Läser en intressant ägarundersökning i senaste numret av Auto Motor & Sport (nr 18).
Man rankar märken och bilmodeller efter hur mycket körglädje det är.
100 är då max och vissa modeller ligger nära som Nissan GT-R-
Ett slags medelvärde ligger kring 80 och under det så är det "rött".
Toyota är bland dom märken som utvecklats mest på senare år, nära VW nu.
Stora tyska märken har tappat en del, mycket beroende på stadsjeeptrenden.
Dacia ligger i botten.
Även Volvo är på rött men med liten marginal. Opel ligger nära Volvo och är också på väg upp.
Det intressanta framöver är väl om tillverkarna lyckas kombinera lägre förbrukning med ökad körglädje, inte alldeles givet enkelt.
För det är ju ofta dom märken som drar mest soppa som toppar, undantaget är Tesla (som förvisso drar en hel del el).
Man kommer väl även in på den diskussion vi haft med CVT kontra DCT, när det gäller automat. Japanska märken verkar lida lite i undersökningen av att man satsar mycket på CVT, återstår att se vart det tar vägen.
Kommentarer
Körglädje är ju väldigt subjektivt.
En bil kan ju vara sjukt kul att köra trots att den på papperet är allt annat än kul, typ en gammal Mini Cooper
Jo men ta Saab tvåtakt istället då, på papperet är inte 900 kg, 30 hk utan bottenvrid, stel bakaxel, ingen servo och smala däck direkt någon ögonbrynshöjare, men det är bland det roligaste som finns att köra.
Nu kanske vissa avser nuvarande Mini medan andra avser ursprungs-kojan...
En gammal hederlig 240 är ju helkul att köra.
Allra helst en "originalturbo".
ENTJ1: jag förstår att vi har olika definition på vad som är roligt.... ;-)
240:an jag hade är den utan konkurrens tråkigaste bil jag ägt. Vet inte nåt som är kul med den. Slö, törstig, dålig väghållning, motsträvig styrning...
Däremot så är ju min Mini från 65 med 34 glada hk jättekul att köra (ja, Saabs tvåtaktare är också nåt extra)
Nyare bilar saknar ofta den där närvaron, känns lite TV-spel över en del.
Låg vikt och bra väghållning är två faktorer som är viktiga tycker jag.
T.ex. Mazda Miata 1.6 som har en liten motor men är underhållande att köra.
Å andra sidan så kan en gammal Grålle vara riktigt kul att köra så egentligen är begreppet körglädje någonting högst subjektivt...
Jag kan finna körglädje på flera sätt!
En tyst, bekväm bil med mjuk gång och stora utrymmen...typ voyager, inte v70....
En, som nämnts, liten miata, rapp och smidig....
En muskeljänke med rejäl motor och.... intressant väghållning...
En golf gti 77.....
En 142,a på stubbåkern......
En vw 1300 -68...
Som sagt, svårt att definiera körglädje. När jag jobbade på gård var det bästa jag visste att köra en gammal International 844 XL traktor. Lagom kärvt allting, närvarande, fantastiskt. Dessutm mer bränslesnål än de nyare.
Hultarn,visst är det så!
Hade du en tråkig 240 turbo var du aldrig över 3400 varv..
;-)
Körglädje ja. Vad är det? För mig är det väldigt olika beroende på tillfälle. Det kan vara att glida fram i 200 i ett motorvägslok. Samma motorvägslok kan dock va allt annat än körglädje i stan när man kryssar mellan filer och tar tvära böjar. Sammantaget så är körglädje för mig något som bilen förmedlar och som gör att man liksom förälskar sig i bilen. Framförallt så är likställer jag kanske känslan av kontroll och väghållning med körglädje. De roligaste och mest körglada bilar jsg kört är följande: nr 1 = Lotus Elise, 2 = Peugeot 205 gti, 3= Bmw 330
https://youtu.be/pclZrq_WX08
Finns olika sorters också..
Men visst,en manlig Hundkoja är ju alltid jätterolig med sina 34 hk..
Saab tvåtakt..hehe en kompis har en sådan,vi har faktiskt jätteskoj med den för alla flinar när vi kommer i ett rökmoln och det låter som vi kommer i 200 blås.Med sina kindpåsar till framskärmar är den helt obetalbar,kommer ihåg synen när bromsljusen lös upp fronten på saaben i backspegeln,vi skrattade så vi kiknade.
Sedan kommer Tjorven i löjlighetshänseende,en sådan kanske skall köpas också.
Men lite allvarligt nu då,ett fordon behöver inte vara vare sig effektstarkt eller ha bra vägegenskaper för att vara underhållande.
;-)
Körglädje för mig kan sammanfattas i en bil - Audi RS6. (Jo, jag kör BMW).
Sköna stolar, går tyst och silkeslent på luftfjädring när man så vill och förvandlas till ett brölande monster med oändlig kraft, stenhård fjädring och som slänger i växlarna som hästsparkar när man är på det humöret. Dessutom fyrhjulsdrift och plats för hela familjen. Kombinationen av allt gör mig glad!
Pris, värdeminskning, bränslekostnader, försäkringar och servicekostnader gör mig inte lika glad ...
Sådana bilar görs tyvärr inte längre! :o)
Kvalar Morgan 3-wheeler in som bil på listan ? ;-)
Måste den naturligtvis göra!
Måste vara den ultimata körupplevelsen, t.o.m. pajaserna i Top Gear imponerades.
Många som inte har kört Porsche Boxster brukar säga att det är en hårfrisörskebil, men efter ha kört bilen så får de äta upp sitt uttalande
Ja det finns många 911 fanatiker som fått tänka om efter dom kört Boxster.
För min del är motor och ljud viktigt i körglädje, ingen dieselmotor är körglädje för mig, hur stark/snabb den än är, en motor ska dra rakt in i varvstoppet, och det ska ligga högt upp, min gamla BMW E30 325 var chippad med höjt varvstop till 7.500 varv, det är glädje och musik när 6an tjuter över 7 kilovarv.
Min nuvarande 325a varvar bara 6.700, och det känns nästan fånigt när den bryter, typ den var ju inte klar än.
Min Volvo T4 är säkert snabbare än BMWn, men motorn ger ingen glädje alls.
Men annars som sagt, behöver det inte vara en massa effekt för att en bil ska vara kul, jag var en av dom första i Sverige att köra Mazda Miata, dom 10 första bilarna kom till Bilkonsult i Stockholm där jag då jobbade, och jag körde in alla 10 bilar i garaget från biltransporten. Bilkonsult låg i Skärholmens centrum, det är en stor köpbyggnad med parkeringsgarage i 4 plan, i varje ände finns en snurra för att åka upp el ner i garaget, bara för att det var kul körda jag genom garagets bottenplan, upp i snurran, över taket och ner 4 våningar igen, jag gjorde det med den första bilen för att prova, men det var så jäkla kul, så jag körde samma runda med alla 10 bilarna =) Och jag minns det än idag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.