Vill ha en krocksäker (5 stjärnor), driftsäker och komfortabel familjebil för under 100.000:- Dessa är mina finalister:
Volvo V70N
Saab 9-5 Kombi
Saab 9-3 Sportkombi
Toyota Avensis Kombi
Vilken tycker ni med kanske egen erfarenhet passar bäst in på mina önskemål?
Kommentarer
Saab skulle jag inte köpa... Läst att det är dåligt med reservdelar!
Om du lägger till 20-30 tusen så skulle jag nog köpa en Skoda octavia dock bara 4 stjärnor i EuroNcap men väldigt mkt bil för pengarna.
Att det skulle vara dåligt med reservdelar till Saab måste jag undersöka. När det gäller Octavian har jag haft den som alternativ men det som talar emot den är krocksäkerheten och kanske att den känns lite för tråkig. Tack för svaret!
Kolla på Opel Insignia där får du verkligen mkt bil för pengarna, bra komfort och säker! Min kusin har just köpt en och han är supernöjd med bilen, fick en 2010 bensinare för 139.000 och det är bra mkt bil för pengarna.
Ingen av finalisterna är i min mening några dåliga val, även om 9'3:an känns liten i jämförelse.
Jag säger: gå på känsla. Kan ibland betyda katastrof, men i det här fallet ser jag inga mörka moln i horisonten. Det är trots allt du som ska leva med bilen.
Tyvärr är Insignian för dyr. Jag började med bil för 70.000:- och har nu sträckt mig till maxgränsen 100.000:-. Mitt resonemang när det gäller de olika valen är följande:
Saab 9-5 Kombi =Krocksäker, hög komfort. Minus funnits med sedan -98 och driftsäkerheten?
Saab 9-3 Kombi = Samman som ovan. Minus utrymmen?
Toyota Avensis = Driftsäker, krocksäker. Minus Bullrig och sämre komfort
Volvo V70 = "Säkert" köp, bra andrahandsvärde. Minus tråkig?
Klart man inte hittar en bil utan minus men jag hoppas det finns medlemmar i forumet som äger någon av dessa bilar eller är kunnig och kan ge mig hjälp.
Jag åker mest V70 och 9-5 och där är ju 9-5 helt klart trevligast.
9-3 kör jag någon gång och den är faktiskt rymligare än man kan tro.
Avensis har jag bara haft som hyrbilar och det är som du skriver inte den bästa komforten, men den har ju ett gott anseende hos de flesta ägarna (dock inte alla :-)
Tittar man på vad som man kan få i den prisklass du nämner är det nog ingen som slår 9-5, men köp en från årsmodell -05 eller senare eller förvissa dig om att den har modifierad vevhusventilation.
Det fina med Saab är ju också att den har kamkedja som håller väldigt länge om man inte fuskat med oljan.
När det gäller delar är det riktigt att det varit brist på en del, men dels har inte Saab Parts gått i konkurs, dels finns det oerhört mycket begagnat.
Men faktum är att det varit lev.tid på vissa delar till V70 också.
Men oavsett vad du köper, kolla serviceboken!
Gå in på bytbil.com och sätt att priset upp till 100.000 och så kollar du på "alla bilar" då ser du exakt vad du får för bilar, för det finns märken/modeller man glömmer bort.
www.bytbil.com
Det är ganska märkligt att det dåliga andrahandsvärde som det talas om när det gäller Saab inte verkar slå igenom när man ska köpa en?
Stort tack för informationen! Jag ska klicka in på bytbil.com och undersöka.
Väldigt viktigt är ju att du sitter bra och där är ju Saab och Volvo i särklass i det här prisläget.
Men det är också viktigt att bilen går hyfsat tyst men det kan bero på däcken.
Vi hade Pirelli 6000 på ett par Saabar och de väsnades verkligen.
Däcken byttes innan de var halvslitna och monterades på en Citroënbuss, men den gick tyst!
Men kom ihåg att det viktigaste är ju att just du och din familj trivs med bilen.
Jag hörde just på radions nyheter att det kan vara svårt att få tag på vissa reservdelar till Saab.
I vissa fall kan det nog vara riktigt, men det finns ju en hel del på beg.marknaden, men man blir lite fundersam när man drar upp exempel som torkarblad och stötdämpare.
Dessa är ju inga speciella Saabdelar utan finns ju på många andra bilar också.
Men oavsett vilken bil du köper ska du se till att få tre månaders garanti, det kan vara värdefullt.
På tal om att söka bil: kolla även på blocket, där både privata och företag annonserar, jämför med bytbil och titta också hur länge bilarna varit till salu.
Det kan vara rejäl prutmån, särskilt om du inte byter in någon bil.
9-5 är omtyckt av sina ägare, jag gillar den personligen inte p ga designen, men är säkert en bra bil. Lite oroväckande dock om det där med reservdelar, men.. kan det verkligen vara något större problem? Det är ju en väldigt vanlig bil, slitgrejor måste ju tillverkas i många år framöver.
Nu vet jag inte hur många barn trådskaparen har, men V70 är mig veterligen den enda av finalisterna som har 3 riktiga platser i baksätet.
Det måste ju finnas tusentals saabar i landet och att det skulle vara brist på reservdelar låter märkligt. Saab Parts har inte kursat och det måste finnas stora pengar att tjäna på att fortsätta tillverkningen.
