Det var många som bad mig skriva lite vad jag tycker om min nya bil i en annan tråd så här kommer det!
Hämtade ut min nya Peugeot 308 SW Allure+ i fredags och efter en tur & retur till Göteborg från Stockholm kommer här nu mina första intryck av bilen. Men först lite bakgrund till mitt köp:
Ägde sedan tidigare en Kia Sportage som jag verkligen gillade. Tyvärr så vara bagageutrymmet på tok för litet om man ska in med semesterprylar och en barnvagn. Så jag och min fru begav oss ut bland alla bilhandlare och började spana för någon månad sedan. Vi provade v70, Passat, Audi A6 mfl men fastnade inte riktigt för någon alls.
Satt en kväll och gjorde en filtrerad sökning på blocket på kombibilar i prisspannet 200-240.000 och en Peugeot fångade mitt intresse.. Den såg inte ut som en vanlig "tråkig" kombi som man ser på vägarna hela tiden. Dagen efter åkte vi iväg till Peugeot och provkörde en 308 SW, och jag blev kär direkt.
Så i fredags hämtade jag ut min nya bil med följande utrustning:
Allure+ 1.2l T Bensin 130hk.
-Automat
-Keyless
-Start & Stop
-Navigation 9,7" touch
-Panoramaglastak
-Tonade rutor bak, kromade fönsterlister
-Förarassistanspaket (adaptiv farthållare med köassistent, kollisionsvarnare med autobroms)
-Elektrisk handbroms
-Parkeringssensorer fram & bak
-m.m
Det första man märker när man sätter sig i bilen är en känsla av enkelhet och kvalité. Det är nog inte för alla att styra i princip allt via en touchskärm, men för mig passade det perfekt. Touchskärmen reagerar bra på alla inmatningar men det enda jag kan påpeka på är att den är lite slö i vissa menyer. Men jag hoppas att detta uppdateras i kommande versionen av mjukvaran.
Det finns in hel del undermenyer och det tar ett litet tag att lära sig vart allt finns och hur man ändrar saker men efter någon halvtimme så har man koll på det mesta. Att koppla upp mobilen mot blåtanden var smärtfritt och fungerar perfekt, artist och låtnamn kommer upp i displayen när man spelar musik från Spotify vilket var trevligt.
Körmässigt så är det väldigt tyst i kupén, riktigt tyst. Detta var något både min fru och jag påpekade flera gånger under resan att vi slapp höja rösten när vi pratade med varandra. Dom har verkligen lyckats isolera så det blir så tyst som möjligt i kupén.
Motorn är nog det som förvånade mig mest, en 1,2l T på 96kw som presterar riktigt, riktigt bra. Den kändes otroligt pigg och det var aldrig några problem med att göra en omkörning. Likaså autmatlådan känns bra byggd, växlar fint och utan hack.
Bilen var även utrustad med start & stop som fungerade bra och bilen startade väldigt snabbt efter att man släppte upp bromsen och skulle iväg igen. Den elektriska handbromsen är ett trevligt tillskott som fungerar så att så fort man lägger i parkeringsläge och stänger av bilen så slås handbromsen på per automatik. När man ska iväg så startar man bara bilen, lägger i Drive och ger lite gas så släpper handbromsen upp per automatik.
Det som jag fann väldigt användbart vid långresor var den adaptiva farthållaren. Det sitter en sensor i grillen fram på bilen som läser av avståndet till bilen framför. Så jag ställer in vilken hastighet jag vill ligga i samt hur många sekunder jag vill ha i mellan mig och bilen framför. Om jag ligger i 120 km/h och en bil lägger sig framför mig som bara kör 110 km/h så bromsar bilen automatisk ned och så fort bilen framför är borta så gasar bilen upp till min valda hastighet. Väldigt bekväm funktion som jag använde flitigt på resan.
Även ratten är mindre än en vanlig ratt och det kändes lite märkligt första timmen, sen märkte man inte av det mera. Något annat som är annorlunda är deras Cockpit view, alla instrument sitter högre upp vilket jag gillade. Och den lilla displayen visar nyttig information om vilken hastighet det är på vägen man kör på, när det är dax att svänga om man har navigatorn igång m.m
Jag har säkert glömt att nämna en drös av funktioner men har ni några frågor så skriv nedan så ska jag svara på dom!
