Jag har sett allt fler skräck-exempel på hyffsat moderna VW-bilar och även andra Européiska bilmärken som börjar drabbas av väldigt svårlösta Elfel vilket i min mening är något utav de allvarligaste kvalitétsfel en modernare bil kan drabbas av.
Har bara de senaste veckorna dels hållt på med tex. en VW Passat TDI-03:a som blev tvärdöd under körning och bärgades till jobbet, den enda relevanta felkoden på bilen visade fel i bilens Can-databuss system, detta Can-bus system samkör som jag förstått massor av elsignaler i olika frekvenser i samma kabelstammar för att delvis spara på kablage och vid slutet av ledningarna sitter olika styrboxar som tolkar de olika signalfrekvenserna som skickas i kablarna och skickar signalen vidare för tex ström till höger blinkers eller motorstyrningen...
Blir något fel i detta system så startar inte bilen enligt våra diagnos-specialister på support vilket uppenbarligen hade hänt denna Passat.
Det roliga är att bilen ju ger en felkod om att det är något fel i bilens Can-bus men det går inte att få fram mer information om VAD som verkligen är fel bland dessa 100-tals signaler som skickas fram och tillbaka genom Can-bus i olika frekvenser mellan olika styrenheter, och detta kan inte ens VW-själva få fram mer info på än oss...
Efter radering av felkoder så startade helt plötsligt bilen efter en stund, så vi bad kunden prova den och hålla tummarna.
Han kom tyvärr bara halvvägs hem så stannade bilen igen och var åter helt död och fick bogseras till verkstaden.
Så vad göra? Vår support rekomenderade oss efter en stund att helst inte rota mer i bilens elsystem eftersom detta kan bli "hur dyrt som hälst" och det ändå inte alls är säkert att verkstaden ens hittar felet berättade han så det är bättre ni skickar bilen till VW så att dom får ta hand om sina egna problem för det är bättre att kunden blir missnöjd på dom än på er tyckte han...
Det man ofta brukar börja byta är olika styrboxar (eldelar som man inte får lämna tillbaka) och senare kabelhärvor m.m men diagnosteknikern hade varit mer om allt fler bilar där verkstaden efter enorma timmars felsökning och arbete samt byte av massa elkomponenter till slut rekomenderade kunden att skrota bilen eftersom det kommer att bli billigare än att fortsätta.
Man förstår ju hur nöjd en sådan kund blir även om det kanske inte är verkstadens fel att bilen är byggd som den är
Vi skickade honom till VW där man ville prova att byta ut någon kabelstam samt nått som hade med insprutningen att göra enligt kunden som jag pratade med senare.
Det skulle kosta 12 000kr och han frågade om bilen skulle bli bra då varpå dom svarade att det inte gick att svara på.
Kunden som är ganska händig själv köpte delarna och la ner några timmars jobb på att byta detta själv och spara någon tusenlapp och han blev glad när bilen sedan startade, dock gick den bara några mil så var den lika död igen och det blev bärgare igen till VW och där står vi nu...
Kommentarer
Nästa exempel som jag äntligen körde ut i dag är en VW Caddy TDI-05:a som vi hållt på med flera dagar i mellanåt där motorlampan tändes och bilen blev väldigt slö och gick knappt förtare än 80km/h.
Motorstyrningen visade hela 8st olika felkoder, vid radering och provkörning återkom 6st felkoder direkt vilket inte är något vidare utgångsläge då man har 6st olika felkällor där det rimligtvis inte kan vara fel på alla dessa komponenter.
Den visade bla. felkod på turbotrycksgivaren som skulle kunna orsaka följd-felkoder om den visar fel värden och "lurar" motorstyrningen så den byttes i samråd med VW (som hade sålt en hel del sådana) tyvärr utan förbättring.
Även luftmasse-mätaren är ett ganska vanligt fel på dessa bilar så den byttes också utan förbättring.
