För att inte dra ett kön över en kant kan jag nämna att jag klassar alla som inte kan backa med en bil som fruntimmer, man som kvinna, tyvärr är kvinnor grovt överrepresenterade i den gruppen, vad det beror på vet jag inte.
Hur som helst, jag skulle lämna parkeringen vid affären, då en tjej svänger in, men istället för att svänga vidare in på den enda lediga platsen, åkte hon förbi en bit och svängde åt andra hållet, slog i backen, och fick in bilen perfekt i rutan på första försöket. Men jag noterade oxå hennes huvud, det for inte som en propeller i kupén, eller flaxade mellan backspeglarna, utan hon kollade mitt på instrumentpanelen, och jag antog då att bilen, en Golf, hade backkamera.
Tänk vad mycket tid som skulle sparas på parkeringarna om alla bilar hade backkamera.
Kommentarer
VW:s backkamera är dessutom strålande bra!
vet att en del inte kan använda backkamera även om det finns rent praktiskt så kanske behövs nån träning för det
Backa som ett fruntimmer, kärringstopp, springa som en tjej och bete sig som en fitta. Alltsammans är beskrivningar med kvinnliga attribut som inte är avsedda som komplimanger. Att hävda att män som inte kan backa också är fruntimmer gör det hela än värre, eftersom insinuationen att någon är kvinnlig är avsedd som en förolämpning.
Jag är förstås tråkig, humorlös och PK som påpekar detta, men jag hoppas att jag kan få någon att tänka ett varv till och fundera på vad sådana här små och tillsynes banala formuleringar innebär i ett större sammanhang. Vad sänder det för signaler till flickor annat än att de är lite mindre värda?
Men det är klart, att kunna backa, särskilt med släp, är väl det manligaste som finns.
Backkamera borde alla nya bilar ha. Oavsett hur duktig man är på att backa ser man mer bakom bilen om man har både kamera och speglar.
Biltema har en bra backkamera för 1100 kr som många gör det självare kan montera, bilar med lång hjulbas kräver omtag på snäva p-platser , det är betydligt enklare backa in , då är det bra ha kamera
muskorv, vet att en del skriver "gubbstopp" istället för "kärringstopp" som "moteld".
Samtidigt är det ju så att män kör mer bil och har mer körvanan än kvinnor överlag.
Män kör tekniskt bättre överlag, är det svårt att ge män lite cred också i vårt alltmer feminstiska samhälle?
Kritik mot män som grupp passerar nästan alltid, kritik mot kvinnor som grupp blir det ramaskri på.
Men könsneutrala termer är väl förstås säkrast att använda, typ "tjuvstopp".
Det där med backkamera är inte givet automatiskt en fördel, min mor klagar på backkameran på nya Lexusen och tycken hon blir distraherad av den när hon ska backa. Hon har svårt att koppla vad hon ser i backkameran då det inte är vänt bakåt. Hon har allmänt svårt med att vrida ratten och därmed framhjulen rätt när hon backar, blir ofta tvärtom. Kör man mycket och är duktig på att backa kan man knappt ens förstå att detta kan vara ett problem. I detta fall handlar det om att backa nedför en lång uppfart, vilket ju gör det mera komplicerat. Rikard kanske mest tänkte på att hålla uppsikt bakåt, inte hur man placerar bilen på vägen.
Instämmer helt med muskorvs hela inlägg (#5). I dessa tider när varenda smart phone oavsett prisklass har en kamera, borde varje ny bil också kunna ha det. Det är ingen kostnad överhuvudtaget. Om det måste sparas en hundralapp eller två pga kamera, ta då bort något annat!
Är väl alltid så med nya features i bilbranschen, dom vill kunda ta extra betalt för det så länge som möjligt innan det blir standard.
Så vad man kan argumentera för är att backkamera idag borde vara standard på alla nya bilar som säljs, och det kan jag hålla med om.
Men samtidigt kan jag då tycka att bra LED-halvljus borde vara standard, och bra ljus är nog trots allt viktigare än backkamera.
Då skulle man även slippa alla enögda bilar.
