Körde från blekinge till uppsala i fredags och tillbaka i går,Såg flera bilar längs e4 an som hade problem dock inga franska bilar utan volvo xc 60 bla.
Så är de franska bilarna verkligen så dåliga som man hör?
Kör själv volvo och volkswagen.
Körde från blekinge till uppsala i fredags och tillbaka i går,Såg flera bilar längs e4 an som hade problem dock inga franska bilar utan volvo xc 60 bla.
Så är de franska bilarna verkligen så dåliga som man hör?
Kör själv volvo och volkswagen.
Kommentarer
Det är noterat!
Franska bilar är idag vanligtvis av yppersta kvalitet, även om det var sämre förr. Ju förr ju sämre ;-)
// Krister
Visst är franska bilar bara skräp. Det är många självutnämnda "experter" som fastslagit det. De har alltid nån moster eller bekant som minsann har en fransk bil som alltid krånglar. Däremot är det sällsynt att dessa experter själva haft någon fransk bil.
De som med mångårig erfarenhet berättar att deras franska bil alltid startat och inte krånglat, så är de lögnare eller möjligen mycket tursamma.
Inget att bry sig om, är folk nöjda med sitt bilval, så är det ju enbart bra. Oavsett om de valde en bil från Asien, Europa eller USA.
Mitt statistiska underlag är litet magert, men 607:an behölls i sex år just för att den INTE krånglade och var väldigt bekväm:
De franska bilar jag haft har varit ganska problemfria, det som gått sönder har varit samma som på mina volvo,audi,opel mm.
Dvs,hjullager,reläer osv.
Skillnaden är att till de franska har det varit billigare delar, och påfallande ofta lättskruvat!
Myter frodas lätt, speciellt bland troende!
Stämmer inte särskilt bra. Går vi tillbaka till 1930-talet så var de av samma kvalitetsklass som övriga europeiska bilar, d.v.s. de krävde lika ofta service och reparationer. Efter kriget kom några intressanta konstruktioner som oftast inte var anpassade till vårt klimat och därför fick de dåligt rykte.
Speciellt framhjulsdrivna bilar hade genom avsaknad av de för vårt klimat nödvändiga tätande knutdamaskerna lite väl många reparationer de första åren. Det tog några år innan man rättade till det och ännu fler år innan man rättade till rostproblemen!
Alla bilar rostade rejält på 1960-1970-talet, men jag tror de franska tog priset, kanske tillsammans med japanerna.
Men oftast var det trevliga och omtyckta bilar och betydligt körgladare än många svenska och tyska jämförbar modeller.
Skojade lite där, hade några Renault 4L på 70-talet och kvalitén på dem lämnade väl en del i övrigt att önska. Annars hade jag en Dauphine Gordini, några R8:or och en R5, och som du säger Nisse, de var inte sämre än några andra bilar i motsvarande klass. Min nuvarande Peugeot 508 har gått 8500 mil utan tillstymmelse till problem. (Peppar peppar)
// Krister
"alla klagar på franska bilar" har svårt att tro att ALLA klagar på franska bilar, och om man generaliserar så mkt och säger "franska bilar" så har man sannolikt lika dålig koll på bilar som människor som säger att "tyska bilar är bäst".
Självklart finns det modeller inom vissa märken som har problem, och bäst är nog att googla och läsa på om just den modellen man är intresserad av att köpa.
Komponenter delas hej vilt mellan märken och även över landsgränserna, en motor som sitter i en fransk bil kan du även hitta i tysk bil...och kanske brittisk.
Mycket handlar nog också om hur ett märke väljer att satsa i respektive land. Garantier, val av ÅF, generalagent osv spelar stor roll.
Precis som leifer skriver så tror jag att det tar lååååång tid att jobba bort ett dåligt rykte.
Sen är ju ordet kvalitet lite slitet, för vissa så betyder kvalitet ett skönt "klonk" i dörrana, för andra att bilen håller i 20 år utan att rosta sönder eller motorras.
