Vi satt på jobbbet i dag och diskuterade hur många som sköter sina bilar.
Vi kom fram till att ca 50% av alla som äger en bil tvättar den minst 1 gång i månaden och vaxar den ca 2 gånger om året.
Om ni gör bilen vårfin eller redo för vintern hur gör ni? Åker ni ner till macken och köper kombinerat polish/vax?
Eller hur gör ni?
Lämnar in bilen till rekondfirman och låter dom göra jobbet?
Berätta gärna.
Jag kan börja.
Eftersom jag jobbar som rekondare så har jag lackföreglat min bil. Jag har gjort det dels för att jag är en pedant som anser att bilen ska vårdas och för att försöka behålla värdet i min bil lite längre.
Jag tvättar min bil ca 2 gånger i månaden ibland oftare.
Kommentarer
Hej leifer. Hur man håller bilen is/snöfri? Har jag inte men jag her en synpunkt. Jag tycker att varmgarage borde förbjudas. Varför? Jo, när is/snö smälter så bildas vatten och kondens. Va händer i balkar och dylikt på bilen då? Rosten kommer krypandes. Så vad bör man göra då? Man kan ju ta en tur till "gör det själv" hallen och spola av bilen och passa på att tvätta bilen med ett riktigt vaxschampo. Sen har man en bil som är is/snöfri, för ett tag iallafall. Motorvärmare med kupéfläkt i ett kallgarage duger gott åt mig.
Lackförsegling.
Hur länge en försegling håller?
Ca 1-3 år beronde hur man sköter bilen och vilket medel man väljer att använda.
Har man en solid lack (ej klarlack) på sin bil fäster inte lackförseglingen så bra anser jag. Beroende på skicket då.
Det absolut bästa är att låta en rekondfirma göra lackförseglingen.
Är det bara du och jag som tvättar och vaxar våra bilar??
[Edited on 2007-12-27]
Jag brukar försöka vaxa två gånger per år, men det blir nog i praktiken en gång.
Gör det då isf på sommaren. Med Sonax produkter. Är jättenöjd med resultatet från dessa produkter.
Tvätta gör jag ca 2 gånger per månad. Vill ju inte "tvätta sönder" bilen heller.
Rikligt med avfettning, högtryckstvätt, tvätta uppifrån ner, alltid ny svamp, sämskskinnar.
Vill höra från en expert vad du tycker om gummiskrapa som allt fler använder på bilarna, själv tycker jag
att det måste vara helt "uppåt väggarna". Det minska skräp eller partikel och du har en lååång repa.
Med sämskskinn så behöver du inget "yttryck" vilket gör att skräpet inte lämnar spår efter sig.
/Pär
Expert? Får nog fråga en då..=)
Men jag kan skriva vad jag anser om gummiskrapa vs sämskskinn.
Jag använder bara gummiskrapa [url=http://ditecshopen.se/view_product.php?product=3]http://ditecshopen.se/view_product.php?product=3[/url] och absolut inget sämskskinn.
Varför detta. Jo, för att skulle man få med något gruskorn eller dylikt i sämskskinnet så repar det.
Men det gör det om man använder gummiskrapan också? Nja inte om man har en kvalitéts skapa och sköljer ofta i en hink med ljummet vatten och det ska inte behövas att skölja skrapan eftersom man har tvättat bilen.
I dörrar tar jag helt vanligt papper och torkar rent.
/Vh Henke
Har för mig att skillnaden mellan vax och lackförsegling är hållbarheten och att försegling är oftas tvåkomponents.
Ett bra vax ger nästan lika bra skydd som försegling MEN försegling håller så ofantligt mycket längre.
En vax behandlig sitter i ca 3 månader, beroende på hur man tvättar bilen. Använder man avfettning varje tvätt så håller det inte så länge.
Jag tycker att det är lika viktigt att ha sin bil skyddad (vaxad eller förseglad) året om. Solen tar på lacken så då är det inte fel att ha ett extra skydd som solen tar först på och detsamma gäller under vinter(salt)tid.
Vissa medel "låter lacken inte andas" ( finns ett ord för detta men jag kommer inte på det nu) så jag förstår att garantierna slutar att gälla.
Kvalitets-skillnad på metallic?
Jag tycker att vissa bilar som använder sig av nanolack är stenhårda i lacken. Nanolack använder bla. Audi på sina bilar. Ha rekondat några stycken Audi Rs6:or som ha behövt en riktig rekond och dom är som sagt stenhårda i lacken.
Volvos lacker är liksom "grötiga" i lacken, fyller igen trissan när man rubbar hårt så visst det är skillnad på lack och lack.
När bilarna lackas på fabrik så härdas lacken genom att bilen åker in i en stor ung och hettas upp till ett visst antal grader (kommer inte ihåg hur mkt nu men jag kan säkert ta reda på det om ni vill) och därför så blir en omlackning aldig så bra som en fabrikslack. Så att dom behöver 2 år på att härda är nog fel (tror jag). Men det kanske va så förr?