Att män har större körvana och i genomsnitt är bättre på t ex backning av bil än kvinnor låter rimligt och det är ingenting jag invänder mot. Det är väl inget att ge en grupp beröm eller kritik för, eftersom det förmodligen framförallt handlar om att övning ger färdighet. Det jag ifrågasätter är att kalla det för fruntimmeraktigt att vara inkompetent vid en backningsrörelse. Den man som känner sig träffad av detta ska underförstått också känna sig förolämpad, eftersom det naturligtvis är negativt att backa som ett fruntimmer. En man som backar som ett fruntimmer är liksom inte bara dålig på att backa, han är dessutom lite fjollig när han misslyckas. Finns som jag skrev många exempel på uttryck där det underförstått är negativ att bete sig "kvinnligt". Av det motsatta är exemplen betydligt färre.
Avser inte att skapa en politisk diskussion i denna tråd, utan ville bara försöka få någon att tänka på vad den en utbredd användning av den här typen av ordval kan ha för konsekvenser i ett större perspektiv.
Tjejens bil kanske hade parkeringsassistans?
Dock tycker jag att alla borde välja till 360 graders-kamera istället om erbjudandet finns till bilmodellen. Överlägset bästa sättet att undvika parkeringsskador och skrapade fälgar.
(Bra inlägg #5 från muskorv!)
Behovet av backkamera accentueras ytterligare av det rådande bilmodet med uppdragna fönsterlinjer och en glugg till bakruta (ok, jag överdriver litet, men bara litet :-) ), som gör att sikt snett bakåt och bakåt blir skräp. För en modell som 740 med stora fönster och vertikalt avhuggen bak behövs inte backkamera trots att den var 490 cm lång (vad jag minns), men bilarna ser annorlunda ut nu.
Ja fast då kan du lika gärna invända att män tar åt sig av att bli jämförd med en kvinna, att problemet är just att man tar åt sig och att det är dom värderingarna som ska ändras hos män.
Och det i sig handlar ofta om status.
Alla vill vi ha högre status, eller i alla fall inte lägre status.
Människan är en status-varelse.
Sen om kvinnor har lägre status i praktiken i vårt samhälle kan diskuteras. Man jobbar ju t.ex. hårt för att försöka framhålla att kvinnor som grupp kör bättre än män som grupp. Att köra som ett "fruntimmer" skulle då vara positiv kritik.
* Att skrika som en liten flicka..
* Din j*vla kärring. (fegis)
* Kärringstopp
* Fruntimmer bakom ratten...
Allt detta är synonymt med att nedvärdera andra människor. Att använda kvinnan som ett nedlåtande yttryck är bara förkastligt.
Ingen, Vidstige, kan påstå att uttrycket köra som ett fruntimmer menas att man kör lugnt och försiktigt. Den allmänna tolkningen är att köra kasst!
Horribelt att vissa här faktiskt försvarar dessa uttryck..
Både pojkar och flickor som matas med den här typen av retorik riskerar förstås att se kvinnlighet som något negativt och mindre värt. Det är svårare för en pojke i förskolan att komma undan med typiska tjejattribut (rosa kläder, dockor, långt hår, klänning), än vice versa. Det som på ett eller annat sätt kan förknippas med kvinnor är något som man helst ska undvika i vårt samhälle. Bättre att sträva efter det typiskt manliga i alla lägen. Idealet.
Statistiken säger vad jag vet att män är överrepresenterade när det gäller vållande till allvarliga trafikolyckor. Dock har jag aldrig sett att begrepp som att "köra som ett fruntimmer" används positivt menat. Även när det gäller risktagande i trafiken och hastighetsöverträdelser är det väl ganska normativt och "manligt" att exempelvis inte hålla sig till hastighetsbegränsningarna. Att köra 90 km/h på en 90-väg är i machovärlden lite fjolligt och stoppklossaktigt. Vissa hävdar till och med att det är trafikfarligt att hålla hastighetsbegränsningarna, eftersom "duktiga" förare riskerar att provoceras till vansinnesomkörningar eller bli så understimulerade av den låga hastigheten att vederbörande tappar koncentration och uppmärksamhet på trafiken.
