Det finns ju vissa människor här inne som i artikel efter artikel hävdar att elbilar är miljövidriga då de inte har alls i närheten av samma livslängd som en fossilbil och måste byta batteripack minst 1-2 ggr under livslängden vilket gör dem ännu mer miljövidriga........har i en del fall bett dem om källa på detta, och ni kan ju ana vad de återkommer med då? Jo såklart, tystnad......
Men denna artikel tycker jag var lite intressant:
https://www.breakit.se/artikel/19898/har-hans-tesla-rullat-langst-i-sverige-kort-over-100-000-mil-om-tre-ar
Och som alla vet rullar det många fler taxiteslor än denna som inte ligger långt efter i mil.
Hade vart intressant se en TCO-kalkyl för dessa 3 åren han haft bilen än så länge för företaget jämfört med en Mercedes E220 eller Volvo S/V90 som ju med är vanligt att de använder.
Tror iaf inte att Teslan är dyrare än dem på en 3-årsperiod som Taxi om man ser TCO inkl. andrahandsvärdet. Och här kan man ju verkligen se en lokal miljövinst med om man betänker hur underbart bra det måste vara vid Taxiplan där det står massvis med Taxibilar på tomgång.....
Kommentarer
Problemet är väl att långa körsträckor under kort tid inte är riktigt jämförbara med långa körsträckor under lång tid. De flesta med nån form av erfarenhet av batterier vet att drivbatterier (sådana som levererar relativt hög effekt) också försämras av tidsaspekten vilket inte minst dagens batterigarantier också är ett bevis på. Och hur många av er har smartphones där batteriet levererar typ 70 % av sin kapacitet efter 10--15 år ? Eller era flitigt använda bärbara datorer - inte heller dessas batterier brukar bli så långlivade.
Jag är helt klart väldigt intresserad av elbilar men eftersom jag i helt andra sammanhang har använt Li-baserade drivbatterier tämligen intensivt under runt 15 år så är jag ändå lite skeptiskt till att elbilarnas drivbatterier ens under idealiska förhållanden kommer att vara rimligt användbara efter säg 10 år och 20.000 mil. Jag har inget emot att ha fel i det avseendet men är ändå lite orolig för att jag kan ha rätt för min skepsis.
F ö är ju batteridrivna bilar väldigt bra när man ser till lokala utsläpp och även körbarheten hos bilen men nu gällde frågan livslängd/hållbarhet och då är det ju främst batteriet som är centralt.
Hur kan det vara relevant att nämna hur långt bilen teoretiskt har rullat i en avlägsen framtid?
54000 mil är långt, men mycket kan hända på tre år.
Mäkinen: Håller fullständigt med dig om artikelrubrikens orelevans. Nu var det jag menade med länken att den gått 54.000 mil så problemfritt och med så lite degradering av batterikapaciteten.
Pi: Nu har jag ingen statistik på det, men Tesla Roadster är ju 10+ år gamla, och där rullar ju merparten av de sålda fortfarande, så att säga att du inte tror de är användbara är ju lite att inte erkänna verkligheten...eller? Visst, nu har inte alla rullat 20.000 mil, men en hel del mer än så.....
Många skrek väl när Toyota kom med batterier i Prius. Men det visade sig vara en ovanligt driftsäker och långlivad farkost.
Fast en Prius har ett litet NiMh-batteri som inte på nåt sätt är det primära batteriet för framdriften av bilen så jag tycker inte att det är helt jämförbart. Frågan är om en ägare av en 10--15 år gammal Prius vet vilket skick batteriet är i - han har ju dessutom sällan nån jämförelse med hur bilen fungerade när den var ny.
Tesla Roadster är väl närmast att betrakta som en entusiastbil och ingen "Volvo 740" om du förstår jämförelsen - alltså i fallet 740 en standardbil som körts av vanliga människor, ägts av flera ägare utan kunskap om batterier och hur de sköts bäst.
Sen sa jag som sagt att jag gärna har fel så vi får väl hoppas att det blir så.
De Teslor som rullat längst i världen är troligen de som går i Tesloops skytteltrafik. De skriver ganska mycket intressant i deras blogg.. dock så snabbladdar de batterierna till max samt drar nästan ur dom helt vilket ju inte är optimalt.
https://www.tesloop.com/blog/2019/2/6/tesloops-high-mileage-teslas
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.