Fasen leifer. Du va intresserad av detta?
Tycker att tvätt i en maskintvätt är lite som att tvätta bilen med stålull. Nja kanske inte riktigt så men nån gång går väl bra. Detta är vad jag tycker!
Som jag skrev innan så tycker jag att det är bättre att ha ett lager skydd (vax) som slits istället för att lacken slits. Det är inte så jätte illa om man låter smutsen ligga kvar på bilen.
Då kommer vi in på en intressant fråga tycker jag.
För ca 10år sedan arbetade jag på en fabrik som vid ett tillfälle släppte ut föroreningar i luften. Alla bilar som var parkerade på fabrikensområdet fick köras omedelbart till tvätthallen. En OK-mack som låg närheten fick ringlande lång kö.
I detta fall så var min bil ny och det var borsttvätt som erbjöds. Vad göra man ? Pest eller kolera!
Det blev en borsttvätt. Självklart blev bilen repig, dock bara bakre delen av bilen.
Enligt peronalen så blir bilen repig om bilen före i kön vart lortig (Vem tvättar i vanliga fall en ren bil???)
Macken erbjöd mig en polering av lacken (halva bilen - halva taket mm).
Lämnade in bilen på Mr Cap och de polerade hela bilen (lade till en slant för att få hela bilen).
De påstod att de "hyvlat" lacken och polerat; Reporna var borta. Jag såg inga repor så jag åkte därifrån.
Men efter ett par månader och några handtvättar var reporna där igen.
Varför? Hade de inte gjort ett fullgott arbete eller går det inte? Lackan på denna bil var solid mörkblå.
/Pär
[Edited on 2007-12-28]
Pa_forsgren: Lustigt att reporna inte försvann efter polering.. (finns ett medel i dag som döljer fina repor). Kan vara lite svårt med solida lacker... Ibland så behövs bara polering och sen ser bilen ut som "ny" men reporna kommer tillbaks om man inte kör en riktig rekond med rubbing, polering och vax (detta med maskin). Leifer: Nanolack= hård. "Vanliga" metallic lacker behöver man inte köra så jättelänge med rubbing (reporna tas bort när man rubbar) och med svårarbetad (nanolack) så menar jag att man behöver köra betydligt mer för att repor och dylikt ska bort. Klart att nanolack behöver vax skydd och ännu bättre är det me lackförsegling. Visst kostar lite mer men håller så mycket längre.
[Edited on 2007-12-30]
++Hur är det men den här s.k. nanolacken egentligen? Finns det nån med nanolack som kan berätta?
Min erfarenhet är att när billackerarna slapp de stinkande lösningsmedlen gick lackkvaliteen i botten. Här finns en loose-loose situation. Ju miljövänligare lack -desto sämre kvalitet. Samma sak har jag iakttagit med husfasadfärger. - Ju mera miljövänligt, desto sämre skydd.
Jag vill inte neka målarna en sundare arbetmiljö, men vad vet man om dessa nya ämnen? De kan ju rent av vara farligare än hittills!
Samma sak med de nya tandfyllningarna. Jag känner mig inte säkrare med plast än med amalgam.
Åter till ämnet:
Nanofärger. Har någon haft ett elller ett par år med nanolack? Vaxat? Resultat? Annan bil med samma betingelser?
Kalle
Nanolack: Har inte haft nån bil med nanolack men jag har varit i kontakt med bilar som har nanolack. Nanolacken är en reptåligare lack (klarlack) och som jag skrev tidigare så är dom hemskt svårrubbbade. Vet inte hur det är att laga tex stenskott och dylikt.
Har för mig att om en bil med nanolack ska lackeras om så kvävs det helt andra härdningstider än vanlig lack. Nån som vet?
Finns det inte fler som tvättar och vaxar sina bilar???
Klara sig utan vax/lackskydd? Gör den kanske men jag vill inte prova. Vax är ju till för att "spara" och skydda lacken ifrån salt/uv och jag tror inte att nanolack är så pass bra att man inte behöver använda vax/lackskydd.
Jo du har nog rätt, leifer, det var nog en krasch här, mitt inlägg föll bort.
Men det är ju riktigt att oavsett vilken lacktyp man har gäller det att behandla den.
Och det jag skrev om att så snart det uppkommer en skada, behandla den genom att isolera zinkskiktet.
Vid t.ex. ett stenskott är ju zinkanoden mycket liten i förhållande till katoden, beroende på var skadan sitter, och därför ska den behandlas.
F.ö. tror jag inte det spelar så stor roll vilken kulör bilen har. Själv har jag en röd metallic, där syns det bra. men jag vet att stenskott syns bra även på silvermetallic.
Jag tycker att nanolack "tål" stenskott bättre. Men jag kan ha fel.
Beställer alltid på bilen färgkod.
Följer med lack+klarlack.
Värmer upp lack-klarlackstiften lite så det blir lite mer lättarbetat.