Tror inte heller att alla klagar, jag tror helt enkelt att de har en högre andel måndagsexemplar, en del kör helt felfritt medans andras bilar krånglar mest hela tiden, själv har jag undvikit franska bilar då Toyotaverkstaden i Vetlanda (Bil och Motor) även hade Peugeot som sitt märke och de berättade hur mycket bekymmer de hade, nu är det ju många år sedan och idag tror jag att alla märken har lyft sig, så det finns väl ytterst få riktigt dåliga bilar men självklart skiljer det även idag
När jag träffade min fru så kom jag rakt in i en Peugeotfamilj, min fru körde en äldre men hon hade reparationer ca en gång i kvartalet och det blev så dyrt att jag fick henne att byta till sig en ny Aygo, nu har hon hunnit med 3 Aygo och sist blev det en Yaris, på dessa 9 år har hon inte gjort en enda reparation, svärfar som körde en 407:a körde helt felfritt, men så köpte han en ny 307:a och den bilen blev en katastrof, 2 gånger vattenpump och då rekommenderade man även kamremsbyte, trasig stötdämpare, AC sönder, och så gick kopplingen, då hade bilen inte ens gått 10 000 mil och nu tröttnade han så idag kör han Kia, än så länge utan problem
En av mina goa vänner köpte Citroen C5 och körde 10 000 mil utan problem, bytte till en ny som bara krånglade, så idag åker han Mercedes
En taxichaufför här i Hässleholm kör bara Citroen (3 bilar) och är helnöjd
En annan god vän köpte en ny Peugeot 407 som han inte vågade ha kvar när garantin gick ut, då hade de bytt ut delar för över 40 000 på bilen, idag kör han Rav4
Så att säga att alla klagar är nog inte sanningen, men en del råkar tyvärr riktigt illa ut
Tittar vi på Reliability Index i Storbritannien så ligger franska bilar väldigt bra till, först ligger japanerna men sen kommer de franska. Bästa franska är Peugeot 3008 som dessutom är bästa bil i sin klass inräknat alla märken som har modeller i den bilkategorin. Reliability Index är försäkringsbolagens och verkstäders statistik, vilket jag anser är mer tillförlitligt än en undersökning som Bilprovningen som missar allvarliga fel som bilar har reparerats för. Volkswagens problem med kamkedjor har exempelvis gått Bilprovningen förbi, men de syns i statistik från verkstäderna som reparerar dem.
Mina egna personliga erfarenheter - som jag skriver än en gång trots att jag av tradition i detta forum brukar bli personligt påhoppad, förlöjligad, dragen i smutsen, hånad och utskraddad och dessutom anklagad för lögn och bluff:
Min C3 Picasso HDI -09 silvermetallic, dragkrok och med komfortpaketet har gått över 13 000 mil nu och senaste besiktningen för ett par veckor sedan gick hur bra som helst, helt felfri, inga anmärkningar, bara beröm. Och så har det gått med tidigare besiktningar också. Jag servar bilen varje år och enda fel är relaterat till vanliga slitagedelar: jag har bytt bromsar, torkarblad, glödlampor fram, lampa skyltbelysning, vinterdäck och sommardäck. Inget onormalt, inget konstigt, allt fungerar - dörrar, lås, elhissar, instrumentpanelen, klimatanläggningen, backvarnaren, regnsensorn...
I tillägg kan jag nämna att additivet för partikelfiltret var 1,8 liter som ny och ligger nu på 1,4 liter. Det har inte fyllts på sedan bilen var ny och det ser ut som jag kan köra minst 10 000 mil till innan det behövs fyllas på om denna förbrukning håller i sig.
Bilen snittar 0,46 - 0,5 l/mil blandad körning. (Motorvägskörning med 120 km/h drar upp förbrukningen på grund av högt luftmotstånd, det är ju en minibuss med design som utedass om än med lite mjukare hörn).
