Vi Bilägares forum

Verkstadspriser hos Toyota

Verkstadspriser hos Toyota

Jag vet att det här är ungefär som att be om ett nackskott om man tänker på reaktionen hos somliga om man nämner något negativt om Toyota, men jag tycker det vore bra med lite erfarenheter här.

Själv har jag inga, jag har inte betalat något på LCn.

Men jag har en granne med en Avensis-07 med stora dieseln och han är lite grym nu, efter18000 mil.
Han tycker det börjar bli lite dyrt, många rep. har varit lite väl saltade och servicen är inte billig..
Det senaste var ett byte av bränslepumpen till tillsatsvärmaren.
Den har läckt sedan bilen var ny, men inte åtgärdats.
Nu blev det akut och Toyotaverkstan ville ha 30000:- för byte till ny pump!
Han hittade en ny verkstad som fixade detta för 7000:- och det verkar mer vettigt.
Sedan inträffade det märkliga att de tydligen fuskat med en slang så att det blev en stor pöl av diesel och bärgare tillbaka till verkstan.

Jag jämför med min 9-5 som visserligen aldrig reparerats på en Saabverkstad, efter garantitidens utgång, men servisen har skötts regelbundet och även om den inte gått lika långt så kan man se att kostnaderna är väsentligt lägre.
Den servas på en auktoriserad BSC-verkstad.

Hur är det?
Är Toyotas verkstäder dyrare, vad finns det för erfarenheter?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Ingen erfaranhet själv men att Toyota skulle vara så problemfria som vissa säger verkar vara en klar överdrift, det säger sig nästan självt. I autoindex så skiljer det ca 5 % mellan medelbilen och den som ligger först dvs den säger inte så mycket egentligen.

Däremot skulle jag vilja veta svart på vitt hur det är med dom generella elfelen, är dom färre på Toyota eller är det bara en myt? Hanzzon som brukar skriva ser jag inte som en godkänd källa.

Uppdaterat: 2010-05-15 15:10

Vi har ju diskuterat i en annan tråd om hurvida bilar ska hålla 15 år/25 000 mil och då mycket när det gäller rostskyddet. Jag vill då tycka att oljebytet i den manuella lådan är totalt meningslöst och bara ett sätt för Toyota att tjäna mer pengar om det ändå inte är meningen att bilen ska gå längre. Jag har varit med om att man har bytat oljan i den manuella lådan och sedan känt att växlingen har blivit lite lättare, men det är på bilar som har gått 25-30 k mil eller mer och därför kan jag inte hitta motivationen varför man ska byta den och det gör nog inte så många andra tillverkare heller.

Uppdaterat: 2010-05-15 16:51

Nja men man kan ju anta att hela paketet är gjort för att klara sig hela bilens livslängd.
Men vad är en olja av högsta kvalite? Oljor idag har höga krav på sig och oljan som hälls i växellådorna idag måste ju garanterat vara bättre än dom som man hällde i bilarna för 20-30 år sedan och dom gamla växellådorna har ju hållt ganska bra?
[Edited on 2010-05-15]

Uppdaterat: 2010-05-16 00:39

Shogun: Jag undrar hur det är i det stora hela och jag skulle vara intresserad av att se lite siffror på det och kunna jämföra skillnaderna. Något sådant har jag inte funnit. Varför jag inte anser han vara en bra källa är för att jag inte tycker att en person som jobbar på en ort/verkstad kan säga hur det generellt ligger till även om det är så där han jobbar.

Uppdaterat: 2010-05-16 17:48

I går kom grannen och visade mig den läckande svindyra bränslepumpen till sin Avensis.
Det var en kombinerad bränsle och kylvätskepump av Eberspächers fabrikat.
Han hade bett Toyutaverkstaden att ta bort pumpen försiktigt och att få den med sig för att se om hans far, som är en riktig pulare, kunde reparera den.

Det han visade var en pump där samtliga slanganslutningar var trasiga eller helt bortbrutna!

Han är grym och har inget förtroende kvar för Toyotaverkstäder.

Det hör till saken att Avensisen körs mest av frun medan han åker Citroen, som gått 30000 mil.
Den cittran dömdes helt ut som skräp av Toyotafolket. [b]:-D[/b]

Uppdaterat: 2010-06-07 12:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hans Avensis är årsmodell -06 och han är missbelåten. Han vill inte rekommendera den till någon.
Jag tycker att han överreagerar något, han har egentligen inte haft några större problem med bilen, mer med reparationsverkstäderna.
Men faktiskt, min senaste Saab som är ungefär jämnårig har haft betydligt mindre fel, inga efter garantitidens utgång, men den har inte gått riktigt lika långt.

Men jag är tveksam till ditt val.
Förutom tråkstämpeln skakar jag ändå på huvudet.
Du åker ju nu i en turbo, hur skulle du stå ut?

Är du så urbota snål att du spolar all körglädje och nedlåter dig till att enbart transportera dig tycker jag att du ska köpa en begagnad Prius.

Vill du däremot ha lite kul och har råd med det tycker jag att du ska spendera pengarna på en Land Cruiser, där kan du få något som knäcker de flesta och märkligt nog, den går att köra snåååålt på landsväg, egentligen blir den billigare än Prius och då är det ändå en riktig bil.

Uppdaterat: 2010-06-07 22:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, där ser man, för mig gäller nästan bara landsväg och då är det ju ingen ide med den typ av bilar du tittar på.
Men jag håller med, instrument i mitten är knäppt.
Jag förstår när man hade det förr på engelska bilar så att de skulle gå att exportera, men idag?
Och även om Auris är långt ifrån en snygg bil så är den snyggare än Prius.

Uppdaterat: 2010-06-08 12:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre