Har en 2,3 liters Mazda MPW som rycker på låga varv.
Hittade felet en plastarm som gått av bakom spjällhuset där den reglerar ett spjäll inuti insuggrenröret.
Nu kostar denna lilla plastbit 9300:- för man måste byta hela insugsgrenröret.
Tydligen ett vanligt fel på denna motor som också sitter i Fordbilar.
Är det någon som vet om man kan få hjälp att renovera ett insugsgrenrör?
Mazda MPV
Uppdaterat: 2011-12-02 13:44
Kommentarer
Varför har armen gått av ?? Har spjällen kärvat fast inne i insuget ??
Oftast kan man köpa lösa delar på t ex Mekonomen för att slippa byta allt. Bra för ekonomi, miljön o s v. Toyota, Mazda, Volvo m fl brukar tvinga folk att byta ut halva bilen, de tjänar på så sätt pengar både genom försäljning och på dyrare arbetskostnad. Har varit med om liknande dyrhetsproblem på en av mina nyare bilarmedans ett hjullager inklusive byte gick på 200 spänn på min gamle andrabil.
Men en del som denna finns kanske bara hos Mazda...
Har sökt begagnade delar men man vill tydligen inte plocka bort insugningsrör på komplett motor. Spjället kärvar inte och jag har gjort en provisiorisk lösning med en plåt som reglerar spjäll. Men antagligen fel motstånd då den fortfarande rycker vid körning i 40-50 km/h.
mazda mpv 2,0 2000 årsm vad kan det vara för fel på min bil. bakjusen och skultbelysningen fungerar efter en stund när jag har kör med den broms jus blinkers backjus fungera utan proplem broms jus och kör jusen är i samma lamppa.
marko, ta bort alla lampor, spraya med CRC 5-56 eller likvärdig krypolja. vänta några timmar och spraya sedan rikligt med "Brakleen".
Montera tillbaka alla lampor, men se till att det inte finns oxid på kontaktpunkterna.
Kolla alla jordanslutningar. Har du tur räcker det med det här.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.