Hej!
Är det någon som har koll på Fords original glykoler?
Vi har en Ford Eskort -97 som läckt kylarvätska via termostatpackningen, under vintern har vi fyllt på allt eftersom och vi har köpt glykol i två omgångar.
Nu när jag bytte termostaten och tömde systemet var det grön/blå Ford-glykol men den Ford-glykol vi köpte senast var orange (som jag anser rekommenderades av återförsäljaren eftersom vi bad om glykol till just den här bilen). I Haynes repbok läser jag dock att grön/blå och orange (universal) glykol inte får blandas
Nu har vi tömt i ca 3 liter av den orangea Ford- glykolen, är Fords original glykoler blandbara?
Tacksam för svar!
Roger
Kommentarer
Är den orange och inte röd/rosa ??
Den röd/rosa (Longlife) som bla VAG använder och som finns i vår Ford Focus -01 ska inte blandas med blå/grön, då blir det en rostbrun geggamoja i kylsystemet efter ett tag.
Men om den du fått är blandbar är svårt att säga.
Hej Rikard!
Enligt Haynes ska man inte blanda Fords olika frysskydd, enligt återförsäljaren i Östersund går det. Jag sköljde därför rent systemet och fyllde på den röda som åf rekommenderade och hoppas att det är rätt.
Roger
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.