Det skulle vara intressant att få lite synpunkter på när den sista äkta Saabmodellen tillverkades och vilken det var.
Själv anser jag att det var 900 gen 1 (1978-1993)
9000 var kanske i många avseenden den bästa bilen, men det var ju ingen äkta Saab, samma sak med 900 gen II, 9-3 och 9-5.
Finns några andra åsikter?
Äkta SAAB?
Uppdaterat: 2015-08-24 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Vad är definitionen av en äkta SAAB? 900 gen 1 var nog ok men lite trist att köra om man inte hade turbo och servostyrning. Bästa Saaben tycker jag nog 9-5 är, tätt följt av 9000. Sämst är utan tvekan 900 ng.
Alla fram till konken är väl per definition "äkta saab", sen är det ju bara ett "lånat" märke.....
saabnisse.
9000 inte äkta SAAB? Hur tänkte du då?
9000 utvecklades parallellt med Thema och Croma av Lancia och SAAB, men inget kom in i 9000 som inte accepterades av SAAB:s tekniker!
Ex. bakhjulsupphängning och frontstruktur är unik.
Eller har du en annan uppfattning? Exempel?
900-gen.II är den sämsta bil som SAAB utvecklat- det var GM som tvingade fram den.
SAAB:s cabrioleter tycker jag har en viss utstrålning och charm som inte går och beskriva med ord, jag får ett ha begär varje gång jag ser en SAAB cabriolet. Funderar på att köpa en 9-3 cabriolet gen 2 inom en snar framtid.
1968 var väl året de övergav den "egna" motorn och köpte något att ha i alla bilar (Ford och Triumph).
Det var förstås några år som de hade ett egenkonstruerat maskineri med växellådan som oljetråg, men den konstruktionen försöker jag förtränga att jag skruvat med.
Jag har haft två Saabar och det är väl egentligen en mer än jag borde ha haft. En 96 -64 och en 9-5 -02 så de hade väl egentligen inget mer gemensamt än att de var utvecklade av egensinniga tekniker.
Mäkinen, jag har skruvat på alla modeller från 92 A till 9-5 gen I tyvärr inte gen II!
Vad jag menar med 900 gen I är att det var den sista Saaben man var helt själv om. 96 hade ju egen motor tills man köpte in Fords V4 som passade bättre där än i Fords egna modeller!
99 fick ju en Riccardomotor först som utvecklades till en egen motor 1972. 9000 som ju till slut blev en väldigt bra bil var man ju inte ensam om, hade man varit det skulle givetvis tändlåset sitta mellan stolarna som på alla övriga Saabar med golvspak.
900 gen II, 9-3 och 9-5 var ju bilar som GM var med och petade i.
Kan man kalla dem äkta?
Håller med! 900 gen.1 är sista riktigt äkta saaben.
Känns och luktar på ett speciellt sätt.
Matrial (utom innertak) i högsta kvalitet, men lite värre med hopsättningen ibland vilket gör att det inte märks alla gånger.
Sköna stolar som står sig än idag.
Bättre vinteregenskaper än något annat jag provat.
Nä, efter blev det bara bilar. Bra sådana dock.
9000 är bra, på något sätt är det den första Saabmodellen som man blir tagen på allvar när man kör med. Något som talar om hur intetsägande den egentligen är. Lite för bra liksom.
Men att köra en hårt turbotrimmad 900 ver.1 med B202-spis, laddtryck som skulle få bästa moderna motorn att flyga i luften, breda däck och lite förstånd är så jävla kul.
Se den direktkopplade varvräknaren fladdra när den inte händer med, hastighetmätaren som ökar oproportionerligt snabbt i ett mål av vit rök från framhjulen, på första tre växlarna för att nå 250 km/h på 6500 varv och 1,8 bar i laddtryck och motorn bara vrålar efter mer! :D
saabnisse: som jag skrev tidigare - inget kom in i 9000 pga samarbetet, som var o-bra - ex. unik bakhjulsupphängning, annan leverantör av framhjuls-upphängning, stolar, baksäte, frontstruktur etc.
