Är det korrekt, att när man ska eliminera vibrationer, kan man lika gärna använda vevtappar som balansaxlar?
Blir det någon fördel med vevtappsbalanseringen?
Jag förmodar att du menar vevaxelns motvikter. Dessa ska motverka de krafter som uppstår av vevstakens och kolvens rörliga massa.
Om man börjar med en motor med en cylinder fungerar det egentligen bara vid två tillfällen, övre och nedre dödläge. När kolven befinner sig halvvägs upp eller nert sidkrafter, alltså krafter som är 90 grader mot kolvens rörelse.
Detta bildar krafter som ger vibrationer.
Genom att tillföra fler cylindrar kan man minska vibrationerna, t.ex. blir en sexcylindrig fyrtaktsmotor i princip utbalanserad.
Med färre cylindrar behövs motroterande balansaxlar för att ge jämn gång.
Uppdaterat: 2010-01-26 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jag förmodar att du menar vevaxelns motvikter. Dessa ska motverka de krafter som uppstår av vevstakens och kolvens rörliga massa.
Om man börjar med en motor med en cylinder fungerar det egentligen bara vid två tillfällen, övre och nedre dödläge. När kolven befinner sig halvvägs upp eller nert sidkrafter, alltså krafter som är 90 grader mot kolvens rörelse.
Detta bildar krafter som ger vibrationer.
Genom att tillföra fler cylindrar kan man minska vibrationerna, t.ex. blir en sexcylindrig fyrtaktsmotor i princip utbalanserad.
Med färre cylindrar behövs motroterande balansaxlar för att ge jämn gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.