Kommentarer
Av någon anledning verkar inte bilderna funka så lägger dom här:
Riktigt kul att läsa intryck från en "användare" av bilen, speciellt de första 100 milen när alla intryck, känslor osv. är färska.
Är det något du ångrar att du valde till eller som du känner att du skulle valt i utrustningslistan?
När man går förbi 308;an så upplever jag den som rätt så stor (nästan som en 508), hur upplevs den när man kör, känns den som en stor V70 eller mer som en Golfklass bil?
Håll oss uppdaterade, just denna bilklass är ju poppis och det lär nog vara många som är nyfikna på ditt ägande.
Tack!
Den läser inte av skyltarna utan visar enbart hastigheten hämtad direkt från kartorna i bilen. Det finns som tillval men kände att det inte riktigt var värt dom extra pengarna för den funktionen =)
Grattis till Mazdan, dom är riktigt fina dom där!
Vad kul att du gillade min "recension" =)
Det jag kan ångra är att jag inte uppgraderade ljudsystemet till Denon paketet med inbyggd subwoofer samt 8 högtalare istället för 6. Det är bra ljud nu med, men i min Kia hade jag inbyggd sub samt 8 högtalare och man märker att ljudet inte riktigt är lika fylligt. Sen hade jag även backkamera i min Kia vilket jag skippade nu och det hade väl varit skönt att ha nu med men man kan väl inte få allt =)
Annars är det inget jag direkt ångrar att jag inte valde faktiskt, man får absolut inte känslan av att det är en rätt stor bil man kör. Känns smidig och hade inga problem med att fickparkera etc med den. Så jag skulle nog säga att den mer är i Golfklass än V70 faktiskt i storlekskänsla.
Är det något som du stör dig på? Man brukar nästan alltid hitta något som fabrikaten kunde ha gjort bättre/annorlunda!
Det jag kan komma på just nu är att dom behöver snabba upp den inbyggda skärmens OS, det är lite segt i vissa menyer. Och jag antar att sådant görs när man lämnar in bilen på service.
Annars så har jag faktiskt inte stört mig på något (ännu), har bara haft bilen i några dagar så det lär nog dyka upp något framöver =)
Kul att höra dina erfarenheter. Efter min provkörning av 308 SW så var det sammanfattande intrycket positivt och inte minst den lilla 110 hk bensinaren var en klar positiv överraskning - både vad den orkade och bränsleförbrukningen. Till det för mig negativa måste jag nog säga att instrumenteringen hör. Dels sitter den lite för högt för att passa mig som har progressiva glasögon, sen sitter hastighetsmätaren till vänster vilket inte riktigt passar mig samt att mätarna inte alls är lika lättavlästa som på min egen Golf Variant. Sen kanske man också skulle önska några ytterligare "mekaniska" reglage men det är ju högst personligt. Som helhet så måste jag säga att den som väljer "inroparen" för 159.900 kr får väldigt mycket bil för pengarna - även om jag själv skulle föredra Allure-utförandet som kostar 15.000 kr ytterligare. Dock är väl autobromsen av, tyvärr, lite enklare utförande för den fungerar väl "bara" i intervallet 5--30 km/t och reducerar bara hastigheten med 20 km/t tycker jag mig ha läst... Som jag redan sett i nån artikel så borde just detta med autobroms och hur den fungerar på olika bilmodeller framgå mycket klarare än idag för det är en väldigt stor skillnad på de olika varianterna.
Jag har ju den lite större motorn på 130 hk och jag delar din uppfattning, det är otroligt vad pigg den är faktiskt. Och den är bra mycket snålare än min tidigare bil Kia Sportage. Jag låg i snitt i ca 120-130 mellan Sthlm - Gbg och bilen drog 0.64 på den sträckan vilket är i mina ögon riktigt bra.
Gällande instrumenteringen så är det nog en smaksak, jag tittar inte ens på den analoga hastighetsmätaren utan bara den digitala som ligger i mitten. Kan tänka mig att det är problem om man behöver glasögon, då jag inte har det så kan jag tyvärr inte uttala mig mer om det =) Något som försäljaren även berättade är att man inte ska ställa in stolen som i en "vanlig" bil eftersom ratten är mindre. Man ska ha ratten ganska långt ned istället så det kanske var det som fick dig att känna att den var lite för högt upp?
