Vi Bilägares forum

Analoga mätare

Analoga mätare

Har börjat vänja mig vid skärmarna i min Opel nu efter drygt 10 månader.

Men nu är min Jeep besiktigad och körklar, var iväg en bra sväng med den, och det går inte nog poängtera hur mycket bättre det är med analoga mätare som man inte behöver titta  på för att se vad dom visar.

Varför har man bytt från mätare till skärmar på majoriteten av alla bilar?

På vilket sätt är digitala mätare bättre än analoga?

På vilket sätt är touch bättre än knappar? 

Att det är billigare lämnar vi, det är ett dåligt argument.

Jag gillar mörker, och ett krav när jag köpte min Opel var att mittenskärmen skulle gå att stänga av, använder jag ofta när jag kör på kvällen och det är jätteskönt för ögonen. Tyvärr är är även kombiinstrumentet en skärm och lyser tydligt runt om det viktiga även på lägsta ljusnivå. Samtidigt i motljus när ljussensorn hamnar i skugga så bilen dimmar instrumenten så ser man ingenting.

Inget av de problemen finns med analoga mätare som syns i motljus och går att släcka nästan helt så mätarnålen bara skymtar i dunklet.

Även om hela inredningen i sig håller en högre kvalitet och en bättre ergonomisk standard i moderna bilar så är det inte alltid bättre. 

Allt är såklart en smaksak, vissa tycker säkert det är bra.

Bildexempel i nästa inlägg eftersom någon bestämt att man inte ska kunna ha bilder i första inlägget år 2021...

 

Uppdaterat: 2021-08-31 19:09
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Jag gillar den digitala hastighetsmätningen som i mina ögon fungerar alldeles utmärkt. Sen finns det andra moderna funktioner som kanske inte fungerar riktigt lika bra.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:12

Tyvärr blir det inga bildexempel alls just nu eftersom bilduppladdning fortfarande inte fungerar alls från Linux eller mobiltelefon. Bra jobbat till den som gjort forumet...

Uppdaterat: 2021-08-31 19:15
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

"Att det är billigare lämnar vi, det är ett dåligt argument."

Visst, men det är det som gäller!

Men egentligen handlar det ju om analog visning och numerisk visning, båda kan givetvis vara digitalt styrda.

Den numeriska visningen har varit enklare att få till, men det kommer ju allt fler exempel på skärmar med analoga visarinstrument.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast problemet med att oväsentlig information utanför mätarna är upplyst kvarstår. Alternativet är att lämna 2000-talet bakom sig och stoppa in o led-skärmar och erbjuda kunderna valfrihet, något som inte kostar extra.

Uppdaterat: 2021-08-31 19:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Fast problemet med att oväsentlig information utanför mätarna är upplyst kvarstår. Alternativet är att lämna 2000-talet bakom sig och stoppa in o led-skärmar och erbjuda kunderna valfrihet, något som inte kostar extra.

Fast det handlar ju om vilken bil man köper med, det finns ju skärmförsedda bilar där du i kombiinstrumentet kan släcka ner det mesta med. Så generalisera inte helt bara för den du köpt råkar ha en sämre uppbyggnad.

Uppdaterat: 2021-08-31 22:39

Min var rätt bra. I ena läget visas bara hastighet, DTE och Odo,samt om lyset eller automatisk torkare är på. En oled-skärm är är det som fattas om det nu tvunget ska va en skärm. En LCD kan pga sin konstruktion inte bli helt mörk. Kan ha zondimning men i stort sett alla tillverkare verkar valt bort sånt.

Skärmar ger ju fördelen att gå att customisera dock, synd bara att dom. Inte tänker på oss tråkmånsar som inte är intresserade av annat än hastighet och hur mycket det är kvar i tanken.

Tycker bl.a Volvo tänkt rätt annars med en förvisso låtsasanalog hastighetsmätare som är jätteful, men bara en liten stapel för tank och temp.

Tycker det är bra med en nål i periferin, då behöver man aldrig släppa blicken från vägen utan man ser hur fort man kör ändå.

Uppdaterat: 2021-09-01 21:55
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Saab genomförde för många år sedan en undersökning hur snabbt värden uppfattades, dels i analoga visarinstrument och dels i numeriska.

Visarinstrumenten var betydligt effektivare och hade betydligt färre felavläsningar.

