För vilka är detta ett mervärde?
För Volvo?
De har själva gått ut och sagt att de kommer att förlora kunder. Så inget mervärde där. De säger att de vill minska antalet olyckor. Då måste de väl tro att andra biltillverkare kommer att följa efter. Kanske BMW eller Mercedes eller Audi? Knappast. I stället kommer väl de tyska biltillverkarna att gnugga händerna. Nu får de sälja ännu fler bilar till Sverige. Så tala om självskadebeteende. Konstigt att de Kinesiska ägarna har gått med på detta.
Finns det något mervärde för några Volvokunder?
För de som inte kör mer än 180 km/tim spelar det ju ingen roll.
För de som vill köra mer än 180 km/tim finns det ju andra bilmärken.
Jag kan tänka mig en kategori av bilförare som kör ett annat märke än Volvo där de kanske skulle uppskatta att de vore Volvoägare. Det är den kroniskt glömske bilföraren som hela tiden utbrister: "Fan, nu kör jag i 190 km/tim igen". Jag måste köpa en Volvo. Undrar hur många sådana bilförare det finns?
Så de som finner ett mervärde i Volvos nya drive är andra biltillverkare eftersom de får sälja fler bilar och kanske då den kroniskt glömske bilföraren.
Förloraren är Volvo med sitt självskadebeteende. Många retar sig säkert också på denna nya förmyndarmentalitet och jag har aldrig hört talas om ett vinstdrivande företag som medvetet försvårar sin framtid.
/Alf
Kommentarer
Jag gillade Volvomärket bättre när de prioriterade ägarens säkerhet. Nu har de ett självpåtaget moraliskt samvete för planeten och hoppas att folk köper in sig i samma tänk. Och visst, det kan man förstås göra men det är inte alls säkert att just Volvo är det bästa valet i ett så stort perspektiv.
Volvo lär bara förlora på det. Men det är nog rätt många svenska företag som kommer godhetssignalera sig ner i avgrunden.
Är nog rätt många som är trötta på hållbart och jämställt och så vidare..
I Sverige och de flesta andra länder är det väl mera en teoretisk fördel att bilen går att köra > 180 km/t för det är ju inte många länder som tillåter detta - och det är nog inte heller så många vägar där det är lämpligt att köra såpass mycket fortare än merparten av de fordon som trafikerar vägen.
Jag är mer nyfiken på hur många bilköpare som verkligen bryr sig om detta alls?
Det är ju dessutom ett övergående problem eftersom typ alla elbilar kommer att ha begränsad toppfart.
För mig som tidigare Volvoåkare så hade det inte spelat någon som helst roll om min S60 T5 toppat 180 eller 250, vad den toppade har jag ingen aning om... Men alla är kanske inte som jag.
Så nej, jag tror inte detta kommer att påverka Volvos försäljning negativt i någon nämnvärd grad och tittar man på försäljningssiffrorna så verkar det vara andra egenskaper som allt fler köpare uppskattar hos Volvo.
Inte i Sverige kanske. Vi har ju blivit indoktrinerade av sossarna att våran existens hotar klimatet. I övriga Europa där de saknar smyg Miljöpartiet så köper dom nog ingen bil som bara gör 180. Jag struntar oxå om min bil gör 240 eller 180 men jag tror inte alla gör det.
Tror som Robban att det är ytterst marginellt som det påverkar negativt. Och ren jädra bullshit att det bara är nuvarande regering som vill göra saker för klimatet, även om vi får regeringsbyte så kommer mer eller mindre alla åtgärder fortsätta vad gäller omställning, incitament etc....
Även övriga märken presenterar toppfartbegränsade moderna bilar.
Trots flera borgerliga regeringar sedan 1976 så indoktrinerar sossarna Sverige. Hur fan går det till HT19? Rätt löjligt att dra sossekortet när det gäller Volvos maxhastighet på 180 km/t.
+100
Vilka elbilar idag har inte en strypt toppfart?