Jag vet faktiskt inte hur mycket den bromsar men jag ställde in min farthållare på 120 km/h och sedan la sig en bil framför mig och då bromsade den ned till 90 km/h helt automatiskt så det kanske är ett intervall på 5-30 km/h.
Samma här faktiskt, jag tittar mest på den digitala hastighetsmätaren. Skulle kännas konstigt om man stängde av den.
Stort grattis till en väldigt snygg och trevlig bil, hoppas att du kommer bli nöjd med den under hela tiden du äger den... Tycker själv att 308 SW är snyggare än en Golf Variant.
Tack! Ja det hoppas jag med =)
maccswe - autobromsen är ju nåt annat än adaptiv farthållare som du nämner i slutet av ditt inlägg och hur autobromsen fungerar hoppas jag du slipper uppleva...:) Men OM så är det ju bra om den fungerar i ett bredare hastighetsintervall.
Beträffande rattens position så hade jag den relativt lågt så det var nog inte problemet. Problemet är att jag måste flytta huvudet en aning uppåt för att få fokus på mätartavlorna när de sitter högre upp och på det avstånd som de gör i 308 medan de som sitter konventionellt placerade gör att jag ser dom i nedre delen av glasögonglaset och då passar fokuseringen bättre för ögat utan att jag behöver ändra läge på huvudet. Låter struligt att förklara - inser det...:) Och som sagt - personligt. Men som den analoga hastighetsmätaren är utformad och placerad så använde jag som du den digitala även om jag egentligen gillar en bra analog bättre - t ex som den är i Golf. Som även den har en digital snarlikt placerad som i 308:an - men jag väljer att visa annan information än hastigheten på det stället eftersom den analoga fungerar så bra.
Tack för en intressant rapport med de första intrycken, maccswe ! Väntar själv otåligt på att vår beställda 308sw med 110 hästaren ska anlända vilken dag som helst nu :-).
Tack för intrycken! Beställde en 308 130 aut sw active med navi och rails, stod i Malmö igår enligt försäljaren. Så får se hur lång tid det tar att få den levererad upp till Göteborg.
Så lite så! Ja det förstår jag! Du kommer inte bli besviken :-)
Vad roligt! Du kommer bli förvånad hur pigg den kommer att vara :-) Automatlådan är riktigt trevlig den med!
Intressant läsning, eftersom jag funderar på att beställa en bil med nästan samma spec som din. Får man fråga hur mycket du betalade för bilen? Jag fick en offert på ca 211 000, dock på en manuell. Ska lägga till automat, 17" hjul samt dragkrok tänkte jag.
Absolut!
Med min utrustning fick jag betala 227.000 då är det inräknat med vinterdäck på 16" fälg.
Sådärja. Nu står vår nya 308sw på uppfarten och glänser! Har bara haft/kört den i mindre än 24 timmar/4 mil så jag kan förstås inte ge något nyanserad analys. Kan konstatera att det är stor skillnad jämfört med en slutkörd 02:a japs med 32 000 mil på mätaren :-). Grundkänsla: mycket bil för pengarna.
Är iaf nöjd och lite lättad över att 110 hästaren (1.2 bensinaren) känns bra och fullt tillräcklig under huven. Bilen vi provkörde hade 130 hästaren. Handlaren hade ingen kombi med 110:an inne utan vi fick testa den på en vanlig 308:a. Så det var ett litet "grisen-i-säcken"-köp.
Kul att det känns bra, grattis till en riktigt trevlig kärra! Du får slänga upp en bild eller två på skönheten här =)
Närmar mig 100 mil med nya 308:an. Länge sedan jag blev glad vid soppapumpen men häromdagen hände det faktiskt. Snittade 0.55/mil på första tanken. Kändes helt ok jämfört med innan då siffror på nästan litern för familjebussmonstret inte var ovanligt :-). Förhoppningsvis sjunker förbrukningen något ytterligare när nymotorn snurrat några varv till. Fortfarande helnöjd med köpet (men fortfarande förstås för tidigt att ge ett definitivt betyg). Allt funkar fortfarande (enligt bekanta "experter" är det nästan ett mirakel då det handlar om en fransk bil) ;-). Inga större irritationsmoment noterade ännu.
