Vi Bilägares forum

Höga co och hc vad göra

Höga co och hc vad göra

Tjena besiktat bilen i dag Mazda 626 v6 -92. CO 1,3 (0,5) HC 168 (100) Lambda 1,0 (0,97-1,03) vad kan detta bero på vad kan jag göra???
Någon som vet??

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Kan vara tändstiften,luftfilter eller så är det katalysatorn.Bilen förbränner inte bensinen så nått av deassa tycker jag att det borde vara.

Uppdaterat: 2008-03-05 21:30

Är MIL lampan på panelen tänd eller släckt vid normal körning ???

Om den är tänd ligger felet i något som den kan mäta och kontrollera, till exempel dåliga tändstift, tändkablar mm, eller rent av Lambdasonden. Om den är släckt ligger felet troligtvis i katten, ty jag förutsätter stt din bil endast är utrustad med en lambdasond och då sitter denna före katten, så fel efter lambdasonden kan ej mätas av ECU:n.

Uppdaterat: 2008-03-06 19:38

HC brukar bli högt då det finns mycket oförbränt bränsle.

Men mätningen är väl troligen gjord efter katalysatorn.

Var motorn ordentligt varm när mätning gjordes?

Om inga andra fel finns eller märks så kan man tro katalysatorn gjort sitt.

Läsa av felminne för det borde finnas någon form av sådant.

Uppdaterat: 2008-05-08 23:17

Vilket skitsnack! Nano Power Booster är ett skämt!!

Det hörs ju redan på namnet.. "nano" Det ordet är ju inne nu..

Hur mycket kan du om kemi DanneBorås? Förmodlingen grundläggande kunskaper från högstadiet?!

Bränslets molekyler blir kedjeformade..Ha ha !! Nån har varit påhittig!

Tänk vad lätt det är att lura stackars människor som inte har kunskaper i kemi!

Hur kan opolära molekyler bilda kedjor???

Opolära molekyler kan inte bindas till varandra utom möjligtvis med Van der Waals-krafter.

Dessa krafter är oerhört små på molekyler i bränsle som är relativt korta (ca 8 kolatomer långa).

Dessutom skulle dessa kedjor snabbt omformas och gå isär igen efter att "gått igenom" denna fantastiska black box som sitter vid bränsleintaget till motorn.

Det är helt enkelt inte möjligt att "bilda kedjor" av opolära bränslemolekyler.

Låt Er inte luras av dessa bränslesparande produkter..

Man skall dock inte glömma att om man monterar på en utrustning av denna typ på bilen kommer man natruligtvis vilja att den fungerar.

Man vill ju inte "kasta pengarna i sjön".

Det blir att man kör lugnare för att minska förbrukningen... Och då har ju den lilla lådan visat att den fungerar!!

Palceboeffekt i bilen.. visst är det så!

Uppdaterat: 2008-05-09 09:56

Så här drygt två månader efter att du beskrev ditt problem med din Mazda 626 har du väl åtgärdat det eller hur?

Det vore intressant om du hörde av dig här och berättade hur det gått.

Sedan det här med Nano Power Booster.

Det här påminner om en fantastisk bränsletillsats som fanns på 1960-talet och som bestod av fem metallglänsande små metallkulor som hälldes ner i bensintanken.

Man fick omedelbart lägre bränsleförbrukning, oljeförbrukning och betydligt mindre slitage!

En av mina chefer köpte en sats för dyra pengar och konstaterade att allt stämde, min andra chef höll på att skratta på sig.

Jag har i många år undrat varför inte jag kommer på sådana här metoder för att tjäna pengar.

Förmodligen har du helt rätt Lupo, man ska inte förakta placeboeffekten.

Uppdaterat: 2008-05-09 11:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inlägget från signaturen "DanneBorås" har tagits bort av web-ansvarig.

Uppdaterat: 2008-05-21 16:44

katalysator

Uppdaterat: 2008-11-22 14:06

Gammal tråd va men om någon annan får ett likadant problem så det första du ska göra är att serva den, byt olja tillsammans mned nytt filter, stift och luftfilter. I 90 % av fallen löser detta problemet. I 9 % av fallen så är det LMM eller Lambasonden som strular, ta med andra givare där också. I resterande 1 % av fallen så är katalysatorn som är problemet. Det är vad min erfaranhet säger mig.

Uppdaterat: 2009-09-24 15:10

Om man vill reducera[b] CO[/b]- och [b]HC[/b]-halten, på både nya och begagnade bilar, rekommenderar jag följande internetadresser;

[url=http://www.tripak.se]www.tripak.se[/url] Klicka, antingen på [b]Tester[/b] i vänsterspalten, eller på [b]Avgastester[/b] längst ner i mitten.

[url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]MOTORPROBLEM[/b], och klicka där på [b]-Avgaser, CO- HC-utsläpp[/b]

[url=http://www.rakaror.se]www.rakaror.se[/url] Klicka först på [u][b]Effektivare än ett extraktorgrenrör[/b][/u], och sedan på [u][b]Läs om våra kunders erfarenheter![/b][/u]

Uppdaterat: 2010-02-23 16:29

[url=http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.html]http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.html[/url]

[Edited on 2010-09-18]

Uppdaterat: 2010-09-13 12:35
Elbil2