Vi Bilägares forum

6000 mil serviceintervall !! och vad är det för låda ??

6000 mil serviceintervall !! och vad är det för låda ??

Renault eran på jobbet är slut, och vi ska få Fordar. När vi kollade på nya bilar tidigare gick Ford bort då dom saknar automat på bilstorleken vi ska ha, och jag hoppades på nya Citroen Jympy, som jag provkört och blev imponerad av för att vara en skåpbil, 180 hk modellen hade riktig automatlåda, och jag har varnat firman för att köpa nått med typ robotlåda som finns på motorsvagare modeller.
Men nu har Ford tydligen fixat en automat, men informationen på Fords sida är bristfällig, så jag vet inte vilken typ av låda den har, det handlar om mellanmodellen Custom.

Renaulten hade 4000 mils serviceintervall, vilket jag tyckte var mycket nog, men Forden har 6000 mil !! Jag vet att typ lastbilar mm har ännu längre intervaller, men dom har bla cyklonrenare till oljan.
Så vad tror vi om detta ?? Tror ni framtida Ford dieslar kommer gå 40, 50 60.000 mil som en bra diesel kan göra ??

Uppdaterat: 2017-04-02 01:04

Kommentarer

Det beror på hur serviceschemat är utformat.
Kör man säg 12000 på ett år, som typ många budbilar går, kan det säkert funka.
Kör man 1000/år får det nog bli mellanservice årligen....
Robotlådor är inte kass alla bara för att vissa haft problem, många funkar utmärkt och länge.
Maskinella problem är ju inte ford kända för, tvärtom, brukar vara bra bilar, med lite billig hopsättning av kaross och insida....

Uppdaterat: 2017-04-02 15:22

Jag funderar på hur bra det funkar i köer, jag sitter en, ibland 2 timmar per dag i köer som knappt rör sig, dvs åka typ en billängd i taget, eller glida fram på tomgång.

Men som sagt, jag vet inte vilken typ av låda Forden har.
I reklamtexten står det "6 växlad riktig automatlåda"

Uppdaterat: 2017-04-02 23:34

Det är kanske en dubbelkopplingslåda då, Powershift eller vad det är de heter på Ford/Volvo-språk.

Uppdaterat: 2017-05-08 16:00

Skriver man "6-växlad riktig automatlåda" menar man nog en momentomvandlarautomat.
Hade det varit DSG hade man nog skrivit det, den har ju ett värde i marknadsföringen även om den inte är bättre i praktiken och förmodligen inte i längden.

Uppdaterat: 2017-05-08 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag får vänta på svaret. När vi beställde bilarna sas 12 veckor, men nu har man ändrat till obestämd leverans, då beställningarna tydligen exploderat då automat finns att få.
Min kamrat som säljer Citroen sa samma sak, skåpbilarna med automat säljer som smör, med långa väntetider som följd. Han hade kämpat för att få en Jumpy automat som demobil.

Uppdaterat: 2017-05-12 17:03