MVH AL
Andelen trafikarbete Som sker i över 180 km/h ute i världen utgör kanske 0,1%. Det är därför knappast något stor bekymmer för annat än de som behöver den där extra topphastigheten för att skryta, eller då möjligen vill lägga några snabba mil på autobahn i lågtrafik. I övrigt fyller höga toppfarter ingen funktion. Dessutom gör de produkten dyrare utan någon direkt nytta.
I många länder är det dessutom standard att begränsa bilarnas toppfart. Japan är ett sådant exempel.
MVH AL
Är väl ingen, senaste jag provkörde var ”strypt” till 160.
Testade dock inte funktionen då det oavsett endast är av akademiskt värde och något Volvo, ur marknadsföringssynpunkt, slagit upp stort. Men att det var Sossarnas påfund, det var helt nytt för mig.
Läs vad jag skriver istället för att hitta på. Heter du strandhäll i efternamn?
Jag jobbar i Östeuropa och mycket i Italien /Spanien och jag kan med stor säkerhet säga att Volvo kommer tappa pga 180 kmh spärren.
Det var ju det jag gjorde. Och mig veterligen ägs väl Volvo personvagnar av Kinesiska Geely.
Men om Svenska Königsegg ströp toppfarten till 180 så tror jag nog dom skulle tappa många, om inte alla, kunder.
Men att ta bort fartspärren är troligen inget större problem.
Det finns väl redan tuningföretag som fixar det.
Du har uppenbarligen problem med att läsa. Jag har inte skrivit att det var sossarnas påfund. Läs igen..
I "övriga Europa" finns det en väldig mängd mindre bilar varav jag gissar att de flesta knappast klarar 180 km/t - och jag tror inte heller att dessa bilars köpare bryr sig. Lika lite som de flesta här. Det är nog en försvinnande liten mängd köpare av familjebilar som bryr sig om denna gräns.
Där sticker väl Tesla ut, de har fortfarande rätt rejält onödig toppfart. Min ska göra 252 km/h tydligen, och tror deras billigaste ändå toppar 225 km/h. Men jag håller som sagt med, det är mest av akademiskt intresse i praktiken. Även söderut på autobahn idag är det sällan man kan hålla bortåt 180 några längre partier bekvämt och vilsamt. Sist jag körde ner till Italien var det ett par stinter nattetid jag låg runt 200 km/h men det var inte så pass att man skulle sakna det om bilen mattar av vid 180 istället.
Indirekt genom den indoktrinering du beskriver ha skett. ”Vi har ju blivit indoktrinerade av sossarna”
Om de nu inte drivit med detta så skulle alltså Kineserna inte hittat på påfundet att maximera toppfarten till 180 på de ”Svenska” Volvobilarna som skall spegla det svenska miljösamvetet. Eller vad menar du annars?
Förr vad det viktigt vad bilen "toppade," och det diskuterades flitigt bilister emellan. Nu har denna pittmätning övertagits av framhållande av egna bilens snåla drivmedelsförbrukning. Min bil drar mindre än din, typ. Volvo har säker gjort noggranna analyser av kundernas inställning till bilens toppfart, och att sänka den till 180 betyder då nästan inget. Men om bilen inte behöver dimensioneras för att kunna köras i 250 km/h, så kan mycket sparas in på mindre bromsar, hjulupphängning och andra chassidetaljer. Resultatet blir en lättare bil, som drar mindre bränsle vilket är absolut nödvändigt för uppnå uppsatta miljögränser. Dessutom blir det vinst för konsumenten med en bränslesnål bil. Då betyder en toppfart på "endast" 180 ingenting.
De som verkligen bryr sig om toppfarten är 180 eller 250 hade nog sällan sneglat på en Volvo ändå. Och de som bryr sig om det öht bland nybilsköpare av vanliga bilar är nog väldigt få. Men visst går det säkert att hitta någon som gör det.
Det skulle ju kunna betyda lite billigare och sämre däck. Och kanske svagare bromsar.
