Har läst en del inlägg här på sistone där man likställer hög ingångshastighet i ett undanmanöverprov med god väghållning. Tycker att denna typ av undanmanövrar är ett ganska dåligt mått på en bils väghållning. Det är snarare ett test av bilars ESP-system. T.ex. klarar Nissan X-trail högre ingångshastighet i testet än Porsche Cayman utan att slå ner koner. Kan vi av detta dra slutsatsen att X-trail har bättre väghållning? Knappast. Det visar bara att X-trail har ett mycket aggressivt ESP-system som tar ner farten kraftigt och därigenom möjliggör en hög ingångshastighet. Så jag skulle hävda att det så kallade älgtestet är ett bra test av bilars ESP-system, men inte av så mycket annat. För att verkligen testa väghållningen måste man köra undanmanövern med avslaget ESP.
Kommentarer
Man kanske även borde redovisa utgångshastigheten, för att bättre se vilka som klarar testet i högst fart? Men ett test med även avslagen ESP vore intressant.
På engelska används två ord där svenskan är begränsad till "väghållning". Handling och roadholding. Älgtestet är väl mer den senare varianten som är fokuserad på att ha bilen kvar på banan medan handling är mer hur föraren kan påverka framfarten.
I moderna bilar uppfattar jag det mer och mer som att tillverkare försöker hålla förarna borta från det bilen gör så de inte ska skapa problem.
Roadholding är snarare det som mäts på en så kallad "skid-pad". Alltså den maximala sidoaccelerationen som bilen kan uppnå innan den börjar sladda. Detta mäts ju inte heller i älgtestet. Visst så utsätts bilen för stora sidkrafter när man ska räta upp den efter första svängen. Men många bilar bromsar redan i första svängen för att ta ner farten. Att hålla spåret i älgtestet handlar mer om att ESP-ingreppet inte stör riktningsändringen av bilen. Porsche Macan är ju exempel på en bil som har bra väghållning men går uselt i älgtestet eftersom ESP ingriper så hårt att det låser ena framhjulet:
https://www.youtube.com/watch?v=3xk-hiKYgII
Mycket bra ifrågasättande av tolkningar av älgtesterna, Skodaägare !
För min del är allt detta helt ovesentligt.
Det enda viktiga är uppförandet vid en eventuell panik undanmanöver och tillhörande inbromsning på olika vinterunderlag från snö till blixt halka.
Det är situationer åtminstone jag råkar ut för ett antal ggr per vinter.
Älgutspringning, tokiga bilister med vansinnes utfartsutkörningar/omkörningar till varje pris.
Att på vintern i 100 kunna paulbromsa och samtidigt kunna göra en tvär undanmanöver utan tendens till sladd eller obehag.
Det är nåt som jag sätter värde på och efter tre vintrar med bästa dubbfria nordiska så är min bedömning att dagens säkerhets system är riktigt bra mot tex 2010.
Om du tycker det är oväsentligt så kan man ju undra varför du skriver i tråden? Visst är det viktigt att en bil beter sig tryggt vid en undanmanöver. Men det kan väl vara intressant att diskutera bilars väghållning kontra ESP-programmering för det?
Absolut.
Det var bara min Svenson reflektion från hängmattan. :)
Njae, Cambridge menar "the degree to which a vehicle can travel quickly and safely on roads that are wet or have a lot of bends"
Oxford skriver ungefär detsamma.
I en skid pad mäter man maximal greppnivå vid långsam fartökning för att undvika plötslig dynamisk påverkan. Ska väl närmast benämnas "grip" på engelska och ställas i relation till "traction", dvs drivgrepp.
Jag tror att olika förare skulle få extremt olika resultat i ett älgtest beroende på hur de vrider på ratten. Om de ger en liten indikering med ratten innan de vrider för hela svängen lär påverka hur elektroniken tar hand om det. Den här typen av tester verkar vara konstruerade av någon som inte förstår fordonsdynamik och därför ser ratten som ett digitalt reglage.
Så är det absolut. Titta på nedanstående film t.ex.. I första försöket i 76 km/h så gör föraren en abrubt rattrörelse, ESP får då panik och låser vänster framhjul. I nästa försök så är föraren lugnare med ratten och då klarar bilen testet. Intressant är ju också när en testbil anses klarar testet. Km77 avbryter testet när bilen börjar slår ned koner. Egentligen borde ju testet fortgå tills bilen inte längre går att köra genom banan, på grund av att den under- eller överstyr.
