Diagonaldelat system, alltså.
Men varför avsluta med frambromsarna? Jag hade för mig att luften söker sig till änden av systemet när man trycker på pedalen.
Du får gärna förklara för en okunnig, saabnisse.
På mitt jobb har vi köpt en bromsvätskebytare som man skruvar på vid bromsvätskelocket och sen trycker den i ny bromsvätska genom behållaren, bara att öppna en nippel i taget och ingen luft kommer in i systemet men så kostar den ju visserligen 10 000kr+moms men för oss på en verkstad tjänar vi in detta då vi klarar arbetet utan hjälp på en personal i stället för två.
Och Jes: Det heter INTE Bromsolja utan bromsvätska då det inte är en olja!
Jag har en universaltrycksättare som skruvas på huvudbehållaren och sedan är det bara att lufta tills det kommer ny fräsch vätska. Ingen risk att man har en bubbla som bara åker fram och tillbaka, eller att någon luft smyger sig in bakvägen.
Det är förstås ett måste att det alltid finns tillräckligt med ny vätska i behållaren....
Som Hanzzon säger: kan klarar två mans jobb ensam.
http://www.bildelar.nu/product/216176-bromsluftare.aspx
Jes har en poäng i att det inte är någon fördel att köra igenom onödigt mycket av den gamla vätskan, kan tänka mig att den i behållaren har högst nivå av fukt.
Så, sug ur, fyll nytt och sedan lufta igenom systemet.
Kommentarer
Det spelar inte så stor roll, men är du petig ska du ta HB, VF, VB, HF.
Diagonaldelat system, alltså.
Men varför avsluta med frambromsarna? Jag hade för mig att luften söker sig till änden av systemet när man trycker på pedalen.
Du får gärna förklara för en okunnig, saabnisse.
Det har inget med luft att göra, enbart vatten.
Det handlar ju om att byta den gamla vätskan.
Prova en sådan här, den är värd pengarna och gör det mycket enklare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/
På mitt jobb har vi köpt en bromsvätskebytare som man skruvar på vid bromsvätskelocket och sen trycker den i ny bromsvätska genom behållaren, bara att öppna en nippel i taget och ingen luft kommer in i systemet men så kostar den ju visserligen 10 000kr+moms men för oss på en verkstad tjänar vi in detta då vi klarar arbetet utan hjälp på en personal i stället för två.
Och Jes: Det heter INTE Bromsolja utan bromsvätska då det inte är en olja!
Jag har en universaltrycksättare som skruvas på huvudbehållaren och sedan är det bara att lufta tills det kommer ny fräsch vätska. Ingen risk att man har en bubbla som bara åker fram och tillbaka, eller att någon luft smyger sig in bakvägen.
Det är förstås ett måste att det alltid finns tillräckligt med ny vätska i behållaren....
Som Hanzzon säger: kan klarar två mans jobb ensam.
http://www.bildelar.nu/product/216176-bromsluftare.aspx
Jes har en poäng i att det inte är någon fördel att köra igenom onödigt mycket av den gamla vätskan, kan tänka mig att den i behållaren har högst nivå av fukt.
Så, sug ur, fyll nytt och sedan lufta igenom systemet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.