Orsaken till tändlåset på rattstången var inte samarbetet utan SAAB:s marknadsavdelning, som ville ha det så.
Att det sedan kom tillbaka till golvet var "den nya marknadsavdelning" - GM/ Dave Herman - som beslutade.
900-genII, 9-3 och 9-5 är byggda på, delvis, modifierade Opel komponenter och är i min värld inte äkta.
Ursäkta sidospåret, men en kamrat bytte plats på motorerna i sin 96 -71 och 17M -70. Den ena blev betydligt bättre än den andra.
Lite sug efter 9-2X och 9-7X har jag haft genom åren, men det har gått över.
Absolut sämst måste Saab 600 vara! Finns det någon kvar överhuvudtaget?
trasten: 600 var en Lancia Delta, som aldrig passerade THN. Jag tycker att vi glömmer 600, 9-2x, 9-4x och 9-7x.
Jo jag vet! Man fick ju Erik Karlsson på taket att göra reklam för skiten. Han måste ha knutit handen hårt i fickan under det uppdraget!
Det Saab gjorde för deltan var att förbättra rostskyddet och värmen, frågan är hur kass rostskyddet var från början då...
9000 var ju egentligen saabs steg mot moderna bilar så den har ju faktiskt betytt mycket för märket, men det är ändå inte någon riktig saabkänsla i den.
Lason: SAAB känsla:
-mycket bra förarmiljö inkl. säten.
-mycket bra köregenskaper
-bra prestanda - turbo
-mycket praktisk - CC och CS
-säker
Det enda jag saknar är turboljudet från 900 - men det gick inte att åstadkomma då det beror av olika långa utlopp= högre emissioner.
Jag måste säga att jag trivdes väldigt bra med 9000, det är den Saabmodell jag har mest mil bakom mig i.
Jag har en granne som har en 25 år gammal 9000, rostig med delvis fransiga skärmar, det är ingen vacker syn. men den har bara gått ca 20000 mil så han anser den lagom inkörd.
Centrallåset upphörde att fungera för två år sedan och två ggr har jag öppnat tanklocket från bagageutrymmet åt honom tills jag lindade tape runt låsklacken så solenoiden inte fick något grepp.
För två veckor sedan hade vi en längre körning med tungt släp med den bilen, allt fungerade på bilen t.o.m. centrallåset efter att ha fått några droppar olja....
Allt utom kyla från ACC och det blev en varm transport. "Förmodligen räcker det med att fylla gas men jag tycker att det går lika bra att veva ner fönstren!"
Den här bilen är verkligen inte välskött, men det märkliga är att den fortfarande är lika bekväm om ny, inga nersuttna säten och bortsett från det säckiga innertaket är den väldigt fräsch invändigt.
Och ljudnivån! Den är avsevärt tystare än många nya bilar, även bilar i samma storleksklass.
Kanske la man ner tillverkningen för tidigt, den hade säkert kunnat utvecklats ytterligare, men den ansågs för dyr i tillverkning och krävde för mycket handpåläggning.
Tänk om man hade gjort 9-5 lika rymlig som 9000 var. Jag saknar alla väl tilltagna fack, där fick man plats med det mesta.
Håller helt med, jag har aldrig haft en bil med mindre dörrfack och utrymmen man kan lägga från sig saker i.
Handskfack i bakdörrarna t.ex., det ryms en handske i vardera dörren!
Ja 9000 var och är onekligen en bra bil.
Man får anta att journalisterna var bidragande till viss del. Oavsett hur bra vägegenskaperna och komforten är så lär väl alltid omdömet slutat negativt mot slutet p.g.a "Den ålderdomliga stela bakaxeln".
Kan dock förstå det med dyr tillverkning, det är en vansinnigt välbyggd och bra konstruerad bil.
Enda svagheten rent väghållningsmässigt är fjäderbenen fram som, liksom de flesta bilar, inte klarar av att hantera massor med vrid. :)
Jag och en kompis var uppe på Träffpunkt 80 ett år, åkte hans dåvarande 9000 Turbo från 1987, 45.000 mil, och trots bitvis högt tempo snittade sen 0,66 på den resan. Dessutom behagligt med en mycket väl fungerande dragfri ACC och tyst kupé.