Tidigare har jag haft Renault Mégane 1.6 16V SportTourer Exclusive årsmodell 2004 silverfärgad, Renault Laguna 1.8 16V Euroline Phase II årsmodell 2000, silverfärgad, Citroën Xsara 1.8 SX Break årsmodell 1999 Bora bora grönmetallic, Peugeot 309 1.9 XS årsmodell 1989 svart, Citroën AX 14 GT Edition Limitée årsmodell 1990 vit.
Jag har kört mina bilar till över 15 000 mil och har bara bytt vanliga slitagedelar (bromsar, glödlampor, däck) samt kamrem. Elektriskt har allt fungerat, utom en gång med 309:an då jag ploppade ut kontakten till fönsterhissarna och sprayade 5-56 så var allt igång igen. AX och 309:an hade jag stående de flesta vintrar, använde dem bara ett par vintrar. Alla andra har jag kört året om. Min Laguna tyckte jag mycket om, talande dator :) och mjuka sköna säten i härlig grågrön plysch. Gillade designen och körkänslan på den bilen, men det var en halvkombi och jag bytte till Mégane kombi för jag insåg det inte fungerade med hund i baksätet.
Min resa med franskt har varit (och är fortfarande) väldigt trevligt, bekvämt, skönt, roligt och tillfredsställande. Billigt ägande, billig service, rymliga och sköna med låga kostnader. Hög kvalitet, inga allvarliga problem som sagt. Xsaran och Mégane fick jag anmärkning på dimljusen - felriktade på Xsaran efter att jag kört in i en snöhög som det inte bara var snö i, och på Mégane hade en glödlampa till dimljuset gått. Det är de enda anmärkningarna från Bilprovningen som mina bilar har haft.
Rosten har inte varit något problem heller på någon av mina bilar.
Franskt finns i min familj, min mor har haft flera Peugeot och en Citroën. De har fungerat väldigt bra för henne med. Min pappa körde italienskt (Alfa Romeo).. Min mor har haft en italiensk period också.
Det är mycket troligt att det blir franskt igen nästa gång det är dags för mig att byta bil. Peugeot 2008 gillar jag... Eller en C4 Picasso II. Andra bilar jag gillar är Fiat 500 L, särskilt i Trekking-utförandet. Och så C4 Cactus förstås. Eller så har Citroën hunnit med att göra den nya generationen C3 Piacsso som verkar bli en crossover... (hade föredragit fortsättning på minibuss-temat)...
Och så har jag ett soft öga till Dacia. Jag gillade min AX, den hade ingen elektronik - fönsterhissarna var manuella och den hade ingen klimatanläggning - hade taklucka istället. Men den hade sköna sportstolar och fräck design. Och jag tyckte det var fräckt med vinge över bakluckan. Bränsleinsprutad 1.4 motor med hela 80 hk/DIN och den gick som ett skott för den var lågt växlad och väldigt lätt och snittade på 0,5 l/mil på landsväg... En underbar bil!
Raphael, enda anmärkningen på ditt inlägg är att varningslampor börja blinka när man måste söka efter diverse undersökningar från andra länder, det är i Sverige vi kör och då är det förhållanden här som borde vara grunden i undersökningar, hur andra länder gör med goodwill eller vad återförsäljarna ställer upp med är ju inget vi har nytta av i Sverige, Toyota har ju tillexempel 5 års garanti i vissa länder, det vore ju grymt orättvist att ta statistik från dessa länder för att visa på de låga kostnaderna för ägarna under de första 5 åren?
http://www.telegraph.co.uk/cars/news/skoda-tops-reliability-survey-while-prestige-brands-struggle/
Reliability index som nämnts tidigare.
Men med ett annat utfall dependability.
Har haft en Clio, av 2004 års modell. Rolig bil att köra, och förvånansvärt rymlig.
Den var dock rätt strulig: intermittenta problem att starta, ibland gick den inte alls igång. Värre i fuktigt väder. Bytte en givare och en ny jordkabel så blev det bättre, dock ej helt bra. Diverse elfel, bland annat fungerade inte varningsblinkers. Bilen drog tjuvström så batteriet laddade ur då och då. En fjäder fram knäcktes (rost?), som tur är blev det ingen större olycka. Vattenpumpen la av, men det var ju "tur" för då blev kamremmen bytt i tid...
