[b]YAMAHA[/b] har nyligen börjat marknadsföra en landsvägsmotorcykel, med en intressant nyskapande fyrtaktsradfyra. Motorcykelmodellen har beteckningen [b]YZF-R1[/b]. Genom att ändra vevaxeln (flatplane) från 180 grader (jämn tändföljd, två kolvar upp och två dito ner), gav man den en delning på 90 grader (crossplanevevaxel, ojämn tändföljd). Dessutom valde man en tändföljd, som får den tväställda radfyran att uppföra sig som en V-fyra. Resultatet blev ett tapp på fem hästar, men en motor som var mycket lättare att kontrollera, en mer körbar effekt, och därmed snabbare varvtider. Till det ska läggas ett underbart ljud. Lite överdrivet, kan [b]YAMAHAS[/b] nya radmotor kallas för en 0-graders V4:a, men radfyramotorn är mycket billigare att producera, eftersom den har ett cylinderblock, toppstycke och en kamaxel. Dessutom är utformningen av insugs- och avgassystemet inte lika komplicerat, samt, att det inte är någon svårighet med placering av insprutningens spjällhus. CrossPlane-vevaxelkonstruktionen kräver emellertid en balansaxel, som sammantaget gör den nya motorn tre kilo tyngre än föregångaren.
Jag tycker, att denna crossplanemotor, skulle även bilmotortillverkarna kunna konstruera och dra fördelar av.
[Edited on 2010-02-09]
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.