I nuläget har jag ett barn på 14 månader men inom två år är chansen/risken stor att det bli ytterligare ett barn:)
När det gäller Volvo V70 tycker absolut inte att det är något fel på bilen men det känns lite för safe och tråkigt. Har alltid haft en förkärlek till Saab men har aldrig ägt någon. Har alltid varit skraj för kvalitén. Har i nuläget en V70 -99 som rullat 26 tusen, en bra bil men den känns lite gammal och omodern.
Det är en seglivad myt att V70 skulle vara rymlig i baksätet.
Det är ingen av dessa bilar, ska man åka tre vuxna bak blir det trångt.
Det var skillnad när det gällde 940 och 9000, de var rymliga i baksätet!
V70 gen1, var rymligare, men den som ligger i det önskade prisläget är ju en från mitten av 2000-talet och den är trängre än 9-5.
Den har också sämre insteg genom den idiotiskt nerdragna dörrlinjen fram, något som blir allt vanligare.
9-5 ger ju med sin gammalmodiga raka taklinje betydligt bekvämare insteg.
Men det här är ju något man måste prova själv.
Min bror hade en 9-5 kombi, bytte till en V70 och nu bytte han till en ny 9-5 sedan.
Att han valde V70 förra gången var enbart för att hans 3 barn skulle sitta i baksätet, det var 3 ordentliga sittplatser i baksätet till skillnad från den gamla 9-5 kombin. Nu har den ena ungen vuxit upp och skaffat egen bil och då bytte han till en ny 9-5 sedan.
Jag kommer nog att ta med familjen till en återförsäljare och titta på en 9-5. Har läst på mig ganska mkt angående bilen och har nästan bara läst bra kritik om den senare 9-5:orna. Mycket bil för pengarna enligt de flesta.
Den största skillnaden av just de egenskaper du efterfrågar mellan dessa bilar ligger i Driftsäkerheten där Avensis ligger klart bäst till.
I krocksäkerhet skiljer inte så mycket mellan bilarna även om Avensis utöver de övrigas säkerhets-utrustning har knäkrockkudde och har utsetts som snäppet säkrare i verkliga olyckor tre år i rad nu så är alla dessa bland de allra säkraste du kan åka.
Saab och Volvo brukar ju anses ha väldigt bra stolar vilket kan vara en fördel om du nu inte skulle uthärda Avensis stolar, den övriga komforten är det inte särskillt stor skillnad på eller innerutrymmerna förutom 9-3 då som har klart trängre baksäte än de andra du räknar upp. Kan tillägga att Avensis blev bättre ljudisolerad för "Svensk asfalt" någon gång -04 och de som tyckte sina tidiga -03:or var bullriga erbjöds bygga om bilarna gratis av Toyota men av alla vi servat vet jag bara om en -03:a som klagade på detta och fick sin bil ombyggd, men köper man en från mitten av -04 så ska den ha den "uppgraderingen".
Saabs dåliga andrahandsvärde gör att du förmodligen kan få en nyare bil för samma pengar som Volvo/Toyota men räkna även med att den kan vara mer svårsåld även den dagen du ska sälja den om du nu ska det och då är det i stället en nackdel.
Angående reservdelar så kan jag bekräfta att det är svårt att få tag i vissa reservdelar och vi har på mitt jobb väntat i flera månader (över ett halvår på en del hitills) på vissa Saab-delar som därmed även verkar bli rensat och svårt att få tag i på skrotarna så visst är det en nackdel och det kan det bli tråkigt om man får fel på bilen.
Annars tycker jag nästan V70 är sämre kvalitétsmässigt om vi ska jämföra den med Saab 9-5, det är betydligt sämre framvagnar på V70 tex samt inte alls ovanligt med dåliga hjullager, bromsslangar, dåliga länkarmsbussningar, spindelleder och en hel del annat som elektronik-strul m.m som kan kosta pengar medans Avensis är klart mycket bättre på dessa punkter.
Det du ska se upp med om du tittar på en 9-5, förutom modifieringen av vevhusventilationen och att den alltid gått på rätt olja, är bakvagnen som vi skrivit om här på en annan tråd.
Kolla bakdäcken, om de främre länkarmsbussningarna är dåliga blir hjulinställningen fel och det kan man se på små (som en femkrona) gropar runt om i slitbanans yttre del.
Det otrevliga är att dessa gropar väsnas och man kan få byta däcken.
Det är absolut en fördel om du kan få en kontroll av hjulinställningen och även om du kan visuellt kolla bussningarna om de är bytta.
De nya bussningarna, Powerflex, av polyuretan ska vara blå eller lila.
Det är ingen större kostnad att byta bussningarna kostar ca 600:- paret (och är inte restnoterade) och arbetet tar någon timme om du inte gör det själv.
I övrigt har det inte varit något mer än att en givare för nivåregleringen till xenonlamporna har börjat trassla (ganska vanligt på många bilar) det har inte hunnit fixats än (och den är restnoterad).
När det gäller V70 har det, som Hanzzon skriver, varit trassel just med hjullager, före 9000 mil (!), men för övrigt tror jag inte det varit något,, men framvagnen är ju känd som en svag punkt.
Just hjullager på Volvo verkar vara dåliga jag känner till två S80 och en XC60 bland mina bekanta som bytt tidigt, en S80 tre gånger på 10000mil.
När det gäller Avensis är det säkert en bra och bekymmerslös bil, de flesta ägare (förutom min granne) är ju nöjda med dem.
Men personligen gillar jag den inget vidare, jag sitter inte bra i den, men det är ju individuellt.
Det är bara att prova.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.