Vintertid så gick ena bakdörren inte att öppna, detta blev senare permanent oavsett väder.
En kompis som alltid åkt franskt, sa för många år sedan att man måste se upp med när i veckan bilen byggts!
Måndag, då är man fortfarande packad efter helgfyllan. Tisdag, då börjar det släppa och bakisen börjar komma. Onsdag, då slår bakisen ut för fullt. Torsdag då jobbar man som bäst. Fredag, då gäller nästa helg!
Han påstod att han enbart köpte torsdagsbilar. :o)
http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/10773555/Skoda-drivers-are-most-satisfied-with-their-cars.html
Ytterligare en 50000 ägare tillfrågade.
Tror aldrig man blir klar med ett kvalitetsarbete, det är nog en ständigt pågående process.
Det finns ju många märken som nu hävdar att dom haft bra kvalitet i några år och höjt sig, men att det ännu inte syns i statistiken. Samtidigt så känns det som andra märken och främst ÅF börjat slacka då bilarna nästan säljer sig själva. Tror de närmaste 5-10 åren kommer bli väldigt intressanta inom bilindustrin både vad det gäller ny teknik och uppfattning om märken.
Är det ingen som undrar varför TS inte är med och diskuterar? Jag tror man ska undra över syftet med tråden. Resultatet ser vi ju redan!
@trasten
Fast nivån är fortfarande rätt hög så trådskaparen måste gräma sig att det inte blivit märkespajkastning än. :-)
Sämsta bil jag haft var fransk, men egentligen var den inte sämre än första Saaben jag hade...
Att kvalitén idag är bra märks väl om inte annat på att t.ex Renault lämnar bättre garanti än samtliga tyskar (Opel har gått tillbaka till 3 år) och även ett på forumet väldigt poppis japanskt märke.
Nä, billigt i drift, halvtafflig känska och styrktåligt med trevliga dieselmotorer är frankrike i ett nötskal.
Någon pajkastning mellan vilka bilmärken som är bäst var jag absolut inte ute efter. Trodde i min enfald det satt vuxna människor på detta forumet och kunde diskutera bilar oavsett märke utan någon ska få skit för det. Har aldrig haft en fransk bil men skulle kanske vilja ha det men inte riktigt vågat det ännu pga av allt skit man hör om dem. Men vissa av er har ju goda erfarenheter så det kanske blir franskt nästa gång mvh Magnus.
Apropå Reliability Index så begriper jag inte varför de väger in rep kostnader?
Har kostnader något med "tillförlitlighet" att göra?
Då det inte finns någon rapport som behandlar alla system på bilarna får man helt enkelt nöja sig med det som finns. Olika rapporter omfattar olika saker, och redovisar olika faktorer.
Reliability Index är ett av dem och visst kan det vara intressant att veta hur dyr en reparation kan vara.
Frågan är om den informationen stämmer för alla länder? Känns som det diffar rätt bra på priser beroende på hur mkt ett märke valt att satsa i ett land.
Även om det ger en fingervisning så ska man ha i åtanke att rapporten gäller ett annat land.
Lason - trodde också att Opel hade 3 års garanti numera (från 2015) men har sett flera exempel på Blocket där det bara verkar vara 2 år igen så lite virrigt är det med Opels garantier. Först 2 år, sen 5 år, sen 3 år och kanske nu tillbaka på 2 år ? Hmmm...
PS: Hittade just detta så det verkar vara 2 år som gäller igen - http://www.opel.se/owners/garanti/warranty.html
Detta hattande med garanti-tider inger ju inte så mycket förtroende för Opel, tyvärr...
Det kanske var en "torsdagsbil" Jonas hade fått tag på ;-)
Ägare till en ny Peugeot 308sw sedan ett par månader. Jättenöjd än så länge (men det är förstås "smekmånad" fortfarande). Aldrig ägt franskt tidigare. Vet inte vad som flög i mig. Alla jag känner verkar köpa Kia nuförtiden (förutom passater då).
