Vi har hittat en volkswagen tiguan med 1.4 tsi 160 hästarsmotor i och den har gått 2500 mil det är en 2012.
Bilen har servats två gånger och oljan byttes vid 2000 mil.
Är kamkedje problemen lösta? eller är det bara att sluta drömma om denna fina bil.
Hittar nästan bara dålig kritik på 1.4 tsi motorn på årsmodeller mellan 06-09.
1.4 tsi motor =Problem?
Uppdaterat: 2014-08-02 23:02
Kommentarer
Är det verkligen ingen som vet något om den här vanliga motorn?
Vi vet i alla fall mindre än VW vet så fråga dem
Har frågat många bilmekaniker och även olika vw verkstäder och får olika besked några har aldrig hört om detta problem och andra säger att man köper sig ett problem med 1.4 tsi motorn. Så helt enkelt är det inte att välja bil.
Då är det säkraste att välja bort bilar med den motorn
De flesta som haft problemet har rasat vid ca 5000 mil.
Min lokala vw handlare sa att det hjälper inte med täta oljebyten men det blir iaf inte sämre.
Ett byte av kamkjedja har de gjort på en tiguan genom åren däremot många fler på golfar av någon lustig anledning.
Så tiguanen verkar hålla bättre kan ju vara så enkelt.
Kan hända att det blir köp ändå och sälja den efter åtta år när man inte har någon garanti kvar.
Att man har bytt fler kedjor på Golf än på Tiguan kan ju bero på att Golf sålts i avsevärt större antal än Tiguan. Men jag tror på leifers förslag om att byta olja ofta och enbart köra på bästa oljan
Jag skulle nog passa mig för den motorn! Har renoverat flera motorer där kedjan rasat vid 5000 mil!
Trasten! Då är min fråga till dej vilka årsmodeller av 1.4 tsi du har bytt kammkedjan på, någon som är nyare än 2011?
För jag hittar inga fall efter 2010 års tsi motor som är bytt, bara tidigare och de är många.
Jag har för mig att den senaste var en -11. Det beror nog mer på miltalet än årsmodellen!
Är det samma motor som i Passat 1,4 Ecofuel?
Jag är naivt övertygad om att det här är en motor som kräver täta byten av oljor av god kvalite' och då tror jag att den håller bra.
Men köper man en beg. bil med den här motorn vet man ju inte hur den skötts även om serviceboken är ok.
Man går ju efter den fullkomligt uridiotiska 3000- mils intervallen. De bilar som fått oljebyte var 1000 e mil har förmodligen små problem.
Jag har en passat ecofuel 2012, där är oljebytena var 1500:e mil.
Beställde med bensinvärmare så den startas alltid med varm motor. Motorn har en trevlig karaktär och går snålt. Snart har den gått 5000mil och det finns inget slammer från någon kamkedja än.
Då är det kanske troligt att man får problem,men motorgarantin borde täcka ett haveri en gång.
Då går tsi motorn bara 5000 mil ca innan den behöver lagas,och sedan blir det likadant om 5000 mil till det är ju ynkligt
om det är en sådan konstruktion.
Saabnisse. om jag inte minns fel så hade olja bytts på bilen vid 900 mil och sedan vid 2000 mil det är ju ändå bra.
De har även kodat om bilen så bilen skall servas oftare med tätare oljebyten.
Viggen.Vet inte om det är samma motor kanske någon som vet?
Jag tror faktiskt att det är 3000milaintervallet och en underdimensionerad kedja/-spännare som är problemet. Byt olja oftare (1500mil) så skall det säkert inte bli mågra problem.
I grunden samma motor, men ecofuel:en har bl.a. andra ventiler pga torrt bränsle.
Leifer - det stämmer nog för jag kollar oljan i våra bilar på garageuppfarten...:)
Leifer - nä, inte det minsta pinsamt men jag tycker att jag stör övriga vid macken mindre om jag nöjer mig med att tanka där och gör serviceåtgärder hemma på garageuppfarten. Men sanningen är ju också den att dagens motorer är såpass bra att man kollar oljan alldeles för sällan....
Ja leifer, det var det jag menade i #13
Naturligtvis måste det vara allvarligare att åka med för lite olja, alltså betydligt under minstrecket, än med skitig olja, men skadorna blir nog allvarliga i båda fallen. Men oljenivåmätare finns faktiskt på i princip alla bilar, den utgörs ju ofta av signallampa för lågt oljetryck, som ju innebär omedelbar avstängning av motorn och det första som ska kollas är ju oljenivån. Så länge motorn har normalt oljetryck tar den ingen skada även om nivån är låg.
Ingen av mina bilar har dragit olja i någon större omfattning, med undantag för min B-Ford som krävde påfyllning var tionde mil, men detta lärde man sig snabbt.
Men man hade ju förr ganska tidiga oljebyten och påfyllning mellan oljebyten var sällsynta, åtminstone före tiotusen mil. Jag tror att bilägare förr, generellt, hade större koll på sina fordon, bl.a. kollade ju, den ofta uniformerade, mackpersonalen olja, putsade fönster och strålkastare, under tiden bilen tankades. Man hade alltså tillgång till kontinuerlig service varje gång man tankade.
Genom att bilarna blivit allt bättre och denna service helt försvunnit, har också en form av slapphet hos bilägarna blivit allt vanligare, jag är personligen ingen undantag, och detta har medfört att just oljenivån är något man glömmer att kolla, man litar helt på serviceintervallerna på 3000 mil som i praktiken enbart är avpassade för taxibilar och liknande som kör mycket under kort tid med varma motorer. För de allra flesta är det 1500 mil eller kanske 1000 mil som gäller för oljebyte även om instruktionsboken anger serviceintervaller på 3000mil.
Ett typexempel som blev väldigt omskrivet var Saab 1999-2004, som råkade ut för oilsludge, och även om det drabbade väldigt många andra fabrikat, var det just Saab som blev mest uppmärksammat. Men alla drabbades inte! Det visade sig att det var kombinationen av många kallstarter, korta körningar med kall motor och långa oljebytesintervaller som gav problemen och även här var det främst kamkedjan som tog stryk.
Slutsatsen är alltså att om bilägarna är lite mer uppmärksamma och byter olja i tid så håller kedjan. Det är bara de dumsnåla som drar ut på intervallerna och kanske samtidigt kör på billig olja!
Mina föräldrar fick motorn utbytt på en Passat ecofuel -12. Nu är den till salu (efter 1 motorbyte, 3 kopplingsbyten och 1 Dsg växellåds byte)
Tysk kvalité.. Jo jag tackar ja.
Ringde förra ägaren och han bekräftade att den har sköts bra,och det syns på bilen verkligen att han har varit rädd om den.
Han körde så lite som 1000 mil om året så därför har bilen servats två gånger.
bull, då kan du nog köpa utan att behöva vara rädd för större problem.
Problem har alla bilar vet en som rasade en volvo med D5 i nyligen så problem finns det för många tillverkare,sedan är det ju fruktansvärt jobbigt och tråkigt när det väl händer.
Tror att det blir så frugan är väldigt förtjust i bilen.
Vill inte ta första smällen när det gäller nybilsköp, har inte riktigt det stora intresset för bilar.
Sant. Alla bilar kan ju gå sönder.
Lycka till med bilköpet :)
Förutom totalhaveri pga kedjan före 5000 mil, var kedjan slut igen vid 9000 mil och turbon. Polarens Touran 1,4 tsi -11
leifer. när det gäller Saab så var det faktiskt så att de som kördes hårt och varmt klarade sig bättre under förutsättning att de fick rätt olja i rätt tid.
De flesta a de som pajade hade körts försiktigt korta sträckor med många kallstarter.
När det gäller kvalitetskontroll av oljan finns den ju i färddatorn på många bilar bl.a,. 9-3, men du har ju helt rätt i att det borde vara standard på alla bilar.
Sedan att byta olja ofta är ju en låg kostnad om man ser till alternativet!
På min Audi motor hade de just problem med oilsludge så oljefiltret blev större från 2006 och oljemängden ökade från 3.5 liter till 4.2 liter. Det gällde alltså för 1.8T motorn som många VAG-bilar hade förut. Fast 5 ventiler per cylinder gav inget extra som de flesta trodde när den motorn introducerades 1995. Tycker att det är ynkligt av VW att inte ens ange vilken oljemängd det går vid oljebyte, för det tror jag att dom allra flesta klarar själva att byta. Gäller för VW Golf 7. De flesta låter nog verkstaden göra service men när bilen blir till åren så kommer det nog inte att vara så.
1.2 l 77 kW TSI engines manufactured up to May 2011 have a oil capacity of 3.6 l, whereas those built from June 2011 have an increased oil capacity of 3.9 l.
leifer: Det sitter oljenivågivare på VW-bilarna men den tänder bara en varningssymbol i instrumentet. Audi har en digital oljenivåmätare i MMI. Men där har man ju tagit bort oljestickan.
Ett skäl till att man inte ser så många som kollar oljenivån på mackarna kan kanske vara att många motorer kräver stillestånd en stund innan man kan läsa av stickan. Det kan bli kö vid pumpen då och många arga blickar!
Ett problem med VWs kedjemotorer är att kolven till kedjesträckaren inte har någon spärr. Om motorn av någon anledning snurrar åt andra hållet, t,ex om man får motorstopp i en backe och rullar bakåt med växel i, rappar kedjan och man riskerar stora motorproblem! VWs 1,2 motor har så dålig sträckare att man får problem bara man byter olja och filter på motorn. Sträckaren töms på olja och sen är det lögn att fylla den igen. Dom motorerna rasslar duktigt!
Jag kan inte logga in på vi bilägare från jobbdator längre, om ni undrar över alla inlägg som kom i klump! =)
Det stämmer inte Leif, en turbo rymmer högst en fingerborg med olja, dessutom är det självfall från turbon ner i oljetråget, så det finns ingen olja alls i den när motorn stannat.
Men det finns andra delar i motorn där det ligger kvar olja, tex topplocket så kamaxeln har nått att snurra i innan oljetrycket kommer upp.
Motorer som rymmer 4 liter olja vid byte, brukar behöva 4,5-4.7 liter när dom fyll som nya.
Kamkedjesträckare utan backspärr !!! Jo VAG verkar göra allt så deras prylar ska gå sönder.
Sonen köpte en 07:a , den hade fått ny motor p.g.av kamkedjan, hade gått 13 tusen mil. Handlaren påstod att det var barnsjukdom i de första 1,4 TSI, sant eller falskt, vet inte. Han har även fått problem med synkningen i 2:ans växel, är det vanligt på denna bil?
Min service kille varnade för alla wag bensin och inte bara kamjedja problemen. Han är erkänt skysst och duktig. Jag är dock novis. Så för mig får det bli en diesel eller kolla på andra märken.
Verkar lite märkligt med dessa TSI problem, verkar vara mer frekvent på VW än övriga VAG märken om man högst ovetenskapligt kollar på nätet. Frågan är om det är ett uppförstorat eller verkligt problem, VW säljer ju onekligen mängder med bilar så det är klart att har man problem så drabbar det ju många, samtidigt så om man högst ovetenskapligt kollar på nätet så verkar ju t,ex Skoda ägare drabbats av betytdligt mindre motorproblem än VW. Det är ju samma motorer vi pratar om så jag tycker det verkar lite märkligt! Eller så har jag missuppfattat allting och dragit fel slutsats, man försöker hänga med i alla diskussioner om olika bilars fel och brister men det är inte så lätt. Men ju fler som har kunniga och faktabaserade uppgifter som man vill dela med sig av ju bättre för alla som läser här!
Leifer. Enligt min service kille var inte problemen bara relaterade till kamjedja utan nåt annat med konstruktion med topplock insprutning. Ja är en blind höna här men han var i varje fall rejält bränd på wag bensin.
z65. Kanske har dom verkstäder som sköter saken bättre, förvisso har dom väl en del gemensamma verkstäder, min polare som jag skrev om var mest förbannad på verkstaden än den trasiga bilen, tex skulle dom laga den på försäkringen fast bilen fortfarande hade garanti "du behöver bara betala självrisken" Det slutade med att han var ända uppe i huvudkontoret i Södertälje innan han fick bilen lagad gratis.
En kund vars verkstad uppmärksammar problemet vid tex service och åtgärdar det på smidigaste sätt, blir väl aldrig särskilt missnöjd.
Många VW börjar kanske sitt liv på vägarna som företagsbil/hyrbil. Då blir de ju ganska omilt behandlade under inkörningstiden. VW har ju länge varit duktiga på att sälja in sig på företag.
Frågade min arbetskamrat som har en tiguan med tsi 150 hästars motorn och den har gått problemfritt i 6000 mil.
Vilket en bil borde göra tycker jag.Själv så har jag kört snart 23 000 mil med en volvo s60 -01 utan att röra en skruv på motorn.
Gissa varför dessa motorer numer sedan 2014 har kamrem!!
Jag hade en Audi A1 1.4 TFSI 185 Sport S-tronic (krånglig modellbetäckning...) som jag köpte ny sommaren 2012. I oktober förra året, drygt 2 år gammal och med 3850 mil på mätaren rasade motorn. Exakt vad som hade hänt fick jag aldrig besked om. Bara att 1:ans cylinder skurit totalt. Behöver inte bero på kass kamkedja men likt förbannat rasade motorn med motorbyte som följd. Så visst har VAG allvarliga problem med 1.4 bensinaren. Jag bytte olja första gången redan efter drygt 1000 mil. Andra gången var på våren 2014 i samband med service, så två oljebyten och liktförbanannat motorras... Så undvik denna motor i VAG-bilar.
Tack för rättelsen självklart det skall vara 15 000 mil.
ja, det låter ju inte bra med problemen, frågan är kanske hur vanligt det är?
Men, tydligen är det ett känt fel då det finns ombyggnadssatser till dem för att skydda kamkedjan.
Och, ingen motor ska väl egentligen behöva rasa nånsin efter över 100 års utveckling? Minst 25000 mil ska man väl kunna begära? Allt annat är fusk från tillverkarna.
Det är för dåligt helt enkelt. VI har kört 5000 mil med våran tiguan nu utan problem,byter olja vid 1500 mil och det blir ca 2 gånger per år. Ska bli spännande att se hur länge motorn hänger med. Kommer att sälja bilen innan motorgarantin går ut 15 000 mil eller 8 år. Vågar inte ha den kvar sedan.
Kanske dags att återinföra "10 000-milamärket" som scania körde med på 50-talet, för att skryta om att motorn klarat 10 000 mil utan ingrepp...
Precis som RCS-51 så undrar jag också vad är bra ?
Det är lätt och dissa men att komma med något konstruktivt är tydligen svårt
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.