Sett på nätet att man kan modifiera sina vanliga h4 ljus till exenon ljus, eftersom man får sämre mörkerseénde när man blir äldre så tyckte jag att det verkade intressant, kan nämna att jag inte är så förtjust i att hänga på några extraljus. Någon som har erfararenhet av det? hur påverkas reflektorn som sitter i bilen och vad säger bilbesiktningen om det.
Mvh/Stefan
Kommentarer
Det är olagligt.
Byt bil eller häng på extraljus.
Javisst är det olagligt, men det är det så mycket som är.
Problemet ligger i att det måste finnas lastkännande ljusreglering till xenonstrålkastare.
Plockar man in xenon i de befintliga strålkastarna gäller det nog att byta till original innan besiktning.
Reflektorn bryr sig inte om xenomlampor eller vanliga, enbart om effekten som inte bör vara mer än original.
Ett tag var det vanligt att montera 100W-lampor (också olagligt) istället för original 55W.
Det förstörde ofta reflektorn.
Måste säga att Xenonljuset inte imponerade på den nygamla Mazdan. Dessutom inte lika lätt att byta lampor när det väl är dags. Fördel att de håller väldigt länge men ljuset blir inte märkbart bättre är min åsikt.
Det är inte olagligt att byta helljuset till xenon och det blir väsentligt bättre ljus, men bara om det är bra reflektorer.
Här är ett par firmor som säljer ombyggnadssatser:
http://www.humanhabit.se/se/?gclid=CNyfgOf_2a0CFYMtmAodR195Fg
http://www.xenonkungen.com/se/grp/xenonljus.php
Jag har använt både Xenonkungens och detta:
http://www.dealextreme.com/p/ecar-xenon-super-vision-hid-vehicle-headlamp-light-set-h1-6000k-35715
Xenonkungens kit har funkat utan problem i 3 år.
På det andra pajade en ballast efter redan en månad, men jag reklamerade det och fick ett nytt komplett kit! Har dock inte använt det sedan dess.
Priset 45USD =300 kr är superlågt, men det kan tillkomma (beroende på om tullen är på hugget) avgifter, och då hamnar man på runt 500 kr totalt.
Använder xenonkitet på halvljus, ger ett väldigt bra ljus. Men, jag plockar av det varje gång bilen ska testas, lätt gjort, tar bara 10 minuter.
Kan tillägga att xenon medför lägre temperatur, så det frestar inte reflektorerna som 100W gör.
En annan sak: välj helst en lägre färgtemperatur (har inget med hur varm lampan blir..), 6000K och 8000K ger väldigt blått ljus. 4300K är vitare och behagligare.
Monterade xenon i kväll på en gamal BMW, dom har ju projektorstrålkastare (lins) och där funkar det verkligen kanon med xenon, klockren ljusbild, inte alls bländande som dom flesta xenonkonverterade strålkastare med vanlig reflektor.
Det är inte alltid så kul med xenon.
I förra veckan tändes varningslampan för xenonljuset och halvljuset hade ett par meters räckvidd.
När jag hämtade bilen på verkstan idag hade man bytt båda nivågivarna.
3000:- fattigare! :o(
Dom rör ju sig konstant med hjulställen, så dom får man nog räkna som slitagedelar.
Det är en smula märkligt att det krävs nivågivare på xenonhalvljuset, men inte på kurvljusen. Visst är xenon starkare, men en lastad bil med kurvljus bländar också rejält. Och , visst är det olagligt att köra med halv- och kursljus samtidigt, men hur många bryr sig om det?
Med bilar som har nivåreglering förekommer ingen bländning, de blir ju aldrig nedlastade, men de är trots det inte godkända för xenon. Korkat!
Rikard, jag har lägesgivarna framför mig, det är inget mekaniskt fel på dem utan något elektriskt.
Jag ska dissekrera en så jag får se hur den är uppbuggd.
hultarn, att Xantia inte är godkänd för xenon beror väl på att det inte var så vanligt när den byggdes, men jag skulle inte tro att någon skulle klaga om du monterar det idag.
Har du kollat med bilprovningen.
De vet ofta inte så mycket när det gäller specialfall, men kravet för xenon är ju att bilen har lägesgivare och det har ju Citroën när den har den gashydrauliska fjädringen.
Det kan ju knappast vara någon skillnad i praktiken om lägesgivarna styr strålkastarinställningen eller bilens läge, resultatet blir ju detsamma.
BMWn har nivåreglering på både bil och ljus, det blir som sagt lite kaka på kaka.
Nått verkar konstigt oxå då halvljuset pekar rakt ner i backen, men man bör väl kunna grundjustera strålkastarna.
Det var precis det som skedde på min 9-5, halvljuset räckte 2 meter.
Det kan vara nivåregleringen som är paj på din BMW.
Kolla mot en vägg, slå på ljuset, stålkastarna ska gå upp till rätt nivå och stanna där, går de omedelbart ner är det oftast nivågivarna.
Rör sig inte ljuset kan det vara reglermotorerna. Usch dyrt!
Nej då, dom flaxar upp o ner när man startar, nivåregleringen på bilen funkar oxå, det märkte jag igår när jag lastade verktyg i skuffen, då började det plötsligt surra under golvet, kompressorn sitter i reservhjulsbaljan.
Jag vet inte hur lågt ett mittsträck/mellanrum på motorväg är, men jag såg bara 2 sträck framåt när jag åkte igår, efter det var det kolsvart, det känndes väldigt kort.
Projektorljusen har ju så skarp gräns mellan ljus och mörker.
Då är det förmodligen nivåregleringen till strålkastarna som är paj.
Det är förmodligen skilda givare till bilens läge och lampornas.
Nivågivarna styr motorerna som reglerar strålkastarna och de har inget att göra med kompressorn.
Hanzzon kanske vet mer om det här?
Han kanske haft någon sådan här bil inne för reparation.
Visst har vi inne en del Bmw i mellanåt och vissa av deras nyare modeller har tex haft problem med tändboxarna vilka sitter inbyggda i strålkastarna (=dyrt att byta) men det är ju knappast felet här.
Om det är något i nivåsystemet till Xenon-ljuset som är defekt så borde en varningslampa för detta system tändas på instrumentpanelen normalt sett.
Att grundjustera strålkastarna går bra precis som du är inne på Rikard så kolla detta först om ingen varningslampa lyser, den borde dock inte ändrat sig så mycket av sig själv (som det låter då du har såpass dåligt lyse) om man nu inte tex bytt lampor eller liknande och "rubbat" strålkastaren/justeringen eller helt enkelt satt lampan lite fel/snett vilket självklart inte är bra.
Kollar du igenom detta så hittar du troligen felet...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.