Vi Bilägares forum

Volvo vet hur man ljuger med statistik, men ingen vet vad servicen innebar

Volvo vet hur man ljuger med statistik, men ingen vet vad servicen innebar

Dagen efter senaste servicen på min Volvo V70 FT2,5 hos Bilia fick jag en enkät med massor av frågor. Alla flervalsfrågor hade alternativen: Utmärkt, Mycket bra, Bra, Dåligt. Alltså tre positiva, inget neutralt och bara ett negativt.

Så frågar ingen som verkligen vill veta vad kunderna tycker. Så frågar bara den som vill marknadsföra sig och inte drar sig för att använda ett vinklat underlag. I seriösa enkäter finns alltid lika många positiva som negativa alternativ.

Så ser ni annonser från Volvo med texten "85 % av våra kunder är nöjda eller mycket nöjda med vår service", då ska ni ifrågasätta underlaget. Då är det Bilia och Scandinfo Marketing Researchs vinklade enkät som ligger bakom.

Inför denna service lockade Volvo med gratis uppgradering av mjukvara som kampanj; ett skäl för att välja just Volvos egen verkstad för servicen. -Vad innebär uppgraderingen? frågade jag kundmottagaren. Svaret blev: -"Det vet vi inte, det säger dom aldrig, men jag ser på sifferkoden att det har med motorn att göra". Samma besked gav den som sedan lämnade ut bilen. -Kommer den att dra mindre bränsle, starta bättre, bli starkare, ge renare avgaser, eller vad? frågade jag envist. -Vi vet inte, svarar Bilia.

Så nu har denna bil, som levererades 2009 fått "service" två gånger: Först ett oljebyte för 2000 kr och nu en "service" för 3 600 kr för oljebyte, några filter, kontroll av hjulvinklar, ett antal kontrollpunkter (dvs titt på saker jag själv kan kontrollera lika bra) + den mystiska uppgraderingen av mjukvara. Själva bilen har alltid gått bra så det är kanske tur att servicen består i ingenting. Originalservice = världens dyraste oljebyte; bara för att få en stämpel i en bok. / svenerik

Uppdaterat: 2011-09-06 10:22

Kommentarer

Det här har jag också reagerat på, därför får vi numera stämplar för bilarna från en allmärkesverkstad.
Det duger lika bra och är billigare.

Uppdaterat: 2011-09-06 11:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det där med uppdateringar känns mest som båg och det retar mig till vansinne!
Visst fan skall väl bilarna fungera som det är tänkt och fullt ut UTAN dessa så kallade uppdateringar?
Serva hos märkesverkstaden så vet du att de rättar till alla ev. fel ....vilket förbannat försäljningsargument!
På samma vis får man skit om man INTE servar hos märkesverkstaden som om det vore ett brott mot mänskligheten eller nåt!
Jasså ...elfel vid 10.000 mil? Inte servat hos Volvo? nähä...då får du skylla dig själv o.s.v!
De kan inte göra något bättre vid service mer än att rätta till och byta ut delar som inte håller måttet ...och detta då i smyg.
Visst är detta också en form utav en fördel för kunden ( att vara lyckligt ovetande ) men det är också en "trygghet" som kostar skjortan.
Vad gälller själva servicen så litar jag 5 gånger mer på Mekonomen att de faktiskt gör vad som är tänkt ( åtminstone där jag servar ) än på t.e.x Bilia.

Uppdaterat: 2011-09-06 15:40

Det är synd att inte fler bilägare servar bilarna man äger själv, då det är stora pengar att spara. Jag har fortfarande inte haft med serviceverkstäder att göra och tror att jag sparat några kronor under åren. Viktigt bara att veta vad man gör vid vissa arbeten på bilen som är säkerhetsrelaterade. Att serva själv gäller bara för den som har bilarna lång tid, då de som köper nyare begagnad bil tror att stämplarna i servicehäftet har något att göra med bilens eventuella skick vid tillfället då dom köper bilen, vilket det inte har enligt mig.

Uppdaterat: 2011-09-06 18:43
Elbil2

serva själv. Tryggt och billigt. Och kul!

Uppdaterat: 2011-09-06 20:07

Ni som tycker att man ska serva själv ska veta att många av dagens bilar kan vara väldigt komplicerade att försöka ge sig på att serva själv.
Tar vi något som så vanligt som en Volvo V50 så får man beroende på motor riva sig ner en bit innan man hittar oljefiltret som man dessutom på många bilar behöver specialverktyg för att få upp,
Sen måste man bort med plasten under motorn för att kunna tappa ur motoroljan, vissa drar sedan åt oljepluggen lika hårt som man alltid gjort med risk på många modernare bilar med Aluminium-oljetråg att inte så mycket gängor blir kvar...
Ska vi gå vidare till att byta kupéfiltret så måste man vara akrobar för att byta detta på en nyare Volvo då det sitter under instrumentbrädan på förarsidan innanför gaspedalen som först måste demonteras med långa dryga låsmuttrar för att man sen ska kunna se och komma åt luckan till kupéfiltret som sitter fastskruvad med en massa småskruvar vilket man äv en det måste göra upp och ner med risk för både knäckt rygg och nackspärr, sen ska man lyckas få ur filtret, damsuga rent och montera det nya rätt, få tillbaka alla skruvar som man knappt kan se var dom ska sitta så man får köra på känn, därefter montera tillbaka gaspedalen och inte glömma några sladdar till denna!

