Kopierar in texten jag skrev som kommentar i Suzuki SX4 S-Cross tråden:
Passade på att provköra denna bil idag i snöovädret...:) Den tuggade sig bra fram på en oplogad väg men den hade nog varit värd lite bättre sulor (för denna väderlek) än de rätt breda, odubbade Bridgestonesulor som låg på - men det kan man ju inte klandra bilen för. Man kände att den gärna ville spåra och understyra fast jag körde väldigt långsamt på den oplogade vägen men den tuggade sig i alla fall fram utan problem. Fiat-dieseln gick fint även om jag själv nog inte skulle köpa en diesel idag med det körmönster jag har - annars kändes den väldigt trevlig. Satt utmärkt bra i stolarna och instrumenteringen helt OK - den var helt enkelt rätt trevlig att köra. Visst - det finns bilar med lägre vägljud men det var inte heller katastrofalt dåligt. Växellådan var dock lite kärv så där piskar Golfens låda denna rejält. Stördes även lite av att bilbältet på mittplatsen bak hade sin fästpunkt i taket vilket jag trodde var överspelat idag (man såg ju bältet varje gång man kollade i backspegeln). Men f ö en enkel och trevlig bil som man säkert skulle kunna trivas med. Även bagaget var hyfsat och hade dubbelgolv - och riktigt reservhjul under nedre golvet. Men som sagt - Golfen kändes faktiskt stabilare i skitföret idag men det berodde antagligen på bättre (men mera slitna) däck eftersom det sitter Conti dubbfria av s k nordisk typ på den. Och jag hade läget "Snow mud" inställt på 4-hjulsdriften förutom en stund på den oplogade vägen när jag även testade "Lock-läget" - dock ingen märkbar skillnad eftersom den tuggade sig fram bra även i det andra läget. Lite synd dock om köpare av bilen råkar bli pålurade denna typ av däck.
Nu är det inte speciellt nära förestående med bilbyte men att testa vintervägsegenskaperna är ju trots allt lämpligt att göra vintertid.
Så - om vi snackar om en bil i ungefär samma prisklass (typ 200.000 kr) som denna Suzuki (ja - billigare är helt OK) - vad finns det då som skulle kunna vara ett bättre val ? Behöver som sagt ibland ta mig fram på mer eller mindre oplogade vägar - i alla fall med typ 15--20 cm nysnö men det är inga långa sträckor men trots allt så avstår jag med mera lågbyggda bilar även om det kan fungera ibland. Sen skall den ju också ha hyfsad komfort och helst bensinmotor. Automat ingen nackdel (till rätt pris) men heller inget krav. Behöver absolut inte vara större än Suzukin men helst skulle jag ju vilja ha en bil med autobroms den dan man byter. Inte så jättesugen på en Panda 4*4 eller nån annan Fiat heller för den delen - och helst inte heller Dacia. Och Swift 4*4 är nog både väl liten och har antagligen för låg markfrigång. Även om bränsleförbrukningen inte är avgörande så vill jag inte ha nån storsörplare - och helst en ny eller nästan ny bil med typ 2000 mil som max på mätaren. Förmodligen en olöslig ekvation förutom möjligen denna Suzuki men tipsa gärna ni som har idéer så jag kan passa på testa nu då de yttre förhållandena så medger. Att provköra/testa 4-hjulsdrivet på sommaren känns mindre meningsfullt.
Kommentarer
...och eftersom åldern på undertecknad börjar ta ut sin rätt och Golfen skämt bort mig med back-kamera så vill jag väldigt gärna ha även detta på nästa bil...:) Och "givetvis" dragkrok...och mera kommer säkert... Sen inte alltför högbyggd - Suzukin passade mig utmärkt i det avseendet så man kanske inte behöver testa nån annan av de befintliga modellerna ? Får väl avvakta bl a Mazda CX-3 (?) - den kan ju ev vara en kandidat - om den nu blir 4-hjulsdriven... Sen kan ju möjligen Opel Mokka också vara en kandidat.
Jag har inget tips som så, men tråkigt om lådan var kärv, dom borde kopierat Swiftlådan, det är en sån där mysig klick, klick låda, man sitter och okynnes växlar bara för att det är kul.
Den kärva lådan kan ju vara ett problem på just detta exemplar men skillnaden jämfört med min egen Golf var uppenbar. Men ännu värre var de dåliga vinterdäcken för det är ju lite märkligt att man upplever den framhjulsdrivna bilen med halvslitna vinterdäck som avsevärt stabilare i det vinterväglag som rådde, Men jag förutsätter att det beteendet berodde på dåliga sulor men den tog sig ju fram där jag testade i alla fall vilket var det primära syftet med min provkörning. Sen skall jag inte sticka under stol med att jag gillade bilen f ö och jag har en viss förståelse för att även ViB gjorde detta - nu efter att jag provkört den.