ALLA nya bilar borde som många redan nämnt ha backkamera som standard. Har haft det i ett par bilar och skulle aldrig välja en ny bil utan den funktionen. Har man kritik mot den så är det nog så enkelt som att man saknar erfarenhet. Sen är det ju som nån redan nämnt allt vanligare med bara en "glugg" bakåt i rutan och då är det ju nästan en nödvändighet. Därför lite smålustigt att en av de bilar som fortfarande har en hyfsa bakruta nämligen Golfen i stort antal levereras med backkamera - och en utmärkt sådan dessutom. Även Toyota skall ha "cred" för att många av dess bilar levereras med backkamera men tyvärr inte alls av samma klass som t ex den i Golf men en kamera är i alla lägen bättre än ingen kamera alls. Och det spelar ingen roll hur duktig man är på att backa - man har tyvärr ändå ingen röntgensyn så för att se läget bakom bilen behövs en kamera.
Tror inte du förstod vad jag skrev.
Jag sa att man nu länge försökt föra fram att kvinnor som grupp kör bättre än män.
Och att om nån säger att man kör som en kvinna skulle då kunna tolkas som att man kör bra.
Men jag sa också att det just handlar om värdering även hos gruppen män, varför ta åt sig om nån säger att man kör som en kvinna?
Vem är det som bestämmer att det är synonymt med att köra dåligt?
Ser inte heller var jag försvarade uttrycket, men tycker du liksom feminister överreagerar.
Jag kan förstå män som i protest skriver kärringsstopp för att man är så sjukt trött på feminismen som jämt kritiserar män som grupp men aldrig nånsin kvinnor som grupp.
Tycker du blandar ihop lite där. I skolan är det nu det kvinnliga som har högst status, som man ger bäst betyg etc.
Flickor har också större frihet att klä sig som dom vill. Pojkar är mer begränsade.
Vet inte hur man ska få ihop detta till att bara flickor är förtryckta, det stämmer helt enkelt inte.
Du missförstår mig. Givetvis är detta något som i förlängningen drabbar alla, på olika sätt. Inte bara flickor eller kvinnor.
Att typiskt kvinnliga attribut anses sämre drabbar ju de pojkar som t ex vill ha rosa kläder eller på andra sätt avvika från den rådande mansnormen. De får höra att det är en tjejfärg, vilket med nuvarande normer är något negativt och svagt. Att tjejer väljer killfärg är däremot mer positivt laddat.
Gällande ditt föregående inlägg, om att kärringstopp är något män använder i protest mot för långt gången feminism och att köra som ett fruntimmer kan vara positivt menat, är väldigt långsökt och krystat. Tror du ens själv på det du skriver?
Det där låter som en extremt feministisk beskrivning. Tjejer associeras inte alls med negativt och svagt i alla sammanhang så det beror helt på. Tjejfärg står väl f.ö. även för positiva saker som kärlek, värme, omtanke. Alltså mer traditionella könsroller.
Det jag menade där var att män som är less på feminismen kan säga kärringstopp i protest (kalla det civil olydnad om du vill). Är väl inget positivt med kärringstopp, låt vara att det kan handla om bilens egenskaper där också. Feminismen skuldbelägger hela tiden män som grupp samtidigt som den ständigt friskriver kvinnor som grupp. Detta är ett enormt problem, faktiskt särskilt om man är för jämställdhet.
Ja, du och jag kommer nog inte längre i diskussionen.
Men jag vill bara avsluta med att påpeka att feminism är ett brett begrepp. För gemene feminist handlar det inte om manshat eller kollektivt skuldbeläggade av alla män för allt ont i världen.
Jag är man och tror på att feminism behövs, för alla. Snäva könsroller gynnar ingen och begränsar individens frihet. För mig handlar feminism om jämställdhet och lika värde, även om det inte alltid är självklart vad det egentligen är. Kollektiv skuldbeläggning av män tar jag helt avstånd från lika mycket som jag tar avstånd av liknande generaliseringar om exempelvis invandrare. Ska man lägga skuld får det väl i så fall vara på könsrollerna.