Innan allt var klart och efter lusläsning av elscheman och manuella mätningar med multimeter så insåg jag till slut att en jordkabel till tryckgivaren vi bytte bara verkade ha jord i bland beroende på hur jag ruskade på en av motorns kabelstammar.
Efter upprivning av kabelstammen samt dess isolerhölje kunde jag konstatera att kablarna såg skrämmande ut och var sönderskavda med blottade koppar-trådar på massor av ställen dolt innuti den hårda kabelisoleringen (och alltså omöjliga att se) och den var i det närmaste helt av på ett par ställen!
Den tunna jordkabeln som var värst avskavd jordade tydligen många olika komponenter därav så många olika felkoder...
Fick beställa lite special-kablar med små kabelstift och efter mycket pill-jobb och klipp & klistra-principen med lödskarvar och isolering så har jag iaf bytt ut den delen av kabelhärvan som jag kunde komma åt och bilen fungerade igen!
Men man undrar ju hur det är med resten av bilens och framförallt motorns elsystem då alla kablar verkar ha liknande kvalitet (ganska hård skör isolering på kablarna) samt lika "vass" och hård kabenisolering på alla andra kabelhärvor, och hur det blir då dessa bilar är säg 10 år gamla och äldre kan man undra?
Ibland är det bara så skönt med bilar med enkelt och pålitligt elsystem. (tänker på min Mini från -65, vilken förresten fortfarande har mjuka kablar)
Det här är ett problem som ska vara löst nu. (?)
De PVC-isolerade ledarna har ftalater, mjukgörare, som tidigare vandrade ut ur polymeren och gjorde PVCn styv och spröd.
Det var inte enbart elledare utan många plastpaneler, som samtidigt som mjukgörarna försvann, ändrade form och läge och medförde det knarr och klapprande som ofta hörs i äldre bilar.
Problemet finns inte enbart på europeiska bilar, även japanbilar har råkat ut för försprödning av plastdetaljer.
En speciellt otäck sak är ju alla miljoner km av ledningsmaterial i våra bostäder och där har vi råkat ut för spröda PVC-isolerade ledningar så sent som från 1970-talet.
Men det var ju ännu värre ännu längre tillbaka då man hade tjärindränkt textilisolering!
Försprödningen ska vara löst sedan länge genom användning av modernare ftalater.
http://www.ftalater.se/ftalater
Kan bara instämma Hultarn! :) Jag skulle tex aldrig i livet våga äga en avancerad Prius om dessa hade haft samma kvalitét på elsystemen, hemska tanke och vad många Priusar som skulle stå med svårlösta elfel runt om i världen...
Bilarna jag refererar till är ju från långt in på 2000-talet och jag har även varit med om detta på tex Peugeot från -08 samt Opel även den från -08 och jag tror att det beror på att man köper in billiga kablar och inte testar den långsiktiga kvalién ordentligt utan anser att det är viktigare med ett lågt pris.
På tal om PVC, så har ju mängder av bostäder detta material i kabellister och dörrfoder, vilket inte är bra ifall av brand. Det bildas nämligen otrevliga syror som orsakar skador, långt efter sanerad brand.
Hanzzon: nu syftade jag inte på någon specifik bilmodell, utan mer i allmänhet. Det är kul och bra med många finesser, men vi ser ju allt fler mystiska fel, med bilar som tar kommandot, istället för föraren.
När de bilarna sedan börjar bli till åren, och kanske entusiastbilar - då blir det inte kul.
Fast, vid den tiden kanske bilar är förbjudna?
Hanzzon, lägg märke till frågetecknet i första raden i mitt förra inlägg. :-)
hultarn, det är riktigt att det bildas saltsyra vid förbränning av PVC, men det finns ganska väl fungerande metoder att ta reda på detta.
När det gäller entusiastbilar har många som renoverar bilar från speciellt 195-60-talet upptäckt problemen med åldrande plast, som just beror på flyktiga ftalater.