Oplogade vägar med 15-20 cm snö, klarar de flesta vanliga bilar med fyrhjulsdrift galant.
Jag skulle nog välja en lättare begagnad crosscountry/allroad-modell för de pengarna. Då får du även komfort och bra landsvägsegenskaper.
En Q3 är ju ganska trevlig om man står ut med träbänkarna som de flesta tyska bilar utrustas med.
t.ex. den här: http://www.blocket.se/stockholm/Audi_Q3_2_0_TDI_quattro_140_hk_Sport___Teknik_58398002.htm?ca=8&w=3
Lite dyrare förstås, men kanske lite mera bil?
Eller den här, den tycker jag är snyggare http://www.blocket.se/goteborg/Audi_Q3_2_0_TDI_140HK_quattro__STORA_GBG_PAKE_55169166.htm?ca=8&w=3
Men det finns ju några att välja på.
Kanske en Yeti http://www.blocket.se/vasternorrland/Skoda_Yeti_Elegance_2_0_TDI_140_4x4_58440441.htm?ca=8&w=3
Hm, svår ekvation med det pristaket och bensin.
Opel Mokka kan ju helt riktigt vara nåt. Dock rätt liten va?
Subaru XV? Fick iofs väldigt ljumma omdömen men kan kanske vara värd att kolla upp? Dessutom väldigt udda vilket gör att du inte får problem att hitta den på snabbköpsparkeringen.
SX4:ans storebror Grand Vitara? Kanske lite stor och klumpig och inte alldeles toppmodern i allt men onekligen mkt för pengarna. Dock törstig...
Får nog hålla med Rålle G där, ta en titt på Subaru XV.
Den sticker dock iväg en bit ovanför 200 000, men är lite halvkul att se på och verkar fått bra kritik förutom på vägljud och rostskydd.
Enda problemet är att du ägt en golf och med den kvalitetskänsla som den har så kommer det kännas som du hoppar 10-15 år tillbaka i tiden när du hoppar in i Subarun.
Håller med om kvalitetskänslan Benny. Där är Subaru efter nästan alla och VAG är ju generellt väldigt duktiga på just den. Tror personligen att det är den tyngst bidragande orsaken till deras framgångar.
Å andra sidan håller Subaru väldigt hög FAKTISK kvalitet medans VAG:s ju är diskutabel...
http://www.bytbil.com/bilar/subaru/xv/4vssg5sg/40EBUDIAAY8ErooZ84ghpYagACcJgAA_!
Ursäkta , jag missade bensin, men här är en relativt prisvärd Yeti http://www.blocket.se/halland/Skoda_Yeti_EXPERINCE_alu_edition_TSI_160_4X4_56479809.htm?ca=8&w=3&last=1
Tack för alla tips men eftersom det inte är aktuellt att byta just nu så är beggade bilar på Blocket kanske inte riktigt rätt - även om det kan peka på tänkbara fordon vilket ju också är en point. Subarun har jag haft i tankarna liksom Yeti och upplysningsvis så kommer det också en ny Vitara inom nån månad - liksom lilla Mazdan. Jag bedömer inte en Mokka som alltför liten så den skall jag nog provköra nån dag när det passar - om Opelhandlarn har nån 4-hjulsdriven provkörningsbil förstås. Har en bekant som har en Subba XV och hans bil fick ett problem som inte är helt ovanligt med vissa Subaru-kärror nämligen att kopplingen började slira efter bara nåt tusental mil (diesel-motor). Vill minnas att han fick det på garantin men lite oroväckande är det i alla fall - även om felet mest tycks hänga ihop med dieselmotorn. Nackdelen med Suzukin är nog främst en enl uppgift lite småtråkig bensinmotor (dieseln gick bra däremot) och att den saknar autobroms och ett bra rostskydd. Men f ö trivdes jag bra den korta tur jag tog med den. Nåja - detta är inte brådis utan jag tänkte mig mest tips som jag skulle kunna testa under nuvarande vinterförhållanden för att se hur bilarna känns på riktigt snöiga och oplogade vägar. Skall man sen vara ärlig så kanske en lite mera högbyggd bil med framhjulsdrift och bra antispinn också skulle fungera för det är ju trots allt vägar jag skall köra på och inte ute i terrängen...även om det kan vara hyfsat mycket snö och även om det funnits bilspår dagen före så är det öppen åkermark runtomkring så vägen yr igen väldigt snabbt.
