Vi Bilägares forum

Volvo säljs - Bra för Volvo eller för Sverige?

Volvo säljs - Bra för Volvo eller för Sverige?

Det verkar som att försäljningen av Volvo går framåt, framstår som att Geely troligen kommer köpa Volvo. Geely som är känt för att inte respektera utländska patent och tillverka bilar som är livsfarliga, smutsiga och har en kvalite som är under all kritik.

Hur bra är det för Volvo? Jag tror det är bra för märket Volvo. Geely säger sig kunna tredubbla försäljningen av bilar. En helt ny marknad öppnar sig. Även en till fabrik i kina finns det planer på.

Men, risken för att förflytta tillverkningen gradvis ner till Kina är ju överhängande. Bra för Sverige? Knappast. Hur Svenskt känns Volvo om detta går igenom? Inte speciellt Svenskt. Ford har ju ägt Volvo länge men jag tror känslorna kring att ett Kinesiskt företag köper Volvo kommer göra att Volvo känns allt mer avlägset.

Konsortium (stavning) Jakob planerar att lägga ett bud på Volvo, jag hoppas på att dom köper Volvo. Tänk er om Koinsegg köper Saab och Konsortium Jakob köper Volvo. Då kanske både Saab & Volvo blir Svenskt (Saab dock delvis norskt) igen, det vore nåt!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det som heller inte är bra med att Kineser äger Volvo är att om Volvo går med vinst så är det Kineser som får pengarna gentemot om Svenskar ägde det. Ökad försäljning javisst! Men vem vinner på det? Skulle Volvo gå med förlust så tycker jag det verkar ganska naturligt att det är fabriken i Torslanda som åker först för det är ju billigare att tillverka bilar i Kina eller hur?

Jag tycker inte heller om kommunistlandet Kina på många sätt.

Uppdaterat: 2009-11-13 20:39

Vem som än tar över Volvo så måste det vara en kapitalstark ägere. Annars kan det gå som för Rover som togs över från BMW av ett brittiskt konsortium. Vi vet ju alla hur det gick!! Konkurs och så hamnade hela rasket i Kina i alla fall. Då är det nog bättre att kineserna tar över medan det fortfarande finns liv kvar i företaget. Man får ju inte glömma att Volvo fortfarande går med storförlust en ny ägare måste vara beredd att skjuta till en hel del pengar de närmaste åren. Tyvärr tror jag nog inta att Volvo RWD behöver oroa sig för att någon kommer att knycka någon vinst de närmaste åren i alla fall.

Uppdaterat: 2009-11-14 15:06

Jag tror att om Geely köper Volvo, kommer det som tidigare påpekats, att ge väldigt lite skattepengar till Sverige, vinsten kommer säkert att hamna i Kina.

Man kan jämföra med ägaren Ford. Där liksom i GMs ägande av Saab har man ingen aning om hur det verkliga förhållandet mellan vinst och förlust är.

Man kan anta att det är betydligt vettigare att flytta vinst till lågskatteländer och ta förlust i ett högskatteland som Sverige.

Sedan tror jag inte ett ögonblick på att man behåller tillverkning i Sverige.

Kanske till en början, men inom några år hamnar nog tillverkning i något europeiskt låglöneland och för den asiatiska marknaden i Kina.

Men jag har kanske fel, om några år är det kanske Sverige som är det europeiska låglönelandet.

Uppdaterat: 2009-11-15 11:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du Saabnisse. Vilken vinst? Vilka skattepengar? Volvo går just nu med förlust med ca. 1 miljard per år. Det är pengar en ny ägare vem det än är måste hosta upp annars går det för Volvo som det gick för Rover. Det verkar som Geely är Volvos enda hopp på kort sikt i alla fall. Nogon annan seriös köpare finns det ju inte så vitt jag vet. Det svenska konsortiet är nog bara en vacker önskedröm.

Uppdaterat: 2009-11-15 11:54

"Peter i Sydney".. Vinsten som jag tror är på väg. Volvo har enligt mig haft problem för att dom inte har haft små eller speciellt bränslesnåla bilar. Idag har dom ett stort utbud men ihop med den ekonomiska krisen kunde dom inte återhämta sig så snabbt. Försäljningen ökar just nu och framtiden ser ljusare ut. Skulle Volvo inte bli lönsamt så kommer Geely stänga fabriken i Torslanda det är jag säker på. Dom sa själva att "vi kommer nog ha kvar fabriken i Torslanda så länge Volvo är lönsamt". Det tolkar jag som att går dom med förlust av någon anledning så försvinner fabriken i Torslanda. Och då är det ju inte bara dom x-antal tusen arbetarna på fabriken som blir arbetslösa utan också alla underleverantörer hotas. Det står många jobb på spel.