1. Rengör stenskottet med rits (ibland) och thinner på en tops så all skit som finns i hålet försvinner.
2. Duttar i lite färg i omgångar och när det är lagom och färgen har torkat så tar jag lite klarlack och duttar på. Beroende på repans/stenskottets läge och storlek så brukar jag ibland ta och vattenslipa med 2000 papper och sedan får man ju polera upp ytan där man vattenslipat och på med vax.
Klart.
Obs. Detta är hur jag gör.
Klarlackstift anser jag hålla lika bra. Är samma i klarlackstiftet som på bilen.
Kom ihåg att underarbete är A&O.
Nanoklarlackstift? Vet ej man det borde finnas och jag tror att man inte bör använda det för en "vanlig" lack.
Citat "leifer": Ska man lägga på flera lager även med klarlackstiftet? Kan man göra som man vill.. Jag brukar lägga på klarlack en gång på vissa ställen men på större skador typ en 50 öring i storlek så blir det oftast 3-4 lager klarlack.
När jag lagade stenskott på min 406:a för 2 somrar sen så rengjorde jag först (lacknafta/thinner kansk) och sen tog jag rostätare (Biltema) i kratern så att all microrost försvann. Funkade bra. Sedan mer rengöring, torkning och lagning.
/Erik
Erifog: Alla sätt är bra utom dom dåliga.. Huvudsaken är att det blir rent i ""kratern".
[b]Lyfter denna tråden eftersom våren börjar titta fram.[/b]
Hur många har börjat att göra sin bilar/ögonstenar vårfina?
Man märker av nu att på jobbet så börjar folk komma in och vill ha sina bilar rekondade både utvändigt och invändigt.
Vaxning ja..
Jag brukar vaxa min bil 4-5 gånger per år, kanske mer..
Efer vintern använder jag en lackrengöring också.
Produkterna jag använder är:
Bilschampo: Turtle
Gummiskrapa och sämskskinn
Lackrengöring från Sonax
Vax: Sonax flytande hårdvax.
Jag vaxar om bilen när regnet inte längre pärlar sig på lacken.
Lupo/ Låter ju kanon att du vaxar din bil så pass ofta MEN har du funderat på att lämna in bilen på en rekondfirma så dom rubbar, polerar och vaxar bilen. Då får du bilen riktigt rengjord.
Kör du allt för hand eller använder du maskin?
Kan rekommendera denna: [url=http://www.biltema.se/]http://www.biltema.se/[/url] sök på 17-088. Vi använder en sån på jobbet (vi kör bara ut vax och slutpolerar nörka bilar för att undvika "rosor")
Jo jag har funderat på att lämna in den för behandling hos rekondfirma..
Dessutom skulle jag vilja jämna till några mindre bulor den förra ägaren fått på dörrarna (parkeringsskador).
Jag har en gång i mitt liv använt en maskin för polering och vaxning.. Färgen blev bra (riktigt bra djup i lacken) men man såg spår på delar av bilen av putsrondellen. Det slutade med att jag fick lämna in bilen för att bli av med dessa märken efter rondellen.
Jag tror det var s.k. "rosor". De syntes bara när solen speglades i lacken, som "repor" eller dylikt.
Det var en röd solidlackad Golf 2:a.
Nu har jag en silverfärgad Lupo. Jag vill inte riskera att förstöra lacken med en maskin igen.
Man måste nog få tips av en duktig rekondare för att våga ge sig på detta själv.
En bra utrustning krävs ju, dessutom hastighet på polertrissan?? samt hur hårt man skall trycka?
Det finns säkert fler saker att ha koll på om man ska behandla lacken med gott resultat med en maskin??!!
Därför har jag valt att göra det för hand.
Tycker ändå att lacken är fin och resultatet blir bra med produkterna jag använder.
Med en dubbel isolerande maskin kan man inte förstöra lacken.
Kör man med en enkel typ vinkelslip modell så är det lätt att få "rosor" speciellt på mörka eller röda bilar och då måste man köra med en duddel isolerande maskin efterråt för att få bort "rosor".
Funderar på att lägga upp bilder här sen på före/efter rekond. Om någon är sugen på att se skillnaden.
[url=http://www.pixbox.se/alb764595]http://www.pixbox.se/alb764595[/url]
Klicka på länken och glöm inte att kommentera här om det såg bra ut.
Tack på förhand.
Jovisst blev den bra, men hur såg den ut innan?
Kameran var upptagen innan jag började rekonda bilen men det kommer före/efter bilder på andra bilar.
Kan säga att lacken på den svarta Supran på bilderna va i dåligt skick.
min fru får sin "Clio" veckan 20,har frågad sälgare om lackbehandling-de avrådde detta,bilen skall ej vaxas heller,så att efter två år bilen skall lämnas hos de för rekonditionering (2000kr), min fråga ; är Renault´s lack redan i fabriken behandlad ?
min fru får sin "Clio" veckan 20,har frågad sälgare om lackbehandling-de avrådde detta,bilen skall ej vaxas heller,så att efter två år bilen skall lämnas hos de för rekonditionering (2000kr), min fråga ; är Renault´s lack redan i fabriken behandlad ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.