För ett tag sen var det rubriker om att en koreansk biltillverkares representanter hade annullerat folks beställningar av bilar. I somras hörde jag att Opel hade tagit bort order på ett antal Grandland och förra veckan fick en kompis veta att han inte kommer att få den e-208 han beställde i mars.
Tycker ni att det är seriöst av säljande organisationer att göra så här?
Kommentarer
Seriöst är det väl inte om nu världsläget vore fullt normal. Men vad skall man göra då generalagenten inte får beställda bilar att leverera från fabriken?
Be om förlåt?
Det borde vara som de flesta avtal att man är skyldig kompensation om man inte levererar. Motsvarande bör givetvis gälla i nästa led. Bilindustrin brukar vara duktiga på att ställa krav på underleverantörer.
Det är knappast rimligt att skriva ett avtal och sen säga "äh, det gick inte".
Håller med dig helt, Mäkinen. Och åt andra hållet lär det inte vara lika enkelt att riva ett ingånget avtal så detta är väldigt oseriöst agerande. Kan man inte leverera det som beställts för relativt länge sedan så borde man inte heller kunna fortsätta skriva nya avtal - alltså stoppa nyförsäljningen. Och är det nån form av utrustningsdetalj man inte kan leverera till den beställda bilen så borde köparen i första hand få en möjlighet att ändra sin beställning så att han trots allt har en möjlighet att få sitt beställda fordon.
Pi, i dag är det väldigt enkelt att riva ett avtal, Hyundai vet jag har väntelistor där hugade spekulanter väntar på att få ta över ett kontrakt. Så det räcker med ett telefonsamtal så är du helt kostnadsfritt fri från ditt ingångna kontrakt.
För Hyundais del så var man tvungen att ställa om för 2023 års modell och då ändrades kostnadsfritt till 2023 i Norge och England. I Sverige så erbjöds möjligheten att teckna nytt avtal med ytterligare 30kkr i rabatt på nya prislistan.
Peugeot kan inte leverera då man också ställer om och uppdaterar till andra större batterier mm. Gäller säkert samma för syskonet Opel.
Med dagens efterfrågan och brist på bilar och stegrande kostnader så tar självklart generalagenten dessa möjligheter.
Men så klart känns det som köpare väldigt oseriöst.
Sonen har slutat sälja bilar pga. alla griniga kunder som inte har någon förståelse för att inte säljaren kan rå för världsläget.
Ditt exempel med Hyundai kanske stämmer - det vet jag inte - men jag är nog rätt övertygad om att det finns andra företag som vill ha ersättning av kunden om han bryter avtalet. Detta lär framgå i det finstilta i avtalet. Så i grunden kvarstår min kritik. Och nu behöver du ju inte försvara bilnasarna hela tiden längre, Guran.
Det är inte världsläget som gör att bilhandlare skriver på dåliga avtal. Att privatpersoner gör det är mer förståeligt eftersom de inte köper bilar varje dag.
Varför inte, dom får utstå ganska mycket spott och spe från förargade köpare som inte annat än gottar sig i att förfasa sig över hur eländiga handlarna är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.