Man hör ofta kommentarer som "Jag drog ut med Audi Quattron i en halvmeter snö, tugga fram som fan"
Det är oftast en sanning med modifikation, först var inte snön nån halvmeter, och sen höll han farten uppe.
Kör man ut på snö som är 5 cm mer än bilens markfrigång och stannar, då står man fast där, det har provats oändligt många gånger på sjöisen utanför våran plogade bana. Folk kommer ut med sina 4 hjulsdrivna bilar och åker några varv, när dom iaf blir sjukt avhängda av både fram och bakhjulsdrivna bilar för att vi kör med isdäck, provar dom lyckan i snön utanför banan, det brukar sluta med att vi får ta plogbilen och bogsera tillbaka dom.
Finns även dom som gett sig ut med isdäcken i tro om att man gräver sig fram, men hänger bilen på underredet, hänger den där, oavsett drivning el däck.
Så en hög 2wd är ett säkrare kort än en låg 4wd när vi pratar om att gränsla djup snö.
Har själv haft en Celica GT4, gymt kul på banan, men när man åkte av, vilket man gör ibland, var den lika värdelös som andra låga bilar.
Håller med dig Rikard i att frigångshöjden är en stor del av hemligheten att ta sig fram på snöiga vägar - därav min fundering i mitt förra inlägg. Det är väldigt lätt att hänga hela bilen på underredet och då sitter man där - oavsett 2WD eller 4WD. Jag upplever Golfens antispinn-system tillsammans med mina dubbfria däck som den bästa 2WD "snötuggare" som jag kört men det finns ett stort MEN och det är den alltför låga frigångshöjden. Så jag tror t ex inte på att en 4WD Golf eller liknande låg bil skulle lösa mitt problem. Men hur vet man vilka 2WD som har bra antispinn-system - utan att ha provat dom ett längre tag vintertid... Och jag vågar ju inte ta ut den på "min" väg med risk att man plötsligt sitter fast...
Men vanliga vägar med 15-20 cm nysnö vet jag inte om någon bil kan bli hängande på. I ett sådan scenario anser jag greppet vara viktigare - 4WD.
Gäsp - bilar på avbetalning är inte riktigt min melodi och även om pengarna finns så kan man göra mycket annat roligt också för den brutala värdeminskningen som drabbar de flesta bilar - och ju dyrare, ju större värdeminskning... Och det var en bil jag behövde - ingen snövessla.
Kul med en annonsfilm från VW som har en annons från Peugeot i sig! :o)
Märkligt Jes, när jag körde filmen i PCn kom det in en reklam för Peugeot, men när jag nu kör i paddan finns den inte!
Skumt!
:oD
Jag hade nog kikat på en Subaru Impreza 1.6i, går att hitta ny från ca: 180.000:-
Skall absolut kolla den lilla "Subban" men av de bilder jag sett så ser frigångshöjden ut att vara rätt låg - kanske t o m såpass låg som på min nuvarande Golf. Prisnivån är ju i alla fall attraktiv men sen är frågan vad man får i utrustning. Verkar som det är Sport-versionen som är den som gäller av det jag sett på Subarus hemsida.
Jo Imprezan har inte lika hög markfrigång som XV, 16.5cm mot 22 cm, är ju annars samma bil i grunden.
Men den tuggar sig ledigt fram i drygt 15 cm nysnö vilket jag fick prova på härom veckan.
Min svågers Outback var på service och de fått just en Impreza som lånebil under tiden som jag passade på att köra lite, de bor i urskogen med allt vad det innebär av oplogade vägar.
Rolig och lättkörd men upplevdes som typiskt japanskt plastig inuti och surrig i landsvägsfart precis som Outbacken, men den har dock tuffat på i fyra år och 12.000 mil nu utan något annat än vanlig service.
Annars kanske en bättre begagnad Nissan Qashqai +2 kunde vara något?
typ
http://www.bytbil.com/bilar/nissan/qashqai-2/xv8mewsg/s0QBUDIAAY2KkBTMX9yHDP6mAAnBwAA_!
