Vi Bilägares forum

Automatlåda: driven fungerar inte på låga hastigheter!

Automatlåda: driven fungerar inte på låga hastigheter!

Hej!
På vår nyinköpta Ford Mondeo -94 med automatlåda så fungerar inte driven förrän man kommer upp i ca 50 km/h. Man måste starta den på tvåan och sedan gasa upp till 50 för att sedan kunna byta över till driven. Det är alltså som att friläget är aktiverat vid driven i låga hastigheter. På besiktningen har den fått körförbud pga att växellådan läcker olja, men det var väldigt lite som läckte när vi köpte bilen och vi hoppades att det skulle räcka att byta packning.
Min man gick fordonsteknisk linje på gymnasiet och har försökt fixa detta problem på egen hand eftersom bilen inte är värd tillräckligt mycket för att det ska löna sig att lämna in den på verkstaden.. Han pratade med en mekaniker på ford-verkstaden i stan angående den packning som det påstås läcka ifrån. Denna tillverkas tydligen inte längre, men enligt mekanikern finns det en motsvarande packning som man kan använda som har ett luftningsrör, så den köpte vi och monterade på växellådan. Växellådsoljan är bytt som den ska (underifrån) och påfylld med rätt sorts olja.
Men driven fungerar ändå inte som den ska, och nu väller det ut olja från det där "luftningsröret", så pass att växellådan nästan tömdes under en testkörning runt kvarteret. Varför? Ska det verkligen behövas ett luftningsrör på en växellådepackning?
Vi har googlat och pratat med olika kunniga människor som alla säger olika saker.
Finns det någon kunnig som har någon idé om vad som kan vara fel och/eller vad som kanske skulle kunna lösa problemet?

Uppdaterat: 2012-07-09 16:41

Kommentarer

Hoppsan, skrev fel, packningen säljs fortfarande, men inte nippeln. Där rekommenderade alltså mekanikern att vi istället skulle sätta ett rör eller en gummislang som luftningsventil, och nu sitter där ca 10 cm gummislang där oljan läcker ut.

Uppdaterat: 2012-07-09 16:44

är nog bara att byta lådan... Man ska aldrig köpa så gamla bilar för det betyder ofta problem.

Uppdaterat: 2012-07-09 17:11
Pär

Tack för ditt svar!
Hmm.. Men hur svårt är det att göra? Vi försökte få pris från verkstan, men de sa att det blir så dyrt att det är bättre att vi försöker på egen hand! :-o Också ett svar att ge.. :-/
Vi funderar just nu på om det kan vara för _mycket_ olja i växellådan, kan det bli det?
För den fungerar alltså sämre nu när oljan och packningen är bytta än när vi körde hem bilen..

Uppdaterat: 2012-07-09 17:16

Jag skulle försöka få lite info från en Ford ÅF och sen göra det själv om man kan, annars så skulle höra med något liten verkstad.
Det brukar även finnas bra meckar böcker för göra det själv på äldre bilar, finns säket på mondeo... Sett att dom säljer böckerna på Mekonomen.

Uppdaterat: 2012-07-09 17:27
Pär

Japp, vi köpte en handbok för Mondeo, men så klart så är just automatlådan inte med i den.. :-/

Uppdaterat: 2012-07-09 17:29

Ja det är ju så klart typiskt... Kan du göra det själv så skulle jag nog söka en ny låda från en skrot och sen söka svar via nätet typ google och Ford ÅF.

Uppdaterat: 2012-07-09 17:42
Pär

Att renovera en automatlåda är inget man gör som en amatör.
Försök att hitta en mindre verkstad eller någon bekant som är händig med detta.
Eller som Peugeote-Pär skrev, försök hitta en utbyteslåda på någon skrot.

Uppdaterat: 2012-08-19 10:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.