Jag tror inte att man behöver få sämre däck för att man anpassar dem till en bil med lägre toppfart. Som alltid är det extremfallen som styr över en konstruktion och har man ett smalare operationsfönster behöver man inte kompromissa bort användbarhet i det området som man normalt frekventerar. Man kanske rentav får en bekväm och snål bil.
Pinjong
Är väl nån modell dom säljer med bara åretruntdäck....? ;)
AL: behövs förmodligen fler nollor, kanske 0,001%!
F.ö är maxfartkontroll ingen ny företeelse, i apolloprogrammet var maxfarten när omloppsbanan runt jorden lämnades en kritisk fråga. Bara någon procent för hög fart kunde fått månfarkosten att lämna solsystemet för gott.
På tal om sämre däck.. Lite motsägelsefullt att montera åretrunt däck på en bil med över 400hk samtidigt som man begränsar toppfarten till 180km/h med säkerhet som argument kan jag tycka.
Men vad skrev du då????
"Inte i Sverige kanske. Vi har ju blivit indoktrinerade av sossarna att våran existens hotar klimatet. I övriga Europa där de saknar smyg Miljöpartiet så köper dom nog ingen bil som bara gör 180. Jag struntar oxå om min bil gör 240 eller 180 men jag tror inte alla gör det."
Vad jag minns så var just VW Polo (6R) 105hk strypt till 190km/t just för att slippa dyrare däck och försäkring. Så visst kan det finnas ett ekonomiskt försäljningsperspektiv.
Volvos fartspärr ser jag som ett totalt icke-problem! Var i Sverige kan man lagligt köra i 181 km/ tim. eller ens 121 km/ tim.? På samtliga Autobahn rekommenderas en max. hastighet på 130 km/ tim.
Frågan är om hastigheten som stryps är verklig hastighet eller mätarhastighet? Ganska stor skillnad.
Axa, spelar det någon roll om bilen går 180 eller 174?
Men enligt tidigare eftarenheter av bilar med 250 som fartspärr är att det gick att gå förbi 250 på mätaren, men som sagt...
Spärren brukar vad jag erfar vara kopplad till motorvavtalet på den högsta (eller högsta växelarna). Har man utväxlingen kan hastigheten 250 km/h fastställas givet motorns varvtal. Ofta ligger denna information programmerad i motorns styrenhet. Så säg vid 5500 rpm (eller var man nu hamnar) tar det stopp (trotteln eller bränsletillförsel stryps).
Kan man koden går det att höja eller deaktivera spärren. Det gäller också övervarvningsskydd, turobotryck eller vridmomentbegränsningar. Det senare brukar inte vara snällt mot växellådan - särskilt inte om man samtidigt klistrat dit lite bättre och bredare däck. ....
Men det var kanske något annat än toppfartsspärren. Ledsen att jag drog iväg....
MVH AL
Ha ha ja det finns mätningar gjorda och givet dessa kan man även extrapolera hur många som ligger i 180 km/h. Och gör man det hamnar man med väldigt stor sannolikhet närmare dina uppgifter än mina. Andelen som kör i hastigheter över 180 km/h är försvinnande liten. Dock inte betydelselös - ty riskerna ökar dramatiskt (också det extrapolerat )
MVH AL
Nja, de flesta mätare diffar på ca 10% är min erfarenhet. 180 betyder då ca 160 I verklig hastighet och på 120 väg med snabb omkörning av långtradare är det inte helt omöjligt att man nosar där.
Tror att mätarna numera ofta diffar typ 4--5 km/t - mer eller mindre oavsett hastighet.
Min erfarenhet också.
Kanske skiljer mellan fabrikat? Eller beroende på vad det är för mått på hjulen. Men mina två senaste bilar från samma koncern har haft ca 10% avvikelse mätt mot GPS-hastighet.
Mina 4 - 5 senaste har diffat 2 - 4% där det senare värdet har varit med vinterhjul.
Troligen har du valt fel koncern som leverantör om det diffar så mycket
Haha. Eller rätt koncern då jag konstant ligger i en hastighet där jag inte riskerar körkortet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.