskt, miljövänligt eller lättaste insteg m.m.....
Tyvärr visar statistiken att många av de som dör på mc egentligen inte borde ha suttit på dem alls. Det är väldigt stor andel av döda och allvarligt skadade som saknar mc-behörighet, är drogpåverkade och/eller kör ett stulet fordon.
Om man vänder på MSOs resonemang så är det bättre att köra mc till jobbet än att sitta ensam i en bil. Förbrukningen är densamma, men man tar mindre del av vägytan.
Hur många man skulle ha kunnat vara i bilen påverkar inte den faktiska transportnyttan.
Fast mc på morgonen 0530 när man skall på jobbet är riktigt kallt i april och det tar 10 minuter längre att klä på sig:)
Va fasen, har du inte bensinvärmare på hojen?
Nja, det var lite förenklat såklart, ser du bara till förbrukningen så ja, men ser du till utsläppen så ligger ju MC över lag långt efter Bilen i sin effektivitet. Sen återigen då, säkerheten är ju betydligt bättre.
Tillåt bara cyklar. Det skulle göra under för miljön och vägarna samt den allt tyngre befolkningen.
Kul inlägg om MC. Inte heller jag kör MC men kan förstå friheten. Ser man det dock ur säkerhetssynvinkel så blir det väldigt allvarliga konsekvenser om olyckan är framme. Att hela tiden behöva vara på sin vakt för att man inte syns förtar lite av glädjen gissar jag, men samtidigt så skall ju en MC gärna framföras lite snabbare, köra mellan bilar, gärna utan lyse och med svarta kläder och hjälm, kanske för att det skall bli lite mer spännande, vad vet jag.
Med samma resonemang kan vi ju då inse att bilen ger oss falsk trygghet genom att vi då uppenbarligen inte behöver vara lika uppmärksamma eller förutseende eftersom en olycka inte kommer att få samma konsekvenser?
Jag måste revidera mig lite då jag fick 30 mil på kurviga hoj vägar efter lunch.
Testade att i 10 mil ligga på 90-100 och man hamnade faktiskt under 0,4.
Intressant är att dotterns tvåtakts vespa drar runt 1/2 litern i all körning.
Naturligtvis mycket stop end go körning i stan men ändå.
Robban,
Det är länge sen nån konstaterade att bilister kör bättre om man byter ut airbagen i ratten mot en spjutspets...
Jag har kört två av mina motorcyklar idag och har som mest varit uppe i 120 km/h på E18. Bäst trivdes jag på en vägsträcka utan trafik med en grässträng mellan hjulspåren. Hastigheten var 15-40 ungefär och jag hade som vanligt en jacka med varselfält och vit hjälm.
LM, då kanske det är dags att vissa får ett Inka-spjut med giftspets mitt i ratten istället... eller en rattstång från en PV
Intressant tanke. Om motorcykeln uppfunnits idag hade den sannolikt aldrig tillåtits på allmän väg. Hade alkoholen uppfunnits idag (själv tycker jag att en whisky vid rätt tillfälle är jättegott) hade den säkerligen förbjudits som en onödig, vanebildande och skadlig drog. Både motorcyklar och alkohol kan ge den som hanterar dem på rätt sätt lite guldkant på tillvaron. Båda är fruktansvärt farliga och ska man bedöma dem helt kallt och rationellt borde de förbjudas. För min del får båda finnas kvar. Alkoholmissbruk och vansinneskörning ska dock även fortsättningsvis motarbetas.
Appropå onödig förbrukning. Känner en kille som har en Nordwest 430. Den ligger på runt 3-4L/distans, det motsvarar 15-20L/mil, och då är dom oftast bara 2-4 pers ombord.
Min lilla mc har jag aldrig mätt men tror den ligger runt 0,15-0,2L/mil.
Men resonemanget om onödig förbrukning kan man dra hur långt som hellst, hur mycket drar en buss? Hur många pers rymmer den? Då framstår tom. Gurans supersnåla G-klass som en riktig miljöbov;)
Onödig förbrukning är ju inget som straffar den som kör onödigt.
Ta skatten på bilar t.ex.
Du straffas för att du potentiellt släpper ut mycket, inte för att du faktiskt gör det.
Så om jag och min vän köper samma prestandabil med 8000kr per år i skatt, jag kör 5 mil, sedan blir jag skadad och åker in på sjukhus och kan inte köra resten av året, men min vän kör 3000 mil under året. Vi får båda skatta lika trots att jag i princip inte släppte ut något.
Det kan man fundera på hur rättvist det är...
Världen är inte rättvis!
Åker man in på sjukhus kan man ställa av bilen och kör man 3000 mil mer går åtskilliga tusenlappar extra in i statskassan.
Jag vet inte hur du tänker, men om jag åker in på sjukhus, är medvetslös stor del av tiden och sedan mår riktigt jävla dåligt så tror jag nog att jag kanske inte ens tänker på bilen under tiden.
Exakt och då ställer du av bilen och får tillbaka den delen av skatten som är kvar till nästa års betalning
Fast nu ligger väl kostnaden för sjukhusvistelsen på trafikförsäkringen, inte på vägskatten. Den som haft bil och kör försäkrat kanske minns att man la skatt på trafikförsäkringen för några år sedan?
Wikipedia:
”Skatt på trafikförsäkringspremie m.m. är en svensk punktskatt på premier för trafikförsäkringar. Skatten infördes under 2007 med syfte att få en tydligare koppling mellan skaderisken och kostnaden för den som färdas i trafiken. På sikt antas detta minska trafikolyckorna.
Skattesatsen är 32 % av premien för trafikförsäkring och 22 % av trafikförsäkringsavgiften (den avgift som tas ut av fordonsägare som saknar trafikförsäkring”
Gurans tanke ger ju den lösningen att det borde vara åtskilda vägar för MC likt GC-vägar.
Jag föreslår att alla kurviga vägar borde vara för MC enbart, och filtrera bort bilister till motorvägar enbart.
Skulle kanske bilda ett parti för det inför nästa val, tror faktiskt på en statsministerpost :)
Finns redan vägar för detta GC-vägar måste ju vara bra för Hoj/Cykel/Motorcykel. Verkar vara så få som använder dom ändå. MAMIL:erna verkar ju mest undvika dessa och köra som idioter bland bilarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.