Kvinnor kör i allmänhet bättre, de är ju inblandade i färre olyckor sett till köra km, de är bättre på riskbedömning och att inte överskatta sin förmåga, medan män troligen är tekniskt skickligare i allmänhet (är ju överrepresenterade inom motorsport t.ex)
Ja du har säkert goda avsikter men du resonerar som en radikalfeminism och använder dom begreppen. Jag ser inte hur män ska kunna frigöras då. Ja inte heller kvinnor för den delen fullt ut. Tänk också på att dom flesta inom politiken och media som använder radikalfeministiska analyser som prio 1 strävar efter mer socialitiskt samhälle. Jämställdhet är alltså en sekundär fråga och alltid nerprioriterad när det står i konflikt till socialism. Alla åtgärder som sån feminster föreslår för att öka jämställdhet handlar då nästan uteslutande om att använda mer skattepengar (höjda skatter eller omfördelning av skatteintäkter från gruppen män till gruppen kvinnor) eller inskränka det privata ägandet.
Att du kallar mitt resonemang radikalfeministiskt säger mer om dina åsikter än mina.
+1 x 10 till muskorv.
Så då har även denna tråd spårat ur. Får man sabba hur många trådar som helst utan att någon reagerar?
Klockrent! Bra skrivet Deeds och även muskorv #5.
muskorv, inte alls, jag har läst enormt mycket feministretorik så jag vet vad jag talar om. Exempel på radikalfeminism, "kvinnor är underställda män".
Ok, för att återgå till backkameror...
Pi (#16), på vilket sätt är Toyotas kameror sämre än VWs? Jag går och funderar litet på en beggad RAV4, Yeti eller (mindre troligt pga 1,4 tsi) Tiguan (och antar att Skoda har samma kamera som VW), och de har alla ibland kamera. Nu lär knappast kameran allena avgöra vad det blir, men det är en del av helheten.
Att läsa och förstå är vitt skilda ting.
muskorv, exakt, du borde börja ifrågasätta vad du läser innan du sväljer allt med hull och hår.
Jag gjorde som du i början, sen började jag se att feminismen stämmer allt sämre som problembeskrivning för det svenska samhället.
Tyvärr brukar ideologier radikaliseras i takt med att dom allt mindre behövs, vilket just har skett nu.
Det är en av dom stora frågorna som ju just blivit så polariserade och där åsikterna är antingen Trump eller Clinton.
Sanningen ligger som vanligt nånstans mitt i mellan, vilket tyvärr inte feminismen klarar av att se.
Det blir då ett extremt enögt perspektiv.
Jag har en backkamera på min Toyota och den fungerar riktigt bra. Bilen är från 2010.
Dock måste man göra rent den ibland på vintern, dra med en microtrasa.
I alla fall om man inte tvättar bilen ofta.
ToRy: Jag tror det är så att på Toyota sitter de oskyddat/öppet för väder o vind.
På VW sitter de i det flesta fall innanför VW-märket på bakluckan vilket öppnas när man lägger i backen.
Hade en Golf i några år, behövde under 4000 mil aldrig torka rent linsen= väldigt smidigt o bra.
Alla VW har inte denna lösning, Touran, Tiguan har det inte vet jag.
Men alla Golf o Passat har det.
Om de har dragpaketet..
Yeti har ej skyddad kamera
E30 har en backkamera!!! ;-)
VW är väl dem enda som har skyddad kamera, alla andra är öppna så de blir skitiga, men jag tror minsann att Nissan har ngt slags rengöringssystem.
Just det, jag minns en provkörning med senaste Audi Q7, när backen lades i reagerade jag på den dåliga/skitiga bilden.