För mig är det intressanta med testet att se hur en bil beter sig vid extrem kurvtagning. Hur mycket kränger den, lyckas den hålla alla hjul i marken och bottnar fjädringen eller inte? Detta är för mig mycket intressantare än vilken ingångshastighet man kan hålla.
https://www.youtube.com/watch?v=eXg0-Yz3OuI
Personligen tycker jag det är mycket bra att man belyser hur bilarna kan hantera en kraftig undanmanöver. Trots allt så, händer något så tänker väldigt få utan man bara drar i ratten. Bromsen hittar man först efter en stund...
Vissa bilar klarar det dåligt, vissa blir väldigt oroliga och kräver att man aktivt hjälper till (vilket få klarar), vissa välter, vissa lägger styrningen av på, vissa (som ovan) bromsar på sig så man därigenom faktiskt tappar styrning och kontroll e.t.c.
Att man bryter vid nedslag av konser är helt enkelt för att man måste ha en lämplig gräns, och sist jag kollade så hade vägarna en viss bredd. Där vägen slutar, där slutar vägen och det blir härigenom irrelevant att testa tills hela alltet far åt skogen.
Tänk dig vägrenen som slutar där konerna tar vid helt enkelt.
Alla tester har sina begränsningar, men bara det att man hittat bilar som välter och stänger av servot till styrningen är ju sjukt bra för den långsiktiga trafiksäkerheten!
Ska man dra det till sin spets så är det möjligt för de som gör testet att sänka en bil genom att hantera ratten så att de får önskad effekt. Det är inte förrän man själv har testat var gränserna finns med egna bilen i en oförberedd situation som man vet hur bilen kommer bete sig. För många år sen tvingades jag göra en undanmanöver med en hyrd V70 och efter det insåg jag att bilen var usel att hantera när något hände så jag kunde inte hålla den fart jag gjort innan. Farten var under den skyltade och hade inte varit ett problem i min egen bil då.
Visst är det bra att man belyser detta, det håller jag med om. Min huvudsakliga invändning är dock att sätta likhetstecken mellan bra resultat i älgtestet och bra väghållning. Älgtestet är mer ett trafiksäkerhetstest än ett väghållningstest.
Skodaägare,
Där är vi helt överens!
Väghållning mättes bättre i Automobils A-sprint: http://www.automobil.se/tester/provkorningar/sammanstalld-asprintlista-1427
Fast det försvann ju med tidningen.
Håller med om A-sprint. Saknar fortfarande Automobil. Den enda biltidningen värd namnet i Sverige enligt mig. Mycket synd att den lades ned. Speciellt bra var det när Jonas Jarlmark ansvarade för A-testet.
Älgtest är bra för att testa bilars väghållning - tycker jag. Den absolut snabbaste bilen i älgtestet är en 19 år gammal bil (vid det här laget, den hade aldrig ESP)!! Och det är....
https://www.tv2.no/a/3940853/
Hela listan är här:
http://teknikensvarld.se/algtest/
Nåja - tester körda vid olika tillfällen, på olika underlag, med olika förare och inte minst med olika däck ser jag inte som jämförbara.
Men inte har man väl särdeles ofta bilen lastad till max.
TV:s älgtest är inte på något vis representativt eller repeterbart. Skulle det vara det borde dom ha en robot som hanterade ratten.
Jag är mer intresserad av hur bilen känns och beter sig när man kör den till vardagsbruk, oftast ensam och utan last.
Precis, Xantia Activa hade inte ESP så i det fallet är det ett test av bilens väghållning. Men alla moderna bilar har ESP och kör man med det inkopplat så är älgtestet ett ESP-test snarare än ett våghållningstest. Vilket kan vara nog så intressant, men man ska inte tro att en X-trail som klarar lika hög ingångshastighet som en Porsche Cayman kan slå den senare vid bankörning eller ens i en konbana.
Håller helt med mso 1000. Väjer oftare för djur, cyklar och andra bilister än jag pressar på bana. Älgtestet är väl det minst dåliga sättet att visa hur en bil beter sig. Sen om det beror på ESP eller vad sjutton spelar mindre roll. Det är en del av bilen. Dessutom lär väl dom flesta precis som jag köra med ESP i på-läget vilket innebär att testet visar rätt väl hur en specifik bil beter sig i vardagstrafik. Borde vara rätt genant för Porsche med ett så pass dåligt fungerande ESP. Var väl ett antal bilar som fick oväntat taskiga resultat. Plus några där det var tvärtom.
Jag kan inte ens slå av ESP. Däremot finns typ Sportläge som gör den mer förlåtande, på ett kontrollerat sätt.
