Vi Bilägares forum

Plötsliga kraftiga vibrationer

Plötsliga kraftiga vibrationer

Hej,

Har en Toyota Avensis-01.
Det har dykt upp ett problem som är mystiskt.
Plötsligt när jag åker på slät fin väg så börjar kraftiga vibrationer. Saktar jag farten (vilket man känner att man måste för vibrationerna är så kraftiga så att man tror att något hjul är trasigt) så minskar vibrationsfrekvensen så det är tydligt att det hänger ihop med hjulens rotation. Efter att ha stannat så har det hänt att jag kunnat köra vidare och vibrationerna är helt försvunna. Men ibland fortsätter vibrationerna. Har provat att slå av VSC och kanske är problemen något minder då. Det sitter splitter nya sommardäck på bilen som är balanserade.
Jag inbillar mig att problemen kan ha att göra med automatiken för ABS/antisladd/antispin ...

Har någon annan fått denna typ av problem ?
När jag ringde Toyotaverkstaden och beskrev problemen hade de ingen aning.

mvh /Sören

Uppdaterat: 2012-04-23 10:31

Kommentarer

Är hjulbultar/muttrarna dragna ordentligt...?

Uppdaterat: 2012-04-23 16:09

Anliggande broms, vanligtvis bak.

Råkade ut för exakt samma sak igår, bytte däck på vår familjebuss som mest stått stilla i vinter, provkörde efter bytet, gick fint, men jag gjorde några kraftigare inbromsningar för att slita av rosten från bromsskivorna som bildats, plötsligt började bilen skaka nått kopiöst, bromsen låg på höger bak.
Var bara att lossa och smörja upp, så var det bra igen.

Uppdaterat: 2012-04-23 22:21

Rikard, intressant det du skriver ! Jag har just hämtat bilen från en 21000-milaservice. Det enda de kunde gissa som orsak till skakningarna var att en damask vid bromsoket höger bak (!) var trasig så de trodde det kommit in smuts som gör att kolven kärvar. Verkstaden ville inte garantera att detta orsakade problemen, men att fler haft samma problem ökar sannolikheten att detta är orsaken.

Uppdaterat: 2012-04-25 16:46