Vidare måste man tex. plugga in en dator och berätta för bilen om man ska byta bromsbelägg bak på tex en nyare Volvo/Audi mfl. med elektronisk handbroms för att nämna lite...

Hmm nää, många av dagens bilar är inte gjorda för att försöka ge sig på själva, eller knappt gjorda för att skruva på överhuvudtaget kanske vi ska säga...

Uppdaterat: 2011-09-07 00:28

Du har så rätt Hanzzon, det är länge sedan bilarna ser ut som en Volvo 940 som ju i princip var byggd som en bil från 1930-talet.
På en 940 var ju det mesta av de vanligaste prylarna som åtgärdas vig normal service lätt åtkomliga (utom fördelarlocket!).
Nu är ju det mesta så packat under motorhuven att man måste vara väl insatt i varje bilmodell för att inte jobba väldigt mycket i onödan även om man normalt är en duktig mekaniker.

Uppdaterat: 2011-09-07 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varpå det slarvas mycket...inte minst på märkesverkstäderna så att kunden får betala för en massa servicepunkter som aldrig eller sällan blir kollade.
Det hela är ganska enkelt....varför skall tillverkarna bygga en bil som vem som helst kan fixa med,när de istället kan knyta upp sina kunder med dyra reperationer som endast ett fåtal klarar?
För denna "tjänst" vet man att ta betalt,vilket jag heller inte har något emot OM man får vad man har betalt för och hur vet man det?
Likadant är det med kvaliten på reservdelarna som man gärna skryter om ( köp orginal o.s.v )
När kunderna har visat sig acceptera att framvagnsdetaljer,lager,bromsar o.s.v bara håller 6-10.000 mil,...varför skulle man då tillverka detaljer som håller 3 gånger så länge? ....detta är big business,inget annat!

Uppdaterat: 2011-09-07 12:16

Men detta gäller främst Européiska biltillverkare ska tilläggas Mistro, för det kan vara stor skillnad mellan olika märken i dessa fall, och kvalitén på reservdelarna varierar lika mycket som kvalitén från början hos de olika bilmärkena.
Däremot tror jag att merparten av Sveriges märkesvärkstäder gör det allra mesta som ska göras vid en service så det är inte riktigt rättvist att påstå att kunden får betala för en massa som verkstäderna inte skulle utföra, även om det självklart finns många exempel på de som fuskar så finns det även många som är seriösa men det finns nog lika mycket fusk hos exempelvis Mekonomen eller andra oberoende verkstäder som hos märkesverkstäderna.
Det är tex. oftast större risk att tex en oberoende verkstad väljer fel oljor till bilen i fråga då även detta kan vara en djungel och detta kan i dagens läge vara väldigt viktigt på en bil.

Uppdaterat: 2011-09-07 12:45

Tycker att Hanzzon gör en bra beskrivning varför det är viktigt att serva bilen på rättställe.
En bil kostar inte så sällan en halvmiljon och är idag full med processorer och programvaror.
Då skulle jag aldrig tveka att gå till märkesvekstaden även att det kostar en slant.
En programuppdatering som kan innebära att motorn går snålare , eller att navigatorn får en bättre funktion exv.
Skulle det finnas en återkallning så fixas den direkt och jag vet att den blir utförd rätt.
Skulle något inträffa så finns möjligheten att märkesverkstaden tar kostnad och delar på "goodvill"
och sist men inte minst..vem vill köpa en bil som är 2-3 år men servad hos "Kalle runt hörnet" eller hemma i garaget hos en "hemmapulare" ?

Uppdaterat: 2011-09-07 14:33

Då skall man icke köpa Volvo för det innebär att de gör bilarna ännu jobbigare och dyrare att äga. Köp lettservade Dacia!

Kalle eller Anton som han heter runt hörnet är duktig på bilar.

Uppdaterat: 2011-09-07 23:15

märkes verkstan fuksar enligt uppdrag granskning.

det skulle anton aldrig göra.

Uppdaterat: 2011-09-07 23:17

anton runt hörnet är bilkunnig bättre än märkes verkstan

anton fusskar inte

Uppdaterat: 2011-09-07 23:46

Det är riktigt och jag drar heller inte alla verkstäder över en kam vilket jag också tycker att jag förtydligar.
Men som kund är det omöjligt att veta vilken verkstad som det går att lita på,vilket är oerhört dåligt.
När man betalar för en produkt skall man också kunna veta att man får det som avses och det kan man inte veta så länge det finns verkstäder som fuskar. ( tyvärr är fusket helt säkert mer utbrett än vad vi vågar att gissa på )
Tycker att det är på tiden att det görs ett nytt TV-program om fuskande verkstäder ...fast då i jätteformat då även Mekonomen mfl kontrolleras.
Felaktigheter skall kunna beläggas med dryga böter och krav på åtgjärder.
Det är mycket konstigt att det faktiskt finns någon som litar på sin verkstad efter allt som har framkommit under åren.

Om man inte kan lita på sin märkesverkstad....vem kan man då lita på?

Uppdaterat: 2011-09-09 12:52