Det som avgör är att med visarinstrument har man inbyggd referens, horisontal och vertikalläget och hjärnan är väldigt känslig för vinkelavvikelser.

Däremot tog det avsevärt längre tid att få ett exakt värde med ett visarinstrument än med ett numeriskt.

Det är nog inte så dumt som många biltillverkare gjort när det gäller hastighetsvisning, ett visarinstrument kompletterat med ett numeriskt.

När det däremot gäller värden som inte behöver vara exakta, t.ex bränsle/energivisning är säkert någon form av visare bättre.

Uppdaterat: 2021-09-01 22:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya S class testas i senaste TV.

Man konstaterar att det blivit "för mycket" av det digitala.

Värdens bästa stolinställningsreglage har blivit dåligt (touch)

Man kan ställa in fjädringen i det oändliga, men det kväver 5 timmars inlärning i instruktionsboken för att hitta djupt ner i alla menyer.

Man konstaterar att Lexus analoga reglage med 3 lägen är klart smartare även om det inte är toppmodernt.

Saknar Bmw analoga bräsleförbrukningsmätare, massa siffror som bläddrar är bara jobbigt.

Uppdaterat: 2021-09-01 23:23

Helt klart är det en besvärlig omställning när en generation som är van vid analoga reglage och instrument blir tvungna att försöka förstå den lekstuga som fjortonåriga IT-nördar implementerat i många nya bilar.

Men det är bara att bita ihop och svära inombords, det är avsevärt billigare vid massproduktion att låta datorer med hjälp av servosystem, ta över mer och mer av funktioner efter vissa instruktioner från brukaren.

Jag märker själv att det finns många IT-brister, trots att jag jobbat med datorer sedan forntiden då de hette ABC osv. och gått genom många utvecklingssteg sedan dess, så finns problem som inte ens nästa generation klarar utan det har hänt att jag fått hjälp av barnbarn som enkelt fixar problemen.

Men jag ger igen, de har ingen aning om hur en mekanisk differential eller en synkroniserad växellåda fungerar!

Kanske kommer en tid där det blir en lyx med analoga instrument, givetvis datoriserade, och manuella reglage där man både ser och känner läge och detta alternativ säljs tillsammans med ett antal onödiga tillbehör till ett alldeles för högt pris, men allt för att ge de gamla nostalgiska stötarna tillfredsställelse.

Och gärna för mig, det kommer att finnas avsättning för en sådan produkt.

Uppdaterat: 2021-09-02 09:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kanske blir så att den världsomspännande chipsbristen tvingar fram en återgång till mekanik till vissa delar?

Men det kommer att läggas på priset!

Uppdaterat: 2021-09-02 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Personligen tycker jag digital visning av hastighet i form av nummer är det bästa.

T.ex. kör jag 51 km/h så är det enklare att det står 51 i en display än att en analog visare ska visa att jag är bara aningen över 50 km/h.

På samma sätt tycker jag att en elbil ska visa batteristatus i siffror, t.ex. 56% kvar iställeet för en analog mätare eller en bild på ett batteri där en linje ska visa hur mycket som är kvar av batteriet, så att man måste gissa hur mycket det är. Det är bara vansinne, rena klara siffror är det bästa.

Uppdaterat: 2021-09-03 10:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Om hastighetsmätaren visar "drygt 50" eller "51" spelar mindre roll. Man kan ändå utgå från att siffran är ungefärlig.

I min bil har jag "en bunt km" i mätvärde för batterinivån. Den brukar börja på 45 km och efter 50 km är den nära 0...

Uppdaterat: 2021-09-03 13:45

Är väl dem som vill ha telefoner med knappar som vill ha analoga instrument.

Kostnaden är ju såklart största anledningen till att plocka bort det analoga.

Sedan kan man ju få oändligt mycket mer information på en skärm och dessutom ändra utseende efter behag.

Touchknappar på ratten är däremot ett otyg eftersom det är så lätt att trycka fel.

Bästa lösningen är OLED med mörkerkörningsläge, dagens LCD-skärmar är inte jättebra på natten eftersom de kan upplevas obehagliga för ögonen. Vem blir första biltillverkare med OLED tro?

