VOLVO kunde fortfarande ha bakhjulsdrift, fastän de har valt, att placera motorerna på tvären. De har till och med lyckats få ner en radsexa mellan framhjulen. Jag ser det som en fördel, att som VOLVO har radsexan på tvären, jämfört med BMW:s dito på längden. Med en radsexa på längden, blir det negativa påföljder, genom vevaxelns vispning och svänghjulets rotation (dock värre med en radfyra, eftersom fyran har ett större och kraftigare svänghjul).
[Edited on 2010-02-18]
Uppdaterat: 2010-01-14 17:05
Jes (ej verifierad)
Hur som helst ... BMW är ett av de få alternativen om man önskar bakhjulsdrift.
Möjligt, mycket möjligt att framhjulsdrift ger lägre produktionskostnader ... men Volvo gör även bilar med 4-hjulsdrift ... Volvos val verkar betydligt mera uppenbart att man helt enkelt "kopierade" storsäljare av andra fabrikat ... Samtidigt som framhjulsdriften, kom för första gången den bulliga formen ... som Volvo vägrade så länge.
På gott eller ont lägger jag ingen värdering i ... men för mej är en modern Volvo (typ V70) bara en bil i mängden .. inget speciellt med den, utom möjligen dyrare.
Nej, 940 var verkligen ingen bil som skulle vara lätt att bygga om till 4wd, i själva verket är det ju bara en modifierad Amazon som i sin tur är en modifierad PV 444.Då var det ju betydligt enklare med 850 som det ju också gjorts med V70AWD och V90.
Ska man få bra balans i en bakhjulsdriven bil ska man nog göra som bl.a. Alfa-Romeo gjorde med Alfetta och Giulietta, motor och koppling fram, växellåda och diff. bak.
Något som även Pontiac hade på sin Tempest på sextiotalet.
Uppdaterat: 2010-01-15 17:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)
Men tänk ändå ... En 940 med AWD .. det vore en stabil o kul sak .. :oD
Jag har provat en Alfetta ... tja vad hade den för beteckning, hette den 95? .. men i varje fall med "stressfläkt" .. den var en upplevelse som heter "duga" .. mungiporna möter öronsniporna när jag tänker på det .. Max poäng i körupplevelse .. men tyvärr inga poäng någon annanstans.
Min sommar-leksak, en Porshe 944 har motor fram och låda bak. Kanske, om den inte hetat Porshe, skulle den haft bättre renommé .. för det är en riktig goding på små slingriga vägar. Och så saknar den de flesta av Alfettans brister ju :o) .
Bakhjulsdriften är ett "måste" för den "känslan"
Alfettan kan ha haft beteckningen "75" ... kom jag fram till efter lite tankemöda ... men reserverar mej för mitt minne .. :o)
[Edited on 2010-01-15]
Uppdaterat: 2010-01-15 18:42
Jes (ej verifierad)
Saabnisse ..
Du sätter tummen på spiken där ... Volvo var Volvo fram till 940 ... Man kände igen sej från Amazonen till 140;an .. och till 240 - 740;an och till 940;an .. 850 vet jag inget om, har aldrig provat en sådan ... Men V70 känns inte alls Volvo ... Det är bara en annan Passat eller likvärdigt .. fast dyrare ..
En kul sak som ni kan testa (lite utanför ämnet men ändå...) :
Om ni har barn, så kanske ni har en trä-tågräls med tillhörande
batteridrivet lok? Dessa brukar komma "bakhjulsdrivna" och med en liten
backe/tunnel och något gummi på däcken. Loket tar sig inte uppför
backen "framhjulsdrivet" (vänd på det bara) men utan problem och med
eller utan släp som bakhjulsdrivet :)
Framhjulsdrivet = billigt, men inte bra. ( jag kör dagligen
framhjulsdrivet och skulle gärna köra min Subaru istället om inte
fru+familj behövde den mer)
Jag håller helt med dig, leifer, utan tvekan har framhjulsdriften gett oss säkrare bilar.
En bakhjulsdriven bil utan antisladdsystem kräver betydligt mer körskicklighet än en framhjulsdriven.
Och det är tyvärr något som många saknar.
När det gäller backtagning finns det ett par roliga historier.
När Henry tog fram sin modell T, som ju var en ytterst primitiv konstruktion även på sin tid, kostade han inte på någon oljepump.
All motorsmörjning skedde genom vevstakarnas plaskande i oljan.
Vid körning i branta uppförsbackar fick inte främre ramlagret och cylindern någon smörjning, men det visste Henry och placerade bensintanken under förarsätet och eftersom det var självfall till förgasaren stannade motorn innan den tog skada.
T-Fordägarna kände emellertid till detta och backade uppför backarna, det gick bra trots att bilen då i princip blev framhjulsdriven.