Jo Shogun - jag har nog redan nämnt den ett par gånger så vi får se hur den blir. Dock är den svår att provköra just nu när vi har snö och det var främst bilar som är tillgängliga just nu för provkörning som jag avsåg för att få lite känsla för hur dom fungerar på igensnöade vägar som jag ibland har anledning att försöka ta mig fram på - vilket jag tyvärr ofta får avhålla mig ifrån med Golfen p g a den relativt låga frigångshöjden. Dock fungerar den ovanligt bra att tugga sig fram med (för att vara en 2WD-bil) bara man inte hänger den i packad snö - vilket tyvärr är lite för lätt och nåt man gärna undviker...:)
Jo - och jag provkörde den också i början av veckan (Suzukin alltså) och den var trevlig. Nu var det som sagt en diesel jag körde och den gick lugnt och fint med bra kraft men det blir nog en bensinare nästa gång och den motorn är väl kanske inte lika inspirerande i just denna bil. Suzukin har ett listpris runt 195.000 kr i det utförande jag skulle kunna acceptera så vi får väl se hur det blir med Mazdan. Hade tänkt testa en Mokka 4WD men handlaren hade ingen sån provkörningsbil just nu men förhoppningsvis kommer det nån vad det lider. Kollade även Subaru XV på lunchen och det är fullt möjligt att den är bra men inte var det nån aha-känsla när man satt sig bakom ratten... Impreza fanns det tyvärr ingen i hallen men försäljaren sa att det var som jag misstänkte alltså avsevärt lägre frigångshöjd än XV-modellen vilken den f ö har mycket gemensamt med. Så Impreza är nog tyvärr inte riktigt vad jag behöver eller i vart fall skulle vilja ha. Absoluta behov kan man alltid diskutera men "bra att ha" är heller inte helt fel...:)
Min granne, han med den omsvurna Avensisen, hade en Suzuki före den, jag vet inte vilken modell, men den var ganska hög och fyrhjulsdriven.
Den hade gått i stort sett felfritt i alla år de hade den och det var därför han var missbelåten med Avensisen, han talar fortfarande om Suzukin ibland och berömmer den för dess tillförlitlighet.
Nu är han belåten ägare till C5, men den har verkligen inte varit felfri. ;o)
Jag har jobbat en del med Nissan och tycker att man sitter högt och bra i Qashqai, kan det va nått?
http://www.blocket.se/malmo/Nissan_Qashqai_2_1_6_dci_ACENTA_4WD_58495638.htm?ca=11&w=3
Visst kan Qashqai vara ett alternativ men gissningsvis är den avsevärt dyrare än Suzukin - som gör mitt behövliga transportarbete lika bra. Fördelen med nya Q är väl att den har (eller går att få) med autobroms.
Dessa system har en ganska sofistikerad övervakning mot systemfel. De sätts en felkod vid minsta avvikelse. Är bara inte systemet manipulerat av någon och att man använder det som det är tänkt så är det ingen fara!
Men det verkar lite svårt att få en bensindriven Kasskaj med fyrhjulsdrift.
Kan rapportera en provkörning idag. Det blev en modell som jag redan tidigare satt på "no,no-listan" och den bil vi talar om är alltså en Dacia Duster 4*4 diesel i "högsta" utrustningsnivån. Nu säger ju det sistnämnda inte så mycket när det gäller just Dacia men så var det i alla fall. Kort sammanfattat så var det väl inget avgörande fel på bilen - om man blundade när man satt inne i den och när man tittade på den utifrån...:) Ingen raket men det behöver jag inte heller. Utväxlingen var klart annorlunda än min Golf på högsta växeln så trots att det var en diesel så gick varvräknaren betydligt högre upp på skalan i denna bil. Tog den till min lilla testväg men sorgligt nog så hade snölagret krympt ihop och dessutom var det spårat (vilket det inte var när Suzukin testades) så nåt reellt prov utsattes den inte för. Tog dock en sväng ut på en "sommar P-plats" (typ åker) som var oplogad och den lilla sväng jag tog dit gick bra. Svårt att säga nåt mera exakt om ljudnivån men troligen blir den väl klart högre med sommardäck än med de Conti dubbfria som låg på (mycket bättre däck än på Suzukin). I 90--100 km/t var det dock uthärdlig ljudnivå helt klart. Men speciellt mycket "bekvämlighets-utrustning" fanns ju inte så där tog Suzukin klara poäng. Men står man ut med utseende och förarmiljö typ 90-talsbil så kan den säkert fungera. Men den kommer nog inte på min topplista trots att den gjorde snöprovet (på åkern) utan anmärkning.
