Vi Bilägares forum

Varningslampa " Gul Ratt "

Varningslampa " Gul Ratt "

Hej,

Har en polo -02 som en varningslampa som är en gul ratt med ! efter som lyser till och från sista dagarna.
Idag när jag skulle parkera bilen løs den og servon kändes trög. Startade opp bilen 10 min senare og da var allt ok igjen men så började den lysa efter 15 min kjörning. Men kände inte något at t servon var trög då. Kollande servo vätskan men den er ok. Kan det var något glapp ? Tacksam för all hjälp

Uppdaterat: 2012-04-12 11:49

Kommentarer

Min granne Gunnar hämtade sin fruga i asien. Hon har två gula rattar!
Vi kallar honom Galne-Gunnar. (Någon mer som minns den affärskedjan ägd av H&M?)

Uppdaterat: 2012-04-15 13:04

Prøvade felkodläsaren från Biltema. Den visade inte något. âr elektrisk servo så misstenker at ena er det något klapp i en kontakt eller så måste jag kjøpe en ny servo.. :-(

Uppdaterat: 2012-04-15 20:58

Prøvade felkodläsaren från Biltema. Den visade inte något. âr elektrisk servo så misstenker at ena er det något klapp i en kontakt eller så måste jag kjøpe en ny servo.. :-(

Uppdaterat: 2012-04-15 20:58

En billig felkodsläsare som Biltemas klarar oftast inte av sådana fel som beskrivs här, dessa kan oftast bara läsa av motorstyrningen och kanske ett par vanligare system till.
En riktigt seriös diagnosutrustning som den vi använder på jobbet till Européiska bilar (inkl VW) kostade uppåt 40 000kr +licensavgifter för att få uppdateringar men så klarar den av att mäta ut i princip alla system som VW själva kan mäta av och det som finns på bilen i fråga vilket i en modern bil lätt kan vara över 20st olika styrsystem.

Till felet: Har du verkligen servoolja att kolla på bilen? (Man kanske har ett elektro-hydraliskt system i så fall på denna).
Denna gula ratt brukar nämligen betyda att det är något fel i elektroniken till elservostyrningen på VW nämligen och det är inte så ovanligt, och tyvärr är ofta anledningen att själva elmotorn till elservot har gått sönder vilken sitter inbyggd i hela styrväxeln och kan inte bytas löst på alla de VW bilar vi bytt detta på hitills åtminstonde, Styrväxeln kostar tyvärr ca 11 000 sek på de VW bilar vi bytt dessa på, plus själva arbetet då vilket såklart kostar en del också.

Men anlita en bra verkstad som kan mäta upp detta med diagnosdator åt dig så får vi hoppas felet sitter i något billigare. Lycka till!

Uppdaterat: 2012-04-26 19:53