Vilken Porsche har dåligt fungerande ESP? Cayman har väl det knappast, den klarar 79 km/h i ingångshastighet. Och Porsche har satsat på att minimera ESP ingreppen för att hjälpa bilen igenom konbanan. Troligen för att skapa så lite störmoment för föraren så möjligt. Man kan nog skapa en bil som klarar 90 km/h i ingångsfart om man låter ESP gå på full tvärnit efter man väjt för hindret. Frågan är om man vill stå i mötande körfält med en bil som är nedbromsad till 30 km/h? De bästa ESP-systemen borde ju vara de som arbetar så obemärkt så möjligt, alltså utan att låsa hjul, eller bromsa bilen alltför kraftigt.
Sant. Jag borde ha skrivit Macan. Håller med om att ett bekvämt och mjukt arbetande ESP är trevligast men det får likväl inte gå ut över säkerheten.
Cayenne släpper ut rumpan väl mycket. Där kan det lätt gå åt skogen.
Kan hålla med, speciellt när den notoriskt baktunga 911 inte gör det. Dock understyr Cayenne istället i 77 km/h. Känns som att Porsche har styvat upp bakändad på Cayenne väl mycket för att kompensera för den framtunga Audi-plattformen.
Ingångshastighet i all ära, men det är utgångshastigheten som avslöjar hur den har presterat.
Jag skulle nog säga att det är huruvida den är kvar på vägen eller ej som avslöjar hur den har presterat... Hur man sedan löser det finns olika lösningar på, men att bilen skall vara förutsägbar och inte överraska med att bromsa på sig, slänga ut rumpan e.t.c. (eller välta eller stänga av servostyrningen!) och stanna kvar på vägen är det som betyder något om verkligheten skulle inträffa.
Kommer det ut en älg till exempel så bromsar du eller svänger. Frågan är vilket (beror på hur den springer ut). Står den still så lär du väja. Möter du en bil på fel sida vägen så lär du väja. Du svänger hellre motsols om du är högerhänt och medsols om du är vänsterhänt. Och du lär inte tänka särskilt mycket utan reaktionen sker på instinkt.
Från den stunden att du börjar göra något så är det bilen som i stort bestämmer utgången av det hela.
Detsamma vid halka där det plötsligt släpper eller om du behöver göra någon häftig rörelse eller bromsa kraftigt.
En bil som då har hyss för sig - bromsar på sig så hjul låses (katastrof då du då har som sämst friktion mot underlaget!), slänger ut rumpan (även då har du sänkt friktionen maximalt mot underlaget), stänger av styrhjälp, välter, går upp på två hjul, e.t.c. - det vill man verkligen inte vara med om.
Det intressanta tycker jag är att vissa bilmärken och -tillverkare klarar det mycket bra och vissa klarar det dåligt till katstrofalt dåligt.
Alltså GÅR det att göra det bra. Och att man då inte lyckas göra det över medel på en bil från senare snitt är ju rent ut sagt skräp.
Likaså att tillverka en bil i dag som får tre stjärnor eller färre i EuroNCAP, det är dåligt anser jag.
Jag tar tacksamt emot alla tekniska hjälpmedel i bilen (så länge de gör ett bra jobb), eftersom dessa är sjukt mycket snabbare än vad jag är på att reagera och de kan utföra uppgifter som ingen människa i världen kan klara av.
I 9 fall av 10 springer älgen ut på vägen.
Och det är knappast skicklighet som avgör utan mer tur att det inte smäller på huven.
Ett bra helhets system i bilen är A o O
.Och det skall fungera med alla däck och väder.
Många tror tydligen att man hinner fatta olika rationella beslut om t ex en älg plötsligt dyker upp framför bilen. Men jag håller till fullo med mso 1000 att det främst är turen som avgör utgången av situationen för de allra flesta som blir överraskade hinner knappast göra nåt alls - möjligen påbörja en hård inbromsning vilket ofta är den första "automatiska" reaktionen vid en så plötsligt uppkommen och stor fara. Visst - dyker älgen upp dagtid 100 m framför så hinner man både det ena och det andra men det är sällan sådana förhållanden i verkligheten och i dessa lägen gäller nog främst att få ner farten på bilen - sen kanske en undanmanöver alldeles i närheten av älgen. Men ofta blir man mycket mera överraskad och avståndet är inte sällan tämligen nära.
Visst går det att göra det bra, men om grundchassit i bilen eller väghållningen är bra från början så blir det ju mycket lättare. På vissa bilar kan jag tycka att man kompenserar ett dåligt chassi med ett hyperaktivt ESP.
Visst är det så och biltillverkarna måste börja fatta att man inte kan maskera dåliga grundegenskaper utan att man faktiskt måste göra rätt från början.
Saknar man kompetensen, då måste man gå samman med någon annan som kan hjälpa till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.