Visserligen fick inte bakre ramlagret och cylindern någon smörjning, men dels skedde det väl inte så ofta, dels höll inte bilarna så länge i alla fall och dels var, eller blev, T-forden väldigt billig.
Men en framhjulsdriven bil som faktiskt fick kritik för dålig backtagningsförmåga var Cord L-29, men den var speciell med framaxeln långt framför växellåda och motor ungefär som Citroen B11.
Uppdaterat: 2010-01-19 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)
Det va' som attan.
Första gången det hänt mej ... Jag skrev, blev lite upptagen ... och skickade .... Ett tomt inlägg!
Jag skrev att gamla VW bubblan också hade utmärkt fäste i hala uppförsbackar .... Tyngden på driven är, för mej den självklara fördelen. I övrigt var bubblan dock ett missfoster på vinterväg.
Att ta sej tryggt och säkert från A till B gör man bäst med fwd (alt awd)... Vill man ha roligt när man kör bil, har man (i varje fall jag) roligast med rwd ..
[Edited on 2010-01-19]
Jag tror, att huvudorsaken till [b]VOLVOS[/b] drivhjulsförändring, var, att det helt enkelt blev lägre produktionskostnad, därför att, de behövde inte tillverka någon kardanaxel.
När [b]BMW:s 1-serieversion[/b] kom, gjorde Teknikensvärld ett vintertest, tillsammans med andra bilar motsvarandes 1-seriens storleksklass. [b]BMW:n[/b] utgick med segern, dels för, att den hade den optimala fram- och bakaxelviktfördelningen 50/50, och dels, för att den var försedd med antisladdsysstem. Förmodligen, hade aldrig [b]BMW:n[/b] vunnit testet utan antisladdsysstem.
Om man jämför en framhjuls- och bakhjuldriven bil utan antisladdsysstem, på grusvägar, våtasfalt och vintern, är troligtvis en framhjulsdriven säkrare än den bakhjulsdrivna.
Jag kör själv en [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a, utan antisladdsysstem, som vid normalkörning vid nämnda tillfällen (med dubbdäck på vintern) rullar fint och balanserat på vägen. Men trots förutnämnda, föredrar jag en bakhjulsdriven, helst med antisladd, eftersom, där är en helt annan styrkänsla. Dessutom är en bakhjulsdriven bil bättre och säkrare när man ska köra uppför, och dra släp- och husvagnar.
Väntar bara på, att [b]TOYOTAS[/b] planerade (2012) bakhjulsdrivna sportbil, vilken ska utrustas med en boxermotor (från [b]SUBARU[/b]) i fronten, ska marknadsföras. Med en boxermotor, blir det en lägre tyngdpunktsfördelning, vilket säkerligen innebär, att förutnämnda[b] Toyota[/b] får utmärkta väg- och köregenskaper.
[Edited on 2010-02-18]
Uppdaterat: 2010-01-19 19:48
Jes (ej verifierad)
Testar lite av varje just nu .. Kan undras vad som händer om man "Rapporterar" :o) Man kanske får lite respons från redaktionen
[Edited on 2010-01-19]
Uppdaterat: 2010-01-19 20:09
Jes (ej verifierad)
Citat:
[b]av:[/b] leifer
Testar nu, fungerar faktiskt i internet explorer, men allts� inte i firefox.
Och där tappade du svenska bokstäver ¿
Uppdaterat: 2010-01-19 20:13
Jes (ej verifierad)
S� h�r .. men jag vet inte vad som h�nder ..
Uppdaterat: 2010-01-19 20:19
Jes (ej verifierad)
Aha ... Nu begriper jag ... Men da forsvinner �ven mina Svenska bokstaver ... Testar Danska � �
Uppdaterat: 2010-01-19 20:22
Jes (ej verifierad)
Jag använder Safari. Har normalt inga problem med forumet .... Jag är alltid inlogga .. inga problem där.
Uppdaterat: 2010-01-19 22:10
Jes (ej verifierad)
Jag far fel pa svenska bokstaver vid "Quick Reply" ... ���
I ovrigt funkar forumet utmarkt med Safari
A andra sidan .. fostar jag inte riktigt syftet med "Quick Reply"
Uppdaterat: 2010-01-20 17:39
Jes (ej verifierad)
I övrigt .. kanske jag bör tillägga ...
Jag använder en Apple-dator och undviker i möjligaste mån .. pc/windows
Naturligtvis enbart kostnadsskäl, set är inte många som haft behov av diffbroms..
Men det finns ju iallafall en diffbroms "light" på de här bilarna, det är ju bara att bra åt handbromsen och gasa på!
Uppdaterat: 2010-01-24 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Bokstäverna på mitt tangentbord hänger inte riktigt med jämt.