Men entusiaster brukar hitta på sätt att lösa problem och det gör de nog även i framtiden- om det nu kommer att finnas några entusiastbilar då!
Jag gjorde långa utlägg om skillnaden mellan europeisk och japansk plast för Leif på gamla forumet, det var ju bla plaster och gummi som gjorde kvalitetsskillnaderna mellan bilarna.
Skillnaderna i elsystemen ligger ju ofta i plasten på isolering, tätning, kontakter mm.
Glapp på olika ställen är oxå relaterat till plast och gummi.
Samma gäller dåliga tätningar med lekage som följd.
Angående VW och dess elsystem, så är reläer en ganska ny uppfinning för dom, man har bytt en hel del säkringsdosor, ljusspakar och fläktreglagen på VW bilar för dom saknat reläer till det.
Mjukgörarna i VWs plastdetaljer har tidigare ganska snabbt försvunnit, men det finns ingenting som säger att det fortfarande är likadant.
Miljömupparna har styrt det här väldigt hårt och ansett att just ftalater är bland det absolut värsta som finns och eftersom tyskarna anser sig vara ledande inom miljöteknik kan det varit det som var anledningen.
Kraven på mer hållbar och åldersbeständig plast har ökat och alltmer detaljer tillverkas i plast och det har också medfört nya typer av ftalater.
Jag tror inte att VWs plastdetaljer eller elledningar idag är sämre än något annat bilmärke.
Idag är det den 11:e februari, år 2012 :-).
Men man ska ha klart för sig att det är många faktorer som spelar in t.ex. ljus, främst uv, värme både det som kommer genom strålning och det som kommer genom ledning.
Jag har aldrig råkat ut för några av de här problemen när det gäller kablage, varken på tyska, franska, italienska eller svenska bilar.
Skramlande plastpaneler genom att plasten krymper när mjukgöraren försvinner har däremot varit vanligt speciellt på äldre Golfar.
Jag skrev att JAG aldrig haft de här problemen, det betyder inte att de inte funnits.
Läs gärna första raden i mitt inlägg #4 igen :-)
Så gör man ju med gamla datorer där det går och lönar sig.
Plockar i nya moderkort, processorer hårddiskar m.m.
Men oftast är det ju då endast de verkliga datorexperterna som inte är så dyra som håller på och förbättrar.
Jag menar då de som är i 8-14 årsåldern!
Men ibland är det ju meningslöst med den typen av åtgärder för att datorerna har fallit så mycket i pris.
Billigare att kasta och köpa nytt.
Jag tror att det blir likadant med bilar, en tio år gammal hybrid som går sönder lönar sig inte att laga, det blir billigare att köpa nytt.
Om man nu inte kan få någon av de tidigare nämnda experterna att göra en djupdykning.
Man kan ju jämföra med en TV.
På 1970-talet kostade en färgtv ca 4-5000:- som kanske motsvarar 20-25000:- idag.
Den gick att reparera (och behövde) för ett par hundralappar.
Idag är det fortfarande ca 4-5000:- som gäller, de är avsevärt bättre, behöver inte alls repareras lika ofta och om de behöver det blir det så dyrt att det oftast är bättre att kasta och köpa nytt.
Så gör man ju med gamla datorer där det går och lönar sig.
Plockar i nya moderkort, processorer hårddiskar m.m.
Men oftast är det ju då endast de verkliga datorexperterna som inte är så dyra som håller på och förbättrar.
Jag menar då de som är i 8-14 årsåldern!
Men ibland är det ju meningslöst med den typen av åtgärder för att datorerna har fallit så mycket i pris.
Billigare att kasta och köpa nytt.
Jag tror att det blir likadant med bilar, en tio år gammal hybrid som går sönder lönar sig inte att laga, det blir billigare att köpa nytt.
Om man nu inte kan få någon av de tidigare nämnda experterna att göra en djupdykning.
Man kan ju jämföra med en TV.