För mig är det inget val Gäsp för Dacian ligger utanför listan., Och oroa dig inte för mina pengar - det finns så det räcker och blir över men grejen är den att jag trots dessa förutsättningar inte är så benägen att lägga alltför mycket på nåt så förgängligt som en bil så jag gör ofta rätt ordentliga undersökningar innan jag slår till. Det är troligen yrkesskador skulle jag tro...:)
Idag är det "bra bil-före" för att testa 4wd här! ;-) Snön vräker ner samtidigt som det blåser o driver... Många 2-hjulsdrivna bilar har svårt bara att ta sig från parkeringen här. Du har helt rätt Pi, att det är såhär års man ska provköra sin tilltänkta nästa bil! Men utöver att testa hur den tar sig fram på en oplogad väg bör man även testa hur den beter sig i landsvägsfart (vilket du säkert har gjort). För ett antal år sedan (gissningsvis 2003...) så provkörde jag en Toyota RAV4 och en Mitsubishi Outlander en sån här dag. Vid körning längs en spårig mindre landsväg (70-väg) så fick jag sitta och passa RAV4an, som hela tiden jazzade med bakvagnen hit och dit. Jobbigt om man ska åka långt och det kändes inte alls som att den erbjöd den ökade säkerhet som många nämner som fördelen med 4WD... Samma väg med Outlandern gick stadigt som tåget! Dessutom lydde den ens minsta vink, så att köra med kontrollerade ställ var inga problem. Nu vet jag inte om dessa bilar har samma 4WD system idag. Menar bara att man inte ska glömma egenskaperna i högre fart, så man inte enbart fokuserar på framkomligheten. Åkte sedan samma väg hem i min på den tiden framhjulsdrivna kombi - en Ford Mondeo - och med den var resan helt odramatisk. Min "drömbil" skulle därför helst ha en urkopplingsbar 4WD, så att när jag tagit mig ut på farbar väg skulle jag vilja kunna koppla över till framhjulsdrift, som jag tycker känns mest vilsamt och stabilt vid långkörning på snö- och istäckta landsvägar. Den enda bil med detta system, som jag känner till, är dagens Mitsubishi Outlander och ASX. Vet någon om det finns fler märken med denna finess? Vet att många har automatiska system, men jag vill ha ett manuellt system, likt det Mitsubishi använder, så att jag själv får bestämma när bakhjulen kopplas in. Trivs själv inte med Mitsubishis stolar, därav frågan...
Men detta kanske är något som kommer mer o mer i framtiden? Läste i senaste numret av denna tidning om hydraulisk 4WD, som bara fungerade upp till 40km/h och många andra bygger ju hybrider med elmotorer till bakhjulen.
Men apropå din fråga Pi, har du kollat in Mitsubishi ASX? Nu har den visserligen några år på nacken och borde väl snart ersättas av en ny. Men om man ska se det positivt så är det därmed en beprövad konstruktion. Nackdelen, som jag ser det, är att det endast är med dieselmotor som man kan få den med 4WD... En annan bil jag tänker på är en bättre beg. VW Tiguan. Kollade och man får en Tiguan med ca2000mil på mätaren för ca200tkr. Tänkte om du var nöjd med din Golf så var väl detta ganska nära + dom egenskaper du önskar. Skoda Yeti, som redan nämnts, är också ett trevligt alternativ. Berätta gärna om dina erfarenheter från dina test! Kul höra vad du upplever som bra och dåligt med dom bilar du testar, eftersom jag har ungefär samma behov och funderingar inför nästa bilbyte.
Håller med dig i det mesta du skriver Rutger - inkl skitvädret idag...:) Och visst måste bilen gå bra i landsvägsfart också - det är ju trots allt den körning som är den vanligaste. Jag upplevde t ex min egna Golf som lugnare i landsvägsfart än Suzukin men det kan ha berott på däcken och dom kan man ju tyvärr inte styra över när man skall provköra. ASX känns lite "gammal" och de flesta som står i hallarna är ju vanliga 2WD - vilket kanske skulle kunna fungera det med bara frigångshöjden är bra. Och även om en diesel har bra vridmoment så kör jag nog för mycket kortkörningar för att välja en sån som nästa bil. Ocjhvisst har Golfen gått bra men nu är jag ju en sån som gärna hoppar mellan olika märken så jag kör gärna nåt annat än VW nästa gång - hur skall man annars skaffa sig erfarenheter om flera märken...:)
Håller med dig Pi. Visst kan däcken ha varit orsaken, men jag tror även att 4WD i kombination med kort axelavstånd o hög tyngdpunkt kan orsaka skillnaden mot en framhjulsdriven vanlig bil. Speciellt dom som har automatiskt reglerad 4WD, där kraften kan skickas fram och tillbaka, kan säkert upplevas lite lynnigare i vissa situationer jämfört med en framhjulsdriven bil. Vore därför intressant att provköra samma bil med 2WD kontra 4WD för att testa denna teori! Kan hålla med om att ASX känns lite gammal... Borde komma en ny och förhoppningsvis fräschare snart.
