Vi Bilägares forum

Verkliga bilkostnader

Verkliga bilkostnader

I veckan såldes bilen, en Volvo V50 1.6D. Den köptes ny och hade gått nästan 10000 mil. Det har varit minimalt med trassel under de fem år jag haft bilen, men vissa reparationer känns ändå rimligt att stå ut med. Bromsskivorna fram byttes förra året efter att ha blivit skeva och dieselvärmarens styrenhet har fått bytas. Jag har bokfört alla kostnader jag haft på bilen inklusive tillbehör som lasthållare och stolskydd. Slutsumman blev 27.43 kr per mil vilket jag tycker känns helt ok.

En Saab 9-3 (2000) som familjen ägde följdes inte upp lika noga, men uppskattas ha kostat en bit över 30 kr/mil. Den köptes 7 år gammal och såldes efter 4 år. Den gick färre mil om året och åkte in på verkstad åtminstone någon gång om året. Är det någon mer på forumet som följer upp sina bilkostnader på samma sätt? Vore kul att få lite mer att jämföra med.

Uppdaterat: 2012-02-19 08:06

Kommentarer

Har du då även räknat med värdeminskning, skatt, försäkring, service samt däck på bilen i detta mil-pris?

Uppdaterat: 2012-02-20 12:44

Jag har en Citroen XM 96:a som bruksbil just nu, utan värdminskning ligger jag på ca 19 kr milen nu. Den är rätt törstig, 0,9-0,95 l/mil, jag lämnade bort den för fyllning av gasklockor och byte av diverse rör när jag köpte den för ett och ett halvt år sedan. Utöver det har jag gjort en mindre service själv.

Dock behöver jag inte så stor bil längre, så till hösten blir det något mindre istället, sommaren är motorcykeltid, där åker man billigare.

Uppdaterat: 2012-02-20 13:28
Hanzzon skrev:

Har du då även räknat med värdeminskning, skatt, försäkring, service samt däck på bilen i detta mil-pris?

För Volvon har jag tagit med alla utlägg jag haft på bilen, dvs värdeminskning (inköp minus inbytespris), skatt, däck, försäkring, bränsle, service, förbrukningsmaterial som spolarvätska, tvätt, stolsskydd så att ungarna inte slabbar ner sätena till och med takräcket kom med.

Det som inte är med är en fiktiv kapitalkostnad. Dvs bilen är köpt kontant och jag har inte räknat på hur mycket jag skulle kunna få de pengarna att förränta sig. Ett alternativ kunde vara att säga att bilen egentligen var en del av huslånet och räkna på hur mycket ränta man då betalt som skulle kunna räknas som en bilkostnad (med de räntor som varit skulle det i så fall röra sig om ytterligare knappt 3 kr/mil). Ett annat sätt att räkna är om man tänker att man tog ett billån, då blev det ca 4 kr/mil får lånedelen och ytterligare någon kr för kontantinsatsen.

Uppdaterat: 2012-02-20 15:30

Billigare med motorcykel? Då äger man nog en femtiokubikare, vanliga motorcyklar drar ofta lika mycket bränsle som snåla bilar gör, och försäkring skall man bara inte tala om. Men det kan vara roligare att åka hoj än bil.

lillstefan skrev:

Jag har en Citroen XM 96:a som bruksbil just nu, utan värdminskning ligger jag på ca 19 kr milen nu. Den är rätt törstig, 0,9-0,95 l/mil, jag lämnade bort den för fyllning av gasklockor och byte av diverse rör när jag köpte den för ett och ett halvt år sedan. Utöver det har jag gjort en mindre service själv. Dock behöver jag inte så stor bil längre, så till hösten blir det något mindre istället, sommaren är motorcykeltid, där åker man billigare.

Uppdaterat: 2012-02-20 15:50
Elbil2

Hanzzon, fortsättning på svar:

För Saaben gäller samma förutsättningar, dvs att alla kostnader skulle räknas. Tyvärr slarvades det dock en del med dokumentationen där. Bara värdeminskning, service, reparationer och däck låg där på över 20 kr/mil trots att jag tog hand om en del service och reparationer själv.

Uppdaterat: 2012-02-20 15:54

Jag har hyfsad koll på min Mazda 6 som byttes i höstas:

3 år och 5500 mil kostade enligt följande:

Värdeminskning 105000 (inköpspris 235000- inbyte 130000)

Skatt 4965

Torkarblad 500

Service 0 ( ingick i priset)

Däck 0 (ingick i priset och inga byten gjordes)

Spolarvätska 300 (ca 10l/år a 10:-)

Tvätt 3000 ( 4-5 automattvättar per år + handtvätt)

Bränsle 71610 (0,93/mil a 14kr)

Kapitalkostnad 11100 (2% efter skatteavdrag på medelskuld)

Försäkring 10000 (ca 3300:- per år)

Summa 206475

Per år 68825

Per mil 37,54

Per månad 5735

Sedan har man ju betalat en del parkeringsavgifter också...

Kan även tillägga att jag räknade på att behålla Mazdan 3 år till mot att köpa en ny Toyota Avensis resulterade i exakt samma kostnad under förutsättning att Mazdan inte gick sönder på 3 år (knappast rimligt). Valet var lätt då att byta samt Mazdan hade börjat rosta också.

Uppdaterat: 2012-02-20 18:26

Suzuki Freewind 650, så någon 50-kubilare är det inte, men ingen sporthoj heller. Drar 0,4 l/mil, försäkring 1500 per år, har reparerat den för 500 på fem år, bytt drivpaket och däck en gång. Milkostnad ca 10 kr, det slår man inte med en bil.

PREVIA skrev:

Billigare med motorcykel? Då äger man nog en femtiokubikare, vanliga motorcyklar drar ofta lika mycket bränsle som snåla bilar gör, och försäkring skall man bara inte tala om. Men det kan vara roligare att åka hoj än bil.

.

Uppdaterat: 2012-02-21 07:34

Personligen har jag ju en Toyota Prius som köptes ca 4 år begagnad där den största värdeminskningen redan varit för klart mycket under halva nypriset.

Eftersom jag inte sålt den än så kan jag ju inte till 100% räkna ut milkostnaden men jag kan säga att den är betydligt lägre än Vibilägares fullutrustade Prius som kostat ca 29kr/milen under sina 8 år med relativt få mil sedan ny (15000 mil) där värdeminskningen under 8 år är den klart största delen, i princip alla övriga kosnader är snudd på otroligt låga i Priusen och rep-kontot ligger hitills enbart på glödlampor för min del.

Uppdaterat: 2012-02-21 09:25

På min mors Prius gjorde jag en fullständig rostskyddsbehandlig själv när hon köpte bilen för några år sedan.

På min egen har jag "bara" behandlat innuti dörrar, tröskellådor samt vissa hålrum själv med vax då det inte är någon höjdare att hålla på med det andra under hela bilen när man håller på med bilar hela dagarna ändå och jag tror inte min Prius kommer att rosta bort pga detta... :)

Uppdaterat: 2012-02-21 12:33