Börjar bli dags att titta efter vinterdäck men det är en djungel där ute, dimensionen jag ska ha är 215/60/16, har redan köpt fälgar. Dubb eller inte dubb är ju den stora knäckfrågan har haft odubbat två säsonger men inte varit helt nöjd så det lutar mer åt dubbat. Vill inte gärna betala mer än 1400:- per däck, så kom med förslag på däckfabrikat samt vart man kan inhandla dessa!
Vilket vinterdäck ska jag välja?
Uppdaterat: 2011-09-17 21:50
Kommentarer
Däcken anser jag vara en mycket viktig del av bilen. Jag läser alla däcktester jag kommer åt. Jämför och funderar. Hos däckhandlaren köper jag dock nästan alltid Michelin oavsett vart dom placerat sig i testerna. Detta eftersom jag litar på dem och har aldrig blivit besviken varken på grepp livslängd eller rullegenskaper. Så kan det också bli!
Jag kör mest landsväg och oftast på rena eller väl underhållna motorvägar, alltså ren asfalt.
Trots det kör jag bara med väl dubbade däck.
Ibland tvingas jag köra på dåligt plogade, hala, småvägar på vischan och där kommer man inte fram med friktionsdäck.
Men det skiljer avsevärt mellan däcksfabrikat.
Första omgången på den här bilen blev Gislaved Nordfrost.
Inget dåligt däck egentligen bortsett från att upp till hälften av dubbarna försvann efter första vintern!
Detta trots försiktig inkörning,
Gummigubben påstod att det var vanligt på de däcken i kombination med motorstark bil.
Nästa säsong lade jag på Michelin på drivhjulen och där satt alla dubbar kvar efter säsongen.
Nu sitter alltså Michelin fram och Gislaved bak, där behåller de dubben.
Finns 3 att välja mellan om man ska gå efter Teknikens världs nyaste test: Continental ContiIceContact, Michelin X-ice North, och Nokian Hakkapeliitta 7.
Däcket som presterar bäst på vinterväglag är nog ContiIceContact, men sen är det en annan femma hur det presterar på barmark.
Alla 3 däck är bra dubbdäck.
Jag har faktiskt nyss beställt ContiIceContact däck eftersom jag värderar egenskaperna vid vinterväglag högst.
Jag funderar faktiskt på Nokias europeiska dubbfria däck.
Här runt Göteborg är det ju mest regn och slask på vintern och Nordiska dubb eller dubbfria däck är ju usla på vatten/slaskplaning. Jag tror det europeiska är en bra avvägning mellan vinter och barmarksegenskaper.
Har de tre senaste åren kört på det enligt Teknikens värld absolut sämsta europeiska vinterdäcket Bridgestone och det har fungerat väldigt bra tom på is.
Hakkapeliitta 7 är bra men jag tror inte att det är bättre än ContiIceContact.
Vinterdäcktestet 2011 teknikens värld:
|Conti| Broms is: 20. Broms snö: 20. Vägegenskaper is: 18. Vägegenskaper snö: 20
|X-ice North| Broms is: 20. Broms snö: 20. Vägegenskaper is: 16. Vägegenskaper snö: 16.
|Hakka 7| Broms is: 20. Broms snö: 20. Vägegenskaper is: 14. Vägegenskaper snö: 16
Det skumma är att Hakka 7 har vunnit över Conti överallt förutom i teknikens värld. Hakka 7 har också vunnit i ryska och finska motortidningar.
Även i förra årets TV test vann Conti över Hakka.
TV är tidningen som jag har störst förtroende för så det blir extra förvirrande för mig när Hakka vinner överallt förutom i TV.
Håller med om att de lägger alldeles för stor vikt på barmarks egenskaperna.
Därför tittade jag knappt alls på barmarks poängen utan bara på snö och is poängen.
Verkar som att du tänker på märkena generellt? Jag tycker det är dumt att generalisera märken så, man måste kolla på de specifika modellerna, det kan skilja mycket mellan olika modeller inom samma märke.
Och vad är det de testar?
Jo nya däck varje säsong.
Hur många bilägare, förutom yrkesförare som kör väldigt långt byter däck till nya inför varje säsong?
Jag skulle vilja se ett test där man kollade alla dessa förträffliga däck mot varandra efter t.ex. 2000 mil.
Håller med.
Håller fullständigt med om det Saabnisse men ett sånt jämförelsetest ser man tyvärr aldrig!
Tycker det är otroligt svårt att välja typ av däck, ena dagaen så tänker jag dubb och andra friktion... För numera så vet man inte hur Stockhoms vintern kommer vara och det gör saken ännu svårare.
Håller med dig leifer....
Hur fan ska man kunna välja däck efter alla dessa underlag, den stora fråga i höst är dubb eller friktion?
Jag vill ändå se en jämförelse med begagnade däck eftersom det är detta de flesta använder.
leifer
Jo att Hornsgatan är dubbförbud är också något jag tänker på, kör inte heller där så ofta men jobbigt när man ska göra det och har dubb... Snart så kommer nog flera vägar bli förbud med dubbar, skulle tro att det blir Sveavägen då och den vägen kör man oftare på!
