Vi Bilägares forum

Vad är det som låter?

Vad är det som låter?

När jag vevar ner rutan (när jag kör) så rasslar det som en kedja/kätting vid varje gupp jag kör över...
och inne i bilen bonkar och klonkar det ganska mycket... vad är det för fel?

Jag har en passat -93 kombi

Uppdaterat: 2011-04-06 21:46

Kommentarer

Jag har en kompis som sa " Det finns ingen anledning att oroa sej för att det skramlar när man kör, det är när det blir tyst som man kan fundera på vad man tappat och om det blir dyrt".

Uppdaterat: 2011-04-11 08:44

Hej. Skulle tro att det är stötgämpar som är dålig. Eller avgassyrtemet som sitter löst .

Uppdaterat: 2013-11-19 00:50
nuppe skrev:

Jag har en kompis som sa " Det finns ingen anledning att oroa sej för att det skramlar när man kör, det är när det blir tyst som man kan fundera på vad man tappat och om det blir dyrt".

hahaha :)

Uppdaterat: 2014-06-10 10:51

Det här är allvarligt, det kan vara resonansdetonatorn som lossnat från retardationsduplikatorn och det kan medföra att retrolysprocessorns säkring löser ut och då kommer det att kosta.
Bäst är att skrota bilen snarast.

Uppdaterat: 2014-06-11 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ta bort veven till sidorutan!

Uppdaterat: 2014-06-11 21:04

Låter som drivaxeln men omöjligt att veta på rak arm.

Uppdaterat: 2014-06-11 21:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kan vara en riktigt dålig drivknut - och då tappar du snart drivningen helt. Bilen borde då vara ryckig när du kör i låg fart.
Kan även vara värmeskyddsplåten under katalysatorn som lossnat. Borde ta i i vägguppen.
Om avgassystemet har släppt så borde du märka det på något läckage - högre avgasljud.
Jag utgår från att hjulbultarna (-skruvarna för dem som så önskar) är åtdragna och att handbromsen funkar som den ska.

Uppdaterat: 2014-07-05 18:27
Roy J