I Kina betraktas inte Volvo som ett kinesiskt bilmärke, men det gör vi väl inte i Sverige heller?
http://www.dagensps.se/artiklar/2012/03/05/90055025/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2012/03/05/87187394/index.xml
Men vad är det som bestämmer nationalitet för ett bilmärke, tillverkningsland eller ägarland?
Kommentarer
För det mesta så är det ägarland som avgör bilens nationalitet t.ex. Toyota Auris och Honda Civic brukar räknas som "japanare" trots att de tillverkas i Storbritannien.
Motsatsen finns ju också t.ex. Ford Focus räknas ju sällan som amerikanare här i Sverige, trots att bilmärket är amerikanskt.
Jo men då borde ju Volvo anses vara kinesiskt!
Eller?
En klurigare fråga gäller i så fall IKEA. Inget tillverkas i Sverige, inga företagsvinster skattas i Sverige, Kamprad och hans ägarstiftelser finns inte i Sverige.
Ändå är hela affärsidén att vara så svenskt det bara går.
Hyundai i30 och Kia Ceed är utvecklade av tyskar i Rüsselsheim samt tillverkade i Slovakien och Tjeckien, ändå räknas dessa bilar som "koreaner".
Det är inte helt enkelt ibland.
Hahaha....
Och vart hör en Volvo som är tillverkad i Gent?
Det är väl på något sätt ursprunget som styr, även om ägarförhållanden och tillverkningsorter ändrats, Jaguar är ju numera indiskt, Lamborghini tyskt, Rolls-Royce tyskt, fast Chevrolet koreanskt (delvis), Saab mexikanskt (en del av dem).
Fast det sitter franska motorer i japanare, japanska växellådor i tyska bilar, italienska motorer i amerikanare, tyska elsystem i fransmän.
Rörigt, minst sagt.
Vad var frågan? Jo, Volvo är nog fortfarande en svensk bil, även om bara vissa modeller görs här.
Va kul, då åker jag fortfarande mest svenskt, bil från Trollhättan, motor från Södertälje, växellåda från Japan, bakaxel från Tyskland, däck från Frankrike (tidigare Italien).
Man är verkligen internationell. :0)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.