Bilder på pärlan efterlystes. Kommer här. Färgen heter "Rich oak" och gör sig bättre i verkligheten.
Roligt när man är nöjd!
För att lätt ha koll på förbrukningen utan att använda papper o penna kan jag tipsa om spritmonitor.de,enkelt att använda.
Sidan finns på engelska om man hellre vill ha det.
Kul att du är nöjd med din bil, T68. Apropå bränsleförbrukning så slutade min "standardiserade" testrunda med samma bil på 0,56 l/mil (enl färddatorn) vilket var ett mycket bra resultat även jämfört med små-dieslar i bilar av ungefär samma storlek. Tror dock inte att du kommer att få speciellt mycket lägre förbrukning när bilen gått lite längre - det är i alla fall inget jag upplevt och jag har haft rätt många nya bilar. Men kan du hålla 0,55 l/mil i snitt så får du nog vara nöjd ändå. Kan tillfoga att snålast hittills på min testrunda har Toyota Auris HSD kombi (hybriden alltså) varit med en förbrukning av 0,47 l/mil. Så 0,56 för Peggan under samma runda och med en bensin-turbo är inte alls dåligt utan snarare tvärtom. Inga vetenskapliga mätningar men ändå indikationer. Hoppas fortsättningen blir lika trevlig för dig och din bil !
Det finns många som tror sig veta det bästa bilvalet för alla "T68" och tyvärr är den tråkiga sanningen att man får leva med detta.
Du måste se det hela ur ditt eget perspektiv och kunna glädjas utav din nya bil oavsett. Kanske skall man fundera på vad det är för vänner,arbetskamrater,grannar o.s.v som har så svårt att glädjas tillsammans med andra som har valt andra fabrikat än de själva!?
Tråkigt är det som sagt men du har nu chansen att bilda din egna uppfattning om både bilen och hur det fungerar med allt annat som service m.m
Kanske är du fortfarande nöjd efter några år men vill ändå prova något annat. Kanske är du halvnöjd men vill ändå ge fabrikatet en ny chans. Kanske är det ekonomin som avgör ditt nästa val men oavsett vilket så är det DU och din familj som skall avgöra detta och inte alla andra.
Gläd dig nu utav den fina bilen även om folk kommer att fortsätta kasta skit och påtala att du har en unik tur som har fått en Peugeot som fungerar.
Det är sjukt att man närmast skall behöva be om ursäkt för att man inte köpte en Volvo eller Vw,..eller få lov att glädjas utav sin bil utan glåpord.
Kan samtidigt säga att den förbrukningen som du nämner är väldigt låg och man kan ju hoppas att det fortsätter så. Har själv svårt att köra vår diesel på så låga siffror.
Håller med Mistro till fullo, Skit i vad andra tycker, du har gjort ett val utifrån dina behov och möjligheter och om andra gör andra val så är det upp till dem.
Fortsätt gärna med feedback, maccswe och T68!
Tack Mistro och Robban. Ingen fara med "experterna" i bekantskapskretsen. Det är mest lite rolig munhuggning som pågår på rätt nivå :-).
Nu har vi ägt vår bil 23 mil, fick våran i fredags. Än så länge är vi också nöjda.
Men som sagt 23 mil och ingen färd har varit över 2 mil, så sittkomfort, bränsleekonomi, störningsmoment har ej uppstått än.
De får vi vänta tills efter sommaren misstänker jag.
Kul att du är nöjd T68, bilen ser riktigt fin ut! Vet inte om du har använt Spotify i bilen ännu med kabel? Tyvärr visas i princip ingen information om låt etc, men kopplar man upp med blåtand så funkar det.
Bytte igår över till Apple Music och man får all info direkt i navigatorn och även bilder på albumet, ser riktigt snyggt ut!
Hej Maccswe!
Jo jag kör Spotify över blåtand och det funkar riktigt bra. Får låttitel o albuminfo på skärmen. Har inte testat att köra usbkabel från telefonen. Men har en Android och det verkar tyvärr inte funka på samma sätt som med en iPhone. Aux funkar men då får jag precis som du skriver ingen info utan bara ljud.