Jag föredrar också bensin, av samma orsak som dig och precis som du hoppar även jag mellan olika märken. Tycker det är kul att prova något nytt och upplever att alla bilar har för och nackdelar. Hade jag hittat den perfekta bilen hade jag stannat hos det märket, men får nog konstatera att den finns inte. ;-) Däremot är ett märke med en bra verkstad/kundbemötande på den ort man bor värt mycket! Och det är ju sånt som växlar beroende på var man bor...
Jag körde med läget "Snow Mud" på Suzukin. Nu var den på intet sätt obehaglig att köra i högre fart utan det vara bara det att när jag återvände till min Golf Variant så upplevde jag den som ännu stadigare i snöföret som gällde just då. När jag testade Dacia Duster så var det mycket bättre väglag (olyckligtvis) och den hade dessutom Conti nordiska dubbfria så den kändes inte alls instabil på den 100-väg som är en del av min provkörningssträcka. Men f ö måste man ju nästan blunda när man kollar på den bilen...:)
Såg nu att Suzukin hade "rätt breda, odubbade Bridgestonesulor". Förklarar säkert beteendet. Tror annars Suzuki har bra 4WD. En släkting hade tidigare en Grand Vitara och dom var mycket nöjd med framkomligheten på den. Duster åkte jag med när samma släkting kom förbi med en sån han lånat. Vi "klättrade" lite i lössnön på en ödetomt och den hade inga problem ta sig fram där. Brydde mig dock inte om att följa med på landsvägssvängen eftersom jag inte var tillräckligt intresserad. ;-) Bilen är ju otroligt billig, men man får väl vad man betalar för...
Rutger - du som ville kunna låsa till "ren" 2WD - http://www.vibilagare.se/nyheter/renaults-nya-crossover
Intressant! Vågar man hoppas på fransk komfort och japansk driftsäkerhet? ;-) Eftersom den är "kusin" med Qashqai. Återstår att se vilka motorer den kommer med... Kollade på Qashqai och den finns, vad jag kan se, bara med 1.5 och 1.6 diesel i kombination med 4WD... Och bensinmotorn är enbart 1.2! Inte heller någon automat, vad jag kan se... Hoppas Renaulten kommer med lite andra motoralternativ i så fall, om den ska kännas intressant. Jag drar ju lite husvagn, så 1.2 låter för klent. ;-)
Idag passade jag på att provköra en Toyota RAV4 2.0 bensin med CVT-låda, eftersom jag hade ärende i närheten. Det var ju fortfarande bra "bilföre". ;-) Den var "skodd" med Good Year dubbfria däck och jag tyckte den gick väldigt stabilt. Var inte alls orolig i bakvagnen och behövde inte passas så som en tidigare generation av RAV4, som jag provade för över 10-12år sedan. När jag pressade denna blev den istället understyrd, även med urkopplat antisladdsystem. Hittade tyvärr ingen oplogad plats att "pulsa runt" med den... Istället provade jag snabb start i backe, där det låg ett tunt lager nysnö ovanpå den senaste plogningen och den klöste iväg fint! 100km/h längs isig landsväg gick också stabilt. Upplevde inte heller det där ylandet alla pratar om med CVT. Tyckte lådan skötte sig fint och det fanns även paddlar bakom ratten om man önskade växla själv. Däremot var den lite slö direkt efter att man börjat gasa på, men vaknade strax till liv. Omkörningsaccelerationen får testas en annan gång, för idag hade vi väldigt halt här...
Nackdelar då? Jag insåg nackdelen med biltypen innan vi ens kört iväg. Trots mina 180 så nådde jag knappt lossa vindrutetorkarna och skrapa ren vindrutan... Sopa taket får man hoppa över, även om det kan kosta 1500kr... :-P Rattens justermån var väl kort i längsled, så jag hade svårt få till en optimal körställning, stolen saknade ställbart svankstöd och stolen kändes väl platt, vilket säkert kan bli ansträngande på långfärd... Är inte det väl snålt? Pinne till motorhuven får man också, istället för gasdämpare, men det kanske man kan leva med... Ändå kostar den från 255900 i enklaste Life-utförande. Få köper nog den och den jag testade var en Edition Feel, en kampanjbil som kostar från 289800kr. Synd på en i övrigt trevlig bil, men i den prisklassen kräver jag lite bättre stolar.