Kommer nog satsa på friktionsdäck denna vinter och se hur det går, kommer nog bli Continental däcken som vann Teknikens värds däcktest.
Vad kör du för friktionsdäck? har även funderat på Nokias nordiska friktion men verkar inte vara lika bra numera som förr...
Jag köpte Nokias nordiska, de var ju helt ok i testen. Lite förvånad när de var 3000:- billigare på nätet mot alla våra lokala handlare.
Jag funderar att köpa Continental friktionsdäcken som vann i Teknikensvärds däcktest eller så kan det även bli Nokias hakkapelitta R för dom brukar ju vara väldigt bra, fick dock inte så jättebra betyg i TV:s test denna gång men tror på dom ändå.
Kan även tillägga att ska ha lite is i magen och vänta och se hur Friktionstestet går i Vibilägare, sen så får man se hur det går där... Men av någon annledning så känns det som att dom är bättre testerna i Teknikensvärd för hos Vibilägare så vinner alltid Nokian däcken, kan det bero på att dom gör testerna hos Nokias testcenter?
Tidningars tester visar på lite olika resultat för de testar på olika vägar, olika förhållanden, med olika bilar och andra dimensioner, och i olika temperaturer, och de har även lite olika kriterier för hur däcken bedöms. Plus att däcken i sig är lite olika exemplar från exemplar. Bra att läsa flera tester med andra ord. Vi Bilägare, Auto motor, och Teknikens Värld gör alla kompetenta test som är värda att läsa.
Jag kör på Michelin X-Ice, dubbfritt. Teknikens värld ogillar det däcket, men Auto motor och Vi Bilägare uppskattar det. Fungerar utmärkt på barmark, i torrt och vått. Tar mig även bra fram i snö. Någon skrev ovan att dubbfritt inte fungerar på oplogade vägar ute på vischan... jag bor på landet, ja ute på vischan, och har kört två säsonger med detta dubbfria däck, på oplogade vägar där sandningen sker ytterst sporadiskt om den sker överhuvudtaget. Och det har fungerat bra! Det är klart man kan inte blåsa igenom i full fart, men kör man inte rally i skogen så fungerar dubbfritt även under dessa förhållanden. Men visst ger dubbdäck en extra säkerhetsmarginal på blankis. I snö spelar det ingen roll.
Michelin har längst hållbarhet för dubbdäcken, dubben sitter kvar.
Pirelli gör bland det bästa dubbdäcket och är det mest prisvärda, men de har ojämn kvalitet på dubben.
Goodyears dubbfria är bättre än deras dubbdäck.
Michelin utvecklar sina däck i norden, de har egen testbana och testutrustning i finska Ivalo. Och deras kompetens är knappast sämre än Nokia, däremot gör de andra prioriteringar - varav lång livslängd och lågt rullmotstånd är viktigt. Michelins dubbfria är inte lika mjukt som Nokias på barmark, men Nokia har skarpare grepp på is och snö.
Ett intressant däck till bra pris är Marangoni 4Ice, det är ett italienskt märke som har tagit hjälp av Nokian för detta dubbdäck. Det är alltså utvecklat på Nokians testbanor med deras tekniker och mätutrustning. Mönstret är en variant på ett äldre Michelin-mönster. Säkert inte lika bra som Nokian, men ett intressant budgetval.
Ett annat intressant däck är BF Goodrich, de ägs ju av Michelin och BF Goodrichs dubbdäck är nästan lika bra som Michelins eget - lika bra på snö och is men mer bullrigt och med sämre komfort på barmark, och har ett lägre pris. Helt klart intressant val!
Annat intressant är att Gislaveds äldre konstruktioner av dubbdäck säljs under namnen Semperit och General Tire. Så vill man köpa en tidigare testvinnare till bra pris, så leta på Semperit eller General Tire.
Nokian säljer sina äldre dubbdäck under namnet Nordman. Nordman 4 är samma som Hakka 4 (som har utgått ur Nokians sortiment). Fortfarande ett bra däck, och nu till ett bra pris.
Goodyear gör samma sak. Deras tidigare generation av dubbdäck säljs som Dunlop SP Ice.
Det kan vara värt att titta på dem.
Jag vill också påpeka att däck som fungerar bra i Kanada ofta fungerar bra i Sverige. Kanada har t o m ett tuffare vinterklimat än Sverige. Och de får köra på dubbdäck. Kan vara intressant läsa däcktester från Kanada... Ofta är det samma dubbdäck som säljs där som säljs här.
Det Kanada inte har, är spelet kring nollan som Sverige ofta har, eller hade. Dvs, lite plus, lite minus, och mycket blankis. Nu har vi ju haft två tuffa vintrar i rad så detta nollgraders-problem har flyttats söderut till Skåne. Vi får se hur vintern blir i år, det vet vi ju inte! Det är ju det som är problemet... vi har ingen susning innan... Det kan bli lika tufft som förra året, men det kan också bli en mild och snöfattig vinter med mycket barmark och slask.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.