"set" skulle vara "sedan", "bra" skulle vara "dra".
Får nog bli en uppgradering nu när Windows 7 kommit.
Uppdaterat: 2010-01-24 18:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Skulle tro att Volvo helt enkel behövde moderniseras .... går ju inte att leva på gamla meriter i all evighet heller.
Lite tråkigt att man helt lämnat bakhjulsdriften dock ... För de av oss som gillar den känslan finns inte mycket kvar att välja på ...
1. Billigare produktion
2. Billigare produktion
3. -
4. -
5. Någon som aldrig drog släp tyckte att det räckte med framhjulsdrift med öppna diffar.
6. Billigare produktion
:)
VOLVO kunde fortfarande ha bakhjulsdrift, fastän de har valt, att placera motorerna på tvären. De har till och med lyckats få ner en radsexa mellan framhjulen. Jag ser det som en fördel, att som VOLVO har radsexan på tvären, jämfört med BMW:s dito på längden. Med en radsexa på längden, blir det negativa påföljder, genom vevaxelns vispning och svänghjulets rotation (dock värre med en radfyra, eftersom fyran har ett större och kraftigare svänghjul).
[Edited on 2010-02-18]
Hur som helst ... BMW är ett av de få alternativen om man önskar bakhjulsdrift.
Möjligt, mycket möjligt att framhjulsdrift ger lägre produktionskostnader ... men Volvo gör även bilar med 4-hjulsdrift ... Volvos val verkar betydligt mera uppenbart att man helt enkelt "kopierade" storsäljare av andra fabrikat ... Samtidigt som framhjulsdriften, kom för första gången den bulliga formen ... som Volvo vägrade så länge.
På gott eller ont lägger jag ingen värdering i ... men för mej är en modern Volvo (typ V70) bara en bil i mängden .. inget speciellt med den, utom möjligen dyrare.
Nej, 940 var verkligen ingen bil som skulle vara lätt att bygga om till 4wd, i själva verket är det ju bara en modifierad Amazon som i sin tur är en modifierad PV 444.Då var det ju betydligt enklare med 850 som det ju också gjorts med V70AWD och V90.
Ska man få bra balans i en bakhjulsdriven bil ska man nog göra som bl.a. Alfa-Romeo gjorde med Alfetta och Giulietta, motor och koppling fram, växellåda och diff. bak.
Något som även Pontiac hade på sin Tempest på sextiotalet.
Men tänk ändå ... En 940 med AWD .. det vore en stabil o kul sak .. :oD
Jag har provat en Alfetta ... tja vad hade den för beteckning, hette den 95? .. men i varje fall med "stressfläkt" .. den var en upplevelse som heter "duga" .. mungiporna möter öronsniporna när jag tänker på det .. Max poäng i körupplevelse .. men tyvärr inga poäng någon annanstans.
Min sommar-leksak, en Porshe 944 har motor fram och låda bak. Kanske, om den inte hetat Porshe, skulle den haft bättre renommé .. för det är en riktig goding på små slingriga vägar. Och så saknar den de flesta av Alfettans brister ju :o) .
Bakhjulsdriften är ett "måste" för den "känslan"
Alfettan kan ha haft beteckningen "75" ... kom jag fram till efter lite tankemöda ... men reserverar mej för mitt minne .. :o)
[Edited on 2010-01-15]
Saabnisse ..
Du sätter tummen på spiken där ... Volvo var Volvo fram till 940 ... Man kände igen sej från Amazonen till 140;an .. och till 240 - 740;an och till 940;an .. 850 vet jag inget om, har aldrig provat en sådan ... Men V70 känns inte alls Volvo ... Det är bara en annan Passat eller likvärdigt .. fast dyrare ..
En kul sak som ni kan testa (lite utanför ämnet men ändå...) :
Om ni har barn, så kanske ni har en trä-tågräls med tillhörande
batteridrivet lok? Dessa brukar komma "bakhjulsdrivna" och med en liten
backe/tunnel och något gummi på däcken. Loket tar sig inte uppför
backen "framhjulsdrivet" (vänd på det bara) men utan problem och med
eller utan släp som bakhjulsdrivet :)
Framhjulsdrivet = billigt, men inte bra. ( jag kör dagligen
framhjulsdrivet och skulle gärna köra min Subaru istället om inte
fru+familj behövde den mer)
Jag håller helt med dig, leifer, utan tvekan har framhjulsdriften gett oss säkrare bilar.
En bakhjulsdriven bil utan antisladdsystem kräver betydligt mer körskicklighet än en framhjulsdriven.
Och det är tyvärr något som många saknar.
När det gäller backtagning finns det ett par roliga historier.
När Henry tog fram sin modell T, som ju var en ytterst primitiv konstruktion även på sin tid, kostade han inte på någon oljepump.