Trevlig mini-recension, Rutger. Synd att den kostar lite i mesta laget annars skulle den helt klart kunna vara ett alternativ.
Om jag fattade min Suzuki-handlare rätt så är en ny Vitara i antågande tämligen snart - alltså inom nån enstaka månad.
Det torde väl vara denna - http://teknikensvarld.se/nya-suzuki-vitara-officiell-162033/
Konstigt dock att den verkar bli aningen mindre än S-Cross - märklig marknadspositionering... Spontant skulle jag ha gissat på lite större än S-Cross.
Kul du gillade min lilla recension. Ja, jag tyckte också priset var i saftigaste laget... Enda möjligheten att få ställbara svankstöd förefaller vara att köpa den i Executive utförande. Då är det skinnsäten med el-svankstöd och lite annan "lull-lull", men då stiger också priset till från 324900kr med CVT! Nä, det är för mycket, tycker jag. Bättre begagnad i så fall.
OK, en ny Vitara på G också! Händer mycket på bilfronten nu. Ja, det var märkligt att den ska bli 12cm mindre än S-Cross... Så liten skillnad!
Gäsp - det har du helt klart en poäng i!
Fast bilar av japanska märken har väl aldrig några problem med sina första årgångar...:)
@Pi
Har du hittat något favorit än sålänge, något märke som överraskat och varit mkt trevligare eller rejält mkt sämre än du förväntat dig?
Känns som en närmast omöjlig ekvation att lösa efter din beskrivning "Pi"
Du vill ha en modern bil med minst samma komfort,teknik och utrustning som din Golf men den skall adderas 4wd + högre markfrigång.
Klart att man helst vill ha mer utav allt men oftast så måste man prioritera någonstans. Att köpa en äldre bil än den man redan har för mer pengar skulle jag tycka vara ett större nerköp än att försaka lite utrustning.
Är man sedan nöjd med den bilen som man har kan klivet "ner ifrån den höjden" bli jobbig som du själv också beskriver.
Värdeminskningen är som sagt extrem men om man håller sig till samma fabrikat så kanske en del kronor kan räddas.
Kanske kan Tiguanen ändå vara en lösning vart det lider?
Har ju bara hunnit med att provköra 2 st ännu så nån favorit har inte utkristalliserat sig. Har dock "torrsimmat" i flera men ingen uppenbar favorit ännu. Visst kan det vara svårt att hitta nån som uppfyller alla krav men det är ju som vanligt - till slut får man släppa nåt/några av kraven så det brukar nog lösa sig. Hade hoppats få testa en 4WD Mokka men det ser mörkt ut f n eftersom ingen sån provkörningsbil finns här på orten. Fiat 500X dyker upp tidigast under mars månad (troligen slutet av mars) enligt vad chefen hos Fiathandlaren påstod. Sen kommer nog Vitaran också relativt snart så med lite tur hinner man testa den medan det fortfarande är vinter - och den skall ju bl a gå att få med autobroms och adaptiv farthållare vilket inte är fel. Och ett par cm högre markfrigång än S-Crossen. Och den nya Mazdan lär väl inte dyka upp förrän inför nästa vinter tyvärr. Så hittills är det nog ändå S-Crossen som känns vettigast även om den inte uppfyller alla krav. Den är liksom "lagom" på många sätt och vis och även smått trivsam i sin relativa enkelhet. Men även den måste utsättas för närmare granskning den dag det blir mera allvar av köpplanerna.
beg Subaru Outback eller Forester? Skoda Scout eller Yeti? VW Alltrack? Nya Jeep Renegade? Audi Q3? Det var några av de bilar jag själv övervägde. Det blev en 2012 Q5.
Jalfa - dock inga som jag överväger - möjligen med undantag för Yeti men med lite tvekan.
Måste ändå säga att även om det känns som en omöjlig ekvation så är det just letandet som är det roliga.
Vet själv när man knåpar ihop en kravspecifikation utifrån behov och börjar kolla så smått vad som finns därute. Ibland upptäcker man helt nya modeller, ibland så inser man att den uppfattningen man hade om ett bilmärke faktiskt varit fel och ibland så inser man att den bilen man har faktiskt har är den bästa komprimissen.
Har dålig koll på SUV/Crossover segmentet med 4WD, men Yeti'n har ju fått rätt bra kritik, och nu bör ju de flesta barnsjukdomarna vara borta då den varit med ett tag. Det enda är väl att den inte är sådär jättespännande att se på.