På 1970-talet kostade en färgtv ca 4-5000:- som kanske motsvarar 20-25000:- idag.
Den gick att reparera (och behövde) för ett par hundralappar.
Idag är det fortfarande ca 4-5000:- som gäller, de är avsevärt bättre, behöver inte alls repareras lika ofta och om de behöver det blir det så dyrt att det oftast är bättre att kasta och köpa nytt.
Tio år gamla hybrider har visat sig extremt hållbara sp det scenariot är sällsynt.
Prius har ju visat sig vara förvånansvärt problemfri, men de har ju varit ganska ensamma om hybrider en längre tid.
Det ska bli intressant att se alla nya som kommer och även nya Prius, även Toyota måstwe ju komma med nytt för att hänga med.
Men för att än en gång jämföra med TV från 70-talet så var det ju skräp jämfört med det som finns idag.
Och kanske det bli ungefär samma med bilarna.
Ja jag menade att Prius visat sig vara extremt hållbar men man får ju inte säga det fula namnet här utan att bli påhoppad.
Ska jag gissa så är nog inte Volt lika hållbar men det får tiden utvisa.
Jo men man vet ju inte.
Dels kan man ju vara förskräckt över all den elektronik som finns i alla bilar idag och förfasas över att den naturligtvis kan gå sönder.
Men om man jämför med elektronik i andra sammanhang, jag skrev ju om datorer och tv tidigare så har det ju onekligen blivit bättre och egentligen finns väl inget som säger att inte bilarnas elektronik följer samma väg.
Men det kommer ju allt fler biltillverkare inom den växande fordonselektronikmarknaden, men blir, eller är, det som inom datorteknologin så finns det ju bara ett fåtal leverantörer och de med dålig teknik kommer säkert att snabbt slås ut.
Det tråkiga är väl att det som vanligt blir de enskilda bilköparna som till slut får ta smällen.
Mekaniskt verkar det däremot som om kvalitetskraven sjunkit, eller har jag fel där?
Samsung sa att de skulle börja tillverka bilar för 10-15 år sedan eftersom de såg att upp till 90% av kostnaden är elektronik inom en snar framtid.
Vad gör Samsung idag tror ni?
De tillverkar bilar, den första som säljs i europa kommer visserligen att heta Renault men det är en Samsung!
http://www.renault.com/en/vehicules/rsm/pages/sm7.aspx
Saabnisse, Jag vet faktiskt inte om kvalitén på elkomponenter direkt har ökat säg de senaste 10-15 åren generellt på bilarna, däremot har elektroniken och tekniken ökat rejält så det vill till att komponenterna håller hög kvalitét annars kan det bli väldigt allvarliga problem med bilarna när dom börjar bli lite begagnade som jag också upplever allt mer, speciellt hos våra Européiska bilmärken.
Toyota sa redan på 90-talet att elektroniken i bilarna snart kommer att vara den enskillt viktigaste delen för att få problemfria bilar med nöjda kunder långsiktigt och att man därför inte vågade lägga dessa viktiga delar som kontruktionen och tillverkningen av elsystemen samt tex. styrsystem på underleverantörer utan man valde att försöka hålla den kunskapen inom väggarna för att i största möjliga mån garantera den långsiktiga kvalitén så att allt verkligen följer The Toyota ways riktlinjer.
Med facit i hand så var det nog bland de klokaste man gjort för när det gäller detta håller man faktiskt standarden i bilvärlden och detta är en anledning till Toyotas oerhört starka varumärke.
Kanske har inte kvalitén på elektroniken ökat de senaste femton åren, men gå tillbaka 25-30 år, då märker man en avsevärd skillnad.
Visst är det så men det finns i dag även enormt mycket mer elkomponenter som kan strula på bilarna om delarna håller tveksam kvalitét vilket kan bli väldigt dyrt för bilägaren.
Visst finns det enormt mycket mer elkomponenter och man får ju vara väldigt glad för att dom fungerar, börjar det strula har du ju rätt i att det kan bli dyrt.