Uppdaterat: 2009-11-15 15:51

Du har nog rätt i att Sverige närmar sig låglöneländer i Europa när det gäller personliga inkomster även om det finns åtskilliga länder där inkomsterna är mycket lägre.

Men för tillverkande industri är det inte ett låglöneland beroende på alla extra påslag som tillkommer.

Den totala kostnaden för en industriarbetare i Sverige och Tyskland skiljer sig inte så mycket även om det skiljer i lönekuvertet.

Däremot blir det avsevärt billigare att tillverka i Kina.

Uppdaterat: 2009-11-16 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan ju gå illa när Geely tar över Volvo men det behöver inte növändigtvis göra det. Övertagandet av Jaguar och Landrover av indiska Tata har ju vad jag förstår varit hittills mycket lyckat. Malaysiska Proton har ju ägt Lotus i flera år nu utan att lägga ner fabriken i England. Man har bara en liten monteringsfabrik i Malaysia för den inhemska marknaden. Det är ju helt klart att de beslut Geely fattar är affärsmässiga. Det är ju ingen välgörenhet det är frågan om. Och det verkar inte vettigt att köpa Volvo för att i princip lägga ner alla fefintliga tillgångar.

Uppdaterat: 2009-11-16 09:57

Nej, naturligtvis köper man inte Volvo för att lägga ber bef. anläggningar, men i takt med att nya modeller kommer så kan de placeras utanför Sverige och de bilar som säljs i Asien kommer säkert att tillverkas i Kina.

Även de bilar som eventuellt fortfarande kommer att tillverkas i Sverige kommer naturligtvis att innehålla väldigt mycket detaljer från kinesiska underleverantörer.

Och event beskattningsbar vinst kommer inte att hamna i Sverige!

Uppdaterat: 2009-11-16 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att biltillverkare bygger sina bilar på olika håll i världen är ju inte precis ovanligt. Samtliga Hondamodeller som säljs här i Australien tillverkas nu i Thailand. Alla VW utom Golf GTI kommer från Sydafrika. Endast Mercedes S-klass importeras från Tyskland. Resten kommer från Sydafrika och USA. Fords "europa modeller" kommer också från Sydafrika. Toyota Auris (Corolla) tillverkas i minst 5 olika länder. Så det är väl inte speciellt märkligt om även vissa Volvomodeller kommer att tillverkas utanför Sverige. Volvo har ju redan haft tillverkning i Belgien och Holland. Min Saab jag hade i Sverige var tillverkad i Finland. Att en eventuell vinst kommer att hamna i Kina får man kanske räkna med men det är i alla fall bättre än att gå i konkurs som Rover och alla arbetstillfällen försvinner.

Uppdaterat: 2009-11-16 14:24

Idag var det faktiskt en artikel i tidningen om Geelys eventuella köp av Volvo. Det är altså inte Geely som köper Volvo utan Geelys ägare det så vackert klingande The Zhejiang Holding Group. Geely och Volvo skulle då bli koncernsyskon men helt separata bolag. Enligt artikeln är Geely den mest teknikinriktade av de nya biltillverkarna i Kina. Geely kommer att börja säljas här i Australien nästa år och då kan man få nöjet att titta närmare på deras produkter. De ända kinesiska fordon som säljs här just nu är GVMs pickuper och dom är faktiskt betydligt bättre än väntat och ca. 50.000:- spänn billigare än en motsvarande "japansk" pickup. Dom har fått bra kritik i biltester. Hur bra dom är i långa loppet vet man ju inte än. I Sverige skulle dom säkert rosta sönder på nolltid men här har vi ju inga sådana problem. Enligt artikeln så betalade Ford 5 miljarder dollar för Volvo men säljer nu för 2 miljarder. En rejäl förlust altså. Men enligt Ford är affären dock långt ifrån klar än och det återstår en hel del förhandlingar.

Uppdaterat: 2009-11-18 11:50

Nu är det alltså klart, Volvo blir kinesiskt. Sverige har börjat bli riktigt otrevligt på sistone

Uppdaterat: 2009-12-23 14:00

Nja, det händer nog inte mycket på kort sikt, men ser man tio år framåt finns det nog inte mycket kvar av Volvo i Sverige.Vi kan ju jämföra med Ericsson som tillverkade praktiskt taget alla sina telefoner i Sverige för tio år sedan och nu görs de i Kina.

De Volvo som är avsedda för försäljning i Europa kommer säkert att tillverkas i något låglöne/lågskatteland, men vem vet, det kanske är Sverige som är det då!

Uppdaterat: 2009-12-23 15:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tittar man på Japan, så på deras bilmässor framför allt i lågkonjuktur så tillåter man bara Japanska märken att vara där för att gynna deras egna tillverkare. Hur många kör annat än Japanskt i Japan? Inte många haha. Jämför det med vi i Sverige som ska vara så himla duktiga och köpa ett utländskt märke tex Japanskt mest för att vi ska för ingen kan väll påstå att Toyota tex är speciellt roliga eller snygga som dessutom har usla rostskydd som inte är anpassade för vårt klimt ens, så jäv** löjligt.

Hur bra har detta gått för oss nu i Sverige med mentaliteten som finns här???? Nu har båda våra bilmärken stupat till fördel för Kina & Japan som exempel och alla jobb gått förlorade. Koinsegg är kvar som enda Svenska biltillverkare, sorgligt.

Detta här stör mig något så oehört

Uppdaterat: 2009-12-23 16:17

Givetvis har du rätt.

Det finns nog inget annat biltillverkande land i Europa, eller kanske i hela världen, som stöder sina egna märken så dåligt som vi i Sverige.

Många anser att det är för att det har tillverkats fel bilar. Men de glömmer att de bilar som tillverkats här oftast är utprovade för att passa svenska förhållanden med ofta långa körsträckor och i ett svårt klimat.

Jag tror att det många gånger, kanske inte alltid, är bättre att köpa en beg Saab eller Volvo framför någon liten asiatisk bil i samma prisläge.

Uppdaterat: 2009-12-23 17:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, jag är inte övertygat gällande kvalitén på SAAB bilar, må vara roliga att köra men där slutar nog känslan hos för min del. Mitt tidigare liv som bilmek, fast det är ju 20 år sedan men det sa mig att SAAB är lite bakvänt och kanske inte helt välgjort, mer "teknik-tänk" än kvalité kändes det som.

Jag kör en VW Passat -00 med 45000 på mätaren .. Allt funkar och den känns ff som en relativt "ny bil" ... Min förra bil var också en Passat med motsvarande mätarställning .. som jag tyvärr vände upp o ner på en nyårsaftons-morgon för 2 år sedan, det var en 97 eller 98 års modell. Jag fick 35000 kr av försäkringen och kunde köpa min nuvarande med ett tillägg av ett fåtal tusenlappar.

Jag har även en VW Golf årsmodell 96 med 20000 mil på mätaren, som förvisso har en del rostskador i alla skärmkanter .. men därutöver är helt felfri .... allt, inklusive ac'n fungerar ..

Jag tror inte jag skulle stå mig så väl i min fordonspark om jag valt SAAB. Vem köper en SAAB med 45000 på mätaren ?

VW/Audi gör absolut bilar som passar vårt klimat ... och de gör det nog, betydligt bättre än SAAB, SAAB rostar nå't så bedrövligt och det gäller alla ännu kända årsmodeller som hittills utsatts för vårt klimat. Volvo har nog mera jämförbar kvalité mot VAG .... men tyvärr ... Volvo har en stämpel ... # TRÅKIG # i mitt tycke i varje fall ..

Jag har i övrigt ytterligare en kusin i VAG familjen .. en Porsche 944 från mitten av 80 talet med 20000 mil på mätaren. Kvalitén ska inte, kan inte jämföras med Svenskbyggda bilar.

Jag köpte nyligen en Mitsubishi Galant GTi -92a, för 5000 kr till min son som första-bil, ganska imponerande kärra faktiskt (den är trots allt, i stort sett lika gammal som sonen men har 150 hk med ett skönt vinande ljud på högvarv och med tanke på grabben själv, både kroppsligen och mentalt går på tomgång ända fram tills sen förmiddag :) ) ... fast den har bara 15000 på mätaren .. men den är nästan rostfri vilket jag inte förväntar mig av en japan-bil (första Japanska bilen som står registrerad i mitt namn).

