Här har vi två bilar som tar älgen med studs :-):
https://www.youtube.com/watch?v=mZRWiKIERic
https://www.youtube.com/watch?v=iA-IiKjyEf8&t=180s
En intressant fråga är ju vad som händer egentligen? Varför studsar bilarna så kraftigt upp och ner?
Min gissning är att bakvagnen är för krängstyv och lyfter höger innerhjul för tidigt, vilket gör att resten av vikten
hamnar på vänster framhjul som blir överbelastat och fjädringen bottnar.
Någon som har någon annan teori? Känns ju inte som det skulle vara för mjuk fjädring, för Mazda brukar ju få beröm för sina sportiga köregenskaper.
Kommentarer
Hårda fjädrar och mjuka stötdämpare tycker jag det ser ut som. De borde ha kraftigare motstånd i "rebound" så man inte fjädrar ut så fort.
Ok, så kanske det är, men ser det inte ut som att fjädringen bottnar? Det borde den väl inte göra om fjädrarna var hårda?
Bättre att köpa en BMW X och skicka iväg älgen istället:)
https://m.youtube.com/watch?v=vc7kxB7ZCSc
Jag tänker inte utge mig för att vara expert på stötdämpning, men med kraftigare stötdämpare hade den inte kunnat bottna för den kraften. Med en hårdare fjäder tappar man grepp tidigare i samma situation. Kanske hade det kunnat vara "tryggare" med understyrning än studs.
Sen undrar man ju om de inte testar bilarna innan de släpps ut på marknaden? Undanmanövern som km77 kör är ju till och med en ISO-standard.
Min gissning är att det är ESP-systemet som arbetar med bromsarna som ger denna effekten. Rollover-givarna i bilen känner att bilen är på väg att passera max tillåten rollvinkel och trixar med bromsarna för att hindra att bilen välter. Det är nackdelen med högt rollcentrum i en bil, den vill hellre välta än kana med sladd. En bil med rollcentrum närmare asfalten hade troligtvis överstyrt istället när framhjulen greppar som dom gör på bilarna.
Fast Mazda CX-3 har faktiskt ganska låg tyngdpunkt. Amerikanska tidningen Car and Driver mätte upp den till 22.5 inches alltså cirka 57 cm. Det är inte överdrivet högt och borde inte ge några välttendenser. Sedan nämndes det också i videon att de knappt märkte av några ESP-ingrepp under manövern.
Tyngdpunkt och rollcentrum är två olika saker.
Jo, fast att en bil välter har mer att göra med tyngpunkten än med rollcentrumet. Rollcentrum är en punkt definierad av hjulupphängningsgeometrin, som kan användas för att låta hjupphängningen ta upp en del av viktöverföringen vid kurvtagning.
Men ett högt rollcentrum kan inte orsaka att en bil välter, det kan däremot orsaka s.k. "jacking" där bilen lyfter sig själv (se bild nedan). Det som gör att en bil börjar välta är att all vikt förs över från en sidan till den andra och hur mycket vikt som förs över under kurvtagning bestäms enbart av tyngpunkten och spårvidden.
https://www.youtube.com/watch?v=leDJSuHXJTY
Gällande tyngdpunkt behöver tydligen det inte ha någon avgörande inverkan, däremot kan man notera en liten men intressant skillnad mellan de två i grunden lika bilarna Gandland och 3008 där den första har mer sportig fjädring och för högre hastigheter och den senare mer komfortabel och för lägre.
3008 uppvisar små antydningar till instabilitet och lyftande, hoppande som i det närmaste helt saknas i den andra fjädringen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.