Den tunnaste transmissionsoljan är SAE 60 eller motsvarande ISO-beteckning, men den är inte lätt att få tag på.
Den vanligaste är SAE 90 och den motsvarar motorolja SAE 50 i viskositet, alltså en ganska tjock olja.
http://www.assalub.com/nyttigt.asp
Då Saab 99 kom 1968 rekommenderades SAE 75 i växellådan.
Det är en tunn olja som nästan aldrig gick att få tag på vid den tidens smörjhallar.
Egna Saabverkstäder hade den naturligtvis.
Oftast....
Men eftersom man vid många servicetillfällen och speciellt då bilägaren själv skötte servicen, vilket var betydligt vanligare och enklare på den tiden, blev det den betydligt mer förekommande SAE 90 oljan som användes och det gav upphov till ett rykte att Saab 99 var trögväxlad.
Och det var den med denna tjocka olja, speciellt vintertid.
Efter ett par år ändrades rekommendationen till att använda en multigradeolja SAE 10W-30 d.v.s. samma som i motorn.
Det var ganska smart, genom att växellådans överdel utgjorde motorns oljetråg fick man en snabb uppvärmning av oljan som sedan höll samma viskositet som motoroljan.
Uppdaterat: 2012-08-26 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
men min 9-5 är givetvis en automat och jag har faktiskt ingen koll på vad det var för olja senast det byttes, ungefär hälften, men jag ska undersöka det.
Uppdaterat: 2012-08-26 18:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Redline har varit duktiga på marknadsförning Leifer vilket kan vara en stor del i att den fått det rykte den har, jag tror inte direkt de är sämre än tex Castrol eller Mobils oljor men inte heller bättre, däremot har man väl lite anpassade växellådsoljor för tex lådor med slitna synkringar där synkringarna återigen får lite bättre fäste vid växling och bromsar därmed i växeldreven bättre även om kanske slitaget kan bli lite större på synkringen (vilket det logiskt borde bli i längden) men det kanske gör mindre om växellådan ändå redan börjar bli lite sliten, detta har nog även gjort att Redline klassats lite som "mirakeloljor" då slitna lådor blivit bättre vid byte till redlines växellådsolja men i en bra växellåda tror jag personligen en vanlig kvalitétsolja är minst lika bra.
Jag har tex alltid (sedan den köptes -03) kört Castrols växellådsoljor i min Toyota MR2:a där växellådan fortfarande är kanonfin trots verklig hårdkörning med olika bankörningar varje sommar på tex Mantorp.
Det är tydligen fortfarande svårt att hitta en tunn växellådsolja, men som jag skrev tidigare så rekommenderade Saab motorolja i växellådan till 99 och 900 och det står sig än.
Då är möjligen även en helsyntetisk SAE 0W-20/30 motorolja funktionsduglig i en växellåda? Denna motorolja är kanske till och med tunnare och smidigare än en SAE 60 transmissionsolja.
Kommentarer
Det kan du väl läsa på siffrorna...lågt nummer tunn olja
Den tunnaste transmissionsoljan är SAE 60 eller motsvarande ISO-beteckning, men den är inte lätt att få tag på.
Den vanligaste är SAE 90 och den motsvarar motorolja SAE 50 i viskositet, alltså en ganska tjock olja.
http://www.assalub.com/nyttigt.asp
Då Saab 99 kom 1968 rekommenderades SAE 75 i växellådan.
Det är en tunn olja som nästan aldrig gick att få tag på vid den tidens smörjhallar.
Egna Saabverkstäder hade den naturligtvis.
Oftast....
Men eftersom man vid många servicetillfällen och speciellt då bilägaren själv skötte servicen, vilket var betydligt vanligare och enklare på den tiden, blev det den betydligt mer förekommande SAE 90 oljan som användes och det gav upphov till ett rykte att Saab 99 var trögväxlad.
Och det var den med denna tjocka olja, speciellt vintertid.
Efter ett par år ändrades rekommendationen till att använda en multigradeolja SAE 10W-30 d.v.s. samma som i motorn.
Det var ganska smart, genom att växellådans överdel utgjorde motorns oljetråg fick man en snabb uppvärmning av oljan som sedan höll samma viskositet som motoroljan.
Säkert en bra olja, men leifer, jobbar du för dem? ;-)
Saaben får bara Mobil 1 och det är ingen åtgång på den.
Nix, ursäkta, Red Line har ju även motorolja.
men min 9-5 är givetvis en automat och jag har faktiskt ingen koll på vad det var för olja senast det byttes, ungefär hälften, men jag ska undersöka det.
Redline har varit duktiga på marknadsförning Leifer vilket kan vara en stor del i att den fått det rykte den har, jag tror inte direkt de är sämre än tex Castrol eller Mobils oljor men inte heller bättre, däremot har man väl lite anpassade växellådsoljor för tex lådor med slitna synkringar där synkringarna återigen får lite bättre fäste vid växling och bromsar därmed i växeldreven bättre även om kanske slitaget kan bli lite större på synkringen (vilket det logiskt borde bli i längden) men det kanske gör mindre om växellådan ändå redan börjar bli lite sliten, detta har nog även gjort att Redline klassats lite som "mirakeloljor" då slitna lådor blivit bättre vid byte till redlines växellådsolja men i en bra växellåda tror jag personligen en vanlig kvalitétsolja är minst lika bra.
Jag har tex alltid (sedan den köptes -03) kört Castrols växellådsoljor i min Toyota MR2:a där växellådan fortfarande är kanonfin trots verklig hårdkörning med olika bankörningar varje sommar på tex Mantorp.
Blir transmissionsolja lika varm som motordito? Är växellådsolja hygroskopisk, det vill säga drar till sig fuktighet (kondensvatten)?
saabnisse
Var kan man köpa SAE 60 - växellådsolja?
Det är tydligen fortfarande svårt att hitta en tunn växellådsolja, men som jag skrev tidigare så rekommenderade Saab motorolja i växellådan till 99 och 900 och det står sig än.
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040884&contentId=7074499
saabnisse
Då är möjligen även en helsyntetisk SAE 0W-20/30 motorolja funktionsduglig i en växellåda? Denna motorolja är kanske till och med tunnare och smidigare än en SAE 60 transmissionsolja.
Japp, alldeles säkert, gammelsaabarna jag hade fick alltid gå med multigrade-olja 10W-30.
Helsyntet fanns inte då, men kan inte vara sämre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.