Fiat Panda finns ju i en del 4wd utföranden, men den kanske är lite väl liten. Har dock fått bra kritik. Fast flytta från en Golf till en Fiat Panda är nog inte något många gör.
Får någ hålla med Mistro där, en Tiguan låter som rätt val, kanske kolla en lätt begagnad Q5.
De 4WD kombibilar som finns, är markfrihöjden för låg på dessa tycker du? Tror Octavian fanns att köpa med extra hög marfrigång på deras 4WD modeller.
Du har helt rätt Benny i det du skriver om "letandet" - och i mitt fall är det ingen "ko på isen" men jag kom att tänka på detta häromveckan att när skall man testa 4WD om inte en vinter med mycket snö och det stämmer ju detta år.
Sen gillar jag i o f s min Golf men en Tiguan är liksom alldeles för lika inombords för att tilltala mig vid ett bilbyte - man är ju så löjlig att man gärna vill uppleva nån skillnad även från förarplatsen...:) Har en kompis med en sån och den har i o f s också gått bra men - nja... En annan egenhet i mitt bil-letande är att jag inte har nåt behov av stora skryt-bilar utan snarare inspireras av att hitta nåt som passar till ett riktigt bra pris - och bilen behöver som sagt inte vara stor. En Panda 4*4 är nog ändå en aning liten och sen gillar jag inte heller instrumenteringen. Yeti har Skoda blivit rätt duktiga på att ta betalt för - i alla fall som nya och jag vill nog ha en ny eller nästan ny i alla fall. Kollade faktiskt på Yetin när jag köpte Golf Varianten men då föll den bl a på att jag tyckte att bagaget var lite för klent. Idag kanske jag skulle kunna acceptera detta eftersom ungarna har flyttat hemifrån (tja - en är nog kvar nån månad till) så behovet av stort bagageutrymme är inte riktigt lika stort längre eftersom det numera är sällan som alla i familjen åker iväg tillsammans på långturer. Ja - visst är ekvationen svår att få ihop men detta är som sagt också lite av utmaningen. Sen kanske det ändå slutar i t ex en elbil - vad vet man...:) Större omsvängningar har man kanske inte varit med om men i alla fall hyfsat nära...:)
Jag håller med Benny om att det är letandet som är det roliga! Jag brukar också ha en lång kravspecifikation, men har insett att INGEN bil motsvarar alla mina krav... ;-P Det blir som vanligt bästa kompromiss som får duga! Och ibland kommer man som sagt fram till att den bil man har trots allt är den bästa kompromissen, så antingen får den gå en tid till, eller så köper man en likadan igen, men nyare. Men eftersom letandet är så kul tycker jag även att det är roligt att följa med och kolla in nya modeller som kommer, för KANSKE är någon av dom en bättre kompromiss än den man har! ;-)
Apropå Yeti så har jag aldrig kört någon, bara "torrsimmat", men jag tyckte den verkade välbyggd och trevlig. Jag förvånades också över att en bil som ser så liten ut utanpå kan vara så rymlig invändigt! Förklaringen är förmodligen att man sitter ganska upprätt och då tar mänskokroppen mindre plats än om man halvligger... ;-) Men jag satt bra och hade bra utsikt genom stora fönster. För ovanlighetens skulle såg man även motorhuven, vilket underlättar parkeringsmanövrer i trånga utrymmen. Bagaget var naturligtvis lite kort, men högt och väldigt flexibelt. Stolarna bak gick separat att fälla eller lyfta ur, vilket då ger ett ganska enormt utrymme i den lilla bilen! Sammantaget blev jag ganska imponerad av den lilla Yetin, så en provkörning vid lämplig tillfälle ska jag "kosta på mig". ;-) Noterade att den även finns med 1.8T motorn, vilket låter kul! Men kan hålla med om att prislappen kändes lite saftig för en så liten rackare... 1.8TSI kostar 255600kr redan innan jag börjat lägga till alla "bra att ha"...
Apropå att köpa helt ny modell eller en som varit med en tid så finns det ju ett uttryck som säger: "En bil är aldrig så bra som strax innan den läggs ner"... Säger rätt mycket! Har även, någonstans, någon gång, läst nån statistik på hur mycket felprocenten sjunker mellan 1a, 2a och 3e årsmodellen av en ny bilmodell och jag minns att det sjönk ganska rejält redan till 2a årsmodellen, så det kan nog vara klokt att hoppa över alldeles nyutkomna bilar, tills dom trimmat in produktionen. OM man kan motstå nyhetens behag...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.