Jag har själv blandtankat d.v.s. 25% E85, 50% E85 o.s.v. i olika bilar.
Glöm allt snack om att E85 förstör packningar o.s.v. det gör det inte. Däremot löser E85 upp hartser som fungerat som tätning i gamla bränslefilter och slangar, men dessa delar hade kanske behövts bytas ändå.
Jag har blandtankat upp till 20 år gamla bilar, en del har blivit billigare i drift men inte alla. (Nu bortser jag helt från event. miljöaspekter).
Men det gäller att räkna ut om det lönar sig, även om det skiljer fem kr/liter är det lätt att lura sig, man måste komma ihåg att även en ganska liten inblandning av E85 resulterar i en ökning av bränsleförbrukningen.
Det verkar som om turbomotorer har lättare att tillgodogöra sig E85 än sugmotorer.
Återkom gärna med dina egna erfarenheter när du har provat blandtankning och om du gör en ombyggnad är det ju också väldigt intressant.
Uppdaterat: 2008-05-24 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Eftersom etanolen har lättare att slinka förbi kolvringarna ner i oljan, så är det viktigt att dels enbart använda helsyntetoljor av bästa kvalitet och dels att byta olja oftare, efter 1000-1500 mils körning beroende på inblandningsmängd.
Om man räknar med att oljan kostar 500:- och man byter efter 3000 mil vid bensindrift (vilket jag tycker är på tok för långt, men är den sträcka som angetts i många bilars instruktionsböcker) får man ju en kostnad på 0,17:-/mil vid bensin som stiger till 0,50:-/mil vid inblandning av E85.
Men det blir ju mer och mer intressant att blandtanka ju större prisskllnad det blir mellan bensin och E85.
Uppdaterat: 2008-05-26 10:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Här kan du få svar på alla dina frågor:
[url=http://www.etanol.nu/]http://www.etanol.nu/[/url]
Jag har själv blandtankat d.v.s. 25% E85, 50% E85 o.s.v. i olika bilar.
Glöm allt snack om att E85 förstör packningar o.s.v. det gör det inte. Däremot löser E85 upp hartser som fungerat som tätning i gamla bränslefilter och slangar, men dessa delar hade kanske behövts bytas ändå.
Jag har blandtankat upp till 20 år gamla bilar, en del har blivit billigare i drift men inte alla. (Nu bortser jag helt från event. miljöaspekter).
Men det gäller att räkna ut om det lönar sig, även om det skiljer fem kr/liter är det lätt att lura sig, man måste komma ihåg att även en ganska liten inblandning av E85 resulterar i en ökning av bränsleförbrukningen.
Det verkar som om turbomotorer har lättare att tillgodogöra sig E85 än sugmotorer.
Återkom gärna med dina egna erfarenheter när du har provat blandtankning och om du gör en ombyggnad är det ju också väldigt intressant.
Jag glömde en sak när det gäller E85.
Eftersom etanolen har lättare att slinka förbi kolvringarna ner i oljan, så är det viktigt att dels enbart använda helsyntetoljor av bästa kvalitet och dels att byta olja oftare, efter 1000-1500 mils körning beroende på inblandningsmängd.
Om man räknar med att oljan kostar 500:- och man byter efter 3000 mil vid bensindrift (vilket jag tycker är på tok för långt, men är den sträcka som angetts i många bilars instruktionsböcker) får man ju en kostnad på 0,17:-/mil vid bensin som stiger till 0,50:-/mil vid inblandning av E85.
Men det blir ju mer och mer intressant att blandtanka ju större prisskllnad det blir mellan bensin och E85.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.