Då tyckte jag att min VW var tio gånger bättre....(men bara just då) ;-)
Nissans system:
http://news.cision.com/se/nissan-nordic-europe-oy/r/nissans-sjalvrengorande-backkamera-ar-det-sjalvklara-valet-for-vinterkorning,c9528872
https://youtu.be/PvgkRWwmBEA
Nu är ju VWs lösning inte lika på alla deras bilar lika lite som Toyotas är det på alla deras bilar. Har haft backkamera på både Golf 6 och Golf 7. På 6:an (Golf Variant) så var den "öppen" och krävde vintertid att man rengjorde den då och då - alltså som på de flesta andra bilar. Inga problem om man hade en pappersnäsduk el liknande i ytterfickan på jackan men det var ändå ett extra handgrepp som beroende på väglag emellanåt kunde behövas rätt ofta. Displayen var hyfsad - stor men lite ljussvag och inte så kontrastrik och kameran hade inte så hög upplösning. Bedömningen av denna version av VWs backkamera på denna bilmodell kan i mycket överföras på de Toyota-lösningar jag provat. Det jag upplevde på Toyotorna (Auris och Yaris) var förutom relativt låg upplösning även bildskärmar som inte var så bra - och speciellt på Yaris som hade stora problem med läsbarheten vid infallande solljus - alltså reflexproblem. I det fallet var även Golf 6-lösningen klart bättre. Men Golf 7 har en helt annan lösning med högre kamera- och display-upplösning och likaså högre kontrast och ljusstyrka - och dessa tillsammans med färgmättnad är synnerligen enkla att justera bara man närmar sig skärmen med handen. Dessutom, som flera redan nämnt, så är kameran dold bakom VW-märket och jag har hittills inte behövs torka rent den nån enda gång. Men detta är mina högst personliga erfarenheter och bedömningar så andra kan säkert tycka annorlunda.
Tack för input! VWs lösning låter ju väldigt fiffig men kostar förstås litet att producera -- som ett minimikrav kan man ju i alla fall tycka att kameran skall vara monterad en bit upp på bakluckan, och inte i underkanten av karossen.
Klart att det finns kvinnor som kan köra bil, och även "stora" bilar.
Artikeln är från 2006.
http://www.dn.se/arkiv/motor/det-ar-lite-maktigare-att-kora-stor-bilde-kor-de/
Ett alternativ till backkamera på trånga parkeringar (och med stor bil) är att man låter sin kära göra små handrörelser bakom bakrutan. Då slipper man också rengöring.
Fattar inte att så många har problem med att backa om de inte har backkamera. Jag har en viss förstålse för de som har de bilar idag som har pyttesmå rutor runtom, där är det svårt att se något. Jag tror att bilfabrikanterna säljer sina bilar med små rutor för att bilköparna skall känna sig tvingade till att kryssa i backkamera i tillbehörslistan.
Jag som åkt skåpbil i 30 år fattar inte det där med små rutor, bilar har ju backspeglar.
Givetvis, men de flesta har inte kört skåpbil i 30 år, eller förmodigen inte alls... :-)
Finns väl ingen backspegel som visar exakt vad som händer direkt bakom bilen...? Backkameror är bra skit.
Nä, backspeglar gör inte att man ser vad som försiggår alldeles bakom bilen och det är nog ingen tillfällighet att backkamera redan är eller inom kort kommer att bli obligatoriskt på alla nya bilar i USA - just p g a ett relativt stort antal påkörningar av bl a barn vid backningsmanövrer. Är detta nåt som vissa tycker påverkar "manligheten" negativt eller vad är orsaken till ogillandet hos vissa ?
Nu har jag ingen backkamera utan njuter fortfarande av lyxen med parkeringssensorer.
Men man inser rätt snart att dom inte är helt att lita på heller så nästa bil blir garanterat med backkamera, speciellt då jag har lite små marginaler när jag parkerar hemmavid.
Och Pi - Självklart påverkar det manligheten, det är lite som med det mesta, vissa saker föds man med som man...som att kunna dra en bult med rätt moment utan momentnyckel, medfödd talang att backa med släp och kunna baka en snus när man ligger i vänsterfilen på Autobahn ;-)
Det några verkar ha glömt att mkt av den kunskapen/erfarenheten vi har kräver sina misstag för att uppnå. Och jag är glad om min bil slipper bli ett av misstagen när någon tränar på att backa.
Ja Benny - livet är bra mycket enklare för oss som inte känner att vi måste försvara vår manlighet med alla medel utan kan ta emot de hjälpmedel som erbjuds - bl a i form av backkameror..:)
Jo backkamera är bra.
Men många skogsbolag och anläggningsfirmor anställer tjejer till att köra maskiner, även om det vissa gånger tar lite längre tid att få jobbet utfört, så sparar de in merkostnaden på att maskinerna håller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.