Uppdaterat: 2021-09-03 14:31

Ja, trycka på en skärm när man kör, och det inte finns nått stöd för handen är betydligt sämre än fysiska knappar. Särskillt när man som jag sitter i en hoppig skåpbil.

Uppdaterat: 2021-09-03 14:49

Håller med om att det gått lite överstyr för en hel del bilmärken och modeller när det kommer till touch screen.

Tesla är bästa exemplet, men det finns många andra som har för lite knappar och där viktiga funktioner måste styras via skärmen. Vi har sedan länge nu en lag om att man inte får hålla i en mobiltelefon när man kör. Det tycker jag är bra, men ska vi istället sitta och pilla med bilens skärm medans vi kör, är det så mycket bättre?

Min egen bil har ju en del knappar, men ska jag t.ex. ändra fläkt eller temperaturinställningar så måste jag in på skärmen och trycka. En sådan sak borde det finnas knappar för.

Uppdaterat: 2021-09-03 18:43
- Peugeot e-208 GT 2022

Håller med bejje att digitalvisning är bättre. Själv har jag en kombo av digital och analog på min XC60, MEN det är den digitala jag kollar på till 90%. Vad gäller att styra funktioner på bilen så använder jag röststyrning eller rattknappar och spakar runt ratten. Sitta och pilla på centerskärmen är inget alternativ när man kör bilen.

Uppdaterat: 2021-09-03 21:10

Jag som läser vad som skrivs i resten av världen och inte bara på vi bilägare noterar att den som i dag inte erbjuder avancerade skärmar mobbas ut som "ålderdomligt billigt skit" vill du inte gå i konkurs i dag så måste du erbjuda väldigt påkostade och stora skärmar.

Kunderna kräver det och förväntar sig det, de som tycker annorlunda varken hörs eller syns.

Jag har ingen erfarenhet av skärmar men när jag provkörde Insignia 2017 hade jag skärmen (den till höger) helt avstängd och det var inget problem alls, om den stör, varför då inte stänga av den?

Uppdaterat: 2021-09-03 22:52

Om det vore så enkelt i alla bilar.

I min är det så korkat att jag får trycka på en prick för att komma till menyn, där välja "inställningar", sen där välja "skärm". När menyn skärm kommer upp måste jag svajpa åt ena hållet, för "släcka skärm" ligger utanför bilden, eller på nästa sida om man så säger.

När jag nästa gång startar bilen går skärmen igång igen.

Uppdaterat: 2021-09-03 23:38

Det är väl bara att vänja sig vid skärmen, jag tycker inte det är något större problem mer än att den kan bli lite irriterande ljusstark på en del bilar vid mörkerkörning och det är inte alltid så enkelt att reglera.

Många gånger har jag saknat Saabs "Night Panel" och jag förstår inte varför inte fler nappat på den.

Idag är det ju inga större konstigheter att på ett enkelt sätt låta föraren själv avgöra vad som ska visas.

Uppdaterat: 2021-09-04 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

Är väl dem som vill ha telefoner med knappar som vill ha analoga instrument.

Kostnaden är ju såklart största anledningen till att plocka bort det analoga.

Sedan kan man ju få oändligt mycket mer information på en skärm och dessutom ändra utseende efter behag.

Touchknappar på ratten är däremot ett otyg eftersom det är så lätt att trycka fel.

Bästa lösningen är OLED med mörkerkörningsläge, dagens LCD-skärmar är inte jättebra på natten eftersom de kan upplevas obehagliga för ögonen. Vem blir första biltillverkare med OLED tro?

Telefoner är ju helkass men just en smartphone är ju svårt att få funktionaliteten på något annat vis. Hur kass är inte en Blackberry t.ex?

Jag tänker att man inte behöver så mycket info när man kör. Alla bilar jsg haft har gett mig hastighet, bränsle och vilken radiokanal jag lyssnar på. Resten kan jag slippa när det inte behövs.

Det jag stör mig på egentligen är nog att man byter och moderniserat hej vilt utan att fundera på om det tillför något eller ens blir bättre.

Uppdaterat: 2021-09-04 10:08
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason "Det jag stör mig på egentligen är nog att man byter och moderniserat hej vilt utan att fundera på om det tillför något eller ens blir bättre."

Det är det nya bling-bling.

Förr planterade man en mängd onödigt krimskrams som man lurat i köparna att det var oumbärligt.

