Vi Bilägares forum

Vinterdäck

Vinterdäck

Varför byter inte bilisterna till vinterdäck i tid nu när kylan har kommit?
tycker dom det är fördyrt att slita på vinterdäcken?
Det måste vara dyrare att besöka plåtvekstan! vilket en del får göra eller???

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jadu ! Man kan fundera varför vissa idioter har körkort ibland !!! Var en seriekrock med 10 bilar inblandade utanför Kungsgården i fredags ett par mil bort från där jag bor . Hoppas att alla åker dit för vårdslöshet i trafik och får böter ! Då kanske folk lär sig att det kostar mer än det smakar att vänta med vinterdäcken och att dom lär sig att vintertid håller man avstånd och anpassar farten efter väglaget .

Uppdaterat: 2008-11-02 11:49

Leifer ! Visst är det så ! MEN du är fortfarande skyldig att anpassa farten efter väglaget .

[Edited on 2008-11-02]

Uppdaterat: 2008-11-02 14:12

Men det står faktiskt i Vägtrafikförordningen, att hastigheten ska anpassas efter omständigheterna!
Att det står 90 innebär ju inte att man måste hålla 90, det är nog detta som en del missat.
Jag hade en diskussion med en yrkeschaufför ang, en bilist som kört av vägen i en kurva och där jag påstod att han kört för fort.
Det var en 70-väg och det fanns inte en chans att klara den kurvan i 70 om man inte var en väldigt duktig rallyförare och det var inte den här killen.
Yrkeschauffören ansåg att felet var VV, står det 70 ska man kunna hålla 70 överallt!
Snacka om trångsynthet.
Men han är inte ensam om den åsikten.

Uppdaterat: 2008-11-03 10:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problem med avsaknad av "vägvett" helt klart.

Det sorgliga är att de som verkligen kör efter sin förmåga och utrustar sig med det som behövs (däck, varningstriangel, första hjälpen etc.) ofta blir drabbade av de andra idioterna och inblandade i de olyckor och jobbiga situationer som de förorsakar.

Men något recept för hur vi får bukt med det har jag inte. Men om jag vore president över Sverige så hade nog allt löst sig..... :D

Uppdaterat: 2008-11-03 17:41

VA !!?? Ska det bli vinter i år också ???? Det va det jä***gaste.....:P

Uppdaterat: 2008-11-04 17:03

Fel att folk håller 90 om det är 90 skyltat ,de håller över 90 rättning i ledet!

Uppdaterat: 2008-11-05 21:27