Undrar om jag kommer få ångra detta om några år och 1000tals mil till...
Jodå, inte minst de dyra tyskarna har ju haft sin beskärda del av kakan. Inte så konstigt att de flesta européer har liknande problem då de ofta har samma leverantör. Men, man får nog anta att mycket är barnsjukdomar så felnivån borde gå ner med tiden. Å andra sidan tillkommer fler system...
Vill först ge en eloge till den riktigt sansade attityden i tråden!
Var väl lite smågnabb mellan leifer och AL, där faktiskt AL var lite mer provocerande än sin kontrahent.
Jag gillar leifers senaste inlägg. (#44.)
Jag har alldeles för liten erfarenhet av franska bilar för att kunna ha någon synpunkt på tillförlitlighet.
Men flera fransoser tilltalar mig.
Citroën C5 har en egen och ombonad stil på inredningen och är väl den sista med den så typiska och behagliga fjädringen.
Generellt tycker jag att fransmännen varit bra på komfortbiten, även beträffande vägbuller.
Citroën C4 Picasso verkar vara en mycket trevlig bil.
Renault Megane har väl varit en ganska behaglig kärra om än inte med riktig kvalitetskänsla rakt igenom. Nya Clio har jag ett gott öga till - men har ännu inte ens provsuttit i den.
För några år sen stack Renault ut med ett för sina respektive klasser ovanligt bra krockskydd och bra rostskydd har de ju nu haft några år. (Gissar att bägge är arv från Volvo.)
Peugeot har känts helt OK att åka i men har ändå aldrig riktigt intresserat mig (med några få undantag). Rimligen håller den väl ungefär Citroën-klass.
Skulle jag våga satsa på en fransos? ja, det tror jag nog. Men jag skulle noggrant granska både modell och internet.
Att dra några generella slutsatser av det egna bilägandet är nog ganska svårt att göra mer än på detaljnivå, nota bene att man är någorlunda tekniskt kunnig. Vissa detaljer går ju att bedöma om de har en bra eller dålig byggkvalitet. Helheten kan vara svårare.
Minns när farsan bytte från Saab till Honda. När man tittade på detaljer där man normalt inte tittar så verkade Honda ganska vekt byggd, vilket inte hindrade att den faktiskt höll bättre.
Mins min Saab 900 som rostade och hade en del småfel, medan 9000 var en synnerligen bra bil med ingen rost alls. Farsan tidigare Saabar var en blandad kompott med en del småfel och några större. Så vad ska man dra för slutsats om Saab utifrån det?
Samma gäller förstås alla bilar, som jag redan varit inne på.
Om vi nu kan lämna nationalekonomiska funderingar utanför tråden och hålla oss till ämnet vore det bra.
Upplevd kvalitetskänsla är väldigt fluffigt. Audi har ju i många år varit mästare på den biten. Bilen känns helt enkelt väldigt rejäl. Men, den verkliga kvaliteten har ju inte matchat känslan, inte minst rostskyddet tycks ha prutats på med åren, vilket de inte är ensamma om.
Har haft tre fransyskor. (Bilar alltså bara, tyvärr.....).
Första var det diverse problem med men den köpte jag billigt så inte så oväntat kanske. Har aldrig suttit så skönt dock senare i någon av mina andra bilar. En R30, minns den än med välbehag. Extremt understyrd dock, nästan som en gammal Audi....
De andra två, en gas-cittra och en Renault, var också i stort sett problemfria. Prisvärda, ofta lite egen och snygg design, generellt bra komfort är andra plus för mig. Dessutom känner jag att de ofta är mer ombonade och har en mer påtaglig själ än vad generellt asiatiska och tyska bilar har.
Blir garanterat franskt igen någon gång.
Men det är väl alltid lite så att man får vad man betalar för ...... eller? Franska bilar är ju i regel lite bättre utrustade till ett lägre pris än motsvarande konkurrent.