Jag är inte övertygat om berättigandet av statligt stöd till Svensk bilindustri ... jag har lite svårt att förstå varför jag ska betala (via skatten) till bilar jag inte vill ha ... inte ens har råd med.

Uppdaterat: 2009-12-23 22:19
Citat:

[b]av:[/b] leifer

Nej vad som så märks mest är svenskars hyllande av det tyska och självkritik mot det egna. Deutschland über alles, dyrkandet av tyskland går aldrig ur svensken. Bmw, Mercedes, Audi....

Jag tror inte SAABs överlevnadsproblem beror på ursprungsland. Om SAAB bilar numera inte rostar återstår att se, när de är runt 10 år ... I det segmentet jag köper och brukar bilar, alltså begagnade, har mina Passater varit synnerligen snälla mot mej. I övrigt var min 97/98;a också galvat, och rostfri då den slutade sina dagar 9 år gammal. Överlag är det, för mej ointressant var mina konsumtionsvaror tillverkas ... jag försöker bara få valuta för mina surt förvärvade pengar, alltså är jag helt anpassad till ett liv i marknadsekonomi :)

Volvo står sig väl starkare som premiumbil. Har ju också en gammal stämpel som robust och "säker". För att referera till trådens rubrik så spelar det väl ingen roll vem som äger Volvo? Det vill väl alltid vara någon som vill tjäna pengar. Samma sak med SAAB för den delen ... Vill vi absolut tillverka bilar i Sverige måste vi tillverka dom så att världen vill och kan köpa dom, för den egna marknaden är för liten och dessutom utsatt för hård konkurrens. Kan vi det?

Vi kan vara stolta över vår historia som ett duktigt folk .. men världen har förändrats, så även vi, vi har kanske blivit för dyra som hantverkare? Eller aktieutdelnings-kraven för höga, vad vet jag?. Jag frågar mej dock, varför tycks inte allvärldens bilfabrikanter ha samma bekymmer som SAAB. Senaste fallet var väl Rover ...

Nu är det jul, en vit jul för ovanlighetens skull (ovanligt i Skåne alltså). God jul på Er alla ...

Uppdaterat: 2009-12-24 10:44

"Vill vi absolut tillverka bilar i Sverige..."

Vilka vi?

Vi svenskar har väl liten möjlighet att bestämma var kineserna ska tillverka sina bilar!

Tror du verkligen att kineserna tänker fortsätta att tillverka bilar i ett högskatteland som Sverige.

Det kommer att pågå under en begränsad tid, men naturligtvis blir det mer och mer i Kina.

Uppdaterat: 2009-12-24 11:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu handlar ju den tråden inte om Saab utan om Volvo, men som ett svar på varför inte alla världens bilfabriker har samma bekymmer som Saab kan man ju enkelt konstatera att alla inte ägs av GM.

GM sitter ju fortfarande i en besvärlig finansiell knipa och styrs ju för närvarande av amerikanska staten.

GM har i praktiken aldrig satsat på Saab mer än att man försökt få tag på teknikkunnandet.

För ganska exakt ett år sedan var Volvo i en väldig ekonomisk knipa, delvis för att ägaren Ford satt i samma sits som GM.

Men Ford har i motsats till GM satsat på Volvo och låtit dem ta fram nya modeller i samarbete och om man tänker på alla gemensamma tekniklösningar i Fords och Volvos motsvarande modeller blir man lite förvånad över att inte Ford har samma rädsla för kinesiskt plagiat som GM har när det gäller försäljning av Saab.

Kan det vara så att det är amerikanska staten som förhindrar GM att sälja Saab medan Ford själva får bestämma.

Uppdaterat: 2009-12-30 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan nog ligga en del i det ... att Ford ägs av företagare och GM av en stat ..