Har du fått någon koll på de där Peugeot-apparna som finns på internetskärmen? Jag får bara meddelande om att kontakta återförsäljaren när jag går in där fast jag kopplat upp internet över blåtand.
T68
Apparna i bilen är säkert jätte bra om du bor i Frankrike. Enligt försäljaren som gick igenom min bil så fungerar det enbart i Frankrike...
Där är väl lite skillnaden på de större bilmärkena.
Maccswe
Körde med kabel igår, och Spotify, var även inkopplad med blåtand. Men min visade låt, album samt cd bild på skärmen. Men fick köra via iPod och ej blåtand ikonen.
Japp det verkar fungera ibland. När jag kopplar in via kabel så tappar den ibland blåtanden och då försvinner all info om låt etc. Mycket märkligt, men men har gått över till Apple Music nu i några månader medans det är gratis så får man väl åka till en ÅF om problemet kommer tillbaka :P
Japp apparna är inte tillgängliga här och har kollat lite videos på det på internet och verkar inte vara något märkvärdigt ändå. Däremot laddade jag ned appen MyPeugeot (fick ändra land till Frankrike i Appstore innan för att hitta appen). Den kopplar upp sig mot bilen och hämtar körinformation så man kan se hur långt man har kört, när den ska servas, bränsleförbrukning i olika staplar, du kan kolla vart din bil senast var etc på en karta.
Den rekommenderar jag starkt att ladda ned =)
Tack för tipset maccswe men androidversionen av appen verkar inte vara tillgänglig i Sverige. Kanske kommer...
Det är den inte i Sverige heller, fick ställa om till ett annat land, finns säkert en liknande lösning för Android =)
Hallå
kanon och höra lite från ägare av Peugeot 308 SW
Beställde min bil i tisdags, 308 SW grå moka Allure 130Hp från Malmö bilcenter
betala 200800kr med extra bagagerumsmatta i gummi och skyddslist vid bagageluckan
Jag valde utan panorama tak och utan navi,
anledningen till att jag valde bort navi var att det kostar 2000kr varje gång du ska uppdatera den, sen har man ju allt sådant i telefonen. kan vara värt att tänka på.
Panoramataket valde jag bort eftersom det känns lite riskfyllt om man tänkt äga bilen länge, när alla garantier går ut så kan det nog bli dyrt att laga.
Nu sitter man på nålar och väntar på den första nya bilen :D:D:D
Några frågor,
Är det någon som har Peugeot connect SOS & Peugeot connect assistans i taket?
När jag tittade på Allure i bilhallen så hade den inga skenor i bakluckan, ska inte det ingå i allurepaketet?
Grattis till ditt bilköp Sidajope!Hoppas du blir lika nöjd som jag. Jag har "snikmodellen", 110 hästaren med active-paketet, och har tyvärr inte så bra koll på vad som ingår i allure. Men lastskenor i bagaget borde vara med. Osäkee på sos...
Knappar och indikeringar uppe i taket är ett rent elände för oss med progressiva glasögon. Har själv nåt liknande (Assistans och kanske SOS) i min Golf men lyckas aldrig se vad dessa knappar betyder - om jag inte gör diverse gymnastiska rörelser...:) Det är väl den allvarligaste ergonomiska missen på förarplatsen i den bilen. Nä - knappar och andra manöverdon skall sitta lägre så man har en chans att se dom - även när man passerat ungdomsåren. F ö tycker jag som jag säkert redan sagt att detta verkar vara en trevlig kombi i lagom storlek - och för 159.900 kr närmast ett fynd om man är nöjd med den motoriseringen (den går faktiskt riktigt bra) och utrustningen som ändå inte är speciellt snål.
Grattis till bilen! Har inte SOS assistansen, men har skenor i bakluckan. Det låg inte en plastmatta över då så dom inte syntes? Min modell hette Allure+ och den varianten har skenorna iaf.
Gällande navigatorn så finns det alternativ att uppdatera gratis :-) Har redan slängt in varningar för fartkameror som en kille från ett forum hade fixat. Så det går om man vill att undvika kostnader för gps'en!
Jag valde till den dels för att det är skönt att slippa koppla in mobilen samt att man får rätt trevlig info direkt i lilla skärmen vid hastighet och varvmätaren. Man ser vilken hastighet det är på vägen man kör på etc.
Blev det paketet med automat, keyless och elhandbroms?
Ljudisloleringen är en av de saker jag upplevde som riktigt positivt vid en provkörning.
Jag kör en 308:a -13 av tidigare modellen, och även den är tyst och behaglig, t.o.m. med 225/45-17.
Vad som fick mig att vara lite tveksam med nya 308:an var:
- Ratten och mätarna. Ratten skymde effektivt mätarna för mig, och det kändes väldigt avigt med varvräknare åt "fel håll".
- Pekskärmen... jag tillhör dom som vill ha riktiga vred istället för en flottig halvseg pekskärm där man måste fippla runt för att ändra inställningar som annars skulle ta en halv sekund och utan att ta ögonen från vägen. Jag undrar hur många låååånga sekunder varje "klick" dröjer på pekskärmen i 25-gradig kyla?
Kan man leva med detta så är nog 308:an ett synnerligen vettigt val.
Pekskärmen tror jag kan vara negativt för många, jag var också väldigt skeptisk till peksskärmen när jag bara sett den på bild. Jag tycker att det är en okej skärm, inget banbrytande direkt och de har nog sparat lite på riksdalerna (om någon som läser detta och vill ha en touchskärm med apple kvalitet så får ni hitta en annan bil). En annan negativ grej eller som känns väldigt onödigt är alla småanimationer i skärmen, hade de slopat dem så tror jag skärmen hade flutit mycket bättre. Men för det den används till så funkar det, jag tycker den är helt okej. tur att det finns AC i bilen så man slipper köra med -25 i bilen :).
Tack för svar.
Gott att du hitta alternativ till uppdatering, det hade varigt najs och se allt via den lilla skärmen, man jag får köra via mobilen :D
Det är möjligt att det låg en matta över.
Det blev Allure 6växlad manuell med keyless:)
Vad innebär allure+? kan bara se att det finns active, allure och GT
Maccswe, lät intressant med möjligheten att lägga in fartkameror i gpsen. Var hittade du det forumet?
Precis klockat 200 mil på 308:an. Senaste tankstoppet noterade en förbrukning på 0,53 l/mil. (110 hästars 1,2-bensinaren). Alltså något lägre än tidigare. Fortfarande helnöjd.
Slog till på en ny 308 1.2T Allure automat, halvkombi idag. Ska bli trevligt. Hämtar den nästa vecka. 206 papp slutade den på. Blir min 2:a Peugeot jag köper ny. Dessutom uppvuxen med 3st, hjärtat brinner för Peugeot. Bra priser, bra hållbarhet och mycket bil för pengarna ^^
Nu blir jag förvånad...
Jag läser här om era förbrukningar på 0,53 och 0,55 o.s.v..... med bensinare! Jag som tyckte min -13 308 e-HDI gick billigt.
Med dessa förbrukningar måste det väl varit lugn jämn landsväg med ägg under pedalen, eller?
Det kanske är vid stadskörning en diesel skiljer sig som mest mot en bensinare?
Min får jag knappt över 0,6 stadskörning, oavsett hur jag kör, men ej heller nämnvärt under 0,5 vid snabbare landsväg. (110-115 km/h)
Mina förbrukningssiffror gäller blandad körning under semestern med lite tonvikt på landsväg. Siffran går säkert upp lite när jobbpendlandet tar över. Kör rätt normalt. Lugnt men inga ägg under högerfoten :).
Här är två sidor att hitta diverse uppdateringar på för t ex RT6 och SMEG+ (antar nya 308 har SMEG+?)
Man behöver registrera sig för att nå en del filer men det är gratis och enkelt.
Kartor, mjukvara, fartkameror:
http://gpsunderground.com/forum/car-navi-system/car-gps-systems/peugeot-citroen/
http://www.gpspower.net/peugeot-citroen.html
Specifikt fartkameror (ny fil varje månad i denna tråd); http://www.gpspower.net/peugeot-citroen/332742-speedcams-eu-wipnav-zar-5.html
Bara att ladda ner och lägga på en USB och plugga in i bilen och följa instruktionerna.
Tack för tips och länkar! Ska testa.
Har du testat att installer nya 2015-kartan som finns på den här länken? http://gpsunderground.com/forum/peugeot-citroen/35766-smeg-maps-europe-2015-1-a.html#post272300
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.