// Krister
Det påstås att startmotorn är "vanlig sjuka hos både Peugeot och Citroen" baserat på en bil.
Jag har haft 205, 5 st 405, 406, 605, Partner, Expert, Xantia och Xsara, frugan 307 och Xantia, tillsammans 14 olika bilar där alla utom 406:an varit begagnade, en del har rullat över 25000 mil, men jag aldrig bytt en startmotor! Så, så särskilt vanligt tycks det inte vara....
Har aldrig blivit stående, aldrig haft startproblem.
Jag har bytt en torkarmotor, en vevaxelgivare och två fläktmotstånd, det är alla elreparationer på ovan nämnda bilar tillsammans,
Svaga punkter finns också, t.ex. är det vanligt att få byta avgassystem ganska tidigt, särskilt bakre delen. Därför är det smart att sätta på ett rostfritt om man tänker behålla bilen några år. Kostar inte många kr i inköp, och håller bilen ut. Handbromswirarna på Xantia (sitter fram) måste bytas efter några år, som väl är så är de billiga (200 kr) och enkla att byta (max 10 min).
För övrigt noterar jag att min önskan i #46 inte slog in, dessvärre.
Leifer - "Ägarna tycker styrkänslan är dålig, att bilen bullrar och att motorn är trött (75 hästar sugmotorn)." Dessa ägaråsikter kan jag hålla med om till 100 % efter att ha kört ett par av den modellen. Har kört den senaste versionen också men det är ett par år sen så minnet har klingat av. En av sönerna körde den dock för nån vecka sen och frånsett utseendet så var det tummen ner - bl a tyckte han att 90 hk motorn var trött och hade halvdålig körbarhet trots turbo. Fast sonen är ju liiite yngre och vill gärna ha lite mera orr i rovan - typ Mazda 3 MPS med 260 hk på framhjulen...:)
Jag har haft en fransk bil, tyvärr var den bilen ett problembarn. Bilen i fråga var en Peugeot 307, under min ägo så käkade bilen lampor, hade glapp i spindellederna två gånger, bärarmarna i chassit klonkade, motorvarningslampan tändes i otid och elhissarna levde sitt eget liv. Summa summarum Peugeot Sätra inklusive generalagenten skötte det hela dålig, jag sålde bilen och gick vidare livet istället för att skriva spaltmeter om hur dåliga Peugeot är. Man mår inte bättre av att sitta och älta.
Jag kan vara kritisk mot PSA och dess produktutveckling och marknadsföring, men jag försöker vara saklig i min kritik till skillnad ifrån Peugo som skriver skitnödiga kommentarer om VAG.
Jag tror att PSA-gruppen har valt fel strategi när det gäller DS. DS ska konkurrera med premiumtyskarna, Lexus, Jaguar och Volvo. Jag har svårt att se att en kund väljer en DS framför ovanstående märken. DS exteriöra design sticker ut i mängden och kan locka en viss nischad kundgrupp men jag tror att denna kundgrupp inte är tillräckligt stor för att DS ska bli ekonomiskt lönsamt.
Helt rätt Leifer man kan inte döma Peugeot idag och hela franska bilindustrin efter Peugeot 307.
För oss med lite perspektiv så har vi hört otaliga gånger från bl a Peugeot-håll att "nu har vi tagit nya kvalitetsgrepp så nu är kvaliteten rejält förbättrad". Visst kan det vara så idag men liknande ord har hörts långt före att 307-modellen introducerades. Men jag är också lite intresserad av bl a 308 kombi men frågan är om man vågar... Hade dom haft 5 års garanti så kanske men idag - nja, tveksamt... Precis som för leifer så ligger nog Renault närmare köp i så fall...
Min absolut sämsta bil var en Saab, men jag skulle inte avråda folk att köpa en begagnad Saab för det. Tvärtom kan de ge mycket bil för pengarna. Måndagsexemplar finns bland alla fabrikat,
Men, jag gillar själv inte designen, och det var en anledning till att jag inte köpte en Saab när jag köpte ny bil.