Men samtidigt är det väldigt billiga komponenter som man tar bra betalt för.
Jag har tidigare i någon tråd berättat om mina yttre backspeglar som jag reklamerade, inte för att det var fel på dem utan för att lite svart färg som en lillfingernagels storlek ramlat av.
Inget ovanligt på Saab.
Det hade ju varit superenkelt att bättringsmåla om det gjorts snyggt.
Men nix.
Två nya speglar monterades.
Men det lustiga var frågan "Finns det dator i speglarna?"
"I speglarna???" "Ja om du har elinställbara stolar med minne är det dator i".'
Jag kollade det här och speglarna kostade 3500:-/styck!
Hade det varit efter garantitiden hade det blivit en färgpenna!
Antagligen kostar den datorn bara en femma, men det går ju att ta väldigt bra betalt för den.
@junkers:
Samsung tillverkar SUV:en Renault Koleos, som ju även tidigare såldes i Sverige, så det rullar redan Samsung-bilar även i vårt land.
I dag bytte vi Antisladd/ESP-hydralenhet på en VW Caddy-07:a som gått 8000mil då denna sagt upp sig och bilen inte går igenom besikningen och snart får körförbud, då hydralenheten sitter ihopbyggd med styrboxen kostade en ny hydralenhet 15 500kr från VW(!) men som tur var hittade vi en enda hydralenhet på en skrot i Sverige med samma artikelnummer för 5000kr+frakt så det var bara att slå till innan den blev såld!
Det negativa är att den suttit i en Golf-07:a och även om den har samma artikelnummer kan VW tänkt på detta och lagt in en speciell mjukvara för Golf så att den inte fungerar i en Caddy och i så fall kan det bli VW-verkstad som gäller för att även programmera om den begagnade enheten för lite extra pengar till förmån för VW...
Jag kanske skulle starta en tråd om alla liknande elproblem vi är med om om dagarna på olika bilar, börjar dock med denna som hade anknytning till detta ämne.
Jes_ och Shogun borde nog tagga ned båda två, speciellt Jes_, Hannzzon upplever jag dock som relativt neutral, han berättar ju bara vad han ser under arbetsdagen.
Jes, Ska jag låta bli att berätta om bilarna vi faktiskt får in om dagarna och dess verkliga problem bara för att jag skulle ha blivit färgad av Toyota? Varför tror du att jag framhåller Toyota i jämförelse med andra då som tex VW?
Speciellt eftersom jag faktiskt var Mercafrälst då jag började i detta yrke och därmed helt saknade skygglappar för Toyotas kvalitétsbrister?
Vi har haft in tre Toyotor i dag tex, samtliga för service vilket är en relativt vanlig dag, men självklart finns även Toyotor som drabbas av fel, skillnaden är att det sker i betydligt mindre omfattning ände felsta andra.
Jag har tex varit med om två Toyota Yaris med liknande problem i sina ESP-system som många Europeiska bilar drabbas av (som denna VW), skillnaden var att i båda fallen tog Toyota på sig felen kostnadsfritt trots att nybilsgarantin var utgången och efter det verkar problemen förbättrade då de inte återkommer.
Vad gäller de dumma programmeringarna som de flesta nyare Europeiska bilar har där tex en Airbag-styrbox till tex en viss Audi för 5000kr är tom på mjukvara och innehåll vilket gör att kunderna begränsas till verkstäder (företrädesvis märkesverkstad) som kan programmera in dessa system och kommer åt tex koderna för att få den nya orginalbeställda styrboxen till bilen att överhuvudtaget kunna fungera vilket ju är en fördel.
