Hej!
Mitt bilbatteri är helt dött.
När jag köpte bilen från en fimra hade den stått stilla ett tag och fick laddas lite, sen körd ejag med den 30 mil, och laddade batteriet hela natten.
Körde 30 mil till i början på juli, sedan dess har jag kört pyttesträckor på 10 minuter, till affären.
Inte mer än så.
Och hörde här om dagen att den var lite trögare i starten, körde då lite längre med den, men tydligen inte tillräckligt, max 20 minuter.
Är totalt okunnig om bilar.
Så här om dagen försökte jag stratade den och den lät lite, sen vägrade den, och jag vill inte försöka för mycket när jag vet att det är batteriet i fall man sliter på katalysatorn.
Kan jag be en kollega hjälpa mig starta bilen med startkablar och sen när den är igång köra 4 mil och sen stanna lite och sen 4 mil till?
Borde det räcka?
Batteriet är ju helt tömt.
Har inte råd att klöpa en laddare just nu, men ska snarast.
Och bara det är ju nervositet i sig, att göra rät.
Och att läsa på nätet gör en ju inte mindre nervös med allt som står om explotioner och fräsande batteri.
Vad tror ni?
Kan jag klara att ladda upp det på den körningen och sen köra 1 mil varannan dag för att det ska hålla sig?
Kommentarer
Köp nytt batteri, de är inte så dyra..
Det finns 10 sorters bilbatterier. 01- "de underhållsfria". och 10 - de som kräver lite tillsyn ibland.
Alltså, har du ett "underhållsfritt" batteri (fel igen - det rör sig om en blyackumulator i de flesta fell) underhåll det. Öppna de oöppningsbara cellerna, fyll på med batterivatten där det behövs! (OBS!!! Ej kranvatten!). Läs gamla biltidningar (50-60-tal) om batterier. Det lönar sig. Vad ViB eller Motor påstår om batterier är helt enkelt ännu INTE SANT! Kanske om några år. Hittils en stor lögn. Köp eventuellt en batteriladdare. Om batteriet skötts kan det gå att ladda upp, om ej, bortkastade pengar. A och O är att sköta sitt batteri, dvs se till att syranivån är tillräcklig, laddningen aldrig sjunker för lågt och att det hålls rent kring polerna! Följer man dessa enkla råd är det inga problem att ha ett "batteri" i bilen 7-10 år utan problem.
Jag
Kör man så lite så att batteriet laddas ur så snabbt som det verkar är det ju förmodligen ett dåligt batteri.
Jag skulle satsa på ett nytt.
Ett fräscht laddat batteri laddas inte ur på två månader, även om inte bilen körs en meter.
hej förstår dilemmat du har, en bra grej att veta är att bilen SKA laddas när man har bilen igång, ett krav för detta är att man inte har för mycket förbrukare igång, såsom kupefläkt/helljus,det laddas ej heller upp om man kör kortare sträckor, energin som går åt vid starten hinner man inte ladda upp igen. be verkstaden kontrollera laddningen på bilen. annars kan du ju hålla på och byta batteri åttioelva gånger, är laddning ok, byt batteri :) lycka till.
[Edited on 2008-09-06]
Det kan vara bra att kolla att det inte finns krypström i bilen (en strömförande kabel eller en som jordar genom att den skavts av eller lossnat) som urladdar batteriet, mig har det hänt att jag haft en trasig strömbrytare i bagageluckan så att lampan under luckan ständig lyste vilket man ju inte kanske märker, vilket naturligtvis drog ur batteriet.
Du är medveten om att tråden är 7år gammal va?
Nicket säger väl en del om hur medvetenheten är i just detta fallet ;-)
// Krister
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.