Uppdaterat: 2021-09-04 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rikard skrev:

Om det vore så enkelt i alla bilar.

I min är det så korkat att jag får trycka på en prick för att komma till menyn, där välja "inställningar", sen där välja "skärm". När menyn skärm kommer upp måste jag svajpa åt ena hållet, för "släcka skärm" ligger utanför bilden, eller på nästa sida om man så säger.

När jag nästa gång startar bilen går skärmen igång igen.

Jaha då har man "fått upp ögonen" för att ta hänsyn till något nytt, att det kunde vara så besvärligt har jag inte känt till, utöver Opel har jag endast erfarenhet av att använda skärmen på gamla Golf 2015.

I fortsättningen kommer jag att räkna möjligheten att med en knapptryckning stänga av och sätta på skärmen, som en noterbar finess, som tydligen inte är en självklarhet.

Uppdaterat: 2021-09-12 19:09

Jag har ingenting alls mot själva skärmen. Skulle snarare vilja ha ännu större skärm än den lilla 10" skärm som jag har idag. Mer åt Tesla hållet med 15" eller större skulle jag vilja ha, men det jag vänder mig mot är att viktiga funktioner måste styras via skärmen. Det får gärna gå att ställa in saker via skärmen, men viktiga funktioner som man använder ofta ska ha knappar också, som temperatur/klimat och annat viktigt.

Uppdaterat: 2021-09-17 20:14
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Personligen tycker jag digital visning av hastighet i form av nummer är det bästa.

T.ex. kör jag 51 km/h så är det enklare att det står 51 i en display än att en analog visare ska visa att jag är bara aningen över 50 km/h.

På samma sätt tycker jag att en elbil ska visa batteristatus i siffror, t.ex. 56% kvar iställeet för en analog mätare eller en bild på ett batteri där en linje ska visa hur mycket som är kvar av batteriet, så att man måste gissa hur mycket det är. Det är bara vansinne, rena klara siffror är det bästa.

Jag håller med. Hellre det är en pytteliten visare som på min Merca. Men... på Mercan är de digitala siffrorna pyttesmå jämfört med de tydliga i frugans C4.

Tyvärr har designers "lyckats" förstöra tydliga hastighetsmätare, jämfört med de lättlästa i bilarna som är 15-20 år gamla. Tydliga visare, ren och snygg design och perfekt läsbarhet!

(och här skulle jag lagt in en bild, men det ville inte ViB's hemsida, efter försök med två olika..)

Uppdaterat: 2021-09-28 20:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

bejje skrev:

Personligen tycker jag digital visning av hastighet i form av nummer är det bästa.

T.ex. kör jag 51 km/h så är det enklare att det står 51 i en display än att en analog visare ska visa att jag är bara aningen över 50 km/h.

På samma sätt tycker jag att en elbil ska visa batteristatus i siffror, t.ex. 56% kvar iställeet för en analog mätare eller en bild på ett batteri där en linje ska visa hur mycket som är kvar av batteriet, så att man måste gissa hur mycket det är. Det är bara vansinne, rena klara siffror är det bästa.

Jag håller med. Hellre det är en pytteliten visare som på min Merca. Men... på Mercan är de digitala siffrorna pyttesmå jämfört med de tydliga i frugans C4.

Tyvärr har designers "lyckats" förstöra tydliga hastighetsmätare, jämfört med de lättlästa i bilarna som är 15-20 år gamla. Tydliga visare, ren och snygg design och perfekt läsbarhet!

(och här skulle jag lagt in en bild, men det ville inte ViB's hemsida, efter försök med två olika..)

Du får väl byta till en nyare MB som har större digitala siffror.

Uppdaterat: 2021-09-28 20:48

Skulle hjälpa tjejen att köra till tippen igår och eftersom Stellantis inte tycker man ska dra släp med elbilarna så lånade jag en kompis Golf 7 GTE, förutom att det är den goaste golfen och bästa hybriden som någonsin gjorts så har den analoga mätare, jätteskönt att aldrig behöva titta utan man vet ungefär hur fort man kör ändå. Mer sportigt också. Blir f.ö förbluffad över kvalitén i gen7 av golf. They don't make them like they used to passar bra in där.

Uppdaterat: 2021-10-03 13:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?