Vi bytte en snarlik Airbagstyrbox till en Hyundai för några veckor sedan som det bara var att stoppa i och byta så fungerade det, Hyundai var alltså snälla nog att förstå att man kanske vill ha styrboxen programmerad och klar med innehåll om man köper en ny för så dyra pengar och det finns bara en anledning att inte göra detta vilket är ett fult sätt att låsa kunderna och tjäna extra pengar vilket inte ger fri konkurrens åtminstonde enligt min uppfattning men jag har säkert fel även där enligt Jes och jag kanske inte förstår det fina med detta då jag ju är hjärntvättad av alla "oturliga" Européiska bilar vi får in?
Får man fråga hur gamla de där corollorna och avensisen är? Fast det kanske är svårt att avgöra med tanke på tidigare feluppskattningar på 10 år.
Det betyder alltså att corollorna kan vara 15-20 år och Avensisen uppåt 15 år...
Kanske inte konstigt om de får lite krämpor då...
Eller så ser de väldigt nya ut trots att de är väldigt gamla av döma av tidigare misstag...
Ska man köpa en modern bil, alltså mycket el så skulle jag tipsa om japanska bilar. Bra kvalitet och trots tekniken RELATIVT lättfixade.
Jes, Även om jag inte är VW-nörd så har man som bilintresserad hyffsad koll på de olika bilmärkenas årsmodeller m.m. beroende på modell oavsett vilket märke bilen har i grillen, dax att öppna dina sinnen och lära dig om något annat än Vw kanske så du vet lite mer vad du pratar om?
Vad har det för relevans om jag berättar att jag haft in en väldigt rostig eller trasig VW på verkstaden tex om jag inte ens har koll på hur gammal den är eller hur långt den gått?
Det intressanta är ju att jämföra lika gamla bilmodeller av olika märken och liknande miltal för att se dess skillnader, åtminstonde är det så i min värld.
Inte att se en rostig eller trasig bil av ett visst märke som man inte vet hur gammal den är och försöka bilda sig själv en sanning om hur mycket det märket rostar eller går sönder...
Asiater är inte lika de skiljer sig precis lika mycket åt som andra bilar, du måste vara blind!
Vad då byta delar, det gör man oftast på Audi och VW inget går numera att reparera. Är kolen i generatorn dåliga så kostar det 7500:- på en Golf, till en Corolla kan man laga för 500-1000:-
Så var det på Corolla fram till 1996 åtminstone.
Jag har arbetskamrater som kör Audi (3st) och det är väldigt dyrt att hålla dem rullande, både service och delar. En av dem har nu beställt en Mazda.
Jag bumpar en gammal tråd som jag hittade när jag sökte på kabel och elfel på Volkswagen.
Igår började motorlampan att lysa på vår Sharan 1.4 TSI 2012, när jag kontrollerade felet med en simpel OBD2-dongel med bluetooth fick jag fram att koden P2185 och Engine Coolant Temperature Sensor 2 Circuit High.
Idag lyfte jag av plastkåpan över motorn för att se om jag kunde se givaren och mäta upp den.
Dock såg jag omgående flera kablar under plastkåpan som var skadade där kardelerna ligger öppna.
Det jag såg är en sak men jag blev betydligt mer orolig över de kablar som jag inte kunde se.
Dessutom kan det bli fruktansvärt många fel, både falska och riktiga om det finns skadade kablar.
Jag blev paff, tog några bilder och satte tillbaka plastkåpan utan att peta eller röra något.
Imorgon ska jag kontakta VAG.
Se bifogad bild för exempel.
Med vänlig hälsning,
jjonte
En till bild
Översiktsbild
Samtal med VAG och de hänvisade mig till någon av deras återförsäljare.
Jag ringde en större auktoriserad verkstad och berättade om de skadade kablarna under motorkåpan, jag hann inte berätta färdigt innan han direkt visste med säkerhet att mina skador är gjorda av möss. Jag försökte förklara att det inte riktigt var så kablarna var skadade utan att det mer såg ut som en kniv eller tång och att de på andra ställen spruckit.
Men han var helt säker på att det var möss.
Min erfarenhet av möss är att de gnager och biter, det syns tydligt att skadorna är skarpa och det fattas inte plast på kablarna, de går att para ihop som ett pussel.
