Som skrivet i en annan tråd. Vi kom upp på 1.800 meter på Maidera, det var 2 grader och regnade på tvären.
Och då plötsligt immade rutorna igen, det var precis som man knäppt av ACn, men den var på.
En del säjer att alla bilars AC stänger av vid några plusgrader, jag hävdar motsatsen, har haft bilar där ACn hjälpt till även i minusgrader.
Kommentarer
Det är nog vanligare att den stänger av vid några plusgrader och det där är något som inte många tänker på när de har ACC.
En kyltekniker som servade ACC på en av Saabarna förklarade att det under den kalla årstiden var viktigt att se till att kompressorn fick gå några minuter i månaden för att hålla tätningarna smorda annars läcker gasen ut onödigt snabbt.
Det kan vara lite lurigt, på de flesta bilar går det att passa på när det är några plusgrader någon dag och då ställa tempväljaren på max kyla, men en del bilar kräver varmgarage och då gäller det att inte vara där samtidigt.
Jag brukar åka till ett parkeringsgarage och åka runt och leta efter lämplig P-plats några minuter.
Oftast startar AC:n om man ställer in defrosterläget, även om man slagit av AC:n
Att den stänger av har att göra med att förångaren inte skall frysa igen.
En del bilar är sämre på att evakuera fukten i förångaren och man blåser med andra ord uteluften genom vatten. Då blir det fuktigt.
Värre de fuktiga dagarna mot de torra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.