Vad hände med Bull_69 som startade tråden? Trollade han upp sig själv i rök?
I all välmening, AL: Schabrak är enligt svenska akademiens ordlista ett sadeltäcke för hästar, och kan således inte vara gjort av plåt, nedan saxat ut Wikipedia:
Schabrak (över tyska Schabracke, ytterst av turkiska çaprak) är ett sadeltäcke, att läggas över ridhästens sadel, eller precis bakom densamma.
Schabrak omnämns i utrustningen för det svenska kavalleriet från 1600-talet och framåt och var under stora nordiska kriget placerad precis bakom sadeln, under svanskappan. Schabraket är sedan fastknutet i sadeln med tre skinnremmar. Det ser fyrkantigt ut, men det är utskuret efter sadelns form så att ingen del ligger under sadeln och skaver. Under sadeln ligger sedan ett hästtäcke som är vikt på ett för ändamålet speciellt sätt, så att inte sadeln bryter.
;-)
// Krister
Nu vet jag inte om just Volkswagen är så värst rostfria! Plåtverkstäderna har häcken full med rostreklamationer på dessa fordon.
Lacksläpp och rost!
Vad beror detta lacksläpp och rost på? Förr hörde man ju att dom inte fått kläm på galvprocess osv men det måste dom väl klurat ut nu eller?
Läste på ett forum om en kille och hans Golf R32 MK6 och det var ingen kul läsning, då han ägt sin ögonsten från ny så var det heller inte fråga om att den varit krockad och tillfixad.
Hittils har polarens passat varit på rostlagning (omlack) fyra gånger, och ett par gånger för elfel där bl.a en uppmurken kabelmatta till airbag byttes, totalt kostade detta 20.000 då VW körde kostnadsdeltagande på rosten.
Å andra sidan har en annan bekant Renault fått växellådan utbytt på garantin före 10k mil. Med fri lånebil.
Renaulten jag hade gick bra, när den gick, men hade ju fördelen att den var ihopskruvad med vanliga skruvar så den gick att ta isär med vanliga verktyg. från en verktygslåda.
En VW behöver man en hel verkstad för att ta isär, och dessutom finns flera skruvar som inte håller standardmått på fattningen.
Jag tror inte att trådskaparen var särskilt intresserad av nationalekonomiska långa utläggningar, jag tror faktiskt han vill prata bilar.
Han tröttnade nog på all "retorik"....
Det börjar bli många som knackar på hos premiumklubben! Ska bli intressant att se om Renault lyckas!
Ett stort problem med Peugeot är att man tappade hela sin märkesidentitet på 90-talet. Från att utveckla körglada bilar började man utveckla vardagliga bilar för den stora massan som senare skulle visa sig ha stora kvalitetsbrister. Det var i denna transition som jag tror att det började gå snett för Peugeot.
Har alltid gillat megane, kvalitetsbrister oaktat....
Trevliga bilar att köra, bra komfort för prisklassen, faktiskt den enda franska bil jag sitter bra i, tom citroen c5 är sämre där....
Den franska bil som känns mest "tysk", förutom att man sprider ut knappar på ett ologiskt sätt.......
Sen när nästan alla anser sig vara premium eller i närheten - måste vi då definiera om begreppet premium eller ? För om en stor del av våra bilmärken tycker sig befinna sig i det segmentet så är det ju "normal-klassen" - och vad är då premium ?
Nä -Renault har jag mycket svårt att se som ett framtida premium-märke. Kan säkert vara bra bilar trots det men knappast det vi hittills avsett med premium. Och tack leifer för att du återförde tråden till franska bilar efter en märklig utflykt till tyska...
Vet inte om jag har blivigt klokare än innan,verkar som vissa kör problemfritt och andra har mycket strul med sina franska bilar.
Har kollat på clio och fabian i helgen beg och ca 2-3 år gamla,helt ok bilar att köra till träning och affären och handla vilket är syftet med bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.