Har en 850 93:a med insprutning. Om jag inte regelbundet slår i en flaska K-sprit vid varannan-tredje tankning så hackar motorn och stannar. Är det något jag kan göra för att åtgärda och inte behöva slå K-spriten? När den väl har stannat, efter slarv med K-sprit så går den att starta efter ca en halvtimme efter jag hällt i en flaska. Är det kondens i tanken, brukar tanka fullt eller nästan vid varje tillfälle, eller är det insprutningen, kan det bildas isproppar pga av slitage?
Felet uppträder när det är mycket fuktig väderlek.
Måste använda k-sprit till 850 93:a
Uppdaterat: 2011-07-24 18:38
Kommentarer
Vattnet blandar sig med k-spriten (etanolen) och går ut den naturliga vägen. Men att problemet återkommer så snart är märkligt. Kanske du skulle prova en högre dos etanol? En flaska k-sprit är inte speciellt mycket. Dessutom dyrt. Så tanka E85 istället. Testa att slå i 10 liter E85 nästa gång du tankar.
Du kan utan vidare slå i upp till 40% E85.
Men kolla packningar och bränslefilter om det är gammalt, E85 löser vaxskikt från bensinen som har fungerat som tätning.
Kolla här
http://etanol.nu/bland_forbrukning.php
@Jes, jo det kan bli problem med E85.
Jag blandtankade 50% E85 och 50% B95 i en gammal Saab 9000 för några år sedan.
Bilen gick utmärkt, men efter ett par dagar upptäckte jag en fläck framför höger bakhjul.
Morsning! Bränslefilter.
Helt upprostat efter många mil, men bensinens vaxskikt hade hållit det tätt, men nu var det bara att byta.
Gummi tål inte etanol, men det är sällsynt som packningar idag, och är ersatt med syntetisk dito.
Men en del bilar har en bit gummislang mellan pumpen och amaturen i tanken, och den kan ruttna ganska fort om man tankar etanol.
Det är en överdrift att slangar och packningar inte tål E85.
Det kan bli läckage, men som jag skrev tidigare är det korrosion på metalldetaljer eller sprickor i slangar och liknande som har haft ett av bensinen skapat skyddande vaxlager som lösts upp.
Dessa detaljer i bränslesystemet ska ju ändå behöva bytas och nu kan det ju vara bra att få reda på vilka de är.
Tack för alla kommentarer. Får fundera vidare på vilken lösning som blir bäst.
PS, har inte hål i tanken, bytat armaturer eller dylikt så det måste vara något annat
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.