Det verkar i varje fall vara ett problem för GM att det fanns Ryssar med i det senaste budet. Jag, utan att ha minsta inblick i farorna, kan bara tycka att det är fruktansvärt synd. Har rest en del i världen och så även i Ryssland .. Där skulle man verkligen behöva bygga "bättre" bilar ... Ryssarna själva ratar de inhemska och importerar begagnade från Japan .. med det problemet att ratten sitter på fel sida :o)

Uppdaterat: 2010-01-02 18:40
Citat:

[b]av:[/b] leifer

"

1. Världens högsta skatter på arbete och företag.

2. Kina håller ner sin valuta (den är undervärderad).

3. En av världens minsta inhemska marknader.

4. På väg mot världens högsta el-priser "för miljön"?

Du Leifer ...

1. Nänä, rent skitsnack med världens högsta skatter på arbete och företag. Det är en ren myt och har alltid varit! Jag har mitt ursprung i ett annat land än Sverige och har mina syskon där. Redan där finns ett betydligt högtre skattetryck än här och jag vägrar tro på att ... det enda "andra land" där jag har insikt i frågan är det enda land som har högre skattetryck än Sverige ... såna tillfälligheter tror jag bara inte på. Så vi är troligen inte ens det näst-mest skattetyngda landet ... Det tror i varje fall inte jag på !

2. Kinas ekonomi vet vi inte mycket om, inte jag iaf ... men nästan alla är urfattiga ... En ny revolt lär komma om de inte gör något snabbt ...

3. Sverige är ett litet land, befolkningsmässigt alltså. Ja, vi är en liten marknad i världen.

4. El-priserna styrs av ett litet fåtal aktörer ... som jag inte tror tänker så mycket på miljö .. utan mest på pengar. Helt nyligen betalade vi 14 kr /kwh .... under ett par timmar. Överlåter det åt dej att räkna ut vad det kostade att hålla el-elementet varmt just de timmarna ... men det har inget med miljötänket att göra.

Uppdaterat: 2010-01-02 19:09
Citat:

[b]av:[/b] saabnisse

"Vill vi absolut tillverka bilar i Sverige..."

Vilka vi?

Vi svenskar har väl liten möjlighet att bestämma var kineserna ska tillverka sina bilar!

Tror du verkligen att kineserna tänker fortsätta att tillverka bilar i ett högskatteland som Sverige.

Det kommer att pågå under en begränsad tid, men naturligtvis blir det mer och mer i Kina.

Vill vi absolut tillverka bilar i Sverige måste det tydligen ske med skattemedel ... och det är väl ändå helt uppåt väggarna.

Nej, Kina vill nog inte betala våra löner ... Vi måste nog, i det långa loppet syssla med något annat skulle jag tro ...

Uppdaterat: 2010-01-02 19:24

Det här uttalandet från Geelys vd stärker tyvärr mina misstankar om att Volvo försvinner från Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid.

" [b]Gui Sheng Yue[/b] ska på en pressträff på nyårsafton ha sagt att "det slutliga målet" är att införa Volvo PV i börsnoterade Geely Automobile, uppger Reuters och AFP"

Hela artikeln finns här:

[url=http://www.dagensps.se/artiklar/2010/01/02/89666243/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2010/01/02/66895923/index.xml]http://www.dagensps.se/artiklar/2010/01/02/89666243/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2010/01/02/66895923/index.xml[/url]

Uppdaterat: 2010-01-03 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu verkar det som att Ford eventuellt ska behålla Volvo. Kollade på nyheterna precis och inom Ford är det många som vill behålla Volvo bla Fords finanschef.

Uppdaterat: 2010-03-02 19:50

Men idag säger samma chef att köpet ska vara genomfört under mars

Volvo har sålt bra under februari och det kan vara anledningen till rykten för att trissa upp priset.

Men det vore väl konstigt om inte priset redan skulle vara satt.

Sedan har Ford sålt ännu bättre och har nu passerat GM i antal sålda enheter.

Uppdaterat: 2010-03-03 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det tror jag också, tyvärr.

Fords europachef Fleming talade just om att det inte finns några hinder förutom kinesiska regeringens klartecken till att Geely köper Volvo.

Uppdaterat: 2010-03-03 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, säkert kommer de bilar som ska säljas i Europa även att tillverkas i Europa, men med betydligt fler kinesiska delar än tidigare.

Nedläggningen i Gent och Sverige går nog inte så fort, men man kommer säkert att bygga upp tillverkningsfabriker i något europeiskt lågprisland som t.ex. Hyundai, Kia och Toyota gjort.

Uppdaterat: 2010-03-04 14:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre