Vi Bilägares forum

Fixa repor i lacken

Fixa repor i lacken

Hej!

För ungefär en vecka sedan köpte jag och min sambo en begagnad bil, en Saab Linear Sportcom årsmodell 2006.
Den var i mycket fint skick så vi beslutade oss för att lämna in den på rekondning. I priset skulle det ingå in- och utvändig tvätt och städ, kemtvätt av bilklädsel och lackförsegling. Det fanns några lite större repor i lacken som vi bad dem att åtgärda så vi åkte till Saab för att köpa färg.
Idag när min sambo hämtade ut bilen kom han hem och var jätte stolt för bilen var som ny, den var så ren och fin inut
och jag blev också väldigt imponerad och nöjd med resultaten, MEN så hakade jag upp mig på repfixet. Det var inte alls vackert. Bilen som är någon form av mellanblå metallic hade mörkblå/svarta ränder och prickar i lacken, där man hade fixat repor, det var verkligen inte snyggt.
Vi vände och vred en stund på färgburken vi köpt och jämförde den med färgen på bilen, det såg ut att stämma och Saab kollade ju vårt reg.nr när de plockade fram färgen. Svärfar inspekterade bilen och instämde i att det inte alls var snyggt gjort och min far var inte heller imponerad. Jag (amatör när det gäller billackering) undrar, går det att åtgärda dessa fula märken nu efter att vi har gjort en lackförsegling? Lackförsegligen har jag förstått måste få härda så vi bör inte tvätta bilen inom de närmaste 2 veckorna. Svärfar tror inte att den som utfört arbetet har skakat/blandat färgen ordentligt för han satte igång och skaka burken några minuter och målade sedan lite grann på ett föremål och då blev det inte alls så stor nyansskillnad mot bilens färg.

Uppdaterat: 2012-05-16 21:45

Kommentarer

Det är bara att gå tillbaka och klaga, detta ska ni inte acceptera. Firman måsta ta sitt ansvar och göra om det. Ni har ju inte betalat dem för att förstöra er bil.

Sen är det förstås alltid svårt att få exakt nyans vid lackbättring, men om jag fattar dig rätt så är det inte nyansen, utan skiftningar i det som de bättrat, vilket mycket riktigt kan bero på att de inte skakat burken ordentligt.

Uppdaterat: 2012-05-17 21:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...