På bifogad bild ser man att sprickan i plasten runt kabeln även går ner i kontakten och det borde vara omöjligt för en mus att göra en sådan skada och ingen plast saknas på kabeln.
Jag tycker mer det ser ut som om plasten spruckit och tror att det mer handlar om kvalitetsproblem.
Känns sådär att åka till en verkstad som redan innan de sett bilden är säkra på vad som är felet.
Jag gissar att skador från möss får kunderna betala för själva...
Det ser mer ut som kablarna blivit för varma och torkat ut och spruckit! Åk till en annan verkstad!
jjonte, det kan vara som trasten skriver, det här är ett typiskt fel som inträffar på plastprodukter när mjukgörare i plasten avgår. Det är däremot väldigt sällsynt att det sker så snabbt, det brukar dröja mer än de tre år som gått sedan du köpte bilen, mer normalt är tio-femton år!
Just mjukgörare är väldigt skadliga för miljön och därför har det experimenterats flitigt för att få fram fullvärdiga produkter som är miljöanpassade.
Här har det tydligen misslyckats, jag tycker du ska stå på dig här, det här är allvarligt!
Nisse är som vanligt klockren i sin bedömning.....
Så kan det se ut om bilen stått i öppen sol i typ 20 år, ta en importerad arizonabil tex......
Jag är av samma uppfattning, klockrent svar av er allihop!
Det som oroar mig är dels att verkstaden via telefon redan visste vad felet berodde på trots att jag försökte förklara att skadorna inte på något sätt liknar skador från en gnagare men även att någon bilexpert börjar rycka i kablarna och så gör det svårare att avgöra orsaken till skadorna.
jag funderar på att kontakta ex. Anticimex som är specialister på möss och låta dem titta och avgöra om möss skulle kunna göra dessa skador på kablarna innan bilen lämnas till en verkstad.
Det är bättre att förekomma än förekommas...
Jag bifogar en bild från en typisk skada från möss/gnagare.
De biter med framtänderna (som växer enormt snabbt) och gnager och gör inga snitt runt kabeln likt en skalpell eller tång.
Bra ide, då har du något att slänga fram om dom fortsätter med sitt gnagarsnack!
Helt klart kvalitetsproblem!
Jag har lagat åtskilliga VAG-bilar med trasig kabelisolering, och där kablarna även varit hela av. Framförallt där de går ut i dörrarna och rör sig.
Snart kommer väl trollet (ni vet vem) och påstår att detta kan inte ha inträffat och är omöjligt *enligt statistiken* (såsom han valt att se på saken). Stå på er mot tyskarnas girighet utan gränser! Sant är att japanska är bäst och det är därför även PSA använder sej mera och mera av made in Japan delar och inte den billiga skit från Tyskland (läs: Kina).
@Peugo.
Du hade helt rätt, där kom trollet. Men det tog mer än 24 timmar ;-)
Trasiga/slitna kablar har varit ett problem för BMW i många år speciellt kabelstammen som går bak i bilen som slits vid öppning och stängning av baklucka. Efter ett antal år började elproblemen komma.
Nu fick du mig att tänka på svärmors Volvo 245. Hur tänker du kompensera mig för det?
;-)
Kan ju dock säga att statistik ibland är felvisande, och att sannolikheten inte alltid stämmer.
Där jag jobbar har av de märkena du räknar upp, toyotorna överlag gått minst, ofta under 20.000 mil, peugeot något längre, och vw något till. Volvo är de, av dom, som leder mil-ligan och det går lika många Volvo över 50.000 mil som toyota över 30...
Va det inte Toyota som hade fönsterhissknappar som började ryka?
Är du dum i huvet, trasten? Shogun vet vad som gäller - kontakterna är infettade och kan inte brinna:-P
Tänkte inte på det! =)
JAG VILL OCKSÅ HA EN GT!! GOTT!=)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.