All motorsmörjning skedde genom vevstakarnas plaskande i oljan.
Vid körning i branta uppförsbackar fick inte främre ramlagret och cylindern någon smörjning, men det visste Henry och placerade bensintanken under förarsätet och eftersom det var självfall till förgasaren stannade motorn innan den tog skada.
T-Fordägarna kände emellertid till detta och backade uppför backarna, det gick bra trots att bilen då i princip blev framhjulsdriven.
Visserligen fick inte bakre ramlagret och cylindern någon smörjning, men dels skedde det väl inte så ofta, dels höll inte bilarna så länge i alla fall och dels var, eller blev, T-forden väldigt billig.
Men en framhjulsdriven bil som faktiskt fick kritik för dålig backtagningsförmåga var Cord L-29, men den var speciell med framaxeln långt framför växellåda och motor ungefär som Citroen B11.
Det va' som attan.
Första gången det hänt mej ... Jag skrev, blev lite upptagen ... och skickade .... Ett tomt inlägg!
Jag skrev att gamla VW bubblan också hade utmärkt fäste i hala uppförsbackar .... Tyngden på driven är, för mej den självklara fördelen. I övrigt var bubblan dock ett missfoster på vinterväg.
Att ta sej tryggt och säkert från A till B gör man bäst med fwd (alt awd)... Vill man ha roligt när man kör bil, har man (i varje fall jag) roligast med rwd ..
[Edited on 2010-01-19]
Jag tror, att huvudorsaken till [b]VOLVOS[/b] drivhjulsförändring, var, att det helt enkelt blev lägre produktionskostnad, därför att, de behövde inte tillverka någon kardanaxel.
När [b]BMW:s 1-serieversion[/b] kom, gjorde Teknikensvärld ett vintertest, tillsammans med andra bilar motsvarandes 1-seriens storleksklass. [b]BMW:n[/b] utgick med segern, dels för, att den hade den optimala fram- och bakaxelviktfördelningen 50/50, och dels, för att den var försedd med antisladdsysstem. Förmodligen, hade aldrig [b]BMW:n[/b] vunnit testet utan antisladdsysstem.
Om man jämför en framhjuls- och bakhjuldriven bil utan antisladdsysstem, på grusvägar, våtasfalt och vintern, är troligtvis en framhjulsdriven säkrare än den bakhjulsdrivna.
Jag kör själv en [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a, utan antisladdsysstem, som vid normalkörning vid nämnda tillfällen (med dubbdäck på vintern) rullar fint och balanserat på vägen. Men trots förutnämnda, föredrar jag en bakhjulsdriven, helst med antisladd, eftersom, där är en helt annan styrkänsla. Dessutom är en bakhjulsdriven bil bättre och säkrare när man ska köra uppför, och dra släp- och husvagnar.
Väntar bara på, att [b]TOYOTAS[/b] planerade (2012) bakhjulsdrivna sportbil, vilken ska utrustas med en boxermotor (från [b]SUBARU[/b]) i fronten, ska marknadsföras. Med en boxermotor, blir det en lägre tyngdpunktsfördelning, vilket säkerligen innebär, att förutnämnda[b] Toyota[/b] får utmärkta väg- och köregenskaper.
[Edited on 2010-02-18]
Testar lite av varje just nu .. Kan undras vad som händer om man "Rapporterar" :o) Man kanske får lite respons från redaktionen
[Edited on 2010-01-19]
Och där tappade du svenska bokstäver ¿
S� h�r .. men jag vet inte vad som h�nder ..
Aha ... Nu begriper jag ... Men da forsvinner �ven mina Svenska bokstaver ... Testar Danska � �
Jag använder Safari. Har normalt inga problem med forumet .... Jag är alltid inlogga .. inga problem där.
Jag far fel pa svenska bokstaver vid "Quick Reply" ... ���
I ovrigt funkar forumet utmarkt med Safari
A andra sidan .. fostar jag inte riktigt syftet med "Quick Reply"
I övrigt .. kanske jag bör tillägga ...
Jag använder en Apple-dator och undviker i möjligaste mån .. pc/windows
Naturligtvis enbart kostnadsskäl, set är inte många som haft behov av diffbroms..
Men det finns ju iallafall en diffbroms "light" på de här bilarna, det är ju bara att bra åt handbromsen och gasa på!
Bokstäverna på mitt tangentbord hänger inte riktigt med jämt.
"set" skulle vara "sedan", "bra" skulle vara "dra".
Får nog bli en uppgradering nu när Windows 7 kommit.
Är det möjligt, att den raka sexan som är placerad i bland annat VOLVO V70, får plats i en VOLVO S40 och V50?
Allt är möjligt ...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.