Varför kan man inte bygga motorer med samma karaktär och gång som B202 idag? Lagom rå och oborstad, bränslesnål och med lite turbolagg innan den sticker och bara vill ha mer och mer, helt klart min favorit.
Fast 2,3-litersturbon i nyare 9000 är fantastisk på sitt sätt också, framförallt efter trimning. Finns få motorer som fortfarande går så lugnt och kontrollerat utan svaj, missar eller bluddrande när man plockat ut dubbla till tvådubbla effekten, och som dessutom tål det utan mekaniska ingrepp.
Det är ju i princip samma motor i 9-5 om man bortser från att mupparna fick genom vissa åtgärder som medförde problem och modifieringar under en tid. En fördel mes motorn i 9-5 är ju ändå att den är avsevärt tätare än motorn i 9000 som ju oftast ser ut som den är dränkt i olja.
Jag minns en kille på BP som sa "Det är alltid mindre rost på underredets högra sida eftersom den får kontinuerlig oljebehandling!"
Sedan verkar man strunta numera i att bakre lageröverfallet i framhjulsupphängningen är bortfrätta. På 1990-talet blev det alltid anmärkning.
Saab skyllde på att Vägverket ändrat sammansättning på vägsaltet som knäckte aluminiumlegeringen! Ok, varför bytte man inte legering?
Standard på service. Olja, filter och lageröverfall!
Nja, två år höll lageröverfallen ändå och ibland kunde det ta fyra år innan de var borta!
70:- på Biltema, de kostade bara ca 50:- för tjugo år sedan. :o)
På 9-5 finns ju en liknande miss, främre länkarmsbussningarna i Opelbakvagnen var ju på tok för klena och det dröjde många år innan de ersattes med uretanbussningar. Den missen gav lite onödigt däckslitage.
Men när det gäller 9-5 tycker jag att det är positivt att man tagit fram lösa ABS-ringar så att man slipper byta hela knuten.
Men det är ju inte Saabs förtjänst förstås!
Allt är relativt.
Jag kan ju tycka att de sista äkta Saabarna tillverkades fram till 1993. Därefter är bilarna bra, men lite mer anonyma. Jag tycker däremot att 9-5 är en riktigt bra bil, bättre än många andra.
Sitter själv på en massa Saabar så kanske är partisk. Men 99/900 är bilar som faktiskt är sjukt bekväma än idag, och som faktiskt var lite före sin tid men man skall ändå vara medveten om att det är en 60-tals konstruktion. Däremot skottsäker och överdimensionerad precis överallt. Motorerna håller hur länge som helst, växellådorna tål väl inte för hög effekt utan modifikation men för vanligt körning är de inte sämre än någon annan växellåda.
Apropå före sin tid, hur före sin tid var inte Saab 9000 när den presenterades 1984? Vad hade BMW, Audi, VW, Volvo och alla andra märken i jämförelse? Inte speciellt mycket...
"Jag kan ju tycka att de sista äkta Saabarna tillverkades fram till 1993."?
Varför detta årtal?
9000 tillverkades ju fram till 1998, eller räknar du 900 gen I som den sista Saaben?
Då håller inte Tjalle med! :o)
Isoderlund: AUDI (Ferdinand Piech) anställde SAAB:s tekniska direktör- Gunnar Larsson - något år efter 9000 introducerats- som teknisk direktör för AUDI. Det ger en indikation på vad konkurrenterna ansåg om 9000.
Som Nisse skrev: 9000 tillverkades tom MY 1998 :o). 9-5 har ju mer funktionalitet än 9000 och var tänkt att i allt vara en bättre bil. Orsaken till att den inte - till alla delar - blev det beror på att GM tvingade SAAB att - till en del - använda modifierade Opel komponenter.
Här i Stockholm kunde lagren gå ner sig på ett år